Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nästan pinsam fråga om ställbara gula Konidämpare
1 besök senaste veckan (1348 totalt)
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Hur ställer man om dom ?


Eftersom mitt ena högerbak tar i tänkte jag ställa om dämparna i sitt hårdaste läge både fram och bak, kör ändå så lite att komforten kommer i andra hand, här ska prioriteras bana.....!!

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Hej!

Det brukar finnas två typer (hur det är för BMW vet jag ej). Antingen justerar man med en ratt i toppen på dämparen eller så får man lossa den, åt minstånde i botten, skjuta ihop dämparen och vrida.

http://www.koni.com brukar kunna ge information.

_________________
Citera
rgx
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 37



Fundera två gånger innan du ställer dämparna i hårdaste läget, i alla fall om de inte går att ställa om utan att man tar loss dem. Det är inte säkert att hårdaste läget ger bäst grepp. Det sköna med Koni-dämparna är just att reglerområdet är stort, hårdaste läget är vansinnigt hårt och det mjukaste är just precis uthärdligt på vanlig väg. De flesta jag talat med brukar köra kring mittenläget på bana, typ 40-60% av reglerområdet.

_________________
Rolf Gustafsson
V40 T4
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Jag åker på ett halvvarv från mjukaste i bak. Det är avsevärt bättre grepp så här än när det åktes med mittenläget. Bara ett tips. Som exempel från annan BMW så har Forumsägaren stenhård dämpning fram och "barnvagnsfjädring" bak.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Bistec skrev:
Hur ställer man om dom ?


Eftersom mitt ena högerbak tar i tänkte jag ställa om dämparna i sitt hårdaste läge både fram och bak, kör ändå så lite att komforten kommer i andra hand, här ska prioriteras bana.....!!


Iom att det är returen som justeras så kommer det inte ta i mindre när du styvar till dämparen, snarare tvärtom.... plus att du tappar fäste.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



De man kan köpa till min Alfa är som cykelpumpar i kompression och går att ställa från cykelpump till järnspett i retur.

De åkte av rätt omgående. Sjösjuk.nu

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Som Thomas skriver så kommer du bara förvärra problemet om du ställer returdämpningen hårt. När dämparen jobbar under körning så dras den ihop pga oviljan att släppa efter med följden att bilen blir låg och slår i ännu mer.

Jag fick förövrigt rådet av en gummihandlare att köpa ställbara Koni när jag, i början av mitt bilentusiastliv, frågade om råd om hur jag skulle göra med problemet att hjulen tog i skärmkanterna bak. Tack för den hjälpen.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Skruva banåkabil
Nästan pinsam fråga om ställbara gula Konidämpare
1 besök senaste veckan (1348 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande