På tal om batteri; hur länge räknar du att det håller innan laddning? Borde kanske även ha en cutoff på cellen?
Har testat en bunt gånger och 500mAh räcker drygt ett dygn.
_________________ Magnus Thomé
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42161
Forumägare
Trådstartare
19 Jan 2019 20:35
Absolut första testen av Harry's Laptimer beta. Wow, redan såhär långt!
Det som syns i videon är slumpat fejkdata bara.
Intressant hur han lagt upp larmrutor för när tempen diffar för mycket ("Tread" är max diff på ett däck tex)
[/b]
_________________ Magnus Thomé
jinnarp
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 11
20 Jan 2019 12:21
Intressant läsning, fattade inte ett skit av alla termer och grejer. Men jag vill ändå ha detta
Vad landade priset på per låda? Och blir det något som kan beställas i shopen?
Kul att folk gör sånt här och faktiskt delar med sig av det till oss som inte har kunskap i ämnet.
_________________ Alexander rasmussen
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42161
Forumägare
Trådstartare
20 Jan 2019 12:55
Delar för en landar runt tusenlappen. Om man inte vill löda och ladda koden själv (stegförstegbeskrivning på websidan på github) så raggar man närmaste polare som kan
_________________ Magnus Thomé
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18933
21 Jan 2019 11:00
Hur ser distansmätningen ut? Alltså, är det en punkt som avläses? Är det en extremt kort tidsrymd som läses av och skickas med en viss frekvens eller är det ett medeltal?
Att läsa av mot däcket borde vara väldigt störkänsligt om det är en punkt under kort tid, grejer fastnar i däcket, mönster, osv... Sen skall man upp i rätt hög frekvens om man vill använa det för tuning av stötdämpare. Om man vill kolla fjädringsväg kontra min/max hjulrörelse så funkar det nog bättre.
Skulle man kunna tänka sig att man monterar dom i separat låda med "pigtail" till tempmätarlådan så man kan rikta den mot delar av hjulupphängningen eller mot marken istället?
Senast ändrad av Magnus Thomé, 21 Jan 2019 11:30, ändrad totalt 1 gång
MaZ skrev:
Hur ser distansmätningen ut? Alltså, är det en punkt som avläses? Är det en extremt kort tidsrymd som läses av och skickas med en viss frekvens eller är det ett medeltal?
Att läsa av mot däcket borde vara väldigt störkänsligt om det är en punkt under kort tid, grejer fastnar i däcket, mönster, osv... Sen skall man upp i rätt hög frekvens om man vill använa det för tuning av stötdämpare. Om man vill kolla fjädringsväg kontra min/max hjulrörelse så funkar det nog bättre.
Skulle man kunna tänka sig att man monterar dom i separat låda med "pigtail" till tempmätarlådan så man kan rikta den mot delar av hjulupphängningen eller mot marken istället?
Temp och avståndsensorn är fysiskt separata så det går att sätta var man vill, en femledare behövs till avståndsensorn.
Att ha med avstånd som extragrej i burken förutom temperaturerna är ett påslag på 25 spänn per hjul...
Med koden som den ser ut nu så är det begränsningar i hur ofta man kan få mätvärden:
ca 10Hz - 8 tempzoner och avstånd
ca 6Hz - 16 tempzoner och avstånd
ca 18Hz - bara avstånd
ca 18Hz - bara 8 tempzoner
Avståndet mäts med laser och jag gissar att det är en enda kort puls per mätning vilket precis som du säger ger störningar av däcksmönster. Det verkar vara en del brus i signalen också så riktigt små rörelser är tveksamt om man får ut. Man får helt enkelt testa och se vilken precision man kan praktiskt få ut. Att digitalt filtrera lite enklare går ju också men är ju en balans mellan mätfrekvens och filtrering. Du vill ha båda på max misstänker jag :-D Att läsa ut krängning både längs och sidledes kommer det däremot räcka med marginal till
_________________ Magnus Thomé
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42161
Forumägare
Trådstartare
21 Jan 2019 11:27
Här är ett exempel på hur mycket brus det är i både temp och avstånd. Det är inte helt omöjligt att man kan mäta oftare och filtrera innan man skickar ut datat i ungefär den här hastigheten men det är inte helt uppenbart kodmässigt så det blir till att kavla upp ärmarna isf med en uppdatering framöver om det går. Däremot att filtrera lite på de befintliga mätvärdena som du ser i listan skulle nog ge riktigt bra resultat som det ser ut på bruset men med långsammare respons då förstås. Kompromisser...
Vad är det vi tittar på i tabellen? Bara en loggning på stillastående system eller körning eller vaddå?
Sker filtreringen innan leverans till Harry nu alltså? Kan man filtrera i Harry eller skulle det kräva för mycket av telefonen? Vill minnas att Harry är rätt krävande som det är.
För att kika på hur mycket det fjädrar/rollar funkar det nog men för stötdämpartuning skall man nog kolla på snabbbare grejer som mäter på annat sätt...
Vad är det vi tittar på i tabellen? Bara en loggning på stillastående system eller körning eller vaddå?
Sker filtreringen innan leverans till Harry nu alltså? Kan man filtrera i Harry eller skulle det kräva för mycket av telefonen? Vill minnas att Harry är rätt krävande som det är.
För att kika på hur mycket det fjädrar/rollar funkar det nog men för stötdämpartuning skall man nog kolla på snabbbare grejer som mäter på annat sätt...
Ja det är ju inte F1-grejer för en tusenlapp per hjul hehehe. Som sagt som extrafunktion med avståndsloggningen kostar 25 spänn och den är ju helt klart användbar till vissa saker för de pengarna Frågan är om frekvensen även räcker för att se lite finlir som hur tex man går på broms med kort spik i både temperatur och nigning. Det får bli en kul bonus om det ger så mycket info.
Mätningen är på en stillastående (pallbockad?)... vägg.
Som det är nu filtreras ingenting utan allt mätdata går rätt igenom både i sändaren och i Harrys. Jag kan göra bruset lite lugnare med lite enkel dum rullande medelvärdesfiltering redan i sändarens kod. Men då sjunker ju responstiden....
_________________ Magnus Thomé
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18933
21 Jan 2019 15:14
Ok, men om det diffar 10mm i längdmätningen vid optimala förhållanden så kanske det finns viss risk för felaktiga värden när man mäter i hjulhuset på en bil...
Såg att första kolumnen diffar 30 enheter också men där kan det ju finnas rimliga förklaringar, det är ju temperatur ändå.
Sen varierar frekvensen, kan man på nåt sätt få den fast? Kan man exekvera vid en fast frekvens eller blir den det det blir? Måste allt gå i processorrealtid?
Ok, men om det diffar 10mm i längdmätningen vid optimala förhållanden så kanske det finns viss risk för felaktiga värden när man mäter i hjulhuset på en bil...
Såg att första kolumnen diffar 30 enheter också men där kan det ju finnas rimliga förklaringar, det är ju temperatur ändå.
Sen varierar frekvensen, kan man på nåt sätt få den fast? Kan man exekvera vid en fast frekvens eller blir den det det blir? Måste allt gå i processorrealtid?
Det går förstås att köra lite långsammare och få fasta tider men både Harry's o Racechrono tar emot alltefter det kommer så just nu så levererar burken alla mätningar ASAP så att säga.
Med tempen så är det ju egentligen mer intressant hur mycket brus det är vid 80-100 grader o runtikring. Här lite högre temp. En svart skål med varmt vatten på pallbockar
Jag är sjukt sugen på att hjälpa till med CAD skall du veta, men som vanligt nuförtiden så kommer vardagen ivägen.
Men kanske kan klura lite kring ideer vad som går att göra med 3D print för att kunna vinkla lådan för att pricka rätt på däcket? Plus ett fäste som gör att man kan plocka loss den för att ladda den och sen sätta tillbaka med bibehållen siktvinkel på lådan? Klurigt men inte omöjligt typ.
Tanken är en smal avlång låda (8x2x3,5 cm) som sitter på tvärsen mot färdriktingen uppe i innerskärmen/hjulhuset.
_________________ Magnus Thomé
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2935
22 Jan 2019 09:58
En vinkel bricka med två-trå hål som fäst på ett stag av någon form från bilen, sen en skruv ut från den vinklade delen som går genom ett hål tvärs genom lådan.
Sen något motsvarande nedan för att låsa vinkeln:
En bricka som matchar den 3D printade lådan. Då ställer du vinkel, skruvar fast och låter vara. Låssar sedan allt inkl vinkelplåten från fästet.
Det var inte så dumt, Cassius!
Vår hammock har ungefär en sån grej för att vinkla taket. Den ska inte användas på länge ännu, så ingen lär märka att jag "lånar" den som test...
_________________ Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42161
Forumägare
Trådstartare
22 Jan 2019 10:29
SRyLul skrev:
Det var inte så dumt, Cassius!
Vår hammock har ungefär en sån grej för att vinkla taket. Den ska inte användas på länge ännu, så ingen lär märka att jag "lånar" den som test...
_________________ Magnus Thomé
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18933
23 Jan 2019 08:53
Rimligen så måste det vara ett fäste som tål en del stryk och lådan måste vara i sån form att den inte samlar skräp och dessutom måste den hamna i samma position varje gång den monteras.
Jag tänker att lådan bör vara 2 delad. En fast bas som skruvas mot innerskärmen i den sitter insatsgängor för att fästa lådan i samt några styrtappar. Lådan sitter sen med insex skruv eller liknande på den fasta basen.
Jag ser dock problemet att på de flesta banbilar får man inte in händerna i hjulhuset med mindre än att man hissar upp bilen...men ska man ändå byta till R-däck så görs det samtidigt med installation av laddat batteri.
Kunde inte låta bli utan att slänga ihop ett snabbt utkast.
Yttermått på burken enligt ovan, 80x30x20, fästet bygger på 10 mm men sån är ju justerbart sen.
Fästet skruvas mot innerskärm med 2 st M4 med insexskalle. 2 st M4 muttrar limmas i fästet.
Burken skruvas mot fästet med ytterligare 2 st M4 insex.
Körning i regn kan ju bli spännande, antingen får man täta burken eller dränka elektroniken i smältlim.
Senast ändrad av Magnus Thomé, 23 Jan 2019 11:45, ändrad totalt 1 gång
Mats Karlsson skrev:
Jag ser dock problemet att på de flesta banbilar får man inte in händerna i hjulhuset med mindre än att man hissar upp bilen...men ska man ändå byta till R-däck så görs det samtidigt med installation av laddat batteri.
Det är ett dilemma. För sensorerna bör inte sitta kvar på bilen om det är en gatbil som kör trackdays och även körs på gata som jag ser det. Och om man monterar cpukortet och/eller batteriet mer lättillgängligt så sitter ju sensorerna kvar på olämplig plats ändå. Om man kör sin trackdaybil i vanlig trafik en del också alltså.
Ett fönster för att skydda tempsensorn löser sig som det ser ut men ett fönster som kan skydda lasern och inte störa den är fortfarande olöst.
Man behöver iof bara jacka upp bilen lite så får man tag i burken. Skruva loss insexskruvar varje gång man ska ladda den låter inte som den slutliga ultimata lösningen men askul att du klurar och ritar!!!! Ju fler hjärnor desto mer ideer!
EDIT: snäppa fast med spår/hakar och en sprint man drar loss bara för att låsa den i fästena som håller den?