Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Oljeretur till tråget. | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (4845 totalt) |
Alla som åkt V8 på bana, vet att det inte funkar utan torrsump, när man åker slicks.
Nu åker inte jag slicks, utan R-däck......men det är nära nog. Dessutom åker jag bigblock.......och då vet man sedan 60-talet att det är omöjligt. Men som envis tjurskalle, utan god ekonomi.........försöker jag ändå lösa problemet. Min första fråga, som jag måste ha rätsida på: om man utsätter ett kärl med olja för 1 G sidokraft......Var är oljan då ?? Lutar "ytan" 45 eller 90 grader....??? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
om vi leker att det är en gissningstävling så skulle jag tippa 60 grader, jag kan dock inte förklara hur man ställer upp det matematiskt men det finns det säkert någon annan som kan.
Edit: Hmmn, 1 G nedåt, 1G åt sidan borde bli 45 grader om man inte tar hänsyn till bilens lutning. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ytan kommer att luta 45 grader mot horisonten. Du har lika stor kraft från gravitationen som från sido- accelerationen.
|
||||
Lutar......???......det är ju en race-bil.......dom lutar inte. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Tänkte fel (se edit ovan) vid 2 G kurvkraft (dreggel...) skulle lutningen kunna bli 60 grader om det går att översätta till de typexempel på trianglar man jobbade med i skolan. Du vet, kateter, hypotenusor och liknande
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Nej men banan gör det ! |
||||
I ett statiskt läge (lååång kurva som är jämn och fin, kanske höger innan rakan på Gelleråsen) så bör det bli 45° precis som dom flesta skrivit. Men jag tror det kan bli rätt rejäla "skvimp-effekter" så att det under korta tider, några 10-dels sekund, blir avsevärt mer än 45°, fast det blir ingen plan yta på oljan så såklart.
Sen ska man såklart lägga till bilens krängning oxo, men det är ju rätt lite i sammanhanget. Kanske en sån där tryckaccumulator hade kunnat vara ett tillräckligt bra alternativ? Du som gärna tillverkar grejor själv kan säkert sno ihop en sådan på några timmar! Det är ju i princip en enkelverkande hydraulcylinder med fjäderretur som är ställd så den jobbar runt 5 Bar eller så. _________________ Pär Hylander |
||||
Ja....jag blir nog tvungen att bygga en sådan. Men problemet jag jagar nu, är inte att oljan skvimpar i tråget......för det kan den inte i mitt tråg. Utan det är att oljan är någon annanstans efter en raksträcka. Tex in i Trösen och in i Ejes. Så det jag försöker lösa, är att leda tillbaka oljan till tråget........från ventilkåpor och luftargalleri. EN ventilkåpa rymmer 6-7 liter.......och lyftargalleriet rymmer ännu mer. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag har pratat men Pekka Nyström idag....om oljeretur i bigblock.
Det vi kom fram till är........Det går inte....... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hur gör han i sin corvette då? Eller är det inte BB i den? Kanske vansinnig ide? Kan man inte trycksätta "ventilkåpan" (med luft) så att oljan trycks ner i sumpen fortare än kvick? Säkert en massa nackdelar det iofs, som t.ex vevhustrycket blir högt, men ändå? Å andra sidan, om man ser till att ha rejält undertryck i vevhuset så borde det suga ner oljan fortare än om det är självfall _________________ Pär Hylander |
||||
Det ligger något i det... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Problemet är att oljan inte hittar tillbaka till tråget under stora sidokrafter. Har man bafflingar som hindrar
skvalp sidledes så hindrar det även återrinningen. En lösning kan vara att som redan nämnts, ta ner oljan externt till tråget till under bafflingen. Men den olja som sprutar ut från vevlagren måste ändå tas omhand via bafflingen. Själv har jag en öppning efter hela vänstersidan på ca 5 mm, med en trattliknande skrapplåt. (Inte formad efter veven). Alltså en skrapplåt som jobar nedåt istället för uppåt på högersidan som de flesta vanliga skrapplåtar. Det här är komplicerat och det tog mig fyra tråg innan det började fungera något så när. Man jobbar lite i blindo så att säga, eftersom man inte kan se in i trågen när man kör. Det blir kvalificerade gissningar och sedan ett verklighetstest. Göeran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Jag har byggt ett tråg i tre våningar.......ett som skrapar av oljan som veven drar runt.......ett "lugna rummet......och sedan förvaring av oljan. Det är så lungt längst ner i tråget, så jag kan kolla oljenivån med motorn igång. Problemet är (tror jag) att jag pumpar bort oljan ur tråget......och den orkar inte ta sig tillbaka till tråget. All olja måste passera kammen och vevaxeln.........och dessutom skvimpar den omkring i ventilkåpoeoch lyftargalleriet. Denna teori bygger jag på att jag inte har något oljertyck efter en raksträcka. Nästa steg blir att dela lyftargalleriet, mitt ovanför kammen, med en plåt. Sedan får jag försöka leda oljan från ventilkåporna.....direkt ner i tråget. Jag måste även leda den olja som rinner frammåt, från lyftargallerier...via kamdrivningen..direkt ner i tråget....så den slipper passera veven. Det sistnämnda har jag nog löst, rent tekniskt. EDIT: har du någon bild/skiss på skrapplåten ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jo...broms och sväng behövs. Tex. i Trösen efter långa rakan på Gelleråsen........full fart.........broms.......kraftig sväng höger....full gas. och innan Ejes.......fult på rakan........broms.......kraftig sväng höger.........full gas. Men om det finns 5-6 litet (av 10) kvar i tråget.....så kan INTE silen suga luft. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag misstänkte det, några riktningsändringar måste till, och det är just det som är svårt att hantera i en våtsump. Mycket listiga bafflingar med dörrar. Eventuellt en svängande pic up för sidledess krafter, så behövs dörrarna kanske bara för broms o gas riktning. När den delen är klar så behövs någon form av "tak" över den delen. För min del har jag ett stort hål i mitten av det taket på ca 100x100. Sedan en separat vindplåt som sätts emellan tråget och blocket med en extra packning. Den har ett hugget nät längs veven på uppsidan med huggöppningarna i tangentrikningen, men det går även bra med jalusi. Nät påstås dock "fånga" oljedimma och få det att droppa ned i sumpen. Samt, på nedsidan en öppning med en rak skrapplåt efter hela vevlängden. På uppsidan även där en skrapplåt som går i en halvcirkel. Det finns ett foto på min hemsida http://hem.passagen.se/hemipanter/ Här är en skiss. 4 liter elleer mer olja uppe i motorn är ju rätt mycket. Mend det går att förbättra. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Torrsump står på listan.....men det är ju inte bara pumpen som ska till...
Jag återkommer i övrigt, när jag har funderat lite. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
En sak att tänka på är att även om man har torrsump så är inte oljeåterrinningen samt skrapplåtarnas funktion borta ur bilden, även om själva "skvimparunt i tråget" är kliniskt borttaget. Jag har haft ett antal (säg 10 st) torrsumpstrågs designer. Jag har aldrig kört bort oljetrycket, eftersom oljetanken fungerar med nära nog ner till 1 dl olja kvar.
Det sämsta tråget höll 2 liter kvar i motorn medan det bästa var nere i 0,75 som sämst och låg på 0,5 liter vid plankörning och 3000 rpm. Men vi kan säga att torrsump är totalt överlägset även om det är dålig design, men det är ändå inte aldeles enkelt att få till tråget. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Skruva banåkabil Oljeretur till tråget. | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (4845 totalt) |