Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ersätta taklucka med kolfiber, besiktning?
1 besök senaste veckan (1354 totalt)
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68


Trådstartare
Har spanat in att acm ab och en del firmor i USA säljer ersättningslucka i kolfiber för att kunna ta bort hela takluckemekanismen och vinna takhöjd, är det någon som gjort denna operation? och framförallt kommit igenom besikningen?

Bilen i fråga är en E46 coupe, men det är precis lite för lågt i tak för att åka bekvämt med hjälm.
Jag är 195cm lång och har glasfiberstol monterad så lågt det går med Fartfabrikens stolsfästen.
Finns taklucka på bilen, så med hjälm på så måste jag ha huvudet lite halvt upp i hålet i innertaket mot glasluckan för att inte slå i taket thumbs down

Har mailat Besikta om hur det skulle gå att besikta med detta, och fick till svar att det NOG ska gå bra, känns inte helt övertygande..

Bilen är en gatbil och måste kunna besiktigas utan krångel, har inga högre ambitioner än att köra trackdays/konbana/handla glass osv.

//Oskar

_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det här en sådan sak som inte är reglerad i detalj. Därför blir en tolknings- och bedömningsfråga.

Min bedömning är att om man bara demonterar befintlig taklucka utan att ändra stommen (inte kapar ur förstärkningar eller liknande, inte skruvar bort någon förstärkande balk etc) så bör det passera utan problem. Speciellt om nya luckan bara skruvas in eller fästs i befintliga fästen.

Ersätter eller påverkar man karossens struktur blir det en annan sak, då kan man hävda att man riskerar påverka krockegenskaperna och då är det värre.

I praktiken är det säkert så att väldigt få skulle reagera på ändringen vid en kontrollbesiktning men det gör det ju inte formellt sett OK.

Tillägg: Formellt sett ska man inte ändra "något" på en typgodkänd bil men tolkningarna börjar luckras upp litegrann.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Om du är orolig kanske de är ett alternativ att titta närmare på att luta bak stolen och sätta en spacer på ratten? Då kommer och huvet ner en aning.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det här en sådan sak som inte är reglerad i detalj. Därför blir en tolknings- och bedömningsfråga.

Min bedömning är att om man bara demonterar befintlig taklucka utan att ändra stommen (inte kapar ur förstärkningar eller liknande, inte skruvar bort någon förstärkande balk etc) så bör det passera utan problem. Speciellt om nya luckan bara skruvas in eller fästs i befintliga fästen.

Ersätter eller påverkar man karossens struktur blir det en annan sak, då kan man hävda att man riskerar påverka krockegenskaperna och då är det värre.

I praktiken är det säkert så att väldigt få skulle reagera på ändringen vid en kontrollbesiktning men det gör det ju inte formellt sett OK.

Tillägg: Formellt sett ska man inte ändra "något" på en typgodkänd bil men tolkningarna börjar luckras upp litegrann.

Gustaf


Okej, jag förstår. Min plan var att göra i stil med detta:
http://www.vorshlag.com/forums/showthread.php?t=8488

Då skruvar man bort hela modulen, ser ut att sitta svetsade svetsade förstärkningar tvärs över taket enligt bilderna på länken. Kanske blir väldigt mycket av en gråzon och tolkningsfråga, inte borde takluckemodulen vara "bärande" och avgörande för krocksäkerheten?

Finns ju trots allt e46or som kom utan taklucka från fabrik

Oskar

_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68


Trådstartare
Inte världens bästa bild, men stolen lutar redan ganska bra bakåt. Kanske skulle gå att luta den lite till men då hamnar växelspaken så långt bort, kanske har lång överkropp och korta armar haha

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Du kommer faktiskt att påverka bilens krockegenskaper när det gäller sidokrock, framför allt påle-krockar typ EuroNCAPs oblique pole, och även vinklad intryckning av taket. Jag ärÄr osäker på hur det ser ut på BMW men det kan vara så att bilarna utan taklucka har en annan tvärbalk i taket mellan B-stolparna än de med lucka.
Dock skulle jag inte tro att det blir någon direkt katastrof av att du tar bort hela kassetten. Bilen kommer inte att kollapsa totalt vid en krock utan kommer att fungera ungefär som det är tänkt ändå. Men påverkan blir det garanterat!

Tänker du sätta dit någon form av innertak? I så fall syns det ju inte vad du egentligen gjort och då lär risken att någon krånglar vara mindre

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
gyllee
Södertälje
Här sen Sep 2017
Inlägg: 68


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Du kommer faktiskt att påverka bilens krockegenskaper när det gäller sidokrock, framför allt påle-krockar typ EuroNCAPs oblique pole, och även vinklad intryckning av taket. Jag ärÄr osäker på hur det ser ut på BMW men det kan vara så att bilarna utan taklucka har en annan tvärbalk i taket mellan B-stolparna än de med lucka.
Dock skulle jag inte tro att det blir någon direkt katastrof av att du tar bort hela kassetten. Bilen kommer inte att kollapsa totalt vid en krock utan kommer att fungera ungefär som det är tänkt ändå. Men påverkan blir det garanterat!

Tänker du sätta dit någon form av innertak? I så fall syns det ju inte vad du egentligen gjort och då lär risken att någon krånglar vara mindre


Jo det förstås, men vad jag kan se på Real OEM, se bild, så verkar det bara vara själva takplåten som skiljer. Den som heter Roof bow , nr5, ska vara samma för alla e46 03-1998>06-2006



Yes hade tänkt montera ett innertak från en bil utan taklucka

_________________
Oskar Gylin
E46 330ci -02 - såld
Porsche 944 -84
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738






_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Allmänt banåkaforum
Ersätta taklucka med kolfiber, besiktning?
1 besök senaste veckan (1354 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande