Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mållgan 3 wheeler...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (17560 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja, när jag tittar igen så inser jag problemet, man sitter ju närainpå bakhjulet.
Vilket blir ett problem med en mc-bakdel.
Motorn hamnar ju där man ska sitta. Om man inte vill sitta "i motorns knä '

Visserligen kan man eventuellt, bygga marginellt bredare och dela motorn som armstöd med passageraren.?


Nu får du nog stilla våra funderingar å berätta mer vad du tänker

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Så här är det tänkt... Nu har jag bara 7aramen som mall och för att se lite hur det blir. Jag ska ju bygga nytt med samma nos. Drivlinan är ca 1550mm från toppen på motorn, som lutar mycke framåt, till bakkant på hjulet. Från sprayflaskan till vänster i bild till kartongbrandväggen är det ca 1600. Bygget blir marginellt längre än en 7a men med ca 200 mm längre axelavstånd.



_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Jag har börjat att göra en jigg för att enkelt kunna få till främre länkarmsinfästningarna...


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5110



elCrillo skrev:
Så här är det tänkt... Nu har jag bara 7aramen som mall och för att se lite hur det blir. Jag ska ju bygga nytt med samma nos. Drivlinan är ca 1550mm från toppen på motorn, som lutar mycke framåt, till bakkant på hjulet. Från sprayflaskan till vänster i bild till kartongbrandväggen är det ca 1600. Bygget blir marginellt längre än en 7a men med ca 200 mm längre axelavstånd.




Nu har ju svingen för varje generation hojar blivit längre och längre, delvis för att minska framhjulslyft etc. Tror inte du kommer ha lika stort problem med framhjulslyft.

Skulle korta av svingen 10-15cm efter vad som är möjligt så får du lite kortare bil.

_________________
Roland Johansson
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Bra idé Roland! Det ska jag absolut kolla över!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Nanker
Kalmar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 56



Jösses vad fräckt!
Skönt att man inte är ensam om galna idéer här i stan.

_________________
Tobias Nanker
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Ha, ha - nä, vi är några tokar... Dax att ta ta i Ockelbon snart va, Tobbe...!

Jiggade av "gamla" ramen och fick dit bärarmsfästena idag. Nästa steg blir resten av ramen typ...



_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Böjjer fyrkantsrör till främre ramhörnen.


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2154




_________________
Michael Thulesius
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Tack Michael! Så läcker...!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Kreativ, men inte så inkomstbringande, första jobbardag på nya året!
Det ska i lite stöttor, snestag och kryss men sen är främre ramhalvan klar! Det börjar bli dags att riva hojjen och bygga en motorvagga.




_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Börjat riva i hojjen... Det är ingen elingenjör som har kapat å kopplat i elsystemet... Det blir nog att försöka hitta ett "nytt".


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Jag vill sänka motor/sving paketet för att slippa sätta det så högt i ramen. Det borde väl bara vara att flytta upp det övre stötdämparfästet?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Gjorde en jigg sving/motorfästen som jag kan bygga runt.


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5505



Vinkeln på svingen påverkar vertikala reaktioner på horisontella krafter i längsled, så tänk till lite innan du bestämmer dig.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
2fast4u skrev:
Vinkeln på svingen påverkar vertikala reaktioner på horisontella krafter i längsled, så tänk till lite innan du bestämmer dig.


Jobbit... Hur räknar man på sånt? Det verkar inte va nåt rätt alls på hojjen jag köpt. Svingen är inte original, inte gaffeln heller verkar det som. Stötdämparfästet är uppflyttat i ramen och det ser ut som att staget mellan ram och stötdämparvagga är hemmagjort... Cykeln har en markfrigång på 30 cm som det är. Mycke tycker jag, brukar de va så höga? Jag tänkte mej att bygget ska ha ca 15 cm markfrigång.


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5505



elCrillo skrev:
2fast4u skrev:
Vinkeln på svingen påverkar vertikala reaktioner på horisontella krafter i längsled, så tänk till lite innan du bestämmer dig.


Jobbit... Hur räknar man på sånt? Det verkar inte va nåt rätt alls på hojjen jag köpt. Svingen är inte original, inte gaffeln heller verkar det som. Stötdämparfästet är uppflyttat i ramen och det ser ut som att staget mellan ram och stötdämparvagga är hemmagjort... Cykeln har en markfrigång på 30 cm som det är. Mycke tycker jag, brukar de va så höga? Jag tänkte mej att bygget ska ha ca 15 cm markfrigång.


Smidigt är om Fuling blandar sig i, för han verkar gilla såna övningar.
Det är en del att tänka på för att få det bra. Även dragande part i kedjans vinkelräta avstånd till främre leden har stor påverkan. Se till att det är genomtänkt innan du bygger för det här balla bygget är värt att bli bra.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Tack Ove! Jag väntar och ser om Fuling hör mitt rop på hjääääääälp!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5110



elCrillo skrev:
2fast4u skrev:
Vinkeln på svingen påverkar vertikala reaktioner på horisontella krafter i längsled, så tänk till lite innan du bestämmer dig.


Jobbit... Hur räknar man på sånt? Det verkar inte va nåt rätt alls på hojjen jag köpt. Svingen är inte original, inte gaffeln heller verkar det som. Stötdämparfästet är uppflyttat i ramen och det ser ut som att staget mellan ram och stötdämparvagga är hemmagjort... Cykeln har en markfrigång på 30 cm som det är. Mycke tycker jag, brukar de va så höga? Jag tänkte mej att bygget ska ha ca 15 cm markfrigång.



Enkla varianten är:

Din sving har ganska mycket lutning uppifrån och nedåt i bakkant nu.

En gathoj har lutningen åt samma håll men ganska lite lutning i 'belastad motorcykel med förare', kanske 2cm höjdskillnad.

_________________
Roland Johansson
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Oj, ja - den är helt skum. Utan att ha nån kunskap så tycker jag att svingen lutar mycke och att cykeln är väldigt hög. Den fjädrar inte in nånting när jag sätter mej på den heller. Kan ju bero på att dämparen kärvar, ska kolla det.
Jag ska nog åka förbi en hojförsäljare som jag känner och kolla in hans motorcyklar. Han har åkt endurance på Le Mans så nåt vettigt ska jag väl få urann...
Sen har jag googlat squat, anti-squat och pro-squat men det tar nog lite tid att komma på hur jag ska tänka/räkna...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mållgan 3 wheeler...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (17560 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande