Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RejsaRubberTrac
Den gamla första tråden om RejsaRubberTrac (swedish)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (30857 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
EDIT:

Det här var första inlägget i en tråd om tempmätning av däcksytan rent allmänt. Som spårade ut till att jag köpte hem några komponenter och började skruva ihop vad som blir ett open sourceprojekt, dvs "BYGG DET HÄR SJÄLV" för småpengar.


- En liten låda sätts i hjulhuset. Den mäter däckstemperaturen på en massa punkter över hela däcksbredden OCH fjädringsrörelserna (tack Samuel!! :-)

- Lådan skickar all data över bluetooth till din mobiltelefon. Både Racehrono och Harrys Laptimer har sagt att de kan få till att logga och spara datat i sina appar redan nu under off season/vintern. Så du får ut all denna loggdata så att du kan analysera rubbet i tex Racelogic Circuit Tools grafer osv. Däremot är det lite mer jobb för dem att visa temperaturerna i själva videon, med färger osv, de kan göra det men det hänger lite på vilket tryck det blir från användare hur snabbt de tar tag i det


Om man vill plocka ihop det hela själv och handlar delarna där det är billigast (direkt från Kina) så landar det på klart under tusenlappen per låda. Vill man handla grejorna här i Europa blir det 50%-100% påslag ungefär. Om man vill bromsa plånboken så kan man ju till och med börja med bara två låddor för att hålla koll på de däck man behöver ha koll på mest.

Det blir säkert möjligt att skaffa kompletta kit också för en slant till. Speciellt 3D-printa låda kan ju inte alla göra hemma... Vi får se var den biten landar. Står mer i tråden.


Det här är vad man behöver om man gör det enkelt för sig. En liten sladd med fyra ledare till varje sensor och sen bara plugga in det laddbara batteriet i kontakten på kortet. En liten 3D-printad lådda. Så rullar det. Foto för att få lite känsla för dimensionerna.






-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Här kommer originaltråden:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det här skulle man ha. Man lär sig både att ställa in bilen eftersom man ser hur hjulen belastas/värms på alla ställen varvet runt men borde även ge förståelse hur man kan optimera själva körningen. Och som de säger, man skulle sparat ett antal för snabbt utslitna däck där man kört sönder skuldra tex? Men billigt är väl grejerna knappast... Ska surfa i kolla nu. Det vore kul om såna här trillade ner i pris som passar oss amatörer






https://www.vboxmotorsport.co.uk/index.php/en/products/accessories/tyr . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Basenheten kosta 30 lax... jahapp. Undrar om man kan bygga själv, ska leta irsensorer!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Hur har man klarat sej utan den funktionen?
Värmekamera, typ CCTV?
Finns för under 800sek/St.
En för varje hjul, till en liten gemensam monitor/logger.
Siktar man lågt så ser man även i realtid när asfalten ändrar temperatur...

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Magnus Thomé skrev:
Basenheten kosta 30 lax... jahapp. Undrar om man kan bygga själv, ska leta irsensorer!!!
Rickard har väl pillade med detta på sin Porsche (för många sidor sen i byggtråden).
Det finns ju strips med sensorer för anslutning till Canbus om jag inte minns helt fel.
4-8 värmevärden per hjul med 1Hz borde väl ge lite siffror att bläddra bland?

Men som, med alla sensorer, all insamlad data skall göras nåt med och du hamnar ofta i läget att utan möjlighet att fatta beslut om åtgärd (dvs "actionable analysis output") så är sensorn totalt onödig.

Om oljetryckssensorn bara matar en visare som vinkar bakom ryggen på dig, behövs sensorn då?

Finns det inte primitiva värmekamaerasensorer som kan mata en flerkanals videoninspelning (en vanlig för att veta vart man är och fyra för hjulen)?
Jag skulle iaf vara mindre intresserad av absolut temp, utan mera vara intresserad av det varierande mönstret.
Det är ju då man kan få för sig att köra med positiv camber på högerhjulen på en bara med endast en vänsterkurva.

Eller finns det ett nödvändigt tvång att analysera däcktempen mot gaspådrag, styrvinkel och annat med millisekundprecision (dvs måste det in i samma datahög i loggningen)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har dragit i Anti och Harald redan (RaceChrono och Harrys) och har beställt hem en sensor med 16 mätpunkter. Sen lite 3D-print på det thumbs up

Som du säger, det måste visas på ett sätt så man maxar förståelsen. Typ som Racelogic i videon och förstås i logggrafer.

Ser lovande ut so far.

_________________
Magnus Thomé
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Det var ju en skojig liten pryl! Vad kostar den?
En värmekamera gör iofs ungefär samma sak fast i fyrkant istället för linje. Och kameran kan då ev även se asfalten och bromsarna samtidigt?
Men med en linjegivare kan man kanske enklare göra tiden som y-axel? Man "slipper" ju det roliga med att koda bildanalys.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
SRyLul skrev:
Det var ju en skojig liten pryl! Vad kostar den?
En värmekamera gör iofs ungefär samma sak fast i fyrkant istället för linje. Och kameran kan då ev även se asfalten och bromsarna samtidigt?
Men med en linjegivare kan man kanske enklare göra tiden som y-axel? Man "slipper" ju det roliga med att koda bildanalys.


Ett kit med fyra stycken från Racelogic kostar 3000 EUR. Fast den funkar bara med deras Videobox2HD som kostar 3000 EUR. Ja eller 3500 EUR om man ska ha lite fästen o andra tillbehör med i paketet


Kommer en lös 16 punkters linjegivare hit om någon dag eller två thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 135



Izze Racing håller på ganska mycket med dessa grejer.
De har även trådlösa sensorer som man kan montera inne i däcket


_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
fonzeka skrev:
Izze Racing håller på ganska mycket med dessa grejer.
De har även trådlösa sensorer som man kan montera inne i däcket


Superintressant att se vad som finns därute!!!

De tar 1750 USD för ett kit vilket ju var betydligt billigare än Racelogic. Men man måste ju köpa huvudburken med CAN också och den blir ju en redig slant till.

Tanken är att få in det i mobilappar som just Racechrono och Harrys. Och att ett kit med fyra sensorer kostar betydligt mindre än 15-30 tusen spänn. Kanske en del nöjer sig med två sensorer så blir det ännu aptitligare kostnad.



Okej, vad är väldigt likt mellan de här två systemen:

Racelogic:




Izze Racing:





Hmmm, vad är INTE lika? De har olika däck

_________________
Magnus Thomé
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 497



Riktigt intressant!!

_________________
Erik Regnell

Kör: Mx-5 -04

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-MX-5 -01
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Magnus Thomé skrev:
Basenheten kosta 30 lax... jahapp. Undrar om man kan bygga själv, ska leta irsensorer!!!


Eftersom du verkar gilla den sortens pyssel och ser det som en sport att göra billigast möjliga lösning när du pysslar, så kan du kanske prova att googla på detta och se om det kan användas:
MLX90621
Eller en lättare start:
GY-906LLC-BAB MLX90621

I2C, och andra har gjort färdiga funktioner för tex raspberry. Fyra såna, nån tålig kapsling och en snygg app som lägger ut dom som strömmande video. Så är det klart att ta in som overlay i favoritraceappen?
Utmaning: klart och fungerande för mindre än 1500sek?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En 120 graders MLX90621 är den som kommer imorrn, hade hoppats få den i fredags redan o leka med . 3D printat hölje med någon snapinlösning att sätta i hjulhusen så man kan ta loss om man kör på gatan och även ladda batterier om det kommer behövas. Eventuellt kan låddan bli extremt strömsnål, det hänger på hur snabbt man kan läsa av data efter att man väckt sensorn från sin strömsnåla sleep. Dvs hur stor procent av tiden den kan ligga i sleep. Finns info i databladen men har inte lusläst de delarna än.

Kodningen blir mycket enkel, bör få igång rubbet från scratch på en dag med allt inkl Bluetooth Low Energy (BLE) och hantering av data från sensorn. Misstänker dock att det finns risk att få lägga betydligt fler timmar på att få mätvärdena att vara rimligt kalibrerade eftersom den kommer jobba utanför sitt internt färdigkalibrerade område och det är olika kompensering för uppvärmning av sensorn o så, finns färdigt men det ska funka också...

BLE är ett måste för att få en vettig lösning för iPhone och även för att få låg strömförbrukning. 20 bytes räcker ju fint, ska sätta upp något lämpligt. GATT o allt det där thumbs up

Både Anti med Racechrono och Harald med Harrys laptimer är intresserade. Att få in loggdata är inga problem, båda kan lägga till det väldigt fort. Men båda behöver lägga en hel del jobb för att få data pedagogiskt visat som overlay.

_________________
Magnus Thomé
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Kul!
Har åxå en på väg hem nu.
Men jag tror att jag väljer att göra en komplett standalone pryl som andra kan bädda in om dom vill, typ via port80. Och kopplar alla via i2c till en r pi. Enklast för mej att göra allt i codesys inkl presentation och logg. Då behöver jag bara ändra frontend för att det ska bli en helt annan funktion.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu har jag den här hemma, sjuuuuuukt rätt litet chip för inte bara det här projektet

https://www.nordicsemi.com/eng/Products/Bluetooth-low-energy/nRF52832


PS:
Samuel, varifrån tog du sensorn?

_________________
Magnus Thomé
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Ja den var liten!
För mej blev det ebay, eftersom jag inte har så bråttom med hårdvaran.
Skissar nu på min presentation och ev dialog. Känslan just nu är väl en stapel för varje pixel i en rad, med tiden som y-axel. Bör vara nåt som man kan slänga ett öga på ibland, tex när man sysslar med flatout och inte har så mycket annat att göra än att vänta, för att få indikering om ev överhettning.
Ska försöka få till montaget så att en del av bromsskivan kan loggas samtidigt, sexton punkter på bara däcket känns lyxigt.. Funderade ett tag på att placera sensorn så högt som möjligt på däcket för att ev kunna mäta infjädring samtidigt,men det blir inte tillräckligt bra upplösning med bara fyra rader. Letade istället upp en en hyfsad och framförallt billig avståndsmätare för i2c till det, VL53L0X

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Postnord är ena muppar på att frakta saker... påstår sig varit här o ingen var på plats i onsdags, mmmm. Men nu var jag o hämtade sensorn när posten öppnade Så nu har jag både bluetoothbiten o sensorn.


Nu har jag det igång på en liten 8266'a. Man viftar med handen framför så ser man hur det ändrar sig. Ser lovande ut


Bild av min hand (antingen är jag kall eller så får man fila på kalibreringsfunktionerna )

   Ambient Temp: 24.20    MinTemp: 18.57    MaxTemp: 29.93

   25.3   26.6   27.2   27.5   27.7   28.8   28.5   29.4   29.3   29.0   23.5   19.6   19.4   19.4   18.6   18.9
   23.3   26.9   27.7   27.3   28.0   28.2   28.2   28.9   28.9   29.3   29.9   25.0   19.2   19.5   19.2   19.0
   21.2   25.6   27.8   28.3   28.4   28.1   28.8   28.7   29.2   29.2   29.6   29.9   25.7   20.7   19.8   19.5
   21.2   21.1   26.7   27.5   28.1   28.4   28.0   28.9   28.5   29.1   29.1   29.5   29.7   25.8   20.5   20.1

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
SRyLul skrev:
VL53L0X


Ja en sån har jag här som jag lattjat med. Mycket bra sensor!

Skrapar med foten... får jag sno denna extremt smarta idé att ha med avståndsensor i paketet?

Det blir inte mycket kod att skriva totalt sett, jag lägger nog upp det på github eller nåt när det börjar lira som det ska alles.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det här är faktiskt mitt ansikte. Med öppen mun (=varmare)



_________________
Magnus Thomé
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Magnus Thomé skrev:

... får jag sno ?

Visst är vi publika för att göra det tillsammans och för varandra? Är väl det som är Rejsa-andan?
Sen kanske du blir klar åxå, till skillnad från mej som gillar att göra utkast men...

Tror att det är ganska rimlig temperatur. Och egentligen är absolut temperatur inte så viktig. Däck smälter vid olika temperaturer och körstilar så man behöver nog kunna ställa in vad som är överhettning? Baserat på sina egna erfarenheter...
Lite som fuzzy logic... Mormor och isbjörnen har olika uppfattningar om vad som är varmt.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja det kommer nog inte bli precision i absoluta temperaturvärden för de som inte känner för att kalibrera det hela (vilket ju är fullt görbart det med)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Är lite diskussion och check på vad bästa sättet att köra över datat med BLE är. Service med notify och callback eller bara publicera eller kanske bara köra advertise med datat synligt där så kan man skita i gatt osv. Bra input från Racechrono och Harrys! Jag har ju aldrig petat i bluetooth innan så...


Under tiden så la jag in den laserbaserade avståndsmätaren, den går ju på I2C-bussen den med thumbs up

Här cirka 3Hz. Känns som temperaturerna klarar sig gott o väl med 2-3Hz men avståndsmätningarna för hjulens infjädring borde kanske/nog vara oftare.




Receptet är:

- IR-sensorarray: MLX90621
- Laseravståndsmätare: VL530L0X
- Kombinerad SOC med Bluetooth 5 inlagt, en ARM Cortex cpu: nRF52832 (satans ball denna där!)
- Lite blandade open sourcebibliotek + ganska lite egen kod faktiskt men några enstaka ändringar i själva biblioteken.


Här är avstånds- och IR-arraysensorerna:


_________________
Magnus Thomé
Citera
RejsaRubberTrac
Den gamla första tråden om RejsaRubberTrac (swedish)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (30857 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande