Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 147 2.0 TS -01 Trackday / Långlopp
<<   1, 2, 3, 4, 5
4 besök senaste veckan (20987 totalt)
Örjan Lindell
Örebro
Här sen Sep 2017
Inlägg: 83


Trådstartare
Det är riktigt, den här topp packningen är 2 mm tjock, det skall sitta en "stålpackning" som är betydligt smalare.
Enligt tidigare ägare skall man ha planat topplocket, men det blev det för tight, toppen är renoverad med nya ventiler och hårdare fjädrar, så tanken var att testa med en tjockare topp packning,i kombination med nya hög kompkolvar, allt skruvades ihop, men sedan avstannade projektet, och motorn blev ståendes i den småländska skogen...

Skall försöka leta upp en oplanad topp, flytta över ventiler och fjädrar, kanske sätta i ett par trimkammar....
Blir ett långtidsprojekt ändå...halva grejen är ju att leta delar och peta ihop den pö om pö...ett riktigt trevligt tidsfördriv, har ju grejer som funkar, så detta blir ju bara ett plus när man går i mål!

Har läst någonstans att vevlagren kan krokna när ventilerna slår i kolvarna?
Skall se över vevaxel och lager strax.

_________________
Örjan Lindell

Alfa 147 trackday
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987

Alfa 156 V6 trackday
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534



Örjan Lindell skrev:

Skall försöka leta upp en oplanad topp, flytta över ventiler och fjädrar, kanske sätta i ett par trimkammar....
Blir ett långtidsprojekt ändå...halva grejen är ju att leta delar och peta ihop den pö om pö...ett riktigt trevligt tidsfördriv, har ju grejer som funkar, så detta blir ju bara ett plus när man går i mål!

Har läst någonstans att vevlagren kan krokna när ventilerna slår i kolvarna?
Skall se över vevaxel och lager strax.


Det är nog vetttigt att utgå från en ny topp. Eller köp en hel bil/motor och sno ifrån. Vid en sådant här hybridbygge med andra kolvar och planad topp måste man kontrollera frigången mellan kolv/ventiler med lera eller lödtenn.

Och det betyder dra fast toppen fullt ut (så packningen komprimeras) och montera kamremm osv och dra runt motor. minst 0.1mm per 1000rpm är en vanlig rekommendation. 4ventilstoppar är mindre känsliga pga mindre lyft och ventiler. men har å andra sidan klenare ventilskaft.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Örjan Lindell
Örebro
Här sen Sep 2017
Inlägg: 83


Trådstartare
Ibland har man tur.... hittade ett nytt topplock i Linköping, hämtade upp det i veckan i samband med en arbetsresa...komplett med kammar och givare, tar i sär det, överför ventiler och fjädrar (som enligt utsago skall vara hårdare?) nya ventiltätningar lär jag väl kosta på det hela.... sedan test montera..

@bennysteen, lera eller lödtenn? Finns inget liknande Plastigauge?
Skulle ju vara lättare att läsa ut mellanrummet tänker jag?



_________________
Örjan Lindell

Alfa 147 trackday
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987

Alfa 156 V6 trackday
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2534



Örjan Lindell skrev:
Ibland har man tur.... hittade ett nytt topplock i Linköping, hämtade upp det i veckan i samband med en arbetsresa...komplett med kammar och givare, tar i sär det, överför ventiler och fjädrar (som enligt utsago skall vara hårdare?) nya ventiltätningar lär jag väl kosta på det hela.... sedan test montera..
@bennysteen, lera eller lödtenn? Finns inget liknande Plastigauge?
Skulle ju vara lättare att läsa ut mellanrummet tänker jag?



Om dina fjädrar är eftermarknad så finns en alltid en risk dom inte håller förväntad fjäderkonstant, det är mest ett bekymmer om man varvar mycket eller överladdar. Annars kan man mäta , köp en "valve spring tester" på ebay..co.uk Jag har tidigare mätt mina i hydralpressen med en mätklocka och stålskala. Men det blir lite för omständigt att sätta upp.

Jag googlade lite på plastic gauge och valve piston clearance men hittade inte så mycket. Jag använder biltema lera + lite olja när jag monterar ihop motorerna.

Och lödtenn när toppen är monterad , jag vrider kammarna (oftast bara insuget då dom ventilerna är större) för att prova hur motorn reagerar på olika kaminställningar.

Så lödtenn funkar fint. Det behöver vara ca 3mm tjockt annars blir det för svårt mäta och man riskera bryta av tenntråden. Det är lödtenn avsett för tex VVS man använder.

https://verktygsboden.se/lod-flussmedel/loedtrad-foer-vvs-100-g-30-mm? . . . .

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Örjan Lindell
Örebro
Här sen Sep 2017
Inlägg: 83


Trådstartare
Efter två år som pallbocksracer har jag valt att lägga ut bilen till försäljning.

35K för rubbet, klar för att köra race eller track days med, massor av delar medföljer.

073-5429050

orjan.lindell@icloud.com

_________________
Örjan Lindell

Alfa 147 trackday
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987

Alfa 156 V6 trackday
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 147 2.0 TS -01 Trackday / Långlopp
<<   1, 2, 3, 4, 5
4 besök senaste veckan (20987 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande