Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (33060 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Denna där var kul och köra

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



skoj att det händer lite!

Jordnötterna är jag, minns att jag lyckades välta en öppen påse och många gömde sig :-)

Mögel, hmm gissar fram? Hade ett tag problem med att bilen tog in vatten i kupen, det visade sig vara kanaler i motorutrymmet som var igensatta och då hamnade vattnet inne i bilen. Jag gjorde vad jag kunder för att torka upp men tydligen inte helt lyckat :-)

Go boys!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Sixten610
Linköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 51



Det är kolkanister som sitter där har jag för mej. Sitter lite ivägen för bromskylning va?

_________________
Sixten Mineur
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Sixten610 skrev:
Det är kolkanister som sitter där har jag för mej. Sitter lite ivägen för bromskylning va?


Sitter så jäkla i vägen för bromskylningen ska jag säga dig!
Vi gjorde dessutom en avläsning av datorn i bilen innan vi började riva och fick det här medelandet vilket förklarar soppa doften som man kan känna av ibland



_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
skoj att det händer lite!

Jordnötterna är jag, minns att jag lyckades välta en öppen påse och många gömde sig :-)

Mögel, hmm gissar fram? Hade ett tag problem med att bilen tog in vatten i kupen, det visade sig vara kanaler i motorutrymmet som var igensatta och då hamnade vattnet inne i bilen. Jag gjorde vad jag kunder för att torka upp men tydligen inte helt lyckat :-)

Go boys!


typiskt nötter att glida en ur näven!

vätan var under i golvet, luktade inget men var lite grönt å gött

_________________
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Denna tråd kommer att bli bra!


Kan erbjuda 4x av denna fälgtyp i 16" och från en Megane 2 MY2005.

http://www.dcautospares.com/product/2005-renault-megane-6-5jx16inch-al . . . .

Ej slagna. Fina. Med 80% 205/55 s-gatdäck.

2000 med däck.
1500 utan, köparen får då demontera däck.

I Staden, dvs 08.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
@Kolja vi har bestämt oss för att satsa på 17" så får vi se vart det tar oss

En liten update:
Däck
Vi har beställt en uppsättning däck nu som vi ska prova på ett par 17" som vår mek hade liggandes för att se huspass tight det blir, samt för att få någon slags referens på vilken ET man kan tänkas behöva.

BUR
Jag skickade en beställning till Finess här precis innan jul som klarmarkerades dagen efter, jag har fortfarande inte sett röken av den men antar att de har fullt upp eller Post nord, tänker att jag hör av mig nästa vecka om inget har kommit på posten idag

Motorfäste
Vi lade en beställning hos M&M motorsport innan jul som nu ligger på Powerflex att producera ett nytt fäste åt oss... Jag hoppas verkligen att vi hinner få ett innan sista Mars, plan B blir väl att göra ett eget.. hur svårt kan det vara?

Jag har fått arslet ur och tagit till vara på all film som vi producerade förra året och börjat på en video serie som följer oss på tävlingarna förra året, det är första gången jag klipper film så plz be gentle


_________________
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



BFRC.Awatar skrev:
@Kolja vi har bestämt oss för att satsa på 17" så får vi se vart det tar oss

En liten update:
Däck
Vi har beställt en uppsättning däck nu som vi ska prova på ett par 17" som vår mek hade liggandes för att se huspass tight det blir, samt för att få någon slags referens på vilken ET man kan tänkas behöva.

Skulle tro ni är ganska låsta till 7x17" et 35 ,205/40-17"

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare


Veckans update!

Buren kom fram tillslut och är nu körd till Mr Svets ihop med bilen, tyvärr har jag ingen dokumentation från den nya temporära garageplatsen.

Bilrackaren startade inte när vi skulle ha upp den på släpet, misstänker starkt att immobiliserzern sätter käppar i hjulet för oss, kanske äre så att instrumentbrädan måste sitta monterad för att bilen ska starta

oavsett så får vi buren monterad i närtid samt båda hjullager fram bytta!
I nästa vecka ska jag boka in en räser-stols-konsultation med Mlimits !

börjar bli lite nervös över att hinna med allt inför premiären eftersom vi är emellan garage så kan vi inte jobba med grejerna i den takt vi vill.

Om ni hällt upp en Lördagsgrogg eller bara sitter med en kasse Öl och vill ha lite underhållning i 20 minuter så har jag nu färdigsställt del två i vår youtube serie



_________________
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Om ni fick med en extra nyckel så saknar den imobilizerbiten tänk på det.
Den går att öppna upp med och dra runt startmotorn men du får inte igång den

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Om ni fick med en extra nyckel så saknar den imobilizerbiten tänk på det.
Den går att öppna upp med och dra runt startmotorn men du får inte igång den


Vi körde med rätt nyckel, funderar på om instrumentbrädan kanske måste vara monterad för att bilen ska starta?

- Imorgon äre iväg och köpa stol.
- M&M Motorsport har lyckats få loss ett nytt powerflex fäste åt oss så det och ett 4-Punktsbälte är på ingång nu
också
- Däck levereras idag och ska provmonteras inom snar framtid.
- Hjullager är status sjukt osäker på

_________________
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Är 4 punktsbältet ett ekonomisk val?

Om det är så kan jag sälja ett helt nytt Fia 6 punkts till er för 800.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Är 4 punktsbältet ett ekonomisk val?

Om det är så kan jag sälja ett helt nytt Fia 6 punkts till er för 800.


Det är ett latmansval !
Vi köpte ett nytt sparco fyrpunkts, med alla sifferkombinationer man kan tänka sig !

Hade vi inte redan köpt ett hade vi vart intresserade

Vi hämtade upp stol hos Mlimits i Onsdags, kan starkt rekommendera en tur dit SUPERTREVLIGT en timmes tur från Linköping och sedan tar själva besöket längre men inte för att man har svårt att hitta rätt saker

Fick hem en ny shifter till dattan igår också, kan starkt rekommendera den om man vill ha en uppgradering på sin "simrig" Thrustmaster TH8A.

(min sambo börjar tycka att min, som hon kallar det sena 30 års kris börjar spåra ur )





_________________
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Hur går det här då? Det är ALLDELES för lite uppdateringar enligt mig

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Ert sköna kompisprojekt är för mig mer spännande än att se på både Mello och Formule E - samtidigt. Carry on!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Hej babes!

Ledsen att jag vart snål med uppdateringar det har en god anledning. Mr svets drog ut på tiden jag trodde vi skulle ha buren i bilen på 2-3 veckor det hela tog ~6 veckor.

Så nu är VI REJÄLT STRESSADE i skruvande stund är det 17 dagar kvar till första tävlingen och följande finns kvar att göra.



Man kan fråga sig vad punkten med immobilizxxern är för något? Jo ! säkringen till OB2 uttaget hade gått så bilen startade inte, efter ett par psykbryt och kabeljoklande kom vi på att det var ett litet flatstift som hade gett upp..

En sak som inte står på listan som jag har spenderat några timmar åt och fem turer till biltema är att byta hjullager fram, något som jag aldrig har gjort eller funderat på. Men det är snart klart !


Mitt senaste collage.


Jag bjuder eder på lite bilder med nylackad bur samt monterad stol!







Vi är två stycken som har tid att arbeta på bilen för tillfället då Jagge precis är i processen att flytta in i nytt hus och det är tydligen viktigare än bilar

Så varje dag minst 3 timmar går åt till att göra klart .... "noname missil", är lite besviken inget namn på bilen har växt fram ännu.

åh !

Om någon har förslag på hur vi ska måla den så tar jag gärna emot förslag!

Vi har följande som vi tror blir skruden för bilen iår.






_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
En vecka kvar till start följande kvar att göra:

- Hål för bältesinfästning golvet
- Bakluckelåsning
- lite ventilationsdragning (blås på vindruta)
- Kabeldragning för mobiltelefon så att kommunikation fungerar.
- Bromskylning
- Test / breddning av hjulhus för 17"

Allt ÄR klart efter helgen !

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Rejs på Lördag och bilen blev klar igår !



Bilen är inget superfinnish premium bygge, men jag är sjukt stolt över vad som har åstadkommits på bara tre veckor !

Ska bli kul att dra SKITEN ur den på Lördag




_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Liten snabbupdate.



Vi tog oss i mål på plats 25 av 39 totalt och på 16:e av 20 i vår klass
Vi fick med ett par nankang ns2 av Johan när vi köpte bilen så vi tänkte att vi börjar med dom för att se hur det är att köra med riktiga R-däck jämfört med standard däck som vi körde hela förra året.

Bilen låg riktigt schysst på banan med dom och skillnaden från gatdäck är mäkta imponerande, vi kanske får töja på budget lite här under säsongen... :P

Bilen i sig:
Man vet vad bilen har för sig hela tiden, man slipper hänga i ratten som en jävla dåre i sista sektionen på Knutstorp samt låter den lite fränt

Happ men varför bara 25:e plats?

Jo, efter att ha bränt en timme på R-däck så började vi höra lite smällande ljud i framvagnen vid avsläpp av gas samt pådrag som om något sitter "lite löst" efter att ha vart inne i depån kunde jag konstatera att ena bulten till drivaxeln inte riktigt satt som den skulle (JAHA ÄR DET DÄRFÖR MAN KÖR MED SÅDAN DÄR MOMENT NYCKEL ) samt att vänster drivaxel glappar "lite" enligt följande video..



Efter glappen skickade vi på våra ekonomiska SailunZSR 17" för att se om smällande kvarstod, så vi tog det "lite lugnt ett par varv" (fullgas direkt), bilen höll resterande race i gott tempo.
Oavsett placering så är vi nöjda och hade jäkligt kul! Tillställningen var som vanligt 10/10 med Race4Fun och det känns som om vi börjat få lite hår på bröstet iallafall med vår första vagnbok

1 månad till nästa tävling, ett par drivaxlar och uppsnyggande av kabel i bilen så ska vi nog kunna hålla igång den alla 8 timmar utan onödiga stopp !

Återkommer med lite go-pro video när jag hunnit klippa och youtube:a

Edit:
ABS:en är kass för bankörning på den här rackaren märkte vi, så fort ett däck är i luften försvinner bromskraften i princip helt. bäst präctice för att koppla ur den ?

_________________
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tack för trevlig rapport från ert första race.

Jag kan bara hålla med om att ABS systemet inte är det bästa i världen, första gången jag tokbromsade undrade jag först om det ens fanns ABS i bilen.

Gällande R-däck sä är nankangdäcken semi R däck nästinitill och ett par proffsigare däck kommer att leverera än mer.

Vad blev det för belägg på bilen?



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BFRC.Awatar skrev:
...bäst präctice för att koppla ur den ?

På vår shoppingClio brukade jag bryta kretsen till en hjulsensor (rycka ur sladden - finns en lättåtkomlig kontakt/skarv till bakhjulen under bilen om ni vill testa). Då försvinner ABS'en, men bromskraftsfördelningen finns kvar. Om man rycker säkringen till ABS'en blir fördelningen inte bra, alldeles för mycket bromsverkan bak. När man vill ha tebax ABS-funktionen är det bara att koppla in seensorn igen och köra några meter så slocknar alla lampor och det fungerar igen.

_________________

Rice and shine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (33060 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande