Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Sportiga gatdäck i 17" - Vad köpa?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (5585 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490


Trådstartare
Det är dags för nya däck till min Speedster (ca 950kg med förare och full tank, 35/65 viktfördelning och rwd), då bilen går mestadels konbana, vanlig väg samt en del bana så vill jag hålla mig till gatdäck för att ha en underhållande körning.

Hittills har bilen gått på Bridgestone Potenza RE002 Adrenaline fram samt Nokian Z G2 bak. Detta har funkat otroligt bra, bilen är kommunikativ samt ändå hyffsat snabb runt banorna.


Nu behöver alla 4 däck bytas, vad ska man ha?
Har kikat runt en del, några intressanta uppslag finns. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa:
-Continental ContiSportContact5
-Toyo Proxes T1 Sport
-Yokohama AD08R


Tyvärr är det ont om vissa märken och modeller i de dimensioner jag kan ha, 235/40-17 bak samt antingen 205/40-17, 205/45-17 eller 215/40-17 fram,.
ContiSportContact6 finns inte i mina små dimensioner, inte heller Kumho PS91.
Michelin PilotSport2 finns, men kostar ändå nästan 2500:-/däck vilket är trist

Så, alla erfarenheter och tankar uppskattas

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560




_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Jag har AD08R som gatdäck på Elisen och det går att åka duktigt fort på bana med dem utan att de överhettar. Grymt bra gatdäck. Sen är de inte alls lika grymma som ZZR på bana när det är torrt, men de funkar bra i regn vilket ZZR inte gör och på väg .

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Cup 2 hade jag kört, känns mer som än gatdäck än ett r-däck enl mig.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

AD08R

Mest för att det står högst på min testagatdäcklista (nää, inte mycket till hjälp från mig hehe)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag hade också kört Cup2 eller AD08.
Cup2 är ju skarpt prissatta iaf i min plutt-dimension.
Tror jag gav 1500:- nånting för mina 225/45x17.

_________________

Rice and shine
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Någon som åker mycket gata med AD08R? Vi har många i TAnu-serien som kör dessa i Club-klassen och de sjunger ganska duktigt ljudmässigt.

Michelin PS4S är ju poppis annars på de som åker mycket gata och en del bana, farsan kör sådana och är mkt nöjd.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490


Trådstartare
Bra med respons och idéer! thumbs up


-Michelin PS4S finns bara i 19" och uppåt tyvärr, så inget för mitt lilla badkar
-Michelin Cup2 är ett intressant däck, går jag ner i bredd bak till 225/45 kan jag få på dem, men fram kommer 215/45 att bli för stort och ta i. Balansen med 215 fram och 225 bak känns inte helt lockande heller - synd då det är ett bra däck!
-Avon ZZR, gatlagligt men känns inte som ett gatdäck? Anledningen att jag ändå vill ha gatmässigt däck är att jag kör bana även om det regnar. Annars intressant upplägg Tyvärr samma dilemma som CUP2 med att det bara finns 215 och 225, så risk för balansen i bilen som idag är väldigt trevlig med 205/235.
-Yokohama AD08R, kul att fler tycker det är värt att prova! Vet några som kört det i Sportvagnsklubben och varit hyffsat nöjda, men ändå inte helnöjda. Så har ni mer erfarenheter så vill jag gärna höra! Det Wärhner säger om ljudet är lite intressant ändå, även om det för min del inte spelar nån större roll då bilen ändå väsnas och lever.


Så spontant är Yokohama AD08R det som känns mest passande i dimension hittills, samtidigt kan jag nog inte släppa ContiSportContact5 heller.
Toyo Proxes Sport, någon som har ens stött på dem?

Tusan att det ska vara uddadimensioner på bilen

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Jag gillar AD08R, som du vet...

Toyo Proxes T1 Sport har jag inte provat, men var nöjd med T1S som jag åkte på för längesen, fast de var lite mjuka i stommen.
När jag bytte till efterföljaren, T1R, så blev jag grymt besviken. Det kändes som jag hade något fel på styrningen redan efter ett par uppvärmningsvarv, de blev såphala och vek sig i mönstret. De var så mjuka att de knappt höll ihop...

Så T1 Sport som ersätter T1R kan vara hursomhelst?

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Apropå Bridgestone Adrenaline - verkar ha kommit ett nytt med tillägget RE003.

Ska enligt Bridgestones Australiska sida finnas i både 205/45-17, 205/40-17, 215/40-17 och 245/40-17.
Frågan är väl om de kommer hit...?

https://www.bridgestonetyres.com.au/potenza-adrenalin-re003

(Annars finns Kumho V70A i "alla" de efterfrågade dimensionerna! )

Edit:
Kan förresten vara värt att tillägga att de Nokian Z G2 du åkt på var tilverkade av just Bridgestone i Japan.

Men har du kollat om det finns de nya Nokian Hakka Black, eller vad de nu heter, i dina "frökendimensioner"?

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018



NS2R har funkat bra hittills på min 950 kg's klump men det är ju mest slalom och gatåka, har inte åka bana med dom ännu.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490


Trådstartare
Niklas:
Toyo låter precis så spännande att välja som jag hoppas undvika då Vore intressant att veta hur de nya är, de finns i många storlekar och till bra pris iaf thumbs up
Yokodäcken ligger bra till annars...

Martin:
Ja mina frökendimensioner är inga höjdare för balla däck
Men om du ändå föreslår Hakka Black som är ett vanligt gatdäck, så blir ju min motfråga: Vad tror du då om SportContact5? Borde väl ändå hålla bättre för bana och konbana?

Mats:
Hört flera som kört på dem, men ingen som varit nöjd i regn - har du provat dem i regn?
Senast på Rudskogen i våras när det var kallt och blött så var vanliga ContiSportContact2 (från 2012) bra mycket bättre än NS2R nämligen. Vad tycker du om dem i regn?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Haft Continental Sport Contact 5 och Bridgestone Potenza S001 på passaten. Nu kör jag Michelin Pilot sport 4:or

och det är nog fan det bästa performance däcket jag har haft på en bruksare, bra förbrukning lagom ljudnivå och riktigt bra grepp borde finnas i rätt storlekar också.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Babbe skrev:
Haft Continental Sport Contact 5 och Bridgestone Potenza S001 på passaten. Nu kör jag Michelin Pilot sport 4:or

och det är nog fan det bästa performance däcket jag har haft på en bruksare, bra förbrukning lagom ljudnivå och riktigt bra grepp borde finnas i rätt storlekar också.


PS4 är väl uppföljaren till Pilot Super Sport? Och om jag förstått det även rätt lika? För PSS har jag både i 19 från fabrik och en uppsättning 18 i samma bredder som jag kör på nu och kört bana med båda två. Inget riktigt bandäck såklart men funkade otroligt bra på bana för att vara gatdäck. Imponerad. Tror jag var snabbare än utslitna trippelåttor - båda i torrt - på någon bana. Men om jag bara hade en uppsättning däck så hade jag valt ett snäpp mer åt banhållet.

EDIT: Näää, PSS4 heter de jag tänker på... kanske?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Magnus Thomé skrev:
Babbe skrev:
Haft Continental Sport Contact 5 och Bridgestone Potenza S001 på passaten. Nu kör jag Michelin Pilot sport 4:or

och det är nog fan det bästa performance däcket jag har haft på en bruksare, bra förbrukning lagom ljudnivå och riktigt bra grepp borde finnas i rätt storlekar också.


PS4 är väl uppföljaren till Pilot Super Sport? Och om jag förstått det även rätt lika? För PSS har jag både i 19 från fabrik och en uppsättning 18 i samma bredder som jag kör på nu och kört bana med båda två. Inget riktigt bandäck såklart men funkade otroligt bra på bana för att vara gatdäck. Imponerad. Tror jag var snabbare än utslitna trippelåttor - båda i torrt - på någon bana. Men om jag bara hade en uppsättning däck så hade jag valt ett snäpp mer åt banhållet.

EDIT: Näää, PSS4 heter de jag tänker på... kanske?

De heter Pilot Sport 4S... alltså PS4S... (Pilot Sport 4 finns också men är mindre sportigt)

Det jag har hört så är de aningen vekare och aningen bättre torrfäste. (än PSS)

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490


Trådstartare
Babbe skrev:
Haft Continental Sport Contact 5 och Bridgestone Potenza S001 på passaten. Nu kör jag Michelin Pilot sport 4:or

och det är nog fan det bästa performance däcket jag har haft på en bruksare, bra förbrukning lagom ljudnivå och riktigt bra grepp borde finnas i rätt storlekar också.


Kul att höra, vad har du att säga om SC5 och PS001 annars och gärna jömfört med PS4.
PS4 fanns i hyffsat med storlekar faktiskt thumbs up

Magnus Thomé skrev:
Men om jag bara hade en uppsättning däck så hade jag valt ett snäpp mer åt banhållet.


Normalt sett skulle jag hålla med dig, men på en lätt mittmotorbil så går det rätt fort ändå på gatdäck, men framförallt i vardagssituationer så är det inte alls skoj med en bil helt utan hjälpsystem och mittmotor om man inte kan lita på däcken i regn. Reaktionerna måste vara snabba som en kobra, hela tiden
Har redan lyckats vända bilen mitt i stan på väg hem från en körning på Falkenberg en gång, spårvagnsspår är lurigt hala...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



[quote="Figgz"]
Babbe skrev:
Haft Continental Sport Contact 5 och Bridgestone Potenza S001 på passaten. Nu kör jag Michelin Pilot sport 4:or

och det är nog fan det bästa performance däcket jag har haft på en bruksare, bra förbrukning lagom ljudnivå och riktigt bra grepp borde finnas i rätt storlekar också.


Kul att höra, vad har du att säga om SC5 och PS001 annars och gärna jömfört med PS4.
PS4 fanns i hyfsat med storlekar faktiskt thumbs up

Var inget fel på Contina satt på bilen när jag köpte dom och de klarade utan problem att ta racing Licens på knutan utan att var den svagaste länken på en standard passat.

S001 kändes också som ett bra performance däck körde dom aldrig på bana dock, men satan vad de rulla tung behövde riktigt använda momentet i däcken för att komma ner i samma förbrukning som med contina.

Finns en äldre herre som kör rally här omkring han brukar säga att det finns bara två sorters däck, Nya och gamla Michelin.

Lite så var det när jag fick på Ps4:orna, bilen drar klart mindre och där är riktigt bra grepp och respons i däcken.

Sen skröt dom att de håller 700km längre än Contina när jag handlade

Tycker dom är bra prisata också för att vara top off the line gatdäck

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Du kan ju prova Avon ZZS också. De är tänkta som en snällare version av ZZR och ska funka bra i regn.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018



Figgz skrev:
Niklas:

Mats:
Hört flera som kört på dem, men ingen som varit nöjd i regn - har du provat dem i regn?
Senast på Rudskogen i våras när det var kallt och blött så var vanliga ContiSportContact2 (från 2012) bra mycket bättre än NS2R nämligen. Vad tycker du om dem i regn?


Jag tycker dom är superbra i regn, fortfarande runda och svarta där dom står i garaget...
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Figgz skrev:
Det är dags för nya däck till min Speedster (ca 950kg med förare och full tank, 35/65 viktfördelning och rwd), då bilen går mestadels konbana, vanlig väg samt en del bana så vill jag hålla mig till gatdäck för att ha en underhållande körning.

Hittills har bilen gått på Bridgestone Potenza RE002 Adrenaline fram samt Nokian Z G2 bak. Detta har funkat otroligt bra, bilen är kommunikativ samt ändå hyffsat snabb runt banorna.


Nu behöver alla 4 däck bytas, vad ska man ha?
Har kikat runt en del, några intressanta uppslag finns. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa:
-Continental ContiSportContact5
-Toyo Proxes T1 Sport
-Yokohama AD08R


Tyvärr är det ont om vissa märken och modeller i de dimensioner jag kan ha, 235/40-17 bak samt antingen 205/40-17, 205/45-17 eller 215/40-17 fram,.
ContiSportContact6 finns inte i mina små dimensioner, inte heller Kumho PS91.
Michelin PilotSport2 finns, men kostar ändå nästan 2500:-/däck vilket är trist

Så, alla erfarenheter och tankar uppskattas


Jag körde(kör) RE002 på min 911a som gatdäck, riktigt nöjd med dem hur de funkade i konbana och även hur de höll ihop på bana.
Typ ett år senare bytte jag ut bakdäcken mot AD08R när jag bytte bakfälgar. Jag upplevde dem som snäppet bättre, även om de var lite nyare då iofs.

Har väl egentligen inte provat några av dem som regndäck, kör inte speciellt mycket i regn. Har nog kört mer i regn med Toyo 888, vilka jag tycker funkar ok i regn, eller väta i alla fall.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Har kört Bridgestone Potenza Adrenalina och varit väldigt nöjd. Detta är dock några år sedan så utvecklingen har säkert gått vidare. Körde de aldrig på bana men väl en del inspirerad körning på kurviga vägar. Dessutom 50% tyngre bil och framkraffs, men ändå. Grepp och stabilitet var på topp. Körde de på min daily driver så de fick smaka på en del vatten och löste det bra också.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Däck för banåka
Sportiga gatdäck i 17" - Vad köpa?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (5585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande