Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Vevlagerbyte S54B32 | 2 besök senaste veckan (3209 totalt) |
Hej!
Jag planerar att byta vevlager på min BMW E46 M3 då den gått strax över 15 000 mil så känns det som att det är dags för det. Bilen har körts en säsong i Time Attack och kommer fortsätta köras där framöver, så tanken är att den inte ska rulla många kilometer på gatan mer. Frågan är då, ska man sätta dit nya original vevlager och vevstaksbultar eller ACL racelager (med/utan ARP-bultar?) och varför i så fall? / Johan _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
Detta följer jag med på då jag står med exakt samma frågeställning själv!
ACL är väl rätt välkänt till att börja med och vad jag hört ska man få en något ökad spalt för oljefilm mellan lager och vev vilket är fördelaktigt. Dom verkar också vara gjorda lite excentriska/"ovala" för att ge bättre förutsättning vid högre RPM. Verkar nästan vara bättre pris än OEM BMW med? När man drar ARP bultarna är det att mäta sträckning som gäller, inte BMWs åtdragningsprocedur. Så man behöver verktyg för det att checka av, men det går säkert att hyra. |
||
Ja precis det känns ju som att ACL är bättre på alla plan Men då är ju frågan vilken storlek man ska ha, och hur mycket vevlagerspel där ska vara original så man har något att gå på =) Sen med ARP, enda skillnaden på bulten är väl att det är en 12.9 istället för 8.8 eller 10.9? Tänker det att jag har ju en innan 10/2002 så mina vevlagerbultar ska vara dras 5Nm, 30Nm och 90 grader och kan återanvändas tydligen 🤔 Eller vad är det som gör att det inte blir samma procedur som med originalbultarna? =) _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
Ska man vara noggrann ska man väl kanske egentligen mäta veven. Men generellt tror jag STD storlek om inte veven bearbetats i efterhand. Finns väl bara +0.25, std och -0.25 att välja på.
Ang ARP så är det nog mer än att det är 12.9. Tillverkningsprocesser, materialval etc är ju bättre specat än en standardskruv i 12.9. Osäker hur det är, men jag tror att motorer där dom bytte vevlager, uppgraderade man även till nya bultarna trots att bilen är pre-2003. Så det ska väl egentligen inte vara något hinder att göra samma sak själv. M10 istället för M11. Men detta får man väl undersöka. Det är ju sträckning i bulten man vill ha i ett klämförband och även det man åstadkommer när man drar åt något. Så att dra med moment och vinkeldra är egentligen bara ett annat sätt att "mäta" sig till att få tillräcklig sträckning. Men att mäta faktiska längden på bulten efter sträckning blir mer exakt, då momentet för att uppnå rätt sträckning varierar beroende på alla toleranskedjor som involveras i förbandet. |
||
Ja precis, jag tror att jag kommer göra det för att vara säker. Man blir bara väldigt osäker på vilket spel som är bäst, då ACL finns i dessa: STD (standard dimension), 0.025 överdimension, 0.25 överdimension, 0.5 överdimension och HX (0.025 underdimension). Det sistnämnda känns som rätt för min del då jag i princip bara ska köra bana med min. Men såna saker vill man ju inte gissa sig till Vad jag kan få fram är original 49mm eller 48.75mm (+0.25)?? Men antar att ARP-bultarna är samma oavsett det är innan eller efter 03? För isf bör det ju bli samma tillvägagångssätt att spänna fast dem? =) _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
Aha, fanns i fler dimensioner än så!
Jag kommer nog satsa på standarddimension. ARP verkar finnas till både nya och äldre spec, dvs. M10 och M11. Har inte grottat ner mig i skillnaderna. |
||
Jajemän! Därför det blir lite svårt att avgöra Ja i ditt fall så är det kanske bäst =) Jaså, hmm... Får kika på det =) _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
Jag kör ju i princip bara bana med min med. Men std-dimension känns ändå som rätt väg att gå.
|
||
eeeh, de andra dimensionerna hänger ju ihop med måtten på veven.
Slipar man veven så behöver man överdimensionslager. Spel mäter man med plastigage. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||
Som nämnt i post nr 4 i tråden |
||
Angående orginal bultarna.
M11 återanvänds och dras enligt anvisning, om gängorna eller så är skadade så skall alla vevstakar bytas komplett till senare variant med M10, finns inga reservdelar. M10 (senare varianten) får endas dras 5ggr(tror jag de är) i praktiken så skall dom bytas varje gång då proceduren för att dra dom är sådan, om jag kommer ihåg rätt. Återkallningen av lagren gällde äldre maskinerna med M11 bultar., tror jag de va......Således bytes aldrig bultarna på aktion. Angåend ARP bultarna så monterade jag dom, M11. Hörde runt på olika ställen och även hos ARPs återförsäljare, dom hade aldrig hört talas om att man skulle mäta dom, utan dom drog bara med angivet moment. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Tack för klargörandet Mattias! Men angående åtdragningen för ARP bultarna låter det konstigt att återförsäljaren aldrig hört talas om att mäta sträckningen. Kollar man på en ARP bult har den små ursvarvningar både på skallen och även på änden som är till för att kunna använda verktyget för att mäta sträckningen. Ser ut så här Här är även instruktionen för S54 Som sagt. Det är ju knappast fel att dra åt med moment. Är väl bara att man kan få ett ännu starkare förband och mer exakt sträckning genom att mäta längden istället |
||
Håller med Nicklas, dom hade inte ens ett sånt verktyg...
Fick ju ochså med den lappen, så jag var ganska bryd ett tag men beslutade mig till slut för att dra dom med moment, är ju oxå enlig mont anvisning. Har funkat bra än så länge . _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||
Lär nog funka ett bra tag till med! Allt original dras ju med moment så det är ju inga konstigheter. Är väl bara att man kan få det ännu lite mer exakt genom att mäta längden. Kommer inte jag över nåt sånt där verktyg att låna lär jag också köra moment bara |
||
Jag hade valt acl:s hx-lager som ger 2,5 hundradelar mer spel, ser bara fördelar med lite extra spel.....
Det rätta sättet att dra arp-bultarna är att mäta sträckningen för att undvika variationer pga friktion i gängan och under bultskallen. Med det sagt så har jag själv byggt och kört ett antal s50 och m50 turbomaskiner och alltid dragit vevstakarna med momentet som arp rekommenderar, har aldrig haft några problem..... Mvh/ Anders _________________ Anders Lindström |
||
Har läst på utländska forum att dom gjort tester med olika bultar och att oem klämde hårdare än arp samt att arps bultar var svåra att få rätt utan sträckmätning, då dom ibland översträckts när man dragit med angivet moment.
Dessa bultar är ju inte någon vanlig felkälla, om det ens existerar ett fall där dom svikit? Så jag hade valt original bultar om jag skulle gjort jobbet _________________ Robin Karlsson |
||
Ja precis lite mer lagerspel är nog inte fel
När det gäller ARP-bultarna så verkar det som att dem flesta bara spänner med angivet moment. Men om man mäter sträckningen, hur vet man vilket mått som är rätt? Och ARP's fett som skickas med, ska det verkligen strykas på gängorna också? _________________ Johan Palmqvist BMW E46 M3 "CSL" Motorsport-chassi #038 BMW E46 M3 "Clubsport" -02 BMW E30 320i Coupé (Sport Evolution) -87 |
||
Skruva banåkabil Vevlagerbyte S54B32 | 2 besök senaste veckan (3209 totalt) |