Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 316i -89 B230 16V Turbo
1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (18426 totalt)
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Tjenare!
Här kommer en tråd om min E30 som ska totalrenoveras.
Planen är att få den SFRO reggad med bur och B230 16V turbo motor.
Först och främst kommer det bli en kul bil på gatan men som jag även kan köra bana med.
Utseende vill jag hålla rätt original på utsidan och med komplett inredning.
Tanken är att få allt att se original/fabriksgjort ut så långt det går.

Motorn
B230 block borrad till 97mm med smidda Wiseco kolvar, SPM H-profil
16V topp portad, turbokammar och allt där till
ECU Master styrsystem som ska integreras med original mätarhus så allt fungerar.

Chassi
Bakvagn från E30 325 med skivor
E36 styrväxel med snabbare utväxling
coilovers och justerbart där det behövs

Övrigt
All el dras nytt för att bara ha det nödvändigaste
Original dörrsidor i svart
Flockad instrumentpanel och mittkonsoll



Lite bilder hur den såg ut när den köptes










_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



Oj Här har du lite att göra. Ska följas thumbs up

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Ja det finns att göra! Kul att det åtminstone är någon intresserad 👍

Jag har provmonterat motorn, blir en B230 med 16V topp, smidda Wiseco kolvar, H-profil stakar och såklart turbo.










Efter att ha modifierat ett B20 tråg så passade motorn utan att kapa något i tunneln


Har även inhandlat det vanliga som man bör byta, bakvagn med188 diff med skivor från en 325 och styrväxel med servo från e36





_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Huja!

Snällt av dig att göra Theo sällskap i rostlagar-ligan.

Vi hejar på från sidlinjen! thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Det finns en del rost Jag är ny här, borde jag veta vem Theo är? För övrigt har jag kikat ditt projekt och är imponerand av det fina jobbet, trevlig bil!



En hel drös med nödvändigheter



Har funderingar på att kapa bort baljan och sänka ner tanken. Vill även få till att påfyllningen sker från original tanklocket. Åsikter på om det blir bra att ha tanken "öppen" mot undersidan? Eller ska jag bygga en fyrkantig balja att ställa den i...




Sen har jag kollat på hur buren ska monteras. Kan inte komma på hur jag ska sätta huvudbågen på bästa sätt. Måste ju vara någon här som gjort det och vet var i golvet man ska sikta för fästpunkterna?




Köpte en grupp H bur från finess. Men kommer nog inte använda alla rör, får inte bli för trångt när det ska reggas. Så blir nog gatvarianten. Fick den för samma pris som gatbur kostar så har ju en hel del rör över att bygga grejer med thumbs up



_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80



Trevligt med fler E30s som ska SFRO-reggas, själv håller jag mej dock till märket när jag ska byta motor.

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
MrQuickzilver skrev:
Trevligt med fler E30s som ska SFRO-reggas, själv håller jag mej dock till märket när jag ska byta motor.


Såg trevligt ut ditt bygge med! Anledningen till motorvalet är för att jag valde motor först, sen hittade jag bilen. Och du måste väl medge att det var ett roligare val än att sätta motorn i en 740

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Tack!

Theo - Titta i hans tråd "Alfa Romeo Gtv ruggine superleggera" så ser du
ett till rostlagningsprojekt.

I min tråd finns bilder på hur jag satte huvudbågen - både i golvet och B-stolpe.
Om inregning ligger i planen är nog min valda vinkel på bågen att rekommendera, eftersom rullbältena går fria då
(absolut krav från TSV).

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80



Wheideken skrev:
MrQuickzilver skrev:
Trevligt med fler E30s som ska SFRO-reggas, själv håller jag mej dock till märket när jag ska byta motor.


Såg trevligt ut ditt bygge med! Anledningen till motorvalet är för att jag valde motor först, sen hittade jag bilen. Och du måste väl medge att det var ett roligare val än att sätta motorn i en 740


Jo det kan jag nog hålla med om.
...ska bli intressant att följa bygget iaf!

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Mitt förslag är att göra som man brukar göra E36 och E46.
Bygg en låda på triangelhyllan mellan tanken och B-stolpen och ställ bågen på, så gjorde Finess åt mig. Då är det inga problem med bälten plus att det är en mycket starkare del av karossen.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Tack!

Theo - Titta i hans tråd "Alfa Romeo Gtv ruggine superleggera" så ser du
ett till rostlagningsprojekt.

I min tråd finns bilder på hur jag satte huvudbågen - både i golvet och B-stolpe.
Om inregning ligger i planen är nog min valda vinkel på bågen att rekommendera, eftersom rullbältena går fria då
(absolut krav från TSV).



GunnarÖ skrev:


Mitt förslag är att göra som man brukar göra E36 och E46.
Bygg en låda på triangelhyllan mellan tanken och B-stolpen och ställ bågen på, så gjorde Finess åt mig. Då är det inga problem med bälten plus att det är en mycket starkare del av karossen.


Ni har ju gjort olika, Christians sitter i golvet och Gunnars på hyllorna.
Men antar att Christians är vinklad lätt bakåt för att klara bältena. Jag tyckte först att bågen skulle komma så långt bak om jag satte den på hyllorna, men verkar ju gå bra, blir nog så.
Dock så lär jag ju behöva ta hål igenom för att kunna helsvetsa buren på plats sen. Har inte kollat vad som finns där under. Tanken är att köra med komplett inredning, dock utan baksäte såklart

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up

Jag valde golvet eftersom jag ville få en enkel lösning på att täcka tomrummet efter baksätet efteråt
samt förenkla att behålla matta så mycket som möjligt. Förankrade bågen i B-stolparna för att ge en extra lastfördelning
samt förstyvning.

Jag tror att båda placeringarna funkar beroende på hur man vill lösa sin inredning. Du fimpar ju även tanken så
du har alla möjligheter.
thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Coolt projekt, det här kan nog bli en kul bil

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Väljer du bygga på hyllan, som innebär lite mer jobb, måste naturligtvis tanken vara borta just samt dra ut ventilationsslangarna under svetsjobbet.
Du behöver inte ta hål neråt för att fästa buren. Du måste/bör dock svetsa in muttrar inuti lådan så du kan skruva fast buren. Halvburen eller om du vill bakre halvan går lyfta in komplett.
Skall du inte tävla under SBF finns det inget krav på följa deras burregler men det skadar inte att göra det.
Här har du liten närmare bild på hyllan och buren.


Jag skulle kunna svetsa fast min bur som den sitter men jag har inget intresse av det. Jag har inte behövt göra någon åverkan på någon matta. Så skruvar jag ur buren och lägger i baksätet går det inte se att buren suttit där.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Nu har jag testmonterat huvudbågen. Som jag förstått av SBFs reglementen så får den endast luta max 10grader, det klarar jag med denna placering.










Även bältet går fritt, men bågen ska upp nån cm till och lutas nån grad till.

Rost finns det gott om!








Har börjat svetsa i motorrummet. Tig kanske inte är bästa alternativet när man svetsar på en bil men det är den ända svets jag har just nu







Har även beställt en kylare. Är till en Nissan egentligen, men den passar perfekt mellan rambenen och är betydligt större än modellanpassade alternativen




Nåt sånthär blir det med tanken



Ska sätta den i samma höjd som baljan är original


_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Fått hem kylare och turbo. Det blev en BW s200 sx-e 7670, Twin och v-band ut

Provhängde turbon i motorlyften, men har inte bestämt mig riktigt för placeringen än










Kylaren passar perfekt på bredden, kommer kapa bort original klackarna så den kommer ner till lagom höjd



_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165



kul bygge. jag har liknande fast 8v topp,
hur tänkte du göra med bromssystemet?

_________________
jimmy salomonsson
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
salmon skrev:
kul bygge. jag har liknande fast 8v topp,
hur tänkte du göra med bromssystemet?

Hade missat ditt bygge, kollade igenom tråden nu, intressant thumbs up
Jag kommer köra med servon på original placering, en mindre servo om jag hittar nån bra, annars anpassar jag bara insuget så det passar.
Bromsarna blir 540-ok fram och 325 ok och skivor bak

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



En liten fundering i all vänlighet. Du har kanske redan tänkt på detta.

Den bromskombon kan eventuellt bli lite problematisk beroende på hur du tänkt
gällande skivor fram och huvudcylinder.

E30 huvudcylinder har dåligt med reservvolym för 540-ok. Bara att förflytta
beläggen från roll-back in till skivan "förbrukar" 2/3 av cylinderns slag. Pedalen kommer
att ta rätt långt ner och framförallt är det dåligt med reserv kvar för kraftig inbromsning.

Setupen med 33 mm cylindrar i oken bak och 60 mm fram ger en
bromsbalans som har rätt ordentlig tonvikt fram. Kralligare skivor fram typ 315-325 mm (som jag misstänker du tänkt ha?)
och 258 mm skivor bak kommer att förstärka den effekten.
Om man plockar bort den fasta reduceringsventilen på bakkretsen så minskar man fenomenet,
men tveksamt om det räcker. Balansen hamnar någonstans på 73% fram 27% bak med denna setup.

Sådan balans är ju inte farlig som sådan, men det kan ju vara trist att låsa upp
i fram innan bakbromsarna ens nämnvärt börjat hjälpa till och bromseffekten blir ju
inte optimal.

Som jämförelse har E30 325 från fabrik en balans på ca 62/38.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
En liten fundering i all vänlighet. Du har kanske redan tänkt på detta.

Den bromskombon kan eventuellt bli lite problematisk beroende på hur du tänkt
gällande skivor fram och huvudcylinder.

E30 huvudcylinder har dåligt med reservvolym för 540-ok. Bara att förflytta
beläggen från roll-back in till skivan "förbrukar" 2/3 av cylinderns slag. Pedalen kommer
att ta rätt långt ner och framförallt är det dåligt med reserv kvar för kraftig inbromsning.

Setupen med 33 mm cylindrar i oken bak och 60 mm fram ger en
bromsbalans som har rätt ordentlig tonvikt fram. Kralligare skivor fram typ 315-325 mm (som jag misstänker du tänkt ha?)
och 258 mm skivor bak kommer att förstärka den effekten.
Om man plockar bort den fasta reduceringsventilen på bakkretsen så minskar man fenomenet,
men tveksamt om det räcker. Balansen hamnar någonstans på 73% fram 27% bak med denna setup.

Sådan balans är ju inte farlig som sådan, men det kan ju vara trist att låsa upp
i fram innan bakbromsarna ens nämnvärt börjat hjälpa till och bromseffekten blir ju
inte optimal.

Som jämförelse har E30 325 från fabrik en balans på ca 62/38.



Väldigt tacksam för input på detta! Jag har inte tänkt något längre än att jag skaffat samma grejjer som en polare och det verkar funka för honom. Självklart större skivor fram, minns dock inte vilka det var som passade med oken, kan det vara e46 325mm?
Har inte tänkt på det med för liten huvudcylinder, tack för infon. Bör ju gå att ta huvudcylinder från någon större BMW-modell?
Har du kolla på om det finns större skivor och värre ok som passar bak? Vill gärna att handbromsen fortfarande fungerar.
Vad kör du själv med för grejjer? Värt att tilläggas så kommer jag köra 5-bult. e36 nav fram och compakt eller m3 nav bak, beroende på vad som passar, verkar finnas delade meningar där och jag har inte testat själv. Grymt bra med forum där det finns folk med kunskap! Är bara tacksam för allt input

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80



Wheideken skrev:
Christian Jansson skrev:
En liten fundering i all vänlighet. Du har kanske redan tänkt på detta.

Den bromskombon kan eventuellt bli lite problematisk beroende på hur du tänkt
gällande skivor fram och huvudcylinder.

E30 huvudcylinder har dåligt med reservvolym för 540-ok. Bara att förflytta
beläggen från roll-back in till skivan "förbrukar" 2/3 av cylinderns slag. Pedalen kommer
att ta rätt långt ner och framförallt är det dåligt med reserv kvar för kraftig inbromsning.

Setupen med 33 mm cylindrar i oken bak och 60 mm fram ger en
bromsbalans som har rätt ordentlig tonvikt fram. Kralligare skivor fram typ 315-325 mm (som jag misstänker du tänkt ha?)
och 258 mm skivor bak kommer att förstärka den effekten.
Om man plockar bort den fasta reduceringsventilen på bakkretsen så minskar man fenomenet,
men tveksamt om det räcker. Balansen hamnar någonstans på 73% fram 27% bak med denna setup.

Sådan balans är ju inte farlig som sådan, men det kan ju vara trist att låsa upp
i fram innan bakbromsarna ens nämnvärt börjat hjälpa till och bromseffekten blir ju
inte optimal.

Som jämförelse har E30 325 från fabrik en balans på ca 62/38.



Väldigt tacksam för input på detta! Jag har inte tänkt något längre än att jag skaffat samma grejjer som en polare och det verkar funka för honom. Självklart större skivor fram, minns dock inte vilka det var som passade med oken, kan det vara e46 325mm?
Har inte tänkt på det med för liten huvudcylinder, tack för infon. Bör ju gå att ta huvudcylinder från någon större BMW-modell?
Har du kolla på om det finns större skivor och värre ok som passar bak? Vill gärna att handbromsen fortfarande fungerar.
Vad kör du själv med för grejjer? Värt att tilläggas så kommer jag köra 5-bult. e36 nav fram och compakt eller m3 nav bak, beroende på vad som passar, verkar finnas delade meningar där och jag har inte testat själv. Grymt bra med forum där det finns folk med kunskap! Är bara tacksam för allt input



Nu är jag ju långt ifrån en expert på bromsar men detta kommer jag har bak:

Bromsskivor : BMW 328i E46 (294x19)
Bromsok : BMW 750i E32 (samma som 540i E34 vad jag förstått)
Handbromsdetaljer : BMW Z3
Ok-adaptrar från Epytec
Nav: Z4

Har du inte skaffat FRAM-oken från 540i så har jag ett par med renoveringsbehov över.

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 316i -89 B230 16V Turbo
1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (18426 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande