Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 16 besök idag (33143 totalt) |
Tror inte ni blir nöjda med B14 coilisar. Körde själv med dom under flera år. Bra kvalité dom håller, men är för mjuka och går inte ställa lågt nog bak.
Kolla på AST suspension alternativt de varianter PMS säljer och som kör upside-down coilovers bak. |
||
Jag kan tillägga att de bilar jag har kört bilstein på så, ja dem har gått som trackday/gata, och ja på banan har dem vart rätt mjuka. (Visserligen tyngre bilar jag haft dem på).
Så dem är nog mer komfort än prestanda. Men hållbarheten/livslängd är bra. Vad skulle finnas i väg av kränghämmare för att styva upp chassiet .?? Det jag upplevt främst är att bilen rollat för mycket. I övrigt tyckte jag inte att dem va överdrivet mjuka. Så kan man få till bilen tillräckligt låg styv i bussningar leder, och kombinera med ordentliga kränghämmare så tror jag de kan funka bra. Om man tänker att det är utbud som styr , och det i övrigt i samma prisklass är "kinesiska" dämpare (som eventuellt har kortare livslängd, ) Och om prissteget upp till "nästa" nivå är orimligt stort, Men om försäljning av organ är ett alternativ. Så skulle jag nog övervägt det _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Kruxet verkar vara att man inte får modifiera chassiet förutom fjäderben och stötdämpare och fjäder. Så det finns ju en poäng att satsa på bra saker där med rätt fjäderhårdheter och troligen coilover konvertering bak. Jag tror också att över 100N/mm framfjäder är att föredra, jag har 95N/mm på min bil nu som är lättare än Clion och krängningen är lite i överkant trots rollcenterjustering. Har man en låg bil med orginalgeometri kan man ha väldigt hårda fjädrar och ändå ha en bil som kränger mycket och saknar styrrespons.
Tror det finns en poäng att inte sänka bilen förmycket utan försök hålla bärarmen med vinkel lite nedåt, sen höja bakvagnen lite mer än framvagnen. Har man PMS rollcenterkit med förlängd styrled och laguna spindel så är detta fixat även för låg bil, men är det inte tillåtet är det inget att fundera på. Annars är det väl värt pengarna. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Jag fick svar från AST idag.
Tror inte mina organ "skördar" ett tillräckligt högt pris så att säga.. . Det som finns kvar i att styva upp framvagnen är några powerflex bussningar, baktill har vi monterat en whiteline krängningshämmare som gör susen! Det är frågan om det kanske får bli BC racing, man kan ju beställa hårdare fjädrar med det kittet men då är frågan vad för vikter man ska köra, är inte riktigt med på tåget med hur man mäter dom då en del kör KG, NM, LB, BB, CC60, m3sk. Det här kittet med 10kg fram och 8kg bak? eller ska man ha mjukare fram så det "sätter sig" bättre? https://www.kamracing.co.uk/bc-racin _________________ |
||
Enligt reglementet. "CHASSI ●Stötdämpare och fjäder är fritt att modifiera, infästningar får förstärkas i kaross.Infästningspunkter får ej flyttas. ●Hasplåtar får monteras." Vet inte om man måste modifera "infästning" med laguna spindel är väl skruvad detalj så man kanske kommer undan med det! Med kittet vi har nu är det äkta coilover bak (KTR750 från K-tec https://www.k-tecracing.com/show_pro _________________ |
||
Efter en låång dag ner till Sturup och besök hos Apex.se var vi tillslut klara för start i rejs fyra av fem. Lottningen avgjorde att brorsan fick ta starten vilket han var lite nervös inför eftersom det var hans allra första Vi startade på plats 23 av 32 och vi hade instruerat honom att ta det väldigt lugnt första 4-5 varven innan han har ordentlig temp i däcken bara för att verkligen känna in det hela. Starten gick och brorsan släppte ett gäng bilar och fem varv in började han gasa. Han körde stenhårt och gjorde en del vågade omkörningar som resulterade i att vi låg på plats 16 efter ca 60 minuter. Vi ställde oss på vallen efter ca 60 och förberedde oss på eventuell gulflagg för att timea byte och ungefär vid 75 minuters strecket skrek brorsan på comms att det skulle bli safety så vi tog in honom och bytte till Robin. När Brorsan fått upp lite fart: https://youtu.be/MNoHAWDo5qg?t=3519 Bytet gick riktigt fort och Robin lyckades få till ett par omkörningar i depå och direkt ute på banan vilket gjorde att vi efter ca 2 timmar låg på 5:e plats när växellådan helt plöstligt packade ihop totalt och säsongen tog slut för oss Nu letar jag efter ny växellåda och vi diskuterar att laga bilen och kanske byta chassi i samma veva så om någon är sugen på en riktigt snabb liten bil som absolut är med i toppen på R4F är det bara PM:a Nu tar jag lite semester och jobbar på min andra bil som konstant skjuter gula lampor _________________ |
||
|
||
Är verkligen ingen expert, men den började whina och helt plötsligt blev det jättetungt för motorn, bilen tappade helt kraft och sedan låstes framhjulen på tvåan. Det går att rulla bilen om kopplingen är intryckt men att flytta runt växelspaken i några lägen är bara att glömma är som en sten
Film när det händer: https://youtu.be/MNoHAWDo5qg?t=6688 _________________ |
||
|
||
Har nu sålt "hem" bilen till Skåne igen till en mycket trevlig ny ägare som skall göra iordning och tävla med bilen i Race4Fun Klass 2 nästa år så kommer få svettig konkurrens
Får se om Jimmie fortsätter tråden här och klankar ner på allt mitt mekande _________________ |
||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 16 besök idag (33143 totalt) |