Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (33060 totalt)
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
https://youtu.be/msUvBgm6Zug

Live från Sturup!

_________________
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Kul med livestream!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare



( rackarns mög!
vår nya batterikombo som ska klara av att superladda en telefon klarar inte av att såsa båda så streamingen dog efter 1.5 timma. )


Tävlingen gick riktigt bra med våra mått ! Vi fick inleda tävlingen med att efterdra bultarna till fälgarna två gånger, vi har gått upp till 170 nm kalldrag men det är inte tillräckligt så blir att uppa ytterligare. Vikten av att dra bultarna kan man tydligt se här: https://youtu.be/msUvBgm6Zug?t=629

Bortsett från bultarna rullade dagen helt på med 45-60 min stintar och tre kortare tankstopp som vi behöver jobba med. Toppteamen tankar sina bilar på 40 sekunder med specialdunkar medans vi står och tuffar på med jeepdunkar som tar någonstans 5-6 minuter att hälla i

Bilen känns ruuuskigt bra i sin nuvarande form och man har stort förtroende för vad den ska göra då man känner det i stjärten en bit innan något skall släppa. Nytt för dagens tävling blev introduktionen av PFC08 belägg istället för EBC Bluestuff, nya beläggen går att bromsmodulera på ett helt annat sätt vilket resulterar i säkrare och senare inbromsningar att ha något annat belägg fram nu är out of ze question ! Dock fungerar det ypperligt med yellowstuff bak.

När det började regna upptäckte vi att torkarmotorn inte rörde på sig, så vi får kolla på att kanske byta relä i bästa fall. Samt har vi upptäckt varför vår tomgång är så satans hög på bilen, tomgångsmotorn är trasig så vi har nu tejpat på och klämt slangen till tomgångsmotorn med två hjulbult, kanske investerar i en slangklämma i rätt storlek här frammåt... :P

Slutplacering för dagen blev 10 av 40 vilket vi är supernöjda med! Och trotts att vi inte tävlar så sitter jag och räknar på vad vi kan göra bättre... Man kanske skulle satsa på en pallplats något tävling för att se om det går

Falkenberg 1:a Augusti är nästa tävling och inför denna blir det att investera i en ny uppsättning nankang, våra är lite trötta efter 2 tävlingar och 2 trackdays...


_________________
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



BFRC.Awatar skrev:
( rackarns mög!
vår nya batterikombo som ska klara av att superladda en telefon klarar inte av att såsa båda så streamingen dog efter 1.5 timma. )


Tävlingen gick riktigt bra med våra mått ! Vi fick inleda tävlingen med att efterdra bultarna till fälgarna två gånger, vi har gått upp till 170 nm kalldrag men det är inte tillräckligt så blir att uppa ytterligare. Vikten av att dra bultarna kan man tydligt se här: https://youtu.be/msUvBgm6Zug?t=629

Bortsett från bultarna rullade dagen helt på med 45-60 min stintar och tre kortare tankstopp som vi behöver jobba med. Toppteamen tankar sina bilar på 40 sekunder med specialdunkar medans vi står och tuffar på med jeepdunkar som tar någonstans 5-6 minuter att hälla i

Bilen känns ruuuskigt bra i sin nuvarande form och man har stort förtroende för vad den ska göra då man känner det i stjärten en bit innan något skall släppa. Nytt för dagens tävling blev introduktionen av PFC08 belägg istället för EBC Bluestuff, nya beläggen går att bromsmodulera på ett helt annat sätt vilket resulterar i säkrare och senare inbromsningar att ha något annat belägg fram nu är out of ze question ! Dock fungerar det ypperligt med yellowstuff bak.

När det började regna upptäckte vi att torkarmotorn inte rörde på sig, så vi får kolla på att kanske byta relä i bästa fall. Samt har vi upptäckt varför vår tomgång är så satans hög på bilen, tomgångsmotorn är trasig så vi har nu tejpat på och klämt slangen till tomgångsmotorn med två hjulbult, kanske investerar i en slangklämma i rätt storlek här frammåt... :P

Slutplacering för dagen blev 10 av 40 vilket vi är supernöjda med! Och trotts att vi inte tävlar så sitter jag och räknar på vad vi kan göra bättre... Man kanske skulle satsa på en pallplats något tävling för att se om det går

Falkenberg 1:a Augusti är nästa tävling och inför denna blir det att investera i en ny uppsättning nankang, våra är lite trötta efter 2 tävlingar och 2 trackdays...


Tack för rapport, kul läsning! Kul med bra resultat också, klart ni skall sikta högre

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Hittade den här videon från T2N2 som verkligen visar hur tight racing det kan vara till och från, så jäkla skoj! om ni någon gång funderat på att börja med racing kör för fän!

https://youtu.be/DN9y8QEsmtQ?t=152

_________________
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



BFRC.Awatar skrev:
Hittade den här videon från T2N2 som verkligen visar hur tight racing det kan vara till och från, så jäkla skoj! om ni någon gång funderat på att börja med racing kör för fän!

https://youtu.be/DN9y8QEsmtQ?t=152

Tycker det ser ut som massa andra långsamma bilar.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare


Nu är vi tillbaka efter en helg på Falkenberg !
Jag tror bestämt att det är dags att byta streaming telefon, för stackarn klarar inte av att ladda sig längre samtidigt som den streamar kanske är så att det inte är helt nyttigt att helt ladda ur en telefon, vänta en månad på full laddning rinse and repeat i tre år förstör ett batteri...

Helgens tävling rullade på riktigt fint och vi körde samtliga 8 timmar utan några mekaniska bekymmer, men fick ett par lustiga anmärkningar i den tekniska inspektionen däribland tvingades jag att rulla upp bältena i bakkant. "Bältena ska vara rullade för det är snyggt" yepp har absolut något att göra med säkerheten.

Banlayouten iår var uppsatt med tre koner istället för två som förra året, där dubbelkoner på start och mål senare på eftermiddagen lades till istället för enkelkoner vilket sänkte hastigheten från kanske ~100-120 till ~50-70 km/h.
Omkörningar var jävligt svåra att göra, då banan är väldigt tight och snabb samtidigt. På min första stint fick jag kanske 5-6 fria varv på ~50 minuter att köra vilket gjorde att jag aldrig kom upp i racetempo.

Jag personligen tycker inte om Falkenberg som bana, men de andra är väldigt förtjust i den, jag får för mycket nascar känsla

Vi slängde även in min lillebror i bilen som gjort hundratals timmar simracing men inget kunde förbereda honom på den fullkomliga terror som det innebär att sitta i torktumlaren medans bilar flyger förbi höger och vänster på Sveriges snabbaste bana ! Vi tyckte det såg ut att gå bra för honom efter 30 minuter så vi bestämde oss för att lägga till ett par minuter på hans stint varpå han svängde tvärt in i pitten och kasta sig ur bilen Han får nog prova en stint på Mantorp om 6 veckor också så att vi sakta härdar in honom.

Slutresultat:
Förra året: Plats 24 av 45, 296 varv. (SPÖREGN 7 timmar 2 chikaner.)
Detta år: Plats 16 av 36, 292 varv. (50 grader varmt 8 timmar 3 chikaner.)

Vi låg 6 varv från top 10 som är inofficiella målet, dom tappade vi med extra bytet till lillebrorsan så godkänt

Svartflagg:
Vi fick våra första svartflagg för omkörning under gul flagg. På Falkenberg kör man med den goa regeln att är det teoretiskt möjligt att se gulflaggen så är det omkörningsförbud, det är alltså inte som i övriga världen att gulflaggen gäller från posteringen. thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down (detta är Falkenberg MKs regler och på övriga R4F event är det från posteringen som gäller).

Nästa tävling
Mantorp om 6 veckor, tillsdess hoppas jag att vår nya snabbtankingsdunk från Hunsaker hinner komma. Borde spara runt 4-8 varv per tävlingi ren tid då dunken ska klara av att dumpa 19 liter på 25 sekunder.



_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare


Plats 10 av 46 ligger vi nu efter 3 körde tävlingar, två till sen får vi se hur det går

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Märklig gulflaggsregel.

_________________
Magnus Thomé
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Magnus Thomé skrev:
Märklig gulflaggsregel.


Ja, verkligen. Det händer ju att man av olika skäl behöver placera posteringen som visar flaggan längre fram men då markerar man ju normalt sett med linjer eller koner var gulflaggszonen börjar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
https://youtu.be/3auExgVh2Wg?t=9549
Länkad video visar när Robin fått upp blodvittring på Valhalla Racings VW Polo CUP bil



Då är helgens eskapader avslutade och som vanligt styrde Race4fun upp tävlingshelgen exemplariskt !
Allt rullade på superbra och efter 6 timmar trotts våra korta 45-60 minuters stintar låg vi på 8:e plats lite tack vare optimering av byten vid safetycar och vår nya snabbtankingsdunk från Hunsaker som kapar säkert 4 minuter per tankning. Vi stoppade in min lillebror i bilen så att han fick känna på sin andra stint någonsin på bana. Man glömmer lätt bort vilken "Sensory overload" det var första gångerna man körde och hur slut man var redan efter 20 minuter. Men han skötte sig bra och tyckte att verkligheten stämde väl överens med Assetto corsa, tycker spårval och allt såg bra ut ! Nu är det bara att få upp självförtroendet för att gasa

Efter brorsan gick jag in i bilen och vi låg någonstans 12:e plats men bara något varv eller två efter 8:e.
När jag kommer in hade vi rasat till 20:e plats, så transpondern måste ha spårat ur fullständigt !

MEN VI ÄR JU INTE MED FÖR ATT TÄVLA SÅ DET SPELAR JU INGEN ROLL


Vi slutade på 13:e av 34 i klassen så är väl ingen katastrof men top 10 är ju kul
Nästa tävling är årets sista på Ring knustorp 24:e Oktober och jag tror att det kommer bli en intensiv kamp då det är rätt tätt i toppen


Inför detta blir det att byta hjullager bak och göra en allmän service

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare

Herr Lönnerhed har klippt gräs ser vi tydligt på de bruna spåren både i gräsmattan och kalsongerna...



Ding ding !

Då var säsongen avslutad och vi är hemkomna efter ett fiasko på Ring Knutstorp

Vad som skulle bli en storartad avslutning på säsongen med uppåt 250 varv för att säkra en någorlunda vettig placering gick helt på röven på grund av regn. En tankevurpa vad gällde däcktryck i starten gjorde att vi gick ut på för högt tryck och fick noll värme i däcken, efter 35 minuter började jag få lite styrförmåga på bilen men vi låg i botten hastighetsmässigt och top10 teamen som vi normalt hänger på hade kört om mig 3-4 gånger redan. Men jag höll hakan uppe och brände på !

Under andra stinten så sänkte vi däcktrycket och fick lite mer värme men hade fortfarande stora problem med greppet jämfört med de andra teamen, och då speciellt jämförde vi oss med VMS Racing som kör en likadan bil som oss med likadana däck som lyckades köra 4-5 sekunder snabbare än oss.. Dock är det tredje gången vi kör Knutstorp någonsin och det är deras hemmabana så kan också ha något att göra med saken.

Inför utgången på fjärde stinten öppnade himlen upp sig fullständigt och efter ett varv så brann vår torkarmotor så det var helt omöjligt att köra, vilket resulterade i att vi tog lunch i depån allesammans och väntade på att det skulle torka upp.

Vid 15.00 hugget hade det slutat regna och torkat upp såpass att vi kunde gå ut och köra igen, och då JÄKLAR gick det undan igen! differensen blev 20 sekunder för mig jämfört med min morgonstint per varv

Vi inväntar resultat från Race4Fun för att se vad vår slutgiltiga placering blev i kuppen

Det börjar dra ihop sig att planera vinterns underhåll där vi diskuterat att göra följande underhåll / inköp:
- Nya Belägg fram PFC08
- Nya belägg bak, kanske yellowstuff igen men eventuellt något PFC med lite mindre bett i än PFC08
- Ny kylare
- Ny torkarmotor
- Nya fälgar 16" som bara går att BOWSA PÅ
- Bygga in ordentlig streamingdator
- Garagelack (vi har nu blivit torpederade tillräckligt för att det är dags att lacka lite...)


Hur ofta behöver man byta kamrem på en långloppsbil tror ni?



Bonusbild !

Slängde ut vår gamla hemmatåtade kommunikationslösning med Discord för en app som heter "Zello" ezypezy kopplat på en ljudsplitter 4pol till 3pol Mic / hörlurar separat och köpte en selfieknapp som trigger till appen. Fungerade riktigt bra !




Kolla på R4Fs livestream helsike vilken stenkung drönarpilot som tagit bilder, tycker verkligen R4F lyckats få liv i livesändingarna !

https://youtu.be/W4skBLSZFrU?t=2817

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Köpt nya fälgar för att slippa de krångliga Kosei fälgarna som vi har, i och med detta bestämde vi oss för att köra lägre ET för att bredda lite vilket kan ha blivit ett snedsteg..
Det i kombination med Yokohamas AD052 breddade lite för mycket... så vi har fått kapa lite

Start om två veckor !
- Oljor bytta
- Ny kylare på plats
- Ny torkarmotor på plats
- Förbättrad kommunikation
- Nya reglementsdunkar inköpta så nu har vi en fin hunsaker dunk till salu
- Nytt Gummi
- Rycker i högerfoten.

(har ingen bild på backen ännu då den fortfarande står tryggt i garaget)







_________________
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



BFRC.Awatar skrev:
Köpt nya fälgar för att slippa de krångliga Kosei fälgarna som vi har, i och med detta bestämde vi oss för att köra lägre ET för att bredda lite vilket kan ha blivit ett snedsteg..
Det i kombination med Yokohamas AD052 breddade lite för mycket... så vi har fått kapa lite

Start om två veckor !
- Oljor bytta
- Ny kylare på plats
- Ny torkarmotor på plats
- Förbättrad kommunikation
- Nya reglementsdunkar inköpta så nu har vi en fin hunsaker dunk till salu
- Nytt Gummi
- Rycker i högerfoten.

(har ingen bild på backen ännu då den fortfarande står tryggt i garaget)
https://i.imgur.com/T3kWgzK.png

https://i.imgur.com/v9Oe6x3.png

https://i.imgur.com/BrtpT3w.png

https://i.imgur.com/xyTE0R7.png

Skall ni inte åka någon endaste uns camber ?

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
volymmannen skrev:

Skall ni inte åka någon endaste uns camber ?


Det är nog kameravinklarna som är vilseledande, vi har tagit ur en halv grads camber ca så vi borde ligga runt 2.3 grader nu, ska dubbelkollas i veckan!

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
https://youtu.be/7iXsPZpWstE

Live från Knutstorp!

_________________
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

BFRC.Awatar skrev:
volymmannen skrev:

Skall ni inte åka någon endaste uns camber ?


Det är nog kameravinklarna som är vilseledande, vi har tagit ur en halv grads camber ca så vi borde ligga runt 2.3 grader nu, ska dubbelkollas i veckan!


Kul bygge!

2,3 grader är väldigt lite, jag kan täka mig att ni har väldigt hårt slitage på däckens utsida? själv kör jag 4,1 grader

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



När jag kikade in i bilen igår så kunde inte hjärnan koppla...
Men nu så, det va ju är jag sett bilen innan!

Hur gick det?


MvH


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Dignell skrev:
BFRC.Awatar skrev:
volymmannen skrev:

Skall ni inte åka någon endaste uns camber ?


Det är nog kameravinklarna som är vilseledande, vi har tagit ur en halv grads camber ca så vi borde ligga runt 2.3 grader nu, ska dubbelkollas i veckan!


Kul bygge!

2,3 grader är väldigt lite, jag kan täka mig att ni har väldigt hårt slitage på däckens utsida? själv kör jag 4,1 grader


Vi försöker hitta något mellanting just nu, med ~3 grader så har insidan gått svinhårt för oss ihop med nankangen så vi undersöker nu om det blir bättre med den här inställningen! (samt Yokohama 052)

Det är fyra clios som nu har kört järnet i två säsonger och alla fyra är helt unika med hjulvinklar och byggapproach är fantastiskt kul att spana in hur olika det kan bli !

Vad kör du med för camber bak?

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Fixxe skrev:
När jag kikade in i bilen igår så kunde inte hjärnan koppla...
Men nu så, det va ju är jag sett bilen innan!

Hur gick det?


MvH



Det gick skitbra tills det inte gick alls! vårt styrservo rasade efter 3.5 timme så vi tog lunch och lastade upp
KUL vi pratade ju med flera av er igår samt var Robin jäkligt nöjd efter sin stint då han legat och jagat er skitlänge! https://youtu.be/7iXsPZpWstE?t=10280

Er bil gick ju riktigt fint !
Kom ni imål tillslut?

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare


Martin började riva igår för att få bort ac-kompressor och servo. tydligen ska det gå att bygga kort loop om man får tag på ett generatorfäste till en volvo 440 utan ac... så det är vi på jakt efter !

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (33060 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande