Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Rover Mini Clubsport -97 (såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (15348 totalt)
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
RCM skrev:
Hur går det här ?


Står lite stilla just nu. Har inget värmegarage så det är knöligt att jobba på vintern. Har bokat tid för montering av bur tidigt i april. Efter det försöker jag mig på regbesiktning. Sedan i med ny växelspak, catback och krängningshämmare bak.

Har en del kvar i interiören också. Ska byta värmaren till en mindre variant. Sätta i instrumentpanel. Göra klart nyta stolsfästen osv osv.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Har kommit igång lite och förberett inredningen för installation av bur.
- Bytt värmare till en mindre (behöver lösa slangarna så det fungerar bättre och koppla in elen)
- Monterat instrumentpanel och sett till att allt fungerar
- Bytt båda bältena till röda diton
- Gjort rent baksätet inför installation av bur. Ska klä ytorna med filt senare










_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Bli snyggt det där. Intressant grepp att ta till datorn i processen.
Helt rätt beslut att byta till 10" hjul. Fast den ser lite hög ut.


Känner att jag får inspiration av tråden. Hoppas jag kan få lite tid över snart för att fortsätta finputsa den egna kojan. Har påbörjat en egen tolkning av hur en busig sportkombi med lite tillbehör skulle sett ut runt 1970. Trimmad 1275 under huven... Men det finns ju alltid mer att göra och allt för lite tid.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Tack! Ja bilen är lite hög nu. Kommer sänkas lite senare
Kul med kombi! Har du någon tråd för bilen?

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Har varit för lat för att göra en tråd om den bilen men jag får nog fixa det någon gång.
Chassiet är renoverat och uppdaterat med hårdare gummikoner, justerbara KYB-dämpare samt justerbara länkarmar. Cooper S bromsar, som på din. Plus en del annat smått och gott. Blev långa kvitton från Minispares....


Jag satte Hi-Lo's på min och det gör ju höjden mycket enklare men det vet du väl troligen redan. Eftersom gummikonerna sätter sig efter ett tag behöver man i praktiken kunna justera både en och två gånger om det inte ska se helknasigt ut när man byter till nya koner.
Det är ju frågan om man kommer att behöva beställa saker snabbt före en eventuell brexit eller inte. Tull och moms vore ju trist att behöva lägga på.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Yes hilos har jag fram och bak nu. Men höjden blev lite väl. Jobbet gjordes precis innan säsongen tog slut så jag lät det va.

Brexit är mycket olyckligt för oss miniägare... jag har planer på att fixa motor, växellåda och kolfiberpaneler i framtiden. Men det kommer ju bli snordyrt efter brexit

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ja vi får se var det slutar, ingen brexit, mjukt med frihandelsavtal eller hård utan något avtal och tull/moms på allt.

Du gjorde väl det lite svårare för dig att få ner vikten genom att välja en sen bil men du verkar ha planen klar. Att skruva loss saker går ju lika bra. Tror dock att en mk 1 eller 2 varit lättare rent viktmässigt. Men samtidigt förstår jag ju absolut hur du resonerat.
Jag ville ha med utanpåliggande gångjärn och skjutrutor så då var valet lätt.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Haha ja det har du rätt i. Mycket hade varit lättare med en tidigare bil. Det var sock inte planerat att använda en 97a och bygga om den. Egentligen köpte jag bilen för att ha en lite mer driftsäkert mini i fint orginalskick. Det höll inte så länge Det är dock rätt skönt med en rostfri bil i bra skick att utgå ifrån. Hade jag haft riktigt garage och maskiner/verktyg att jobba med så hade jag förmodligen utgått från ett tidigt skal.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Stolarna redo för isättning. Måste dock vänta till efter regbesiktning innan jag kan använda dom på allvar.


_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Redo för installation av bur. Tanken var att göra det imorgon men vädret tog en vändning till det värre så nu går det inte köra med sommardäck. Jag väntar till April och pillar med annat sålänge



_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Vädret satte stopp för installation av bur så vi gör ett nytt försök i april.
Undertiden har jag i minusgrader suttit och fixat värmaren och lite elprylar.
Värmaren sitter nu på sin slutgiltiga plats med korrekta slangar. Riktigt tight installation, mycket nöjd!
Hade lite flyt att kunna ta ström från grejer som inte används längre. Till exempel bakrutans uppvärming, stereon som inte existerar längre osv.
installerade usb-uttag, värmaren och "fake" airbaglampa.


_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Jag ångrade mig angående buren. Jag vägde för och nackdelar och nackdelarna vann.
Jag tror inte ens buren skulle få plats mellan b-stolpe och stol.
Därför valde jag att gå direkt på att installera quickshift växelspak, catback och anti roll bar i bak. Bilen känns mycket sportigare på alla sätt och vis!

Klicka för större bilder!
[/img]

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Bilen är nu besiktigad med blankt papper! En liten anmärkning på att en spindelled börjar glappa men annars så! Nu ska jag njuta av säsongen så får vi fixa alla skavanker till nästa säsong



_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Så fruktansvärt kul att köra Krängningshämmaren har gjort bilen till något helt nytt!












_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Underbara bilder thumbs up Vårkänslor att komma ut typ thumbs up


Och grattis till besiktningen!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Jäkligt fin kojja du har där .
Bra jobbat

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ser väldigt bra ut! Hoppas jag blir klar med vårrustningen av våra tre båtar (suck) snart så jag kan få rulla ut min Austin. När man ser sån bilder blir man sugen.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Tack, vad kul att ni gillar bilen!

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Länge sen det hände något här. I verkligheten har det hänt destu mer

Jag bestämde mig för att byta spindelleder redan denna säsongen och tur var det för dom var riktigt slappa på ena sidan. Mestadels av skaket i ratten är borta efter bytet.

Efter en sänkning på 2cm runt om så hade jag bilen in på hjulinställning. Inga problem att justera allting i fram. 4grader caster, -2.5grad camber och 0.15mm toe out. I bak däremot konstaterade jag att det inte finns någon justering för toe. Det blev -1 grad camber och toe står lite hipp som happ både in och ut. Har beställt nya justerbara infästningar så att allt kan bli justerat perfekt.

Har haft lite strul med misständningar och hittat problemet i en tändkabel. Nya beställda.
Sedan blir det lite service med nya tändstift, kablar osv.

För den uppmärksamme så ser ni att jag bytt fälgar också. I min jakt på anledning till rattskak så märkte jag att mina bromsok tog i fälgarna i fram. Det är jag inte bekväm med så jag passade på att köpa ett par moderna fälgar istället. Fördelen är att dom är lättare, passar med bromsoken och faktiskt är runda så enklare att balansera. Blir till att lacka dessa vita i framtiden nångång

Har även klätt baksätet i samma stil som fram med röda bälten osv.

Många små grejer men jag har även hunnit med att köra en hel del. Så rolig bil






_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Fina delar, originalgrejerna på en Mini är nog inte riktigt i den här klassen?




Har det blivit bara allmän väg o gata eller någon bana / slalom med den?

_________________
Magnus Thomé
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283








Så snygg UTAN vita fälgar - inte lacka vitt, detta är mye bättre!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Rover Mini Clubsport -97 (såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (15348 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande