Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Slitage Nankang AR-1 205/50 R15
1 besök senaste veckan (2547 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Tog en titt på mina framdäck däck som har gått en dag på Gelleråsen samt lite transport. Bilen är en Renault 5 GTE, väger 980kg inklusive förare. Ungefär 300kg per framhjul. Camber -3,6 grader. Däckstryck 2.1 varmt. Däcken är AR-1 205/50 R15 på 7" fälg.

Yttersida på framdäcket till höger i bild. De är kraftigt slitna cirka 1/4 in från slitbanans ytterkant. Kände att däcken började bli hala och borde ha backat av lite men det var ju så himla kul att köra

Är det samma symptom som det klassiska Toyo vecket vi ser? Dvs att stommen viker sig och däcket slits kraftigt 1/4 ifrån däckets utsida?


Den andra frågan är vad man kan göra åt detta? Ändra däckstryck eller camber? Förutom det uppenbara byt däck. Är sugen på att skaffa 8" fälgar och 225/45 istället. Men vill ju veta att det blir bra.

Någon annan som har sett detta slitage på AR-1?

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Jag tyckte inte jag såg några direkta tendenser av "toyoveck" på mina, inget uppenbart iaf. Men jag har ju 35-profil som säkerligen hjälper till att hålla det stången mot 50-profil? Och sen kör jag oftast med relativt höga tryck också vilket ju kanske kan påverka.

Ska bli intressant att höra från andra som kör AR-1 thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



Jag körde mina Toyo, 195/50-15 med fälgbredd 6,5 tum, med högre tryck och då fick jag inte några såna tendenser, vikten på min bil är ungefär samma, körde på minst 2.3 bar.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
sudsune

Här sen Dec 2014
Inlägg: 28



efter att ja såg din bild på däcken så frågar ja mej mer hur mycket rollar din bil ? för det slitaget du har tolkar ja som att din bil rollar för mycket därav att du sliter bara utsidan av däcket . Har du mätt däcktemp över hela däcket? Hur mycket lyfter bilen på bakhjulen i sväng? sen kan det finnas andra problem i din framvagn om gemotrin i den inte stämmer vid nedfjädring . Börja med att mäta däcktempen nästa gång du kör dvs en mätning är ett måste om du vill hitta vad som orsakar ditt slitage. Det slitaget däcket uppvisar har inget med fabrikatet av däck att göra enbart inställning av bil

_________________
sune svensson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

sudsune skrev:
efter att ja såg din bild på däcken så frågar ja mej mer hur mycket rollar din bil ? för det slitaget du har tolkar ja som att din bil rollar för mycket därav att du sliter bara utsidan av däcket . Har du mätt däcktemp över hela däcket? Hur mycket lyfter bilen på bakhjulen i sväng? sen kan det finnas andra problem i din framvagn om gemotrin i den inte stämmer vid nedfjädring . Börja med att mäta däcktempen nästa gång du kör dvs en mätning är ett måste om du vill hitta vad som orsakar ditt slitage. Det slitaget däcket uppvisar har inget med fabrikatet av däck att göra enbart inställning av bil


Menar du verkligen "toyoveck"-slitaget då?



_________________
Magnus Thomé
Citera
sudsune

Här sen Dec 2014
Inlägg: 28



ja precis detta slitage uppkommer för att det blir för hög belastning på däcket just därför är det viktigt att mätta däckstempen om den ligger mer än ca 10 grader högre utevid än i mitten då kan man säga att nåt inte stämmer 6,7 grader är ok men inte mycke mer än så mätt över hela däcket på tre ställen så totalt kan skillnaden på ett däck i temp ligga inom ett spann på max 12 grader mellan in o utsida men aldrig mer! . när det gäller toyoveck så går det att undvika genom att starta att köra på ett betydligt högre kalltryck än med andra däck . vilket gör att det blir många fler stopp för att justera varmtrycket i däcket rätt .

_________________
sune svensson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sixten610
Linköping
Här sen Jun 2016
Inlägg: 51



Jag fick liknande slitage på AR1. Men på 700 kg bakhjulsdriven bil då. Har knappt någon camber i bak pga stel bakaxel och hade lågt lufttryck. Flyttade runt hjulen eftersom fram och bak hade samma bredd och offset.

_________________
Sixten Mineur
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
sudsune skrev:
ja precis detta slitage uppkommer för att det blir för hög belastning på däcket just därför är det viktigt att mätta däckstempen om den ligger mer än ca 10 grader högre utevid än i mitten då kan man säga att nåt inte stämmer 6,7 grader är ok men inte mycke mer än så mätt över hela däcket på tre ställen så totalt kan skillnaden på ett däck i temp ligga inom ett spann på max 12 grader mellan in o utsida men aldrig mer! . när det gäller toyoveck så går det att undvika genom att starta att köra på ett betydligt högre kalltryck än med andra däck . vilket gör att det blir många fler stopp för att justera varmtrycket i däcket rätt .


Ska mäta däcktemperaturen nästa gång, har ingen mätare men det går ju att köpa. Är mycket möjligt att det finns nått i framvagnen som inte funkar som det ska, det är iaf inga bussningar utan ledlager eller nya orginalleder i framvagenen numera så nu kan jag på allvar justera camber. Tittar jag på slitaget så ser jag inget uppenbart som indikerar att jag har förlite negativ camber. Men camberkompensationen är såklart bristfällig pga McPhersson framvagn, dock ligger inte rollcentret statiskt så dåligt.

Tidigare har bilen rollat väl mycket i sväng, har ändrat det tills jag köpte nya däcken. Är styvare framfjädrar och krängare, samt stälbar kränghämmare bak. Bakkrängaren har jag styvat upp så mycket det går utan att bilen är nervös i högfart. Men i långsamma kurvor så lyfter den inre bahjulet och då hammnar massor med last på det yttre framdäcket.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Sist jag hade R888 med liknande problem i samma dimension så var högre tryck inte en lösning, då överhettade däcksytan istället. Ett byte till MPSC däck löste problemet istället

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
sudsune

Här sen Dec 2014
Inlägg: 28



ok tror inte på att du enbart lyfter hjulet i långsamma kurvor men som du skrev styvat upp framvagnen med både styvare fjädrar samt krängare där har svaret på din slitagebild för däcken är slippade dvs dom har kasat . med mycke krängare bak tar du bort understyrning , men med hårdare o styvare fjädrar fram så skapar du understyrning . för att ta ett ex min egen bil alfa Romeo alfasud 780kilo tomvikt däck 235/215 beroende på dagstemp samt bana ,6.5 camber v ,s fram höger fram 5,5 bak vänster höger 7,5 6,5 har tyvärr inte nu fjäderkonsten men hårdare än hård bak med kränghämmare på 26mm fram mjukare sättning på stötdämpare o fjädrar samt en krängare på 21mm toeout fram 1,5 bak 1 åter till din bil jag skulle ha mjukat upp din bil fram prova att släppa krängaren. kör några varv gå in mät däcktemp går alldeles utmärkt med en irtemp

_________________
sune svensson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904


Trådstartare
Här är mitt gamla Toyo R888 som delvis har körts med samma setup på bilen som är ett däck välkänt för just denna typ av slitage. Dock betydligt mer slitet, man ser en tendens till slitage en bit in men absolut inte lika markant som de nya AR-1 däcken. De har även gått på bilen utan diffbroms därav att de är väldigt slitna på insidan.

Kommer iaf rotera AR-1 däcken och sätta bakdäcken fram samt göra nån form av förändring på antingen camber eller krängare/fjäder. Får mäta däckstemp på nästa banträff.


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Däck för banåka
Slitage Nankang AR-1 205/50 R15
1 besök senaste veckan (2547 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande