Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (33060 totalt)
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Vi tog en Test-Tuesday eftermiddag för att se så att allt vi har gjort lirar. regnade så in i helsike med open-pit för alla oss tre bilar som körde på eftermiddagen

bilen låter rääääätt mycket bättre med nya avgaset, däremot dånar det lite mycket i kupén så måste kolla på att dämpa det lite... klart man kan köra med pluggar också

https://youtu.be/5tgQaDV1EdM?t=2831


ps. våra päss-sailundäck på fram och Nankang AR-1 bak.. inte bästa kombon för våtköra ;P

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
https://youtu.be/F5FezpFwQhc

Nu är det fart jävlar! Första halvtimmen har vi kört upp oss från 43 till 13

Bara 7.5 timmar kvar

_________________
Citera
mago
Linköping
Här sen Jan 2018
Inlägg: 58



Gött!
Kul med Live-video!

_________________
Magnus J 0 m @ n d e r

Mazda MX-5 NB -00
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54



"Lite meck" känns det som ni har. Hoppas det löser sig o kan köra vidare. Kul att ni kör livestream iaf!

_________________
Niclas Eriksson
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Först en punktering körde min stint 1.5 timma med punka... Var lite sladdrig i bakvagnen fixade punkan sen gick gasvajern av så nu är den också fixad! Ska åla in och sätta på streamen igen vid nästa byte

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Mantorp race rapport.



Med förhoppningarna och målet satt extremt högt för att vara oss kom vi till ett soligt Mantorp med leenden upp i mungiporna, sista tävlingen för året och nu ska vi satsa på att ta oss så långt upp i placeringarna som det bara går, en topp 5 någonstans borde vara möjlig bara vi gäsar på och endast kör byten vid safetycar, följande stintförutsättning körde vi efter denna gång: 45 minuter minst i bilen, därefter byte vid första safetycar

Första stint:
Robin tar på klassiskt manér starten för att för tredje gången kräva en revansch vad gäller startförfarandet som vart lite långsamt varje gång på Mantorp för oss. vi startade på plats 43 av 50 och tanken var att försöka ta ett gäng placeringar i starten innan folk kört in sig för att få en rätt hög placering som vi kan jobba ifrån resten av dagen.

Starten går och under sina 50 minuter i bilen hinner Robin plocka upp 31 placeringar så vid bytet till mig ligger vi på 12:e plats.

Starten efter chikan öppnar fältet upp sig och omkörningsfiestan kan börja
https://youtube.com/watch?v=F5FezpFwQhc&feature=youtu.be&t=218 . . . .

Andra stinten:
Tunnelseendet infinner sig fullständigt och det är dags för mig att sätta mig i bilen, när jag väl sitter fastspänd får jag höra från Robin att bilen gav ifrån sig en jävla smäll precis innan han gick in, något som de andra kommenterade med att det förmodligen bara var en gummirest som gick i hjulhuset eller något, och det sista jag får höra innan jag går ut för min stint är att bilen ser lite låg ut med "fettopär i bilen" Jag tänker inte mer på det och ger mig ut för att börja jaga bilar. efter något varv tycker jag att bilen känns lite sladdrig i bakvagnen och från över radion till Robin om han upplevde den också som det varpå han svarade "Nae inte alls" så jag tänkte att jag inbillade mig... men visade sig att jag körde i nästan 90 minuter utan luft i höger bak


Själva punkteringssmällen:
https://youtu.be/F5FezpFwQhc?t=5089

Min stint när jag fått upp lite fart.(taggad av att bli omkörd av Billys bilar & BB Motorsport)
https://youtu.be/F5FezpFwQhc?t=7992

När jag kommer in för byte till Martin så kollas däcktrycket och då inser vi att det är dags att laga en punktering, vi hade bara skitdäck som backup så vi fyllde däcket med skum och så fick vi hjälp att laga punkan av T2N2

När vi står inne för att reparera punkan så kokar kylsystemet, för att sensorn som kontrollerar fläkten har ploppat ur

https://youtube.com/watch?v=F5FezpFwQhc&feature=youtu.be&t=990 . . . .

Vi inser att rejset nu är kört och återgår till racing-trackday avslappnat stuket som vi kört innan vilket också är riktigt trevligt !

Martins stint förflyter utan problem, men bara några varv in i Claes stint så går gasvajern av precis innan spjället...



Vi lyckas tåta ihop något som fungerar sålänge man inte kör fullgas, så vi hade bara ca 90% gas kvar sista delen av tävlingen, samt hängde sig spjället hela tiden så var stundtals utmaning att köra när man var tvungen att kicka till pedalen för att gasen hängt sig på 5000 rpm, samt vibrerade det satan vid inbromsningar så det kändes verkligen som ett lik man körde sista timmen :P



Vi tog oss i mål men stackars cleo är i grymt behov av reparationer nu:

- Bromsskivor - Slagna, dags för en svarv
- Bromsläckage - vi hade precis med vätska kvar i systemet för att få upp henne på släpet.
- Stötdämpare - Lite väl aggressiva curbåkningar har förolyckat två av dämparna så dags för nya.
- Gasvajer - Dags för en ny orginal.

Vi håller på och sammanställer en lista med servicepunkter samt hovrar vi över beställknappen från K-TEC med lite uppgraderingar som vi ska göra i vinter

Oavsett är vi skitnöjda med säsongen ! Vi har lärt oss oerhört mycket även iår och inför första tävlingen nästa år hoppas vi att Sviestad har öppnat så att vi kan köra en test-and-tune.

Då börjar jobbet inför nästa säsong men först en tur till Tyskland för metalfestival!

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Poängställningen kom igår!
13:e plats, bästa clio ! ;P



_________________
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



NI har i alla fall roat oss på rejsa med bra och välskrivna racerapporter! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Torkel K skrev:
NI har i alla fall roat oss på rejsa med bra och välskrivna racerapporter! thumbs up


åh tack åh bock !

nu är lite uppgraderingar beställda, det gäller att inte fundera alltför mycket på vad sporten kostar att hålla på med ! Dock skall påpekas att detta räknas in på nästa årsbudget..





ps. Tror jag kommer behöva påbörja raggande av sponsorer inom kort..
ps2. För att locka eventuella sponsorer så kommer vi med en start av förening strax och ett namnbyte.

_________________
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Rekomenderar detta till nästa inköpslista. https://www.pure-motorsport.co.uk/clio-2-rs-roll-centre-correction-kit . . . .
Har inte just det ,men bilen blev helt annorlunda efter justering av rollcenter , nu byggde jag visserligen om bakvagnen samtidigt ,men den styr in mycket bättre nu.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



volymmannen skrev:
Rekomenderar detta till nästa inköpslista. https://www.pure-motorsport.co.uk/clio-2-rs-roll-centre-correction-kit . . . .
Har inte just det ,men bilen blev helt annorlunda efter justering av rollcenter , nu byggde jag visserligen om bakvagnen samtidigt ,men den styr in mycket bättre nu.


Blir nog mycket bättre med Rollcenterjustering. Kruxet är att du behöver bygga om till Laguna spindlarna med. Verkar vara 4 bultade Lagunaspindlar men jag har inte lyckats klura ut till exakt vilken motorvariant som har dem?


Även däcksslitaget bör bli bättre med rollcenterjustering vilket inte är en försumbar kostnad på långloppsbil. På min bil upplevde jag att jag fick klart bättre grepp vid acceleration när jag backade av från 3.5 grader negativ camber till 2.7 men att kurvgreppet är något sämre. Fixar jag en rollcenter justering så kommer troligen camberkompensationen att göra kruvgreppet bättre igen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Andreas Millbro skrev:
volymmannen skrev:
Rekomenderar detta till nästa inköpslista. https://www.pure-motorsport.co.uk/clio-2-rs-roll-centre-correction-kit . . . .
Har inte just det ,men bilen blev helt annorlunda efter justering av rollcenter , nu byggde jag visserligen om bakvagnen samtidigt ,men den styr in mycket bättre nu.


Blir nog mycket bättre med Rollcenterjustering. Kruxet är att du behöver bygga om till Laguna spindlarna med. Verkar vara 4 bultade Lagunaspindlar men jag har inte lyckats klura ut till exakt vilken motorvariant som har dem?


Även däcksslitaget bör bli bättre med rollcenterjustering vilket inte är en försumbar kostnad på långloppsbil. På min bil upplevde jag att jag fick klart bättre grepp vid acceleration när jag backade av från 3.5 grader negativ camber till 2.7 men att kurvgreppet är något sämre. Fixar jag en rollcenter justering så kommer troligen camberkompensationen att göra kruvgreppet bättre igen.

Jag kör Mégane cup framvagn nu , köpte pure kit för spindlarna till fjäderbenen, spindlarna var inte helt original då dom var moddade i infästningen till styrleden,det satt en hylsa i den så man kunde vända leden upp och ner ,annars får man nog massiv bump , så har man inte dom så ,krävs pure bump kit åxå . Det jag läst mig till att man får 34% snabbare styrning med spindlarna då man har en annan utväxling pga styrarmens utformning . Angående passande spindlar skall du tänka utanför lådan och kolla vilka hjullager som passar i vilka spindlar jag har nämligen Mégane lager och nav i mina spindlar istället för dom som satt i med m14 bultar.
Ytterligare en fördel med andra spindlar är att infästningen till fjäderbenet sitter längre ifrån fälgens anliggningsyta så man kan gå på mer camber utan att däcket tar i benet utan spacer.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013




_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
volymmannen skrev:
Rekomenderar detta till nästa inköpslista. https://www.pure-motorsport.co.uk/clio-2-rs-roll-centre-correction-kit . . . .
Har inte just det ,men bilen blev helt annorlunda efter justering av rollcenter , nu byggde jag visserligen om bakvagnen samtidigt ,men den styr in mycket bättre nu.


Blir nog mycket bättre med Rollcenterjustering. Kruxet är att du behöver bygga om till Laguna spindlarna med. Verkar vara 4 bultade Lagunaspindlar men jag har inte lyckats klura ut till exakt vilken motorvariant som har dem?


Även däcksslitaget bör bli bättre med rollcenterjustering vilket inte är en försumbar kostnad på långloppsbil. På min bil upplevde jag att jag fick klart bättre grepp vid acceleration när jag backade av från 3.5 grader negativ camber till 2.7 men att kurvgreppet är något sämre. Fixar jag en rollcenter justering så kommer troligen camberkompensationen att göra kruvgreppet bättre igen.



Supert med lite inspel! Vi väntar med spänning på våra nya delar och tänker att vi börjar i den änden, sen funderar jag på om vi ens får göra rollcenterjusteringen då reglementet säger följande:

"Tillåtna modifieringar karosseri

- Hasplåtar får monteras, dock ej förstärkning av front.
- Stötdämpare och fjäder är fritt att modifiera samt infästningar får förstärkas.
- Originaltank ska användas.
- Materialet i kaross skall vara original.
- Bakvinge är tillåtet, men får ej vara bredare än bilens totala bredd."

Men det är ju klart... vem ska veta att vi har lagunaspindlar istället för cliors? (jag vet att du läser forumet UFFE )

En annan diskussion vi har haft en hel del i teamet är val av fälgstorlek.

Orginal 15"
+ Vi har nästan två uppsättning har dessa rackare
+ Lätt att få tag i däck till vettigt pris
- Ventilerar förjävla dåligt (hehe beläggen började nästan brinna vid ett depåstopp )

Våra 17"
+ Ventilerar värme svinbra
+ Hyggligt billiga däck fortfarande i 205/40/17
- Behöver kapa ur hjulhusen ännu mer...

Och sedan finns ju mellanstorleken 16" och speciellt dessa fälgar som skulle se så jääääkla bra ut på bilen



http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=6618


_________________
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Bärarmar och spindlar är inte kaross ,det är chassie
Nu kör jag inte långlopp ,men föga troligt att några 17" kyler bättre än dessa 15" jag för det mesta kör på. Nu har jag ju som sagt lite bättre kylning på skivorna åxå.


_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
timolo
Olofström
Här sen Jun 2004
Inlägg: 142



Laguna spindlar som används är Laguna 1 ph2 1.8 16v o 2.0 16v

_________________
Tim Olofsson
Citera
Nimbe
Alvesta
Här sen Apr 2018
Inlägg: 46



Vadå?
Skulle jag sitta här och spionera på er menar du?
Nu vet jag inte alls vad du syftar på!
*antecknar att vi ska kolla noga på framvagnen vid första besiktning 2020*
haha, jag har inga synpunkter då jag enbart håller i en kamera på eventen....
Men besiktningarna kommer bli hårdare nästa år, kan vara bra att veta. :-)

Utöver det har jag bara en sak till att tillägga..... Kör bara kör!

BFRC.Awatar skrev:
Andreas Millbro skrev:
volymmannen skrev:
Rekomenderar detta till nästa inköpslista. https://www.pure-motorsport.co.uk/clio-2-rs-roll-centre-correction-kit . . . .
Har inte just det ,men bilen blev helt annorlunda efter justering av rollcenter , nu byggde jag visserligen om bakvagnen samtidigt ,men den styr in mycket bättre nu.


Blir nog mycket bättre med Rollcenterjustering. Kruxet är att du behöver bygga om till Laguna spindlarna med. Verkar vara 4 bultade Lagunaspindlar men jag har inte lyckats klura ut till exakt vilken motorvariant som har dem?


Även däcksslitaget bör bli bättre med rollcenterjustering vilket inte är en försumbar kostnad på långloppsbil. På min bil upplevde jag att jag fick klart bättre grepp vid acceleration när jag backade av från 3.5 grader negativ camber till 2.7 men att kurvgreppet är något sämre. Fixar jag en rollcenter justering så kommer troligen camberkompensationen att göra kruvgreppet bättre igen.



Supert med lite inspel! Vi väntar med spänning på våra nya delar och tänker att vi börjar i den änden, sen funderar jag på om vi ens får göra rollcenterjusteringen då reglementet säger följande:

"Tillåtna modifieringar karosseri

- Hasplåtar får monteras, dock ej förstärkning av front.
- Stötdämpare och fjäder är fritt att modifiera samt infästningar får förstärkas.
- Originaltank ska användas.
- Materialet i kaross skall vara original.
- Bakvinge är tillåtet, men får ej vara bredare än bilens totala bredd."

Men det är ju klart... vem ska veta att vi har lagunaspindlar istället för cliors? (jag vet att du läser forumet UFFE )

En annan diskussion vi har haft en hel del i teamet är val av fälgstorlek.

Orginal 15"
+ Vi har nästan två uppsättning har dessa rackare
+ Lätt att få tag i däck till vettigt pris
- Ventilerar förjävla dåligt (hehe beläggen började nästan brinna vid ett depåstopp )

Våra 17"
+ Ventilerar värme svinbra
+ Hyggligt billiga däck fortfarande i 205/40/17
- Behöver kapa ur hjulhusen ännu mer...

Och sedan finns ju mellanstorleken 16" och speciellt dessa fälgar som skulle se så jääääkla bra ut på bilen



http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=6618


_________________
Uffe Nimbe
Mediaboss
Race4fun AB
www.race4fun.se
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare


Jag tackar ödmjukast för att ni följt oss under året och hoppas att jag inspirerat åtminstone en person till att ge sig ut och köra bil vårdslöst fort! (på bana!)

Det kommer lite uppdateringar från garaget inom kort och jag ser fram emot att ge er många fler under 2020!

_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Tja tja bloggen!

Nu har jag lite updates åt er från gårdagens 8-timmars mek.



Förra året så skickade vi på en oljekylare.. men placeringen var ju inte den bästa kan man lugnt säga av flera anledningar... lastning och curb-åka är inget för den vekhjärtade med en sådan här setup!



Så medans Martin snyggade till elen inne i kupén tog jag och Robin oss en redig funderare på hur vi skulle få flyttat på den lille rackaren... vilket slutade i att vi fick riva hela fronten och kapa ur halva motorhuven samt använda rör-trökar-tången men efter 4 timmar och 600 gubbstön senare är vi nöjda med resultatet och nu sitter kylaren säkert

Det sagt kommer hon ju inte vinna några första priser på elmia för "best in show" (funktion över form) vi hann lägga ett par borr för kylning också innan vi insåg att det var dags att åka hem innan man blev förpassad till soffan..





Listan är fortsatt lång på saker att göra, men som en skänk från ovan har vi fått tag på en snubbe som kan byta vår framruta för ett mycket förmånligt pris !

Samt har vi inhandlat nya fälgar som bör sitta jäkligt ballt på bilen... dock så missade vi totalt vid inhandling att det är några jäkla-meshåls-dimensioner på dem så nu tittar vi på att eventuellt gå från bult till pinnbult för att få vår setup att fungera...

Någon som sitter på ett par 16" 4/100 nav~60.1 ET ~37 som vill byta mot ett par 17" med 64mm nav?



ps. Det är ju helt sinnessjukt att man ska framföra den där lille skorven i hastigheter upppåt 180 km/h snart...

ps2!.
Köpte som sagt mitt första hus i somras och jobbar lite med drömmen om att få till ett isolerat garage, så jag tänkte att jag skulle ta och slutföra det som förra ägarna inte lyckats göra men för att vara säker på att de gjort rätt med isoleringen så lyfte jag på en av gips-skivorna för att inspektera lite... oh boi... har nu skoopat 15kg fågelfrön från en viss koloni som har bott i hela garaget

blir att börja om med hela innanmätet


_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
Ny vecka nya projekt!

Dagens session avhandlade problemet med att vattenloopen inne i kupén sakta men säkert läckte kylarvatten, så vi hittade en bit på slangen som var i rätt böj och tog oss par klipp problem solved!



Utöver detta monterade vi fasta topplagringar och våra nya premiumdämpare!
Dock kunde vi inte få krängingshämnaren på plats då våra skruv vi fick med är på tok för korta.

Vi löste mysteriumet med de slagna bromsskivorna också, nu tog jag ingen bild på det men högersidans bromsklossar hade ätit upp någon millimeter stål sista timmen på Mantorp.
Utan vettig bromskylning håller ett par EBC Bluestuff ca 26 timmar kan man konstatera... nåväl för 1500 spänn är det rätt ok ändå

Alla must-haves är snart klara inför starten sista helgen i mars, känns jäkligt konstigt att ligga i fas för första gången i våra liv... kanske blir så att vi hinner bygga en ball bromskylning samt fixa lite prylar som skulle göra vår stream roligare att titta





_________________
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296


Trådstartare
hello boys and girls!

En sen update men nu är säsongen äntligen igång !
I Söndags körde vi premiären på Mantorp park med 38 startande ekipage och en otrolig värme.

Vi körde en test-and-tune på Lördagen för att se till att våra hjulmuttrar skulle sitta fast, vilket de gjorde tillslut efter att vi gått upp i moment och efterdragit 8-10 gånger. På testet lyckades vi klocka en låg 1.37 med clion vilket är ca 7.5 sekunder snabbare än vad vi lyckades få med förra bilen, dock noterades att en 1.35 är fullt möjlig när det är Robin-goblin som kör bilen. Bilen känns otroligt skön att köra nu helt annan turn-in och visst understyr det men är ju inte i n ä r h e t e n av vad det var innan!

Söndagens lopp började fint och vi rullade på med vår vanliga 45~60 min per stint regim och efter att alla hade roterat en gång körde vi en 20L tanking med varje byte. Detta resulterade i att vi kom på en 10:e plats totalt och 9:a i klass vilket är bästa resultat någonsin för oss ! Plus att vi slog vårt gamla "rekord" på Mantorp park med 205 varv jämfört med 135 som vart tidigare bästa.

Detaljerade resultat:
http://resultscdn.getraceresults.com/mbracesupport/2020/Race4fun/Race4 . . . .

Notera att det fortfarande bara skiljer 15 varv mellan oss och ettan så i teorin om vi skulle gå in för att vinna och dubblade vår stinttid skulle vi nog ligga i toppen.

Snabbaste bil på banan i Söndags var helt klart Ballaton Racing med sin Clio RS172, den var snaaabb som satan gick absolut inte att hänga på, så vad de gjort med den vette fåglarna


Nu har vi lite service att göra, där byte av växellådsolja står på menyn samt kolla över länkage.

EFTERLYSNING

Vi behöver byta spjällhus eller vad det nu heter rätt så omgående då vi inte får ner tomgången, vart hittar vi ett nytt?

Nästa tävling blir Sturup 12/7 för oss om R4F får tävlingstillstånd.

Brumbrum med Robin:
https://youtu.be/ghFH21B94xE?t=7624

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (33060 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande