Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 172 -#111 - Eontyre cup
539 besök senaste veckan (11465 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4
   
volymmannen
Timmernabben



Här sen Apr 2007
Inlägg: 922



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jul 2019 19:28     Re: Citera

BFRC.Awatar skrev:
Många uppdateringar denna vecka!

Efter lite möte och överläggning igår så beställde vi sandwichplate och oljekylare till räsern !

från:
https://www.j-spec.se/motor/kylning/oljekylning/oljekylare/torque-an8-oljekylare-9-rader-svart

9 Rader räcker det? vi får se !

Bilen har ingen oljekylning idag som det är, och för att spara motorn men dessutom behålla effekten genom hela loppet som vi märkt har droppat lite efter några timmar så ska vi se till att montera denna innan Sturup
Blir även en tur till biltema i veckan för att inhandla nya reservbackspeglar och färg då båda speglarna råkade illa ut på Falkenberg..

Sitter väl vattenkyld oljekylare på den som dom äldre 16v och 8v motorerna har.


_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
BFRC.Awatar
Linköping



Här sen Jul 2018
Inlägg: 109


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Jul 2019 15:55     Citera

Ingen kylare på 172 eller 182. möjligt att det finns på Williams eller 197 modellerna !
Fick hem kylaren igår samt späjser så blir att montera lite i helgen

För att få bultarna värmecyklade så kommer jag högst troligt att köra på Sviestad nästa Onsdag med min clio för att köra in bultarna så att vi slipper ödsla tid på raceday med efterdragningar.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
volymmannen
Timmernabben



Här sen Apr 2007
Inlägg: 922



Tipsa Facebook   Inlägg  31 Jul 2019 16:12     Re: Citera

BFRC.Awatar skrev:
Ingen kylare på 172 eller 182. möjligt att det finns på Williams eller 197 modellerna !
Fick hem kylaren igår samt späjser så blir att montera lite i helgen

För att få bultarna värmecyklade så kommer jag högst troligt att köra på Sviestad nästa Onsdag med min clio för att köra in bultarna så att vi slipper ödsla tid på raceday med efterdragningar.

Jaha då måste 172/182 vara dom enda som inte har det då , min Mégane 1 har en sån här ,som även 197 har


_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
BFRC.Awatar
Linköping



Här sen Jul 2018
Inlägg: 109


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Jul 2019 19:28     Citera

heh konstigt design beslut ! Sitter ingen sådan på vår, men vi har nu fått en flång ny ! På min egna har förre ägaren monterat en från en Passat B5 (tror jag det var) som jobbar med vattenkylarn.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
BFRC.Awatar
Linköping



Här sen Jul 2018
Inlägg: 109


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Aug 2019 09:45     Citera



En liten update! Vi skickade AC:n i ÅN tillslut, jag hann inte komma till garaget för att uppleva det initiala tigersågandet, men tydligen så uppstod en 3m hög rök-vätske-plym ur systemet där tigersågen gick igenom och för att dämpa det hela användes självklart en kongburk..

Vi har sedan införskaffandet haft en liten backskada på främre balken så vi försökte räta ut det hela lite snabbt igår, men blev inte många millimeter bättre tyvärr, lite för mesigt band



Vi har gjort och mätt in oljekylaren nu men inte slutmonterad då vi saknar sensor / instrument så jag ska förbi biltema i veckan och införskaffa dessa.

En något tråkig sak är att bilrackarn just nu bara går på tre cylindrar, något den inte gjorde när vi kom imål på Falkenberg, vi provade att rycka tändhattar och har konstaterat att han inte går som han ska på cylinder två trotts att vi kastat runt tändstift också... så ska låna OB2-läsare och dator under dagen för att se vad bilen själv tycker om läget. (tävling helgen den 16:e Augusti, ingen stress....)


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
volymmannen
Timmernabben



Här sen Apr 2007
Inlägg: 922



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Aug 2019 13:45     Re: Citera

BFRC.Awatar skrev:


En liten update! Vi skickade AC:n i ÅN tillslut, jag hann inte komma till garaget för att uppleva det initiala tigersågandet, men tydligen så uppstod en 3m hög rök-vätske-plym ur systemet där tigersågen gick igenom och för att dämpa det hela användes självklart en kongburk..


Går ju faktiskt att tömma systemet på laglig väg thumbs down


_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
BFRC.Awatar
Linköping



Här sen Jul 2018
Inlägg: 109


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2019 09:50     Re: Citera

volymmannen skrev:
BFRC.Awatar skrev:


En liten update! Vi skickade AC:n i ÅN tillslut, jag hann inte komma till garaget för att uppleva det initiala tigersågandet, men tydligen så uppstod en 3m hög rök-vätske-plym ur systemet där tigersågen gick igenom och för att dämpa det hela användes självklart en kongburk..


Går ju faktiskt att tömma systemet på laglig väg thumbs down


Rookie misstake :<


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
BFRC.Awatar
Linköping



Här sen Jul 2018
Inlägg: 109


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2019 09:54     Citera



Efter inkoppling mot dattan med dattan fick ut de här småfelen, kolkanistern är inget nytt den skickade vi dag 1, men att en lambdasensor gett upp var nytt, men bilen har ju gått som den ska med den paj så nemas ! Finns ju en till.. :P

Däremot insprutningsfel, cylinder 3 följt av DESTRUKTIV MISSTÄNDNING får oss att misstänka att spridarn som sitter i ( Som numera får gå på krogen ) har gjort sitt ! Så vi har beställt en ny i hopp om att det ska lösa problemet


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nimbe
Alvesta



Här sen Apr 2018
Inlägg: 41



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2019 14:36     Citera

Hallooooj,
Sitter och följer er här inne, men har nog aldrig kommenterat. Jag tänkte iaf skriva att det är skitkul att se era framsteg.

Vi ses på Sturup!


_________________
Uffe Nimbe
Mediaboss
Race4fun AB
www.race4fun.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
BFRC.Awatar
Linköping



Här sen Jul 2018
Inlägg: 109


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2019 19:57     Re: Citera

Nimbe skrev:
Hallooooj,
Sitter och följer er här inne, men har nog aldrig kommenterat. Jag tänkte iaf skriva att det är skitkul att se era framsteg.

Vi ses på Sturup!


Ja fasen lite mer rutin har man numera på det jämfört med förra säsongen men det är långt kvar till Type-R Maffian och ÖBAB I toppen

Tycker ni styr upp det hela ruskigt bra! än bättre den här säsongen och då var förra riktigt bra

Ses på Sturup !

edit. kom på att jag aldrig skickat upp någon poängställning här för den nyfikne ! Just nu ligger vi på plats 11:a av 36



_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
mago
Linköping



Här sen Jan 2018
Inlägg: 34



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Aug 2019 20:10     Citera

Wow, bra jobbat!
Kul att följa era strapatser i denna tråd!


_________________
Magnus J 0 m @ n d e r

Honda Civic VTi -92
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
BFRC.Awatar
Linköping



Här sen Jul 2018
Inlägg: 109


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Aug 2019 10:30     Re: Citera

mago skrev:
Wow, bra jobbat!
Kul att följa era strapatser i denna tråd!




Jag bjuder på lite video vid framställning av slangar till vår oljekylare, garaget är lite basic (just nu) så ett improviserat skruvstäd följt av tvåmansfattning var nödvändigt
https://i.imgur.com/SPp3le0.gifv

(ber om ursäkt för suddiga bilder)

Oljekylare på plats:




Sandwichplate med sensorer ! (Yepp det är billigt högtalarkabel från biltema )



Instrument på plats: (inte snyggt men fungerar)


Vi bytte till nya spridaren och bilen gick på fyra cylindrar så det löste vårt problem ! Samt är bilen startad med nya sandwichplaten och vi har oljetryck !


YEAH BOI!!!!!!!!!!!!!!


Ska dra skiten ur bilen på Sturup nu i helgen


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
BFRC.Awatar
Linköping



Här sen Jul 2018
Inlägg: 109


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2019 09:16     Citera

Race rapport Sturup raceway 17/8



Efter en lång färd från Linköping var vi avlastade och klara på kvällen Fredag, efter Falkenberg hade vi inhandlat alla imskydd man kan tänka sig och bilen smordes in då vi såg på väderleksrapporten att regn skulle förekomma under morgondagen.

Morgondagen kom och vi bultade på våra 17" med Nankang AR-1:or, direkt insåg vi att däcken byggde mer i alla led än vad våra gamla Sailundäck gjorde fast det 'är samma dimension' så när jag satt i bilen och meckade med vår stream så hörde jag hur någon började såga lite i chassit..

https://www.youtube.com/watch?v=PxbwT8w0ff0&feature=youtu.be&t=110

Under lineup breddade vi hjulhusen lite i hopp om att däcken skulle få plats ordentligt !
Några minuter senare var vi ute på gridden och starten gick ut några incidenter

https://www.youtube.com/watch?v=ABSCrmjlz_0&feature=youtu.be




Redan något varv in, insåg vi att vårt kaparbete inte var gediget nog då Claes tydligt hörde hur däcken skrapade i kurvorna:
https://www.youtube.com/watch?v=PxbwT8w0ff0&feature=youtu.be&t=2330

Så vi fick ta in bilen och bättra på kapandet lite:
https://www.youtube.com/watch?v=sRvmXTm3tU4&feature=youtu.be

Detta fortgick tre gånger totalt tror jag då vi tillslut fick psykbryt och kapade samt slog på allt som ens kunde ha med skrapandet att göra, samt höjde vi bilen totalt 7+ centimeter.

Det är en hel del kompressioner på lilla Sturup, banan ställer helt andra krav på bilen jämfört med t.ex Knutstorp som man ändå innan tyckt var extrem...
Jag tror bestämt att vi behöver investera i bättre fjädringskompontenter, eller kanske lite hårdare fjädrar iallafall..



Dagen fortgick i princip utan incidenter för vår del, bilen gick som ett jävla skott med AR-1:orna på och tappade ingen effekt med nya oljekylaren monterad, under min andra stint på dagen fick jag chansen att köra mot serieledaren ÖBAB i deras 206 RC och jag lyckades hänga på hela vägen tills det blev trafik, jag är inte riktigt lika duktig på omkörningar som dom är, men lilla clion kan bromsa jäääkligt sent

https://www.youtube.com/watch?v=PxbwT8w0ff0&feature=youtu.be&t=23003

Sista timmen på dagen fick vi dock problem med att styrservovätskan började koka.. alla låghastighetskurvor hade visst drivit upp temperaturen, så Martin fick dessvärre köra lite långsammare sista timmen in i mål men allt höll!

Sturup som bana:
Helt klart min nya favorit, sååå jääkla rolig med en bil i vår klass 10/10 helt klart värt att åka ner för

Nankang AR-1:
Fantastiska däck, dock kommer vi kanske köra max en tävling om året med dom då de är alldeles för dyra för oss

Sista tävlingen för säsongen är Mantorp, och inför Mantorp ska vi:
- Kapa ur hjulhusen satan
- Bygga effektavgas
- Ev. bygga splitter
- Köra en test-tuesday på Mantorp INNAN TÄVLINGEN.

ps.
Min bästa tid Sturup 1.17.2
Robins bästa och snabbaste 1.16.037
Placering 30 av 42 pga 1.5 timme skruvande

ps2. Fick påhälsning av bilens förra ägare Johan Sjöström också alltid lika trevligt hoppas du blev lite sugen på att köra tävling ! ta värvning hos Tony och co i Valhalla vettja



_________________
Senast ändrad av BFRC.Awatar, 20 Aug 2019 10:20, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
therealpinto
Skellefteå



Här sen Dec 2002
Inlägg: 4847



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2019 09:51     Citera

Kul att få köra hela tävlingen :-)

Hur upplever ni slitage på AR-1? Vilken dimension körde ni?

Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
BFRC.Awatar
Linköping



Här sen Jul 2018
Inlägg: 109


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2019 10:24     Re: Citera

therealpinto skrev:
Kul att få köra hela tävlingen :-)

Hur upplever ni slitage på AR-1? Vilken dimension körde ni?

Gustaf


Vi körde 205/40/17 då 205 är maxbredden och 17" för att hantera värmen från skivorna lite bättre. Däcken höll ända in i mål men hade det vart torrt hela dagen tror jag det hade blivit svårt, skulle gissa på att man kan köra 4 timmar skifta fram till bak och sedan köra 4 till om det hade vart torrt ute och lite varmare. Vet inte om det är våra konstiga hjulvinklar eller banan som gör det men framhjulen ser typ ut såhär nu. (lite grovt mspaint.exe sådär)





_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
therealpinto
Skellefteå



Här sen Dec 2002
Inlägg: 4847



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2019 11:39     Citera

:-)

Slitna på insidan alltså?

Jag är lite nyfiken på hur de hanterar 4-timmarsrejs i torrt. Vår serie tillåter ju inte R-däck formellt sett, så "alla" kör AD08R vilket är ett fantastiskt däck i sig, men alternativ är intressanta. På Primeran körde vi på gamla banan oftast två rejs på varje par framdäck som sedan flyttade bak.

Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
SevenEight
Sävar



Här sen Feb 2012
Inlägg: 495



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2019 13:02     Re: Citera

BFRC.Awatar skrev:






Om det bara är insidan upptill som är sliten så är det ju lugnt ju! Viktigt att tillse att det finns luft nertill i däcket, upptill brukar det klara sig.




_________________
Henrik Eriksson

Framtida Alfisti - i väntan på att det inträffar känns BMW rätt!
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
BFRC.Awatar
Linköping



Här sen Jul 2018
Inlägg: 109


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2019 19:56     Re: Citera

SevenEight skrev:
BFRC.Awatar skrev:






Om det bara är insidan upptill som är sliten så är det ju lugnt ju! Viktigt att tillse att det finns luft nertill i däcket, upptill brukar det klara sig.




hahahahaha!



_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
BFRC.Awatar
Linköping



Här sen Jul 2018
Inlägg: 109


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2019 20:00     Re: Citera

therealpinto skrev:
:-)

Slitna på insidan alltså?

Jag är lite nyfiken på hur de hanterar 4-timmarsrejs i torrt. Vår serie tillåter ju inte R-däck formellt sett, så "alla" kör AD08R vilket är ett fantastiskt däck i sig, men alternativ är intressanta. På Primeran körde vi på gamla banan oftast två rejs på varje par framdäck som sedan flyttade bak.

Gustaf


slitna på insidan, men det kan ju ha att göra med camber och banans utsträckning, finns en kurva som är väldigt doserad som du ligger i 80-100km/h. Jag tror nog att 4 timmars i torrt är inga problem med er Primera, om ni får köra med semi-r så tycker jag att NS2R fungerar snäppet under AR-1 men till halva priset är de helt klart mer prisvärda plus att de räcker nästan två stycken 8h på vår bil


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 172 -#111 - Eontyre cup
539 besök senaste veckan (11465 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4






Från request till första response:
sec (varav server render 0.133 sec)
Webbrowser render:
sec