Våra race- och banåkarbilar
Mållgan 3 wheeler...
9 besök senaste veckan (16525 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
elCrillo
Kalmar
Här sen Okt 2011
Inlägg: 770


Trådstartare
Nu är bak och framdelarna ihopsatta! Lite fler rör, bla en låg kardantunell och över knäna/rattstångsfäste, så är jag nog nöjd...!



_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS - 95
Projekt Mållgan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114217
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
elCrillo
Kalmar
Här sen Okt 2011
Inlägg: 770


Trådstartare
Woohooo - på hjul!
Fram blev det Volvo S/V 70 15x6" et 43 och 185/45-15" däck. Tack till Bildelslagret Returen i Kalmar för bra pris på fälgar och balansering!




_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS - 95
Projekt Mållgan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114217
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
elCrillo
Kalmar
Här sen Okt 2011
Inlägg: 770


Trådstartare
Torrkörning...


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS - 95
Projekt Mållgan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114217
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
elCrillo
Kalmar
Här sen Okt 2011
Inlägg: 770


Trådstartare


Framvagnen.
Vad ska jag ha för kuggstång? Framvagnen är Locost/Book typ Super 7. Escort verkar vanligt. Jag har ca 1240 c/c mellan styrarmarna. Spindlarna är Volvo 140, vad passar det för yttre styrleder då...? Orkar hojmotorns generator driva ett elservo? Jag vill ha elservo...

Bromsar.
Jag vill ha solida skivor och några bra, lätta, billiga ok. Tips!? Ska hällst vara bolton på 140-spindlarna.

Stötdämpare.
Är det bra att använda bakhojdämpare fram? De är ju rätt billiga men kan man få det att fungera tillfredsställande...?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS - 95
Projekt Mållgan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114217
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 5075



Om escort är vad som brukar användas, så Tycker jag du tar det, lätt att köpa ersättare om den går sönder, billigt att köpa, finns mycket utbud på uppgradering via rally firmorna osv (tror jag ganska säkert)

Yttre styrleder brukar passa bra mellan många olika. Kanske passar fordens? Annars bara fixa adapter gänga mot 140 led?

Har inte riktigt koll på vad en mc generator laddar. Men borde ju å andra sidan vara enkelt att hänga dit en ytterligare liten extern generator om det visar sig inte räcka. Köper du stort AGM mc batteri tror jag det räcker ärligt talat.

Klart du borde få Det att fungera bra med mc dämpare. Bara du får infästningar någorlunda rätt med utväxling för att stämma någorlunda med vikten.

Om inte annat spara plats så du kan ändra å justera infästningar efter testkörning om den visar sig för mjuk eller hård osv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fejlep
Linköping
Här sen Mar 2012
Inlägg: 154



elCrillo skrev:


Läckert bygge! Förlagan är ju riktigt mysig. Kör hårt

Antar att däcken har bestämd rullriktning? Högerdäcket ser ut att sitta monterat åt fel håll?

_________________
Filip Norén | "Granny-shiftin', not double-clutchin' like you should."
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
elCrillo
Kalmar
Här sen Okt 2011
Inlägg: 770


Trådstartare
Tack!
Såg det först på bilden... Jag får reklamera påsättningen. 🤭

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS - 95
Projekt Mållgan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114217
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
MaxiMarcus
Spånga, Stockholm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 13



elCrillo skrev:


Stötdämpare.
Är det bra att använda bakhojdämpare fram? De är ju rätt billiga men kan man få det att fungera tillfredsställande...?


Moderna sporthojar brukar väl ofta ha 120-140mm fjädringsväg bak och de tål vikten från både förare och passagerare. Jag tänker att det finns risk att ditt åk skulle bli lite stum fram med två sådana dämpare, särskilt om du har kort fjädringsväg. Dämpningen går väl att fixa med shimsning men fjädrarna är nog lite väl hårda.
Jag har ju tjatat förut om att jag tror det är viktigt att bygga en framvagn som står emot krängning väldigt väl, om du bygger ett push-rodsystem med endast en dämpare så passar nog sporthojsdämpare bättre och du får ett system 100% fritt från krängning.
Säger jag utan att egentligen veta!

_________________
Marcus Ramberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
elCrillo
Kalmar
Här sen Okt 2011
Inlägg: 770


Trådstartare
Jag har googlat för att hitta nåt om ett fjädringssystem med en dämpare men misslyckats... Är det nån som har några bra länkar eller kan förklara hur det funkar?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS - 95
Projekt Mållgan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114217
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
MaxiMarcus
Spånga, Stockholm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 13



Tänk dig en push-Rod från vardera framhjulet som båda påverkar en gemensam rocker som i sin tur påverkar dämparen. Oavsett vilket hjul som tvingas uppåt så drar det med sig det andra, fjädringen vid bump blir alltså helt normal men fjädringssystemet tillåter inte krängning.
Titta på detta bygge: http://www.mototuning.com/bad-genetic

_________________
Marcus Ramberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MaxiMarcus
Spånga, Stockholm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 13



Något du kanske ska ta med i beräkningarna ganska tidigt är att om du ska gatregga och vikten hamnar över 400kg (vilket väl är sannolikt) så kommer du behöva någon form av back. Radical har väl elektrisk back, kanske nåt att överväga?

_________________
Marcus Ramberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5027



Angående styrväxel så är det väl klokt att mäta vilket avstånd du behöver mellan ledpunkterna.

Locostram/bokram är ingen given konstruktion, det finns de som är för smala för Escort...dessutom finns det eftermarknadskuggstång till Escort som är bredare än original.

Mina måttupgifter säger att Escort MkI/II original har 585 eller 595 mm mellan lederna, kuggstången som Rally Design säljer ska vara 615 mm enligt dem själva men 620 mm enligt vissa som mätt.

Visserligen är den ganska lätt att korta men det är ju bra att veta.

Gänga på Escort styrstag är M14x1,5 så det passar mot mycket annat.

Elservo? Jag tror inte det behövs faktiskt...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4815



MaxiMarcus skrev:
elCrillo skrev:


Stötdämpare.
Är det bra att använda bakhojdämpare fram? De är ju rätt billiga men kan man få det att fungera tillfredsställande...?


Moderna sporthojar brukar väl ofta ha 120-140mm fjädringsväg bak och de tål vikten från både förare och passagerare. Jag tänker att det finns risk att ditt åk skulle bli lite stum fram med två sådana dämpare, särskilt om du har kort fjädringsväg. Dämpningen går väl att fixa med shimsning men fjädrarna är nog lite väl hårda.
Jag har ju tjatat förut om att jag tror det är viktigt att bygga en framvagn som står emot krängning väldigt väl, om du bygger ett push-rodsystem med endast en dämpare så passar nog sporthojsdämpare bättre och du får ett system 100% fritt från krängning.
Säger jag utan att egentligen veta!


Fjädrar finns ju i tusental, i alla möjliga mjukheter och längder för billiga pengar. Väljer du dämpare som är justerbar både i retur och komp så finns nog bra möjligheter att justera till det även om du byter fjäder så det fungerar bra. Vill du senare ha perfekt kanske dämparna måste shimsas om...

_________________
Roland Johansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
elCrillo
Kalmar
Här sen Okt 2011
Inlägg: 770


Trådstartare
Gustaf: Jag kollar bygghandboken och mäter...! Jag ska ha en 260mm ratt men fordonet kommer ju inte att väga så mycke så elservo är kanske overkill. Går ju att eftermontera också.

Vad tror du om fjädring fram!? Ett par vanligt monterade coilovers eller nån form av pushrod med en dämpare som Marcus är inne på? Krängningshämmare?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS - 95
Projekt Mållgan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114217
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5027



Jag kan inte minnas att jag kört en Locost/Seven som varit tungstyrd. ;-)

Pushrod blir ju snyggt och gör det kanske möjligt att jobba med olika utväxling i fjädringen vilket kanske är trevligt. Sedan brukar jag alltid rekommendera att man bygger för kränghämmare om man kan. Enklare att ta bort om den inte behövs, än att sätta dit...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1118



elCrillo skrev:
Gustaf: Jag kollar bygghandboken och mäter...! Jag ska ha en 260mm ratt men fordonet kommer ju inte att väga så mycke så elservo är kanske overkill. Går ju att eftermontera också.

Vad tror du om fjädring fram!? Ett par vanligt monterade coilovers eller nån form av pushrod med en dämpare som Marcus är inne på? Krängningshämmare?

Eftersom bakhjulet inte kan åstadkomma något krängningsmotstånd så måste framvagnen stå för det.
Om du bygger för att ha krängningshämmare kan du fördela det krängningsmotstånd som behövs mellan krängningshämmaren och de "vanliga "fjädrarna.
Pushrods är inte bättre än att sätta en coilover direkt på bärarmen, snarare sämre kan jag tyckar eftersom du får fler leder och fästen att konstruera och bygga. Men pushrods ger ett "renare" intryck, om det är viktigt

_________________
Johan Lekås
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1118



Hur mycket krängningsmotstånd behövs?
- Vikt (400 kg?)
- Tyngdpunktshöjd (400 mm?)
- Spårvidd (1400 mm?)

Lastväxling vid kurvtagning i 1 g:
400 kg * (400 mm /1400 mm) *1 = 114 kg
Dvs: Lasten på innerhjulet minskar med 114 kg och ökar på ytterhjulet med 114 kg (eftersom hela krängningsmotsåndet kommer från framaxeln. På en fyrhjulig bil delas lastväxlingen mellan fram och bakaxeln)


Nu tror jag det kan bli problem.
Vad jag kan se på bilderna kommer du ha typ 50% av vikten på framhjulen, dvs framhjulen kommer (statiskt) ha typ 100 kg styck om hela bilen väger 400 kg.
Om du försöker ta en kurva med 1g kommer lastväxlingen bli 114 kg dvs mer än vikten på hjulen -> bilen tippar.


Hittade denna bild (här https://rqriley.com/the-dynamic-stability-of-three-wheeled-vehicles-in-automotive-type-applications/)


Den beskriver hur mycket sido-acceleration en trehjuling tål innan den tippar.
Det beror av spårvidden, hjulbasen, tyngdpunktshöjden och tyngdpunktens läge i bilens längdriktning.
Tyngdpunktens läge i bilens längdriktning bestämmer hur stor den "effektiva halv-spårvidden" blir.
Förhållandet mellan tyngdpunktens höjd och den "effektiva halv-spårvidden" bestämmer hur många g sidoacceleration bilen klarar innan den tippar.
Om tyngdpunktens höjd och den "effektiva halv-spårvidden" är lika klarar bilen 1 g innan den tippar

Ett grovt överslag med lite gissade värden från bilderna
Spårvidd: 1400 mm
Tyngdpunkthöjd: 400 mm
50/50% viktfördelning fram/bak innebär att den "effektiva halv-spårvidden" blir 1400/4 = 350 mm
Med tyngdpunktshöjd på 400 mm så kommer den tippa vid mer än 350/400 = 0.88 g

(Nu kommer jag här som en tråkmåns och målar fan på väggen, men...det är nog bra att kolla med riktiga värden. Sen kan man räkna vidare på fjäderhårdheter, krängare osv )

_________________
Johan Lekås
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
elCrillo
Kalmar
Här sen Okt 2011
Inlägg: 770


Trådstartare
Hm... Jobbit. Hur motverkar och bygger man rent praktiskt...? Bredare spårvidd? Bredare däck? Styv som 17 fram...?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS - 95
Projekt Mållgan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114217
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
elCrillo
Kalmar
Här sen Okt 2011
Inlägg: 770


Trådstartare
Läste nu att tidningen Car and driver noterade 0,74g med en Morgan. Då är ju min bättre...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS - 95
Projekt Mållgan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114217
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
MaxiMarcus
Spånga, Stockholm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 13



Johan Lekås skrev:


Vad tror du om fjädring fram!? Ett par vanligt monterade coilovers eller nån form av pushrod med en dämpare som Marcus är inne på?
...
Pushrods är inte bättre än att sätta en coilover direkt på bärarmen, snarare sämre kan jag tyckar eftersom du får fler leder och fästen att konstruera och bygga. Men pushrods ger ett "renare" intryck, om det är viktigt


Visst blir snyggare med push-rods men största poängen med mitt förslag var faktiskt inte form utan funktion. Om man tänker sig en push-rod från vardera hjul som påverkar en och samma rocker och stötdämpare så faller ju behovet av krängningshämmare, hela framvagnskonstruktionen förhindrar ju krängning helt. Hjulen kan alltså bara fjädra in parallellt. Fordonet (finns det nåt "hen" för fordon som varken är bil eller mc?) kommer nog bli ganska stötig "i sidled", alltså om man kör upp för en kant med endast ena framhjulet men det blir optimalt krängningsstyvt.
Låg tyngdpunkt är som sagt väldigt viktigt!

_________________
Marcus Ramberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
bop
Katrineholm
Här sen Maj 2018
Inlägg: 277



Ang. krängningsmotstånd.

Jag har ingen data på det, men bör inte bakdäcket tappa fäste långt innan vältning.
Det är väl själva fördelen med två fram och ett bak, kontrollerade sladdar, i stället för Mr. Beans kompis som välter vi skarp kurvtagning (Reliant Robin).

_________________
Fredrik van Lienden
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mållgan 3 wheeler...
9 besök senaste veckan (16525 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >