Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335D E92 2012
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (8383 totalt)
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Hej alla glada!

Förhoppningsvis är man välkommen här även om antalet bandagar per år nog inte blir värst många, är nybörjare och den enda bankörningen jag kört är på Nordslingan och tillhörande GP slinga.

Varför en BMW 335d? Ja det är en lång historia...

I drygt tiotalet år nu har jag kört olika BMW som vardagsbilar och trivts bra med dem, om än att kvaliten kanske lämnat lite övrigt att önska jämfört mot t.ex. en bil av japansk tillverkning....

Då jag även gillar ren vägkörning så drömde jag i unga år om en BMW M5 E39. När jag till slut fixat budget till detta många år senare hade jag blivit avskräckt från Bmws M bilar efter åratal av läsande på autopower, framförallt verkade M5 E60 och M3 E92 ha en del motorproblem. Överdrivet kanske, men inget man längtar efter. Sen verkade de ha en bränsletörst av ganska stora mått också, mindre roligt när bilen går pendling varje dag.

Det vettiga valet verkade vara en M135i. 90% av prestandan (eller mer med enkelt trim) och inga rapporterade typfel. Köpte en i början av 2017 och såg fram emot sommaren. Men när snön hade gått bort insåg jag att den var helt annorlunda mot de äldre BMW jag kört, fjädringen var kanon för att vara original, men styrningen... Nä hur mycket jag än körde så kunde jag inte vänja mig vid den. Den variabla styrväxelen sabbade hela känslan för mig tyvärr, bilen var helt enkelt inte så rolig att köra för mig som den borde varit.

Efter att ha tänkt mycket så togs beslutet att skaffa en annan bil. Att det skulle bli en BMW igen var ganska självklart trots allt, "better the devil you know"...

Lyckades läsa in mig på att BMW 3 serie E9x med 3 liters turbomotor oavsett bensin eller diesel till och med hade hydraulisk styrning fram till produktionsstopp 2012. Då var det avgjort, en sådan av så sen tillverkning som möjligt skulle det bli istället.

Då motorn som sitter i 335i är en mycket populär motor att trimma så är ju valet självskrivet... eller? Men nu flög fan i mig, några av mina tidigare BMW hade varit diesel och jag fick iden att "vore det inte fräckt med en rätt snabb diesel?" Att M57 motorn verkade vara skottsäker var ju ingent nackdel heller.

Så började jakten på en 335D coupe under hösten 2017. Var och provkörde en och det kändes rätt direkt. Då detta skulle bli min "riktiga" drömbil och skulle gå varje dag, hade jag höga krav på skick och utrustning. Hittade tyvärr ingen i Sverige som motsvarade det jag önskade...

Men så en dag runt nyår, dök det upp en annons på mobile.de. Priset var högt, rejält högt om man ser till annalkande "dieselförbud" i vissa städerr och dessutom var bilderna på bilen inget vidare. Men utrustningen var perfekt och ägaren svarade också perfekt på mina frågor, något man inte är bortskämd med ens av svenskar utan språkbarriär. Saken var avgjord, jag flög ner och tittade på bilen i februari.

Det visade sig att bilen ägdes av en F.D tysk gokartmästare under sina ungdomsår, numera jobbandes på BMW.
Han hade tagit för vana att köpa fullutrustade BMW coupe via jobbet och ha kvar dem i 5 år. Hans far körde hans tidigare E46 och han hade beställt en ny M4 för att ersätta 335an. Mannen var oerhört trevlig och allt kändes rätt, en skaplig summa Euro mindre på kontot var bilen min och jag tuffade hem från Munchen. 14 timmar senare var jag hemma, nöjd men trött.

fem saker på bilen avviker från original:

En mocca ratt, en mocka växelspaksknopp. Se bild nedan.



Bilen har också som jag förstår det M3ans läpp på backluckan och nån liten läpp framme som ska vara originaltillbehör? Bilder tagna vid regbesiktning i sverige.




Det mest betydelsefulla är att det sitter Bilstein PSS 10 coilovers på den runtom. Var rädd att det skulle bli för hårt för vad som mest är en vardagsbil, men jag tycker de är helt ok på mjukaste läget. Upphissat maximalt är den inte för låg heller, cirka 15-20 mm längre än original M-sport.

Jag är så långt ifrån nån expert man kan bli men de känns lika bra eller något bättre än original adaptivt chassie på min M135i jag hade, och betydligt bättre är original M-sport på Min gamla E87 1-serie.

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Då jag aldrig varit en fantast av svarta bilar, på grund av lathet och tvättovilja och jag dessutom gillar att synas av säkerhetsskäl så var ju frågan vad det skulle bli istället?

En kontakt till mig som sysslar med foliering sa att folietillverkaren Hexis precis hade kommit ut med en färg som fick det mesta att verka grådassigt... vad sägs om varselfärg metallic? Perfekt sa jag, den slår vi till på. Sagt och gjort.




Sen bar det av till ringen

.... Ställde dämparna i läge 6 av 10, men hade kvar högsta höjden. Tyckte det funkade bra ändå, har ju bara haft mer originalbilar att jämföra med.

Efter 4 varv på GP slingan var framdäckens sidor släta som barnrumpor.

Åkte till en lokal däckhandlare och fick mig en utsällning som hetta duga. Efter 10 minuters oavbruten svada om hur jag skulle köra ihäl mig och alla andra när man körde en gatbil på banan på detta sätt, så fick jag trots allt tillåtelse att åka vidare på däcken med ökat däckstryck, om jag höll mig på nordslingan.

Det passade mig perfekt, för det hade jag ändå tänkt göra. Efter några varv kom regnet, men jag var nöjd med det hela ändå.

Och nu kommer mina dumma frågor efter de här 2 onödigt långa inläggen:

Vad ska man ha för däck på nordslingan som håller bättre? (Behöver inte vara en gatdäck utan ett rent R däck går bra) Gärna med mer grepp men ändå lättkörda när de släpper vore bra.

Det sitter Michelin Pilot super sport 225 fram och 255 bak på idag, kan man gå upp i bredd och gör det nån skillnad i så fall?

Vilka hjulinställningar ska man ha och hur mycket camber kan man köra med utan att bilen går som en orm över minsta ojämnhet vid vanlig vägkörning?

Andra bra chassie tips som inte har negativa effekter på en gatbil?

Behöver man byta oljetråg eller nått på BMWs m57 motor så det inte suger torrt i kurvorna?

Andra bra tips som jag själv inte har nån aning om mottages gärna! Skriv på bara, jag har kört cirka 25 varv på nordslingan och 10 varv på GP slingan under mitt liv, thats it vad det gäller banerfarenhet, så jag har mycket att lära.

Ha det gött alla!


Edit: Jag köpte för några år sen undre länkarmar till BMW m3 E9x som jag tänkte montera på min E87 1 serie jag hade då, men det blev aldrig av. Har läst mig till de gör kanske -0,6 grader i camber eller nått jämfört mot original. Några tankar om det?

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Lite bilder från ringen i juli i år:

Nog ser det ut som däckssidorna viker sig en del? Läste i supertest av BMW M135i att rekommenderat däcktryck var 2.4 bar med likadana däck, så jag tänkte att 2.6 borde vara lagom för min tyngre bil men det kanske är fel? Edit: Det var ju iof 225/40/18 på M135i, jag har ju 225/35/19 så lite lägre profil...




När jag stannade och tankade så kom några trevliga holländare fram till mig. De tänkte först åka själva men de ändrade sig när de såg vilken trafik det ibland kan vara på banan. Men de hade sett min bil på banan och frågade om de fick åka med mig ett varv?

Javisst sa jag, så nu kan man titulera sig inofficiell ring taxi med.


Ser fram emot nästa år.

_________________
Bo Jahn
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36



Jabo skrev:
Edit: Jag köpte för några år sen undre länkarmar till BMW m3 E9x som jag tänkte montera på min E87 1 serie jag hade då, men det blev aldrig av. Har läst mig till de gör kanske -0,6 grader i camber eller nått jämfört mot original. Några tankar om det?


Sett de på. Stivere foringer er det også. Du må ta hjulstilling etterpå, da spissingen blir helt feil.

Du kan også bytte de fremre armene. Samme dimensjon på non-M som M3, men de har også stivere foringer, som gjör at styringen blir mer presis.

Veldig töff bil! Göy med snabb diesel.

_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
mariusc skrev:
Jabo skrev:
Edit: Jag köpte för några år sen undre länkarmar till BMW m3 E9x som jag tänkte montera på min E87 1 serie jag hade då, men det blev aldrig av. Har läst mig till de gör kanske -0,6 grader i camber eller nått jämfört mot original. Några tankar om det?


Sett de på. Stivere foringer er det også. Du må ta hjulstilling etterpå, da spissingen blir helt feil.

Du kan også bytte de fremre armene. Samme dimensjon på non-M som M3, men de har også stivere foringer, som gjör at styringen blir mer presis.

Veldig töff bil! Göy med snabb diesel.


Tack för ditt svar Marius, mycket bra att veta.

Jag har tittat i din biltråd nu och hoppas du kan hjälpa mig med några frågor så småningom om du har lust , Det är väl kanske onödigt att uppfinna hjulet igen.

Tack återigen!

_________________
Bo Jahn
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

Den gula färgen på bilen är ju klart roligare än svart thumbs up Om du köper kamberplattor från tex Millway så kan du justera kambervinklarna fram till lämpliga vinklar för bankörning och ökad väghållning, vilket också minskar däckslitaget vid bankörning. Bak går det oftast att justera till viss del utan nya delar.

Om du har råd och möjlighet så är ju det mest optimala att ha ett set r-däck och fälg att byta med när man skall köra på bana. R-däcken tål bankörning på ett helt annat sätt än gatdäck. R-däck är dock inget bra att köra med i regn på vanliga vägar.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148



Vad ska man ha för däck på nordslingan som håller bättre? (Behöver inte vara en gatdäck utan ett rent R däck går bra) Gärna med mer grepp men ändå lättkörda när de släpper vore bra.

Det sitter Michelin Pilot super sport 225 fram och 255 bak på idag, kan man gå upp i bredd och gör det nån skillnad i så fall?

Vilka hjulinställningar ska man ha och hur mycket camber kan man köra med utan att bilen går som en orm över minsta ojämnhet vid vanlig vägkörning?

Andra bra chassie tips som inte har negativa effekter på en gatbil?

Behöver man byta oljetråg eller nått på BMWs m57 motor så det inte suger torrt i kurvorna?

Andra bra tips som jag själv inte har nån aning om mottages gärna! Skriv på bara, jag har kört cirka 25 varv på nordslingan och 10 varv på GP slingan under mitt liv, thats it vad det gäller banerfarenhet, så jag har mycket att lära.

Ha det gött alla! [/b]

Edit: Jag köpte för några år sen undre länkarmar till BMW m3 E9x som jag tänkte montera på min E87 1 serie jag hade då, men det blev aldrig av. Har läst mig till de gör kanske -0,6 grader i camber eller nått jämfört mot original. Några tankar om det?[/quote]

Börja med att försöka få tag på en uppsättning banhjul, så breda som möjligt (som får plats vill säga). Trofeo R är väl en av de vassaste r-däcken men de flesta kör på cup2 som håller lite längre.

Kör man bana bör man ha runt 2,5 camber fram 2,0 bak för att spara på däckslitaget. Dock sliter det fel om du pendlar/kör många vägmil.

Ställbara topplagringar om det inte redan sitter där

Prio: Bra bromsbelägg/ byt vätska som tål högre temp.

Lite mer power till rätt pengar är ju att mappa den för ca 7-10000 +50 hk 100nm

En bra början kanske? Sen kan du börja leta diff mm

//Andreas

_________________
Andreas Näsman
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Tack till alla som svarat! Ska citera er snart men skriver lite allmänt här så länge:

Planer i närtid:

Lite mer effekt är som sagt en lätt match ur M57 motorn, i första vändan kommer jag redan till helgen att montera en trimsats från Ecotune i skottland, har bara bra erfarenheter av dem. Det ska förhoppningsvis ge cirka 80hk till, totalt ca 365hk alltså. Det får duga tills nästa säsong.

Mål:

Det här är väl lite av en öm punkt när det kommer till hybris, men sikta mot stjärnorna så når du kanske trädtopparna...

Jag skulle vilja gå under 08.00 BTG på ett varv på Nordslingan utan att påverka bilens bruksvärde till det negativa alls i stort sett, med undantag för ett däckbyte. Det vore en gammal dröm. Skulle inte tro att allt för många dieselbilar med full inredning och stereo osv har kört jättemycket fortare, så det vore ju lite skoj på så sätt också.

Vad får mig att tro att det går? Jo, Sport Auto körde runt en helt standard BMW 335i 2007 utan sportpaket på 8.26.

Nu är ju 335d både tyngre, har lägre effekt och finns bara med automatlåda. Men de sakerna gör väl knappast med än 10-15 sekunder tidstapp tror jag?

Säg att en rimlig tid alltså är 8.35-8.40 fullvarv. Dra av de vanliga 20 sekunder för BTG så är tiden kanske 8.15-8.20 BTG för en proffsförare.

Men sedan 2007 har väl banan blivit något snabbare som jag förstår. Betydligt bättre stötdämpare har jag redan. Jag har också ett helt fritt däcksval, så länge som det finns i en bredd som passar. Även när det kommer till effekt har jag potential för en bit mer än +100hk jämfört mot 335i standard.

Nu är ju min nivå som förare låååångt under en riktig ringräv av både talang och feghetsskäl men som sagt, sikta mot toppen...

Med risk för att göra bort mig så laddar jag upp denna logg från harrys laptimer när jag körde i somras:



Alla varv jag körde hade någon form av hastighetsegränsning olika delar, pga olyckor framförallt. Detta ändrade sig från varv till varv. Så som jag fattar det av dokumentationen för programmet är den teoretiskt sammanlagda tiden av mina snabbaste sektorer 8.18? Eller har fattat fel och gjort bort mig alldeles?

Om det nu är så att det teoretiskt är 8.18 med en 100% standardbil förutom stötdämpare, så borde det vara möjligt att komma ner mot 8.00 med R däck, bättre bromsar, 150hk mer, bättre hjulinställning och framförallt en mer tränad chaufför tycker man?

ja ja, vi får se, men nu har jag stuckit ut hakan iaf och kanske bevisat min okunskap, men då får det vara så, det bjuder jag på.

Ha det gött, kamrater!

_________________
Bo Jahn
Citera
mariusc
Oslo, Norge
Här sen Mar 2012
Inlägg: 36



Jabo skrev:
mariusc skrev:
Jabo skrev:
Edit: Jag köpte för några år sen undre länkarmar till BMW m3 E9x som jag tänkte montera på min E87 1 serie jag hade då, men det blev aldrig av. Har läst mig till de gör kanske -0,6 grader i camber eller nått jämfört mot original. Några tankar om det?


Sett de på. Stivere foringer er det også. Du må ta hjulstilling etterpå, da spissingen blir helt feil.

Du kan også bytte de fremre armene. Samme dimensjon på non-M som M3, men de har også stivere foringer, som gjör at styringen blir mer presis.

Veldig töff bil! Göy med snabb diesel.


Tack för ditt svar Marius, mycket bra att veta.

Jag har tittat i din biltråd nu och hoppas du kan hjälpa mig med några frågor så småningom om du har lust , Det är väl kanske onödigt att uppfinna hjulet igen.

Tack återigen!


Det er bare å spörre!
265/35R18 er en populær dekkdimensjon. Det skal gå bra på E92 også, med litt camber. Siden E92 har forskjermer i plastikk, er det ikke like lett å utvide de.

_________________
Marius Christoffersen
2009 BMW E92 M3 DKG
2010 BMW E90 335i N54
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



Enligt Realoem så verkar det vara 2,81 i utväxling på slutväxeln i en sådan där. Jag känner en som har en komplett slutväxel med en Quaife diffbroms liggande till salu som borde passa som handen i handsken på din kärra.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Colin skrev:
Enligt Realoem så verkar det vara 2,81 i utväxling på slutväxeln i en sådan där. Jag känner en som har en komplett slutväxel med en Quaife diffbroms liggande till salu som borde passa som handen i handsken på din kärra.


Det säger du ja.. intressant. Vet inte om plånboken vill att du berättar mer, men

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
blixten skrev:
Den gula färgen på bilen är ju klart roligare än svart thumbs up Om du köper kamberplattor från tex Millway så kan du justera kambervinklarna fram till lämpliga vinklar för bankörning och ökad väghållning, vilket också minskar däckslitaget vid bankörning. Bak går det oftast att justera till viss del utan nya delar.

Om du har råd och möjlighet så är ju det mest optimala att ha ett set r-däck och fälg att byta med när man skall köra på bana. R-däcken tål bankörning på ett helt annat sätt än gatdäck. R-däck är dock inget bra att köra med i regn på vanliga vägar.

/Johan B


Tack för komplimangen, jag valde länge innan jag till slut vågade gå på den färgen och jag ångrar mig verkligen inte, i verkligheten med lite solsken så ser den inte ut som något annat nästan.

Ja frågan är vad man ska ha för däck? Nordslingan är väl som jag förstår det väldigt snäll mot däcken? Så man borde kunna gå på väldigt mjuk gummiblandning. Skaffar jag R däck så kommer de inte rulla en meter på gata i stort sett, så slitstyrkan för gatbruk och våtegenskaper kan vi lämna därhän.

Vad är egentligen nackdelen med att köra något så extremt som går, som t.ex. Hoosier A7 / R7 som amerikanarna verkar så förtjusta i? https://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Hoosier&tireMode . . . .

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
adde78 skrev:


Börja med att försöka få tag på en uppsättning banhjul, så breda som möjligt (som får plats vill säga). Trofeo R är väl en av de vassaste r-däcken men de flesta kör på cup2 som håller lite längre.

Kör man bana bör man ha runt 2,5 camber fram 2,0 bak för att spara på däckslitaget. Dock sliter det fel om du pendlar/kör många vägmil.

Ställbara topplagringar om det inte redan sitter där

Prio: Bra bromsbelägg/ byt vätska som tål högre temp.

Lite mer power till rätt pengar är ju att mappa den för ca 7-10000 +50 hk 100nm

En bra början kanske? Sen kan du börja leta diff mm

//Andreas


Hej! Jo man har ju hört mycket bra om Trofeo R, men se förra inlägget, finns det ännu "värre" tro? Om man helt struntar i gategenskaper och slitstyrka.

Vad det gäller gatkörning är slitage inte hela världen men jag har väldigt svårt för att det spårar hela tiden, det vill jag helst undvika. Har hört att aggressiva camber eller Toe inställningar eller kanske båda tillsammans kan ge den effekten tyvärr. Sanning eller myt? Om det stämmer, finns det något generellt gränsvärde man kan hålla sig under innan det börjar spåra för mycket på gata kanske?

Allt i bromsväg, även vätskan är original just nu. Har haft ATE 200 på tidigare bilar med bra resultat.

Har även haft Ferodo DS2500 tidigare på andra bilar men de verkade spricka. Kanske något handhavandefel från mig, vet inte.

Trim är på G.

Diffbroms verkar kanske också vara på G...

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
mariusc skrev:
Det er bare å spörre!
265/35R18 er en populær dekkdimensjon. Det skal gå bra på E92 også, med litt camber. Siden E92 har forskjermer i plastikk, er det ikke like lett å utvide de.


Ja, jag känner till att framskärmarna är av plast på E92, undrar av vilken anledning? För lättare lär det väl inte direkt vara?

Men speciellt breda däck får nog inte plats fram tyvärr, ett par m3 skärmar vore väl bra men då måste man bygga om väldigt mycket annat samtidigt känns det som... 235or går nog in fram, 245 vete sjutton...

Däremot bak går nog 265 som du säger utan större problem men jag har läst att senare årsmodeller av E92 har mindre utrymme bak än de tidigare eftersom de av nån anledning breddade spårvidden på dem bak med 7-8mm per sida.

Jag vet inte, tycker mest att det understyr som det är nu, men kanske med 100-150hk till så ändrar det sig...

Bjuder på en bild av postpaketet som kom från skottland för några dagar sen, Ny downpipe med racekat, man vill ju vara miljövänlig i dessa elbilstider...

_________________
Bo Jahn
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Jabo skrev:

Ja, jag känner till att framskärmarna är av plast på E92, undrar av vilken anledning? För lättare lär det väl inte direkt vara?

Men speciellt breda däck får nog inte plats fram tyvärr, ett par m3 skärmar vore väl bra men då måste man bygga om väldigt mycket annat samtidigt känns det som... 235or går nog in fram, 245 vete sjutton...

Däremot bak går nog 265 som du säger utan större problem men jag har läst att senare årsmodeller av E92 har mindre utrymme bak än de tidigare eftersom de av nån anledning breddade spårvidden på dem bak med 7-8mm per sida.

Jag vet inte, tycker mest att det understyr som det är nu, men kanske med 100-150hk till så ändrar det sig...

Bjuder på en bild av postpaketet som kom från skottland för några dagar sen, Ny downpipe med racekat, man vill ju vara miljövänlig i dessa elbilstider...



Har precis läst din tråd, jag har själv en E92 från 2007 som är lite preppad.
Hur mycket däck du får plats med fram beror mycket på ET på fälg och camber på hjulinställningar. Jag har kompisar som klämt in 265 or fram på 9,5" fälg med ET runt 30 och runt 3 grader negativ camber.
Själv kör jag 245or fram men det beror främst på att jag bara har 8,5" fälg (ET23). Däcket behöver mycket stöd av fälgen om du kör bana (tor iofs inte att ringen är lika kräsen på detta). Bak ska det absolut gå att klämma in 265or. Själv kör jag 265 på 10" ET40 bak men det finns lite plats utåt så jag har funderat på 3mm spacer där.

Tips är att bygga bromskylning om du ska köra hårt med den på R-däck. Vill du ha riktigt bra bromsprestanda så rekomenderar jag pagid RS19 runt om på origonalbromsarna. baksidan är att det gnisslar och dammar MYCKET.

Så, några tankar, finns mycket mer att skriva men nu är kafferasten över för min del

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Kul med sportdiesel!

Det man kan göra (men det är inte nödvändigtvis rätt, och man kanske inte ens får nämna det på ett forum fullt av hjulinställningsexperter ) är att ändra camber i samband med hjulbyte.
Skaffar du justerbara topplagringar som tipsats om ovan så är det snabbt gjort att vrida till nån grad extra camber eller två i samband med att du slänger på R-däcken. Sen omvänt när gatdäcken åker på förstås...

Visst, det kommer inte bli på sekunden rätt/samma vinkel som innan, men för oss hobbyåkare tror jag att det duger fint. Viktigt är dock att kolla om, och i så fall hur mycket, toe påverkas med ändrad camber.
Jag körde så när bilen användes både till vardags och till lek. Runt -1.5 grader på gata och "två streck till på topplagringen" på bana. Med helt OK slitage som följd i båda lägena. I mitt fall gav ökad negativ camber även lite toe out, vilket inte alls skadar turn-in.

Som sagt, det beror på vilka andra vinklar som ändras och hur, och kräver att man kan tänka sig att ge upp den där på decimalen perfekta hjulinställningen man fick på senaste besöket hos däckfirman. Men å andra sidan ändrar sig nog de "perfekta" vinklarna redan efter några mil på gata med originalbussningar så... hur noga måste man vara?

/Kristofer

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



//Andreas
Citat:



Har även haft Ferodo DS2500 tidigare på andra bilar men de verkade spricka. Kanske något handhavandefel från mig, vet inte.

Trim är på G.

Diffbroms verkar kanske också vara på G...

Ds2500 tål inte speciellt mycket temp, mer som ett gatbelägg. Jag bytte upp mig till Ds3000 stor skillnad i temptålighet på dom

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
volymmannen skrev:


Ds2500 tål inte speciellt mycket temp, mer som ett gatbelägg. Jag bytte upp mig till Ds3000 stor skillnad i temptålighet på dom


Tack för ett mycket användbart inlägg!

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
BMW-DJ skrev:


Har precis läst din tråd, jag har själv en E92 från 2007 som är lite preppad.
Hur mycket däck du får plats med fram beror mycket på ET på fälg och camber på hjulinställningar. Jag har kompisar som klämt in 265 or fram på 9,5" fälg med ET runt 30 och runt 3 grader negativ camber.
Själv kör jag 245or fram men det beror främst på att jag bara har 8,5" fälg (ET23). Däcket behöver mycket stöd av fälgen om du kör bana (tor iofs inte att ringen är lika kräsen på detta). Bak ska det absolut gå att klämma in 265or. Själv kör jag 265 på 10" ET40 bak men det finns lite plats utåt så jag har funderat på 3mm spacer där.

Tips är att bygga bromskylning om du ska köra hårt med den på R-däck. Vill du ha riktigt bra bromsprestanda så rekomenderar jag pagid RS19 runt om på origonalbromsarna. baksidan är att det gnisslar och dammar MYCKET.

Så, några tankar, finns mycket mer att skriva men nu är kafferasten över för min del


Intressant, trodde aldrig att 265or skulle gå in fram utan att ta emot överallt. Men jag lär nog inte köra med 3 grader camber, så då går det väl inte in lika mycket. Men kunde man få in 245 eller 255 borde det väl göra en märkbar skillnad, kanske?

Hur bygger man en bra bromskylning, tips? Går det att köra året runt med, även på gata också?

Ska kolla upp Pagid RS19, tack för tipset!

Jag lär fråga mer saker!

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Kristofer Å skrev:
Kul med sportdiesel!

Det man kan göra (men det är inte nödvändigtvis rätt, och man kanske inte ens får nämna det på ett forum fullt av hjulinställningsexperter ) är att ändra camber i samband med hjulbyte.
Skaffar du justerbara topplagringar som tipsats om ovan så är det snabbt gjort att vrida till nån grad extra camber eller två i samband med att du slänger på R-däcken. Sen omvänt när gatdäcken åker på förstås...

Visst, det kommer inte bli på sekunden rätt/samma vinkel som innan, men för oss hobbyåkare tror jag att det duger fint. Viktigt är dock att kolla om, och i så fall hur mycket, toe påverkas med ändrad camber.
Jag körde så när bilen användes både till vardags och till lek. Runt -1.5 grader på gata och "två streck till på topplagringen" på bana. Med helt OK slitage som följd i båda lägena. I mitt fall gav ökad negativ camber även lite toe out, vilket inte alls skadar turn-in.

Som sagt, det beror på vilka andra vinklar som ändras och hur, och kräver att man kan tänka sig att ge upp den där på decimalen perfekta hjulinställningen man fick på senaste besöket hos däckfirman. Men å andra sidan ändrar sig nog de "perfekta" vinklarna redan efter några mil på gata med originalbussningar så... hur noga måste man vara?

/Kristofer


Mycket bra tips, tack! Tyckte du bilen spårade mycket med 1,5 grader som du hade i gatinställning?

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Trångt men med ett motorfäste borta så gick det att få bort gamla röret.


Lite skillnad i storlek och vikt.


Nu när det verkar ligga snö utanför så kan man roa sig med att beräkna växlingspunkter. Har tyvärr ingen bromsbänkskörning, men de som sålt trimningen har en kurva från en likadan bil, förhoppningsvis stämmer den någorlunda.

Standard:


Med Trim:


Har jag tänkt fel på något sätt när jag fyllt i, så påpeka gärna det!

_________________
Bo Jahn
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335D E92 2012
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (8383 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande