Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335D E92 2012
<<   1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (8383 totalt)
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

Vad uppskattar du viktskillnaden på de olika rören till?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
blixten skrev:
Vad uppskattar du viktskillnaden på de olika rören till?

/Johan B

Ärligt talat så är inte det gamla röret med DPF och kat alls så tungt som det ser ut, så knappast mer än ca 5 kg. Hade hoppats på det var lika tungt som bakersta dämparen på min gamla 525i E34, men verkar mest vara tomrum. Är väl ganska självklart egentligen om man tänker efter vilket jag inte hade gjort.

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Kunde inte hålla mig utan körde en liten provtur på min långa garageuppfart...

100-200 kmh med originalmap och nya röret tog ca 16.0 sekunder. Har mätt tidigare och det är samma som original i princip, kanske nån tiondel snabbare men det är ju 0 grader ute nu också.

100-200 kmh med nya röret och mappen tog ca 12,3 sekunder. Nån som har någon bra formel om det känns rimligt, jag tycker det verkar lite slött för 370hk även om bilen är tung?

Min M135i gjorde det på 11,6 med cirka 350hk-360hk, men den var så klart lite lättare, växlade snabbare och hade 2 steg mer i växellådan... Men det var å andra sidan säkert 20 grader varmare ute.

Edit..
har kollat runt lite och verkar som en M2 ger ganska exakt 12 sekunder 100-200kmh enligt tester. Någon som har en och kan bekräfta?

Med tanke på den är drygt 100kg lättare och har andra fördelar så stämmer nog 370hk för min 335d trots allt. Men då måste jag rimligtvis haft mer än 350-360hk i min M135i, ovanligt att man får mer än utlovat.

_________________
Bo Jahn
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Jabo skrev:

Intressant, trodde aldrig att 265or skulle gå in fram utan att ta emot överallt. Men jag lär nog inte köra med 3 grader camber, så då går det väl inte in lika mycket. Men kunde man få in 245 eller 255 borde det väl göra en märkbar skillnad, kanske?

Hur bygger man en bra bromskylning, tips? Går det att köra året runt med, även på gata också?

Jag lär fråga mer saker!


Kom på at jag glömt svara på dina frågor

Ju mer gummi i backen desto bättre, så kan du klämma dit 245 eller 255 så är det en förbättring thumbs up

Bromskylningen handlar om att leda in luft till navet så att luften sedan transporteras genom kylkanalerna i bromsskivan och ut, du kan läsa hur jag gjorde på sidan 5 i min tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95169&postdays=0&postor . . . .

Jag skulle inte rekommendera att köra med det året runt, främst för att det inte känns helt hundra att spruta in allt vägsalt rakt i navet. Ett år satte jag för kylkanalerna bara. Det kan ju vara ett tips

Bara att fråga om du funderar på något

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
BMW-DJ skrev:


Kom på at jag glömt svara på dina frågor

Ju mer gummi i backen desto bättre, så kan du klämma dit 245 eller 255 så är det en förbättring thumbs up

Bromskylningen handlar om att leda in luft till navet så att luften sedan transporteras genom kylkanalerna i bromsskivan och ut, du kan läsa hur jag gjorde på sidan 5 i min tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95169&postdays=0&postor . . . .

Jag skulle inte rekommendera att köra med det året runt, främst för att det inte känns helt hundra att spruta in allt vägsalt rakt i navet. Ett år satte jag för kylkanalerna bara. Det kan ju vara ett tips

Bara att fråga om du funderar på något


Hej och tack så mycket för ditt svar!

Mycket intressant med bromskylningen, men jag är lite korkad, du använder inte originalvägen för kylluftskanalen som jag fattar det? Du verkar inte ha en M-sport front heller, hur tror du det skiljer sig om man har det?

Bromsskölden måste bytas också kanske?

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Har efter lite funderande kommit fram till att det behövs mer effekt för att flytta på den tunga bilen, och folk som trimmar BMWs M57 motor verkar komma på bättre lösningar daglidags i stort sett.

Senaste grejen verkar vara att med relativt små modifikationer montera en större bränslepump från en äldre Pre facelift 5-serie E60 535D, som också hade M57 motor. Sen en bränsletrycksensor som kan mäta upp till 2400 bar, skruva upp trycket till detsamma och så slutligen en annan intercooler.

Bränslepumpen finns relativt billigt begagnad från ebay/skroten, sensorn är inte så dyr och intercoolern hade troligtvis behövts ändå, så förhoppningsvis kan bilen hoppa upp 40 kusar till utan att totalt knäcka ekonomin.

Planer på eventuellt större turbos får vänta till senare, har hört att kylningen på dessa bilar är tveksam redan innan 400+hk, så det måste utvärderas ordentligt först, om det finns nån mening med att trimma vidare om bilen bara kommer överhetta ändå.

_________________
Bo Jahn
Citera
Mikjel .
Norge
Här sen Jan 2009
Inlägg: 8



Jabo skrev:
Jag skulle vilja gå under 08.00 BTG på ett varv på Nordslingan utan att påverka bilens bruksvärde till det negativa alls i stort sett, med undantag för ett däckbyte. Det vore en gammal dröm. Skulle inte tro att allt för många dieselbilar med full inredning och stereo osv har kört jättemycket fortare, så det vore ju lite skoj på så sätt också.
Vad får mig att tro att det går? Jo, Sport Auto körde runt en helt standard BMW 335i 2007 utan sportpaket på 8.26.

Under 8 minutter BTG er mulig.
Jeg kjorte 8:03 med min 325D e90 (4-dörs sedan) i sommer. Med den ekstra motoreffekten du får i din 335D, vil du tjene endel sekunder. thumbs up
https://www.youtube.com/watch?v=_WmPdtF0A8A&t=38s
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Mikjel . skrev:
Jabo skrev:
Jag skulle vilja gå under 08.00 BTG på ett varv på Nordslingan utan att påverka bilens bruksvärde till det negativa alls i stort sett, med undantag för ett däckbyte. Det vore en gammal dröm. Skulle inte tro att allt för många dieselbilar med full inredning och stereo osv har kört jättemycket fortare, så det vore ju lite skoj på så sätt också.
Vad får mig att tro att det går? Jo, Sport Auto körde runt en helt standard BMW 335i 2007 utan sportpaket på 8.26.

Under 8 minutter BTG er mulig.
Jeg kjorte 8:03 med min 325D e90 (4-dörs sedan) i sommer. Med den ekstra motoreffekten du får i din 335D, vil du tjene endel sekunder. thumbs up
https://www.youtube.com/watch?v=_WmPdtF0A8A&t=38s


Hej Mikjel, roligt att få en kommentar från dig. Jo jag har sett det varvet, det är jag som har kommenterat och frågat om tips, "Jaboxs". Men du har väl nära nog 300 kusar i din 325d också, med tanke på accelerationen man ser i filmen. Sen är ju din körskicklighet på en helt annan nivå än min, och de flesta vanliga förare också vill jag påstå. Kul att råka på dig här, ha det gött.

_________________
Bo Jahn
Citera
Mikjel .
Norge
Här sen Jan 2009
Inlägg: 8



Jabo skrev:
Hej Mikjel, roligt att få en kommentar från dig. Jo jag har sett det varvet, det är jag som har kommenterat och frågat om tips, "Jaboxs".

Aha...
Lykke til med din bil! thumbs up
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Jaha då dök den begagnade (men ska vara renoverad) högtryckspumpen upp..




..får se vad det blir för mapp så småningom, vill väl inte den ska ryka som en tractorpulling maskin när man mestadels åker gata...

Började fundera på däck och fälgar, Apex på nurburgring kör med Nankang AR1 på sina ring taxi som jag förstår det, så då borde de väl duga åt mig också, eller finns det något alternativ som ger påtagligt snabbare tider tror ni? Slitstyrka är inte hela världen.

Letar 18" fälgar som kan passa, utseende/skick spelar ingen roll så länge de är hela och runda, hör av er om ni har något!.

Någon som kränger däck i örebrotrakten billigt tar jag gärna emot tips på, är inte så sugen på att betala 500kr per däck för en påkrängning, speciellt när jag har gjort det själv för några år sen när vi hade en däcksmaskin på mitt dåvarande jobb...

_________________
Bo Jahn
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Jabo skrev:

Mycket intressant med bromskylningen, men jag är lite korkad, du använder inte originalvägen för kylluftskanalen som jag fattar det? Du verkar inte ha en M-sport front heller, hur tror du det skiljer sig om man har det?

Bromsskölden måste bytas också kanske?


Nu hade jag glömt att svara igen
Nej det går inte riktigt att ta ut en slang där original kylväg kommer ut i hjulhuset, då tar slangen i däcket. Så jag började på originalväg och gjorde ett hål där kör in slangen som tar luften, men slangen kommer ut längst ner längst in i hjulhuset (fram).
M-sport ser lite annorlunda ut i fronten men det går att göra precis likadant på dom.

Jag kör utan bromssköld och drar slangen till navet. Men snyggast är om man bygger om bromsskölden så att slangen fäster i bromsköld och leder in kall luft till navet.


Jabo skrev:

Började fundera på däck och fälgar, Apex på nurburgring kör med Nankang AR1 på sina ring taxi som jag förstår det, så då borde de väl duga åt mig också, eller finns det något alternativ som ger påtagligt snabbare tider tror ni? Slitstyrka är inte hela världen.


Hankook är snabbast men de går knappt att få tag på.
Efter dom skulle jag säga att Pirell Trofeo R kommer och ungefär samma prestanda från Kumho V70.
Men var försiktig med just Pirellis 265or, dom är tokbreda och borde märkas 285 istället för 265 så dom tar lätt i hjulhusen.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
BMW-DJ skrev:

Nu hade jag glömt att svara igen
Nej det går inte riktigt att ta ut en slang där original kylväg kommer ut i hjulhuset, då tar slangen i däcket. Så jag började på originalväg och gjorde ett hål där kör in slangen som tar luften, men slangen kommer ut längst ner längst in i hjulhuset (fram).
M-sport ser lite annorlunda ut i fronten men det går att göra precis likadant på dom.

Jag kör utan bromssköld och drar slangen till navet. Men snyggast är om man bygger om bromsskölden så att slangen fäster i bromsköld och leder in kall luft till navet.

Hankook är snabbast men de går knappt att få tag på.
Efter dom skulle jag säga att Pirell Trofeo R kommer och ungefär samma prestanda från Kumho V70.
Men var försiktig med just Pirellis 265or, dom är tokbreda och borde märkas 285 istället för 265 så dom tar lätt i hjulhusen.


Tack för svaren, mycket bra information. Tror mig ha sett att vissa kör med någon annan kylluftkanal från 335is, är det något du har nån kommentar om?

Ja det det där med däck verkar ju vara en djungel, vore intressant att se ett varvtidstest. APEX kanske kör med AR1 för att de kör taxivarv som sagt, så det kanske är viktigt att de börjar funka direkt. Sen har de väl en viss sponsring på däcken med.

Kan tänka mig att vissa R däck är lite tröga att få igång temperaturmässigt på ringen med sina långa rakor. Vet du något om det?

Tack för all info!

_________________
Bo Jahn
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Jabo skrev:
BMW-DJ skrev:

Nu hade jag glömt att svara igen
Nej det går inte riktigt att ta ut en slang där original kylväg kommer ut i hjulhuset, då tar slangen i däcket. Så jag började på originalväg och gjorde ett hål där kör in slangen som tar luften, men slangen kommer ut längst ner längst in i hjulhuset (fram).
M-sport ser lite annorlunda ut i fronten men det går att göra precis likadant på dom.

Jag kör utan bromssköld och drar slangen till navet. Men snyggast är om man bygger om bromsskölden så att slangen fäster i bromsköld och leder in kall luft till navet.

Hankook är snabbast men de går knappt att få tag på.
Efter dom skulle jag säga att Pirell Trofeo R kommer och ungefär samma prestanda från Kumho V70.
Men var försiktig med just Pirellis 265or, dom är tokbreda och borde märkas 285 istället för 265 så dom tar lätt i hjulhusen.


Tack för svaren, mycket bra information. Tror mig ha sett att vissa kör med någon annan kylluftkanal från 335is, är det något du har nån kommentar om?

Ja det det där med däck verkar ju vara en djungel, vore intressant att se ett varvtidstest. APEX kanske kör med AR1 för att de kör taxivarv som sagt, så det kanske är viktigt att de börjar funka direkt. Sen har de väl en viss sponsring på däcken med.

Kan tänka mig att vissa R däck är lite tröga att få igång temperaturmässigt på ringen med sina långa rakor. Vet du något om det?

Tack för all info!


Ja jag kör med kylkanslerna från is, men dom är för oljekylaren och en extra vattenkylare i hjulhuset. Så kanalerna för bromskylning går bredvid och påverkas inte.

Ja har ännu inte haft nöjet att köra på ringen, men jag har också hört att den inte jobbar däcken som våra vanliga banor. Ett däck som sägs funka bra utan mycket värmning är Michelin Cup2. Kan vara ett bra tips att börja med i alla fall.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
BMW-DJ skrev:


Ja jag kör med kylkanslerna från is, men dom är för oljekylaren och en extra vattenkylare i hjulhuset. Så kanalerna för bromskylning går bredvid och påverkas inte.

Ja har ännu inte haft nöjet att köra på ringen, men jag har också hört att den inte jobbar däcken som våra vanliga banor. Ett däck som sägs funka bra utan mycket värmning är Michelin Cup2. Kan vara ett bra tips att börja med i alla fall.


Tack igen!

Apropå extra motorkylning så har du vad jag förstår automatlåda i din bil?
Är inte 335i ökänd för att bli väldigt varm på bana och ännu värre med automatlåda? Automatlådan delar "slinga" med motorkylvätskan vad jag hört?

Tycker du extrakylarna löste de eventuella problem du hade på ett bra sätt? Hur stor skillnad gjorde de? Dieseln har ingen oljetemp sensor från fabrik, men jag har skaffat en som ersätter avtappningsskruven i tråget, tror du det duger?

Inte många tokar kör tung dieselsexa på bana, men av de som gjort det verkar det som den lider av samma temperaturproblem som 335i med automat. Tror du de saker du har skulle passa eller gå att anpassa på ett någorlunda smidigt sätt till min diesel?

Vad fick du ge för kylarna om jag får fråga?

Många frågor, men så kan det vara ibland.

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Jaha nu är det dags... Detta rackarns virus har ju verkligen ställt till det, men ska försöka komma iväg till ringen om ett par veckor.

Men jag har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på:

Det blev lite pressat tidsschema pga livet kom i vägen, så de flesta modifieringarna som tänkts, hinns inte med till resan. Det får duga som det är, förutom sådant som går snabbt att fixa.

Har ingen extra bromskylning och standardbromsar, så nu gäller det göra vad som går med dem:

- Har tidigare kört med ATE 200 bromsvätska i andra bilar, men hört att t.ex Castrol SRF är betydligt bättre, någon som har nån åsikt i frågan?



- Vad ska man ha för belägg, Pagid RS29? Bör väl funka hjälpligt på gata och inte ta för lång tid innan de kommer upp i temperatur. Å andra sidan blev jag rekommenderad Ferodo Ds2500 till en annan bil för några år sedan och de sprack, troligtvis av värme, och denna bil är både betydligt tyngre, jag bromsar hårdare, och har mycket mer effekt, så om de var för dåliga till min gamla bil, behövs det nog mycket värre grejor om det ska funka nu. Tips?

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Har sett en kille som filade upp bulthålen på fjäderbenstornen 5-6 mm, detta gav möjlighet till 0.6 grader extra camber. Finns det någon som med skaplig säkerhet vet om det är en oväsentlig påverkan på hållbarheten?



Kan man svetsa på extra material vid sidan om för att öka hållbarhet eller kommer det att slå sig/andra faktorer som inte är bra?

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Fick erbjudande om att köpa en E46 CSL liknande backlucka till E92, såvitt jag vet såldes ingen e92 med något liknande? Frågan är då: Har det nån funktion rent aerodynamiskt? Är den så liten så den är försumbar? Är det till och med sämre än original? Jag har redan M3:ans lilla miniläpp på luckan, så det är jämfört med den jag tänker mig.




Likadant med en M3 GTS-replika splitter fram. Där vet vi att den antagligen gör något, eftersom det sitter en liknande på M3 GTS. Den har också en original extra stag som sitter innanför och förstärker upp plasten. Någon som har en aning om en replika splitter utan stag skulle kunna överleva upp till cirka 310kmh utan att trilla bort?
Det säljs många replikor utan extra stag, men jag misstänker att ingen har testat dem i de farterna jag tänker mig...


_________________
Bo Jahn
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Hålen i tornen är bara att slipa, ingen fara där!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
Fick massa blåanlöpta prickar på skivorna efter jag var på ringen sist, och det var med standard effekt i motorn. Borde bli värre nu alltså. Antar att det är där ABS:en gick in. Varför blir det ca 15 mm stora prickar tro, är det "mittpunkten" av beläggen?

Det liknar den här bilden:


Någon som vet om det är nån fara, eller om det bara är att köra på ändå?

_________________
Bo Jahn
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88


Trådstartare
erikjakan skrev:
Hålen i tornen är bara att slipa, ingen fara där!


Schysst! Tack så jättemycket för svaret!

_________________
Bo Jahn
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



Jabo skrev:
Fick massa blåanlöpta prickar på skivorna efter jag var på ringen sist, och det var med standard effekt i motorn. Borde bli värre nu alltså. Antar att det är där ABS:en gick in. Varför blir det ca 15 mm stora prickar tro, är det "mittpunkten" av beläggen?

Det liknar den här bilden:


Någon som vet om det är nån fara, eller om det bara är att köra på ändå?


Nä, inget farligt. Så länge skivan är rak och det inte är några sprickor är det bara att rejsa på.

Dom blåa fläckarna blir av anlöpning vid viss temperatur, tror denna blåa nyans ligger runt 300-350 grader men är osäker om materialet i skivan har samma "färgskala" som vanligt stål. Anledningen till mönstret är antagligen p.g.a. temperaturgradienten som beror på hålmönstret i skivan. "Färgen ligger bara på ytan och försvinner så fort du slipar ner skivan med mer bromsning. Frågan är dock om du kanske har lite mjuka belägg..?

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335D E92 2012
<<   1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (8383 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande