Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljeretur till tråget.
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (4844 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
En sak att tänka på är att även om man har torrsump så är inte oljeåterrinningen samt skrapplåtarnas funktion borta ur bilden


Nej, det är dessa tankar som jag håller på att sortera i huvudet.

Problemet med returen måste lösas endå.........annars riskerar man att ha hysteriska mängder olja som flyger runt i motorn. Och inte ha någon koll på vad som händer.

Med torrsump kan man visserligen pumpa bort oljan ur lyftargalleriet och ventilkåporna..........men
det skulle vara bättre att lösa returen innan torrsumpen monteras.

En dellösning är att montera rollerkam/rullvippor.........och strypa tillflödet så mycket som möjligt till överdelen av motorn.
Men ska det monteras så ska jag även ha "rev-kitet" (fjädrar mellan topparna och lyftarna)......och dessa delar är inte gratis till bigblock.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ButterflyRacing skrev:

1
Med torrsump kan man visserligen pumpa bort oljan ur lyftargalleriet och ventilkåporna..........men
det skulle vara bättre att lösa returen innan torrsumpen monteras.
2
En dellösning är att montera rollerkam/rullvippor.........och strypa tillflödet så mycket som möjligt till överdelen av motorn.
Men ska det monteras så ska jag även ha "rev-kitet" (fjädrar mellan topparna och lyftarna)......och dessa delar är inte gratis till bigblock.

1
Det tråkiga med ett väl fungerandes torrsumpsystem är en fabulös massa slangar runt motorn. Även kostnaderna för detta spindelnät är betydande. Och man bör ha det lätt demonterbart för att kunna lyfta motorn snabbt, och även om man måster rensa alla slangar efter ett ras.
2
Även detta är förenat med höga kostnader, jag vet, Hemin är inte billigare den heller vad gäller detta.
Roller ökar även på uppkollningen av ventilsystemet. Man får hela tiden kolla ventilspel så inte ett för stort spel slår sönder rullarna, bara "rätt" spel gäller. Inga ändringar för att t,ex "lugna ner" durationen.
Det är i vart fall min rekomendation.

Man får alltid rumpan lite grand bakåt vad man än gör, även om totalen trots all blir bättre.

MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
och man bör ha det lätt demonterbart för att kunna lyfta motorn snabbt,


Nåja.....Det finns inget som heter snabbt, när det gäller att få ur motorn ur Novan. Det är ändå ett jobb på flera dagar.......
Göran Malmberg skrev:

Inga ändringar för att t,ex "lugna ner" durationen.
Det är i vart fall min rekomendation.


Vaa.....??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ButterflyRacing skrev:

Inga ändringar för att t,ex "lugna ner" durationen.
Det är i vart fall min rekomendation.


Vaa.....?? [/quote]

Lät påståendet mysko?
Många gånger har man praktiserat att öppna upp ventilspelet på mec cammar för att korta durationen.
Man får lite lungnare gång å mindre hkr.
Det funkar, men rampen jobbar sämre och nocken slår till lyftaren lite hårdare. En roller behöver gå med jämna belastningsökningar, så därför förefaller mig sådana åtgärder fel. I spåren följer att man kollar ventilspelet hela tiden eftersom ett ökat spel kan aclerera fort när rullarna får pisk.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
öppna upp ventilspelet på mec cammar för att korta durationen.
Man får lite lungnare gång å mindre hkr.


"Man får lite lungnare gång å mindre hkr"....... .........Näää.........den tanken har aldrig slagit mej......

Just nu åker jag dessutom hydralkam...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Oljeretur till tråget.
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (4844 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande