Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Det här jag tycker är svårast - Vad tycker du det är?
3 besök senaste veckan (5535 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vore kul o höra vad med körningen som ni tycker är svårast. Det här tycker jag:


Jag börjar med de saker jag känner mig bekväm på Bromspunkter, näää, det faller sig naturligt, kör inte på markeringar utan när det känns rätt. Kanske inte optimalt om man kör racing (där close racing kan förvilla just det) men för trackdays så lirar det fint. Turninpunkt får man ju alltid jobba på att få till, med lite justeringar och experimenterande. Kul att justera bilens rotation in i svängen beroende på hur man vrider in ratten, mjukt o fint eller lite plötsligare med lite överstyrning in i kurvan Att utnyttja greppet i kurvan, ja det är kul att känna precis hur man ligger mellan över och understyrning och balanserar. Men... att succesivt öka gaspådraget 100% optimalt maximalt utifrån givet grepp, från någonstans inne i kurvan och ut. Nä det tycker jag är skitsvårt, att verkligen ligga max nära gränsen för vad som går. Jag börjar gå på gas bra och tidigt i böjen men jag ligger inte nära greppgränsen bak/gaspådragsmax utan med trygghetsmarginal till vad som egentligen går genom svängens andra halva. Och sen när jag känner mig säker, sent i kurvan på väg ut på rakan, så ökar jag upp till fullgas.

Jag har klurat på det men vet inte riktigt hur jag ska bli bättre. Tycker att M3 E36 var lättast att dosera, fin respons, skitlugn balans och lite mindre effekt. CSL'en aningen twitchigare i att släppa. Och M2'an svårast att dosera, inte lika skarp i reaktionen på gas och dessutom massa mer bottenvrid som kan dra loss bak.

Jag har inget emot att dra loss rumpan med vilje i kurvan, planerat. Men för optimal fart ut så ska den inte loss. Och när jag då vill att den ska vara nära gränsen men inte ska släppa och jag kör med tajtare marginaler mot banans ytterkant ut ur kurvan så är jag inte riktigt kolugn på att dosera runtikring maxgränsen som annars. För sticker rumpan så kliver den ju inte bara ut en decimeter och hänger kvar bara där... I vissa kurvor känns det lugnt men andra är lite otryggare just på det här.

Som sagt, klurat men har svårt att förbättra mig på det här.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Bromspunkterna brukar sitta hyfsat men jag har mer svårt för att få till turnin så jag blir nöjd...

Går man in i kurvan för sent så har man fått ner farten lite extra och klarar kurvan ändå, men har med sig för dåligt med fart genom kurvan.

Går man in för tidigt blir det lätt lite bredsladd då farten är lite hög och kurvan blir lite spetsigare, då tappar man fart mitt i kurvan.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Magnus Thomé skrev:
Tycker att M3 E36 var lättast att dosera, fin respons, skitlugn balans och lite mindre effekt.


I och med att jag åker just detta koncept instämmer jag. Mitt största förbättringsområde är därför bromsandet. Hur hårt skall man gå på när i vilken del av inbromsningen etc. Dvs lyckas komma så nära treshold-braking man kan.
Det är förstås inte lätt i en karossbil som dessutom har en tre-kanals ABS utvecklad på 80-talet. Hoppas kunna vässa mig själv efter att ha vässat maskinen i vinter med flerkolvs-ok runt om och en Mk60.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Som rookie och dessutom FF-rejsare (tillsvidare ) efter första säsongen tycker jag nog att bromspunkter kombinerat med växel är det svåraste.
Hur hårt man vågar bromsa utan att låsa upp alla hjul samtidigt som du vill få till en växling utan att flyga av banan eller övervarva motorn

Har inte riktigt klurat ut hur jag ska placera skankerrrah (Östgötska) på pedalerna för att få till en vettig heel-and-toe heller, men det blir nästa års stora moment att öva

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BTG skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tycker att M3 E36 var lättast att dosera, fin respons, skitlugn balans och lite mindre effekt.


I och med att jag åker just detta koncept instämmer jag. Mitt största förbättringsområde är därför bromsandet. Hur hårt skall man gå på när i vilken del av inbromsningen etc. Dvs lyckas komma så nära treshold-braking man kan.
Det är förstås inte lätt i en karossbil som dessutom har en tre-kanals ABS utvecklad på 80-talet. Hoppas kunna vässa mig själv efter att ha vässat maskinen i vinter med flerkolvs-ok runt om och en Mk60.


ABSen är nästan komisk

Går det att byta till modernare grejor kanske?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BFRC.Awatar skrev:
Som rookie och dessutom FF-rejsare (tillsvidare ) efter första säsongen tycker jag nog att bromspunkter kombinerat med växel är det svåraste.
Hur hårt man vågar bromsa utan att låsa upp alla hjul samtidigt som du vill få till en växling utan att flyga av banan eller övervarva motorn

Har inte riktigt klurat ut hur jag ska placera skankerrrah (Östgötska) på pedalerna för att få till en vettig heel-and-toe heller, men det blir nästa års stora moment att öva


Personligen tyckte jag att jag för det mesta växlade ner lite för tidigt med den manuella E36an (nu har jag ju paddlar) Finns väl egentligen ingen poäng att hålla varvet extra högt under inbromsning och turn in men jag tror att varför jag gjorde det var att det blev lite stressigt om jag växlade sent, när jag behövde tänka på turn in osv osv. Det kändes bättre att "göra det i tid" som det kändes.

Innan M3 E36an hade jag en 4WD Golf VR6 syncro. Den däremot använde jag nerväxlingarna till att bromsa en hel del eftersom fyrhjulsdriften låste upp mellandiffen då vilket gjorde att ma, speciellt in i långsammare börjar, verkligen kunde kasta in bilen i kurvan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Magnus Thomé skrev:
BFRC.Awatar skrev:
Lots of text


Personligen tyckte jag att jag för det mesta växlade ner lite för tidigt med den manuella E36an (nu har jag ju paddlar) Finns väl egentligen ingen poäng att hålla varvet extra högt under inbromsning och turn in men jag tror att varför jag gjorde det var att det blev lite stressigt om jag växlade sent, när jag behövde tänka på turn in osv osv. Det kändes bättre att "göra det i tid" som det kändes.

Innan M3 E36an hade jag en 4WD Golf VR6 syncro. Den däremot använde jag nerväxlingarna till att bromsa en hel del eftersom fyrhjulsdriften låste upp mellandiffen då vilket gjorde att ma, speciellt in i långsammare börjar, verkligen kunde kasta in bilen i kurvan.


Jo växla ner lite för tidigt och köra på för låg växel märkte jag rätt fort på Mantorp att det bara var att elda för kråkorna, i Parisen iallafall. med 206:an så var det jäkligt enkelt att hitta grepp (det lilla som fanns) och turn-in med de fantastiska Sailun sulorna vi hade på men jag hann inte riktigt fram till den punkten att jag började med "trail-brakeing" som man såg proffsen göra.. hot damn det är någon psykologisk gräns man måste över

Hoppas på att någon annordnar lite konbanor i sommar så att man kan träna med GT86:an i lite mer skyddad verkstad har inte kört skiten ur något bakhjulsdrivet ännu så vet inte hur jag kommer reagera när det börjar släppa, kränga å ha sig (jag kommer inte slänga mig på bromsen alla fall ).

Paddlar alltså... är det av bekvämlighet eller att det inte finns pinne till din modell?

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag funkar superprecisexakt som dig, vill alltid få känna vad bilen har för hyss för sig eller inte under det betydligt mer skyddade formerna som en bra byggd slalom är thumbs up thumbs up Då kan man laborera med olika sorts våld och se vad som biter tillbaka och vad som är lugna gatan. Fantastiskt lärorikt IMHO.




PS:
Om någon har tips på mitt problem med lite för lite gas i andra halvan av kurvor så spill the beans!




PPS:
Älskar paddlar, speciellt i slalom. Och på gatan också faktiskt. Tiden från beslut i huvet till att slå in växeln är eextremt mycket kortare, speciellt på landsväg o gata där växlingarna ju ofta inte är planerade i förväg som på bana. Själva växlingstiden i lådan spelar inte så stor roll.

_________________
Magnus Thomé
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



Magnus Thomé skrev:
J
PS:
Om någon har tips på mitt problem med lite för lite gas i andra halvan av kurvor så spill the beans!

PPS:
Älskar paddlar, speciellt i slalom. Och på gatan också faktiskt. Tiden från beslut i huvet till att slå in växeln är eextremt mycket kortare, speciellt på landsväg o gata där växlingarna ju ofta inte är planerade i förväg som på bana. Själva växlingstiden i lådan spelar inte så stor roll.


Jag tänker så här med grepp och gas:
När jag hittat en fart som jag är bekväm med så gasar jag på lite tills det börjar understyra, sedan balanserar jag greppet med gaspedalen.
Typ som här i Parisen:
https://www.youtube.com/watch?v=_AE6oKdmvoI&feature=youtu.be&t . . . .

Har inte provat riktiga rejspaddlar måste effektivisera körningen något satlöst

_________________
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Magnus Thomé skrev:
Går det att byta till modernare grejor kanske?


Håller faktiskt på. Blir både Mk60 (modernare fyr-kanals-ABS) och Brembo-ok runt om.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1483

Namndispens
Namndispens

Magnus skrev:

"Jag har klurat på det men vet inte riktigt hur jag ska bli bättre. Tycker att M3 E36 var lättast att dosera, fin respons, skitlugn balans och lite mindre effekt. CSL'en aningen twitchigare i att släppa. Och M2'an svårast att dosera, inte lika skarp i reaktionen på gas och dessutom massa mer bottenvrid som kan dra loss bak."

Jag upplever liknande problem med M2 och tänkte att uppgradering till 295 däckbredd bak kunde vara ett sätt att öka doserbarheten av drivgreppet. Du har ju testat, men det kanske inte hjälper nämnvärt?
Sedan kan man ju fundera över om skarpheten i reaktionen på gas kan förbättras med en mappning då de tre olika inställningarna (sport+ osv) förändrar reaktionen på gaspedalen.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja, 295 bak hjälpte helt klart. Fick bättre förtroende och bilen upplevdes som (lite flummigt formulerat) mer "rätt" i hur mycket framgrepp man har in o genom kurvan och hur mycket pulver man kan använda ut. Alltså inte bara ren balans mellan över och understyrning i sig, med stödgas typ, utan att bilen kändes mer allround och byggd "lagom" i båda ändarna. För de som är vana att ha massa massa mer pulver än grepp så låter jag väl lite pillig hehe. Men jag kan sammanfatta 295 bak som "Mycket trevligt!". Men jag var fortfarande kass på att dosera rätt mitt i prick med pådraget.




Vad har ni andra för "asch det där är är jag inte en superfena på tyvärr" Avslöja nu

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Jag överkör ofta in i kurvorna. Har med mig förmycket fart och svänger in förtidigt vilket gör att jag får svänga mycket i utgången och utgångshastigheten låg. Har även en tendens att styra in försnabbt vilket får bilen att understyra då den inte hinner rolla och sätta sig.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1746



Andreas Millbro skrev:
Jag överkör ofta in i kurvorna. Har med mig förmycket fart och svänger in förtidigt vilket gör att jag får svänga mycket i utgången och utgångshastigheten låg. Har även en tendens att styra in försnabbt vilket får bilen att understyra då den inte hinner rolla och sätta sig.



Håller med.

Har funderat sen tråden skapades och det är nog att jag svänger in förtidigt som är mitt största problem, och det hänger till stor del ihop med att jag inte är samsynt och skelar lite, jag fokuserar bara med ett öga i taget.

Har väldigt svårt med blicken i bland sä jag har risk att missa saker. Att sätta rätt apex och endå ha blicken långt fram för att få en bra utgång kan vara väldigt svårt när man inte har rätt feeling i bilen och banan

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Jag överkör ofta in i kurvorna. Har med mig förmycket fart och svänger in förtidigt vilket gör att jag får svänga mycket i utgången och utgångshastigheten låg. Har även en tendens att styra in försnabbt vilket får bilen att understyra då den inte hinner rolla och sätta sig.


Intressant med lite för snabb instyrning och understyrning, om jag inte är mjuk med ratten där så får jag överstyrning, gissar att du har kvar gasen lite längre runt instyrningen någonstans och jag har klivit av lite mer precis då... Eller nåt



PS:
Gissar att vissa som är duktiga på att hålla bromsarna svalare är duktiga på att skrubba av fart med just lite understyrning in i kurvan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

... att succesivt öka gaspådraget 100% optimalt maximalt utifrån givet grepp, från någonstans inne i kurvan och ut. Nä det tycker jag är skitsvårt, att verkligen ligga max nära gränsen för vad som går. Jag börjar gå på gas bra och tidigt i böjen men jag ligger inte nära greppgränsen bak/gaspådragsmax utan med trygghetsmarginal till vad som egentligen går genom svängens andra halva. Och sen när jag känner mig säker, sent i kurvan på väg ut på rakan, så ökar jag upp till fullgas.

Jag har klurat på det men vet inte riktigt hur jag ska bli bättre. Tycker att M3 E36 var lättast att dosera, fin respons, skitlugn balans och lite mindre effekt. CSL'en aningen twitchigare i att släppa. Och M2'an svårast att dosera, inte lika skarp i reaktionen på gas och dessutom massa mer bottenvrid som kan dra loss bak.

Jag har inget emot att dra loss rumpan med vilje i kurvan, planerat. Men för optimal fart ut så ska den inte loss. Och när jag då vill att den ska vara nära gränsen men inte ska släppa och jag kör med tajtare marginaler mot banans ytterkant ut ur kurvan så är jag inte riktigt kolugn på att dosera runtikring maxgränsen som annars. För sticker rumpan så kliver den ju inte bara ut en decimeter och hänger kvar bara där... I vissa kurvor känns det lugnt men andra är lite otryggare just på det här.

Som sagt, klurat men har svårt att förbättra mig på det här.


Tänkvärt om mitt "problem" minst sagt:

https://speedsecrets.com/driving-tips/how-to-accelerate-out-of-a-corne . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Det här jag tycker är svårast - Vad tycker du det är?
3 besök senaste veckan (5535 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande