Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi S3 8L Disco Potato går till försäljning
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (7827 totalt)
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Lite fix med den dagliga, serva samt laga och uppgradera Haldex.

Får se om det blir mellandagspyssel:)

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Riva och inspektera 🤔






_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Skulle haft tips på ett bra chassie till räsern. Gör inget om det är "okörbart" på gatan, kommer bara åka till och från banan och köra på banan dvs ingen daily driver.

Jag är bekant med KW, H&R, Bilstein och dom billigare men uppenbarligen inte helt värdelösa D2.

Pros and cons!?

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Hej Jonas!
Hur går det med Haldexpumpen? Jag har precis samma problem med min A3 Quattro som jag köpte i höstas för att ha som kul vinterbil. Driver ingenting på bakhjulen utan bara en gul lampa som blinkar tills den tröttnar på att blinka och tänds konstant... Jag letade efter jordkabeln till Haldexen, hittade ingen, monterade en ny kabel men ingen skillnad. Så nu blir det oljebyte och ny Haldexpump.
MEN jag upptäckte att jag kunde snurra kardanaxeln fast en växel var i, detta känns konstigt. Den borde inte gå att snurra då en växel är i och framhjulen står på garagegolvet, eller?? Har jag knas i fördelningslådan?
Om du har möjlighet att testa på din bil eller om någon annan här på forumet vet hur transmissionen funkar så är jag tacksam för tips!
Mvh /Claes

PS. Jag kör med GAZ Gold coilovers på min Porsche 944, prisvärda och funkar bra på bana/slalom.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Jonas@ZIP skrev:
Skulle haft tips på ett bra chassie till räsern. Gör inget om det är "okörbart" på gatan, kommer bara åka till och från banan och köra på banan dvs ingen daily driver.

Jag är bekant med KW, H&R, Bilstein och dom billigare men uppenbarligen inte helt värdelösa D2.

Pros and cons!?

Polaren kör KW v1 på sin S3a och dom presterade mycket väl på bana, långt över förväntan för att bara vara "instegs" coils. Frågan är vad du har för budget?
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
claes t skrev:
Hej Jonas!
Hur går det med Haldexpumpen? Jag har precis samma problem med min A3 Quattro som jag köpte i höstas för att ha som kul vinterbil. Driver ingenting på bakhjulen utan bara en gul lampa som blinkar tills den tröttnar på att blinka och tänds konstant... Jag letade efter jordkabeln till Haldexen, hittade ingen, monterade en ny kabel men ingen skillnad. Så nu blir det oljebyte och ny Haldexpump.
MEN jag upptäckte att jag kunde snurra kardanaxeln fast en växel var i, detta känns konstigt. Den borde inte gå att snurra då en växel är i och framhjulen står på garagegolvet, eller?? Har jag knas i fördelningslådan?
Om du har möjlighet att testa på din bil eller om någon annan här på forumet vet hur transmissionen funkar så är jag tacksam för tips!
Mvh /Claes

PS. Jag kör med GAZ Gold coilovers på min Porsche 944, prisvärda och funkar bra på bana/slalom.


Kardan ska ju "frihjula" när inte haldexkopplingen låser upp bak. Men den borde alltid driva från växellådan fram tycker jag . Vet ärligt inte hur haldex systemet är uppbyggt men ligger växel i borde inte kardan snurra tycker jag?

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
alindquist skrev:
Jonas@ZIP skrev:
Skulle haft tips på ett bra chassie till räsern. Gör inget om det är "okörbart" på gatan, kommer bara åka till och från banan och köra på banan dvs ingen daily driver.

Jag är bekant med KW, H&R, Bilstein och dom billigare men uppenbarligen inte helt värdelösa D2.

Pros and cons!?

Polaren kör KW v1 på sin S3a och dom presterade mycket väl på bana, långt över förväntan för att bara vara "instegs" coils. Frågan är vad du har för budget?


Runt 20' tycker jag e lagomt för hobbyåkning

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Jag hade kw v2 på min A3 8p, upplevde dom som alldeles för mjuka bak

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Christians audi a3 presterade ju riktigt riktigt bra när det begav sig, kanske kan vara nåt att snegla på. Provkörde den en gång, minns att den gick riktigt bra i challenge banan.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36486

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Mange K skrev:
Jag hade kw v2 på min A3 8p, upplevde dom som alldeles för mjuka bak


Vad körde du för kg bak och kanske fram för den delen?

Om man tar "räsern" så gör det inget om den är stötig på gatan...kommer inte åka runt utan endast till o från banan. (Mittsverigebanan)

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Jonas@ZIP skrev:
Mange K skrev:
Jag hade kw v2 på min A3 8p, upplevde dom som alldeles för mjuka bak


Vad körde du för kg bak och kanske fram för den delen?

Om man tar "räsern" så gör det inget om den är stötig på gatan...kommer inte åka runt utan endast till o från banan. (Mittsverigebanan)


oj minns inte, köpte ett kit som jag blev rekomenderad av försäljaren

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
Har inte hänt speciellt mycket, beställt en massa svarta AN6 kopplingar och slang, bränsletrycksregulator och en drop-in pump som var modelanpassad och fräsig: https://store.034motorsport.com/high-flow-fuel-pump-mkiv-mkv-mkvi-volk . . . .

Sedan är "quattron" fixad på dailyn med ny fräsch haldexpump! gav upp försöket att renovera den gamla då det var för mkt pill för vad ja tyckte tålamodet räckte till och jag ansåg mig ha råd med en ny. Så nu går det brett på varvstoppet varje morgon till jobbet i snön!

Uppdaterar när jag drar igång med busbilen på riktigt!

/ J

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Kul att se flera S3 8L här.
jag har kört lite bana med min.

Jag tycker inte den är speciellt understyrd. Körde golf4 R32 före. Där var det mkt understyrd trots att det är samma chassi. Ju mer jag gasade ju mera rakt fram gick den.

På S3 8L sitter 19mm krängningshämmare fram och 15 bak. Golf4 R32 har 19mm bak. Sån ligger i mitt garage o väntar. Då minskar understyrning. Justera fram o bakhjul så du har så lite toe-in som möjligt enligt spec. Det gjorde jag.

Men lite camber fram hjälper såklart. Går att justera lite vid spindelleden i bärarmen.
Sen köpte jag justerbar topplagring i alu från silverproject.eu.

Därfrån köpte jag också justerbara stag till bakvagnen. Så du enkelt kan skruva in rätt toe o camber.
Du får kolla inre bussningarna i stagen, de brukar vara slut o glappa. Yttre klarar sig bättre.
Dina är lite äldre så kolla yttre bussningen också i bakre lagerhus eller vad man ska kalla det.
Min har en gummibussning som funkar fint. Men äldre kan ha en kulled som kan tjärva fast o sluta röra sig.
Då kan stagen brytas av om du har otur. Sett bild på det.

Coils du ska köpa är H&R clubsport. Finns en kille här på siten som körde S3 med det o det funkade mkt bra.

Stertman kan programmera om din haldex elektronik. Men du måste skicka in din. Nya finns inte att köpa längre. (gammal bil)

Ska bli kul att följa vad som händer här. Jag såg också objektet på blocket.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417


Trådstartare
TILL SALU!

Tiden räcker tyvärr inte till, behöver platsen i garaget för kundbilar samt så byter jag mitt heltidsjobb till ett med chefsposition som kräver mer av min uppmärksamt.

Lägger ut en annons i säljes.


_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283



Kunde inte hålla mig.

Tyckte mig känna igen regnr på blocket.

Bilen har ftt vara med om en del





Annonsen https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/audi_s3_1_8_quattro_ca_45 . . . .

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi S3 8L Disco Potato går till försäljning
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (7827 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande