Skruva banåkabil
3D-printtråden!
18 besök senaste veckan (20492 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37448

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Svante skrev:
Bygger skåp men printar lite småsaker när det behövs...

[img]https://rejsa.nu/im/user/2206/2021-01-21-11-40-54_printerskap.jpg[/ig]

Jag och printern är inte bästa kompisar nu, filamentet bara fastnar i munstycket och inte på plattan.

https://www.youtube.com/watch?v=y5vI4u6yUrY


[img]https://rejsa.nu/im/user/2206/2021-01-21-11-45-42_20210121_113154.jpg[/im]


Höj tempen på plattan?


Eller:


_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3207



Trodde folk skämtade om limstiften... funkar det verkligen?

Hur mycket ska man höja tempen på plattan, testat med 5grader men det verkar inte göra nån skillnad i detta fallet..

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37448

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Svante skrev:
Trodde folk skämtade om limstiften... funkar det verkligen?


Ypperligt thumbs up

Tar det när jag har någon surig print som startar med för många korta korta svängar och vändningar på första lagret (som då inte sitter så bra) istället för längre strängar som brukar vara problemfritt

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37448

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Du kan också prova att vara lite närmare plattan på förta lagret. Eller lite längre bort... Man vet aldrig riktigt

Och göra rent ordentligt med alkohol förstås

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Cédric
Uttran
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2504



Bra om Z nivån är inställd ordentligt för att få första lagret lagom nermosat i plattan. Dom gångerna jag har haft problem med att det släpper lite i hörnen på printen har jag gjort en extra noggran rengöring med isopropanol. Efter ett tag kan den behöva diskas av (min bottenplatta är löstagbar) med vanligt diskmedel för att återfå bra fäste. Dock är materialet i våra bottenplattor väldigt olika. Som sagt, se till att ha korrekt värme i plattan för materialet du skriver ut också.

_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Marcus Gustafsson
Väster om Österhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 8290



Svante skrev:
Jag och printern är inte bästa kompisar nu, filamentet bara fastnar i munstycket och inte på plattan.


Inte för att jag har superkoll, men har du gjort rent plattan ordentligt? Jag fick problem med att det inte fastnade och det försvann efter en ordentlig rengöring. Men jag hade inte lika dåligt fäste som du, men att det fastnade fläckvis och på andra ställen gjorde det inte det.


Edit: Det fanns en sida till som jag inte såg innan jag svarade.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 232



Där är inget skit i nozzlen som gör att den vill trycka ut lite mer åt sidorna?

Vad printar du på för underlag? Är det magnetplattan?

Folk som har problem med att det inte fäster kan köra limstift eller hårspray också. Men oftast så är det bed level och rätt inställningar på det första lagret som är viktigt.

Vad kör du för material, inställningar på första lager? Hastighet, lagertjocklek, extra flow, temp på både platta och hotend?

Kör Ender jag med, deras glasskiva är helt underbar. Sitter som fan och först när tempen sjunker under typ 30 grader så lossnar det lätt från plattan.


Vad jag gör när jag levlar är att jag kör home på alla axlarna, skjuter manuellt upp den till 0,1mm på Z och då ska ett vanligt kopieringspapper gå igenom på minst 4 punkter, ungefär där du har justeringen. Har inte failat hittills men det kan vara svårt att skriva ut mindre modeller, då får man dra ner på hastigheten.
Glöm inte att värma upp bed och hotend innan du levlar din platta.

_________________
A-l-e-x-a-n-d-e-r - H-e-d-s-t-r-ö-m

BMW 330d e91 -10
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3207



Jag har börjat att rengöra plattan mellan varje körning efter tips här. Nu fäster det men ofta så släpper det efter att man kommer upp i höjd typ 10mm eller så. Det påverkar ju slutresultatet på ett negativt sätt som att detaljen böjer sig. Nu har jag bara testat att göra rent med sprit.

Då jag behöver kunna göra andra saker i garaget har jag prioriterat att bygga en inkapslad till printern. Jag vet att ovankant på sidofönstren inte stämmer överens med fönstret på framsidan, men det finns en tanke med det...


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37448

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om det inte fäster när första lagret läggs ut är en sak. Om delen slår sig så att den böjer upp från plattan och därmed släpper en annan.

- Vad är det för rumstemperatur?
- Vad har du för temp på plattan
- Går materialkylfläkten för fullt?

Om det brukar slå sig så är det oftast för kallt, eller snarare det kyls ned för fort längre upp. Ett skåp kan absolut hjälpa för att delen inte ska kylas för fort 👍

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3207



Magnus Thomé skrev:
Om det inte fäster när första lagret läggs ut är en sak. Om delen slår sig så att den böjer upp från plattan och därmed släpper en annan.

- Vad är det för rumstemperatur?
- Vad har du för temp på plattan
- Går materialkylfläkten för fullt?

Om det brukar slå sig så är det oftast för kallt, eller snarare det kyls ned för fort längre upp. Ett skåp kan absolut hjälpa för att delen inte ska kylas för fort 👍


Den står ju i garaget och det håller ca 16-18 grader så det kan ju vara att det kyls för fort. Materialkylfläkten brukar stå still i början på biten och starta vid lager 2 enligt mina iakttagelser.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37448

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
16-18 när man printar funkar absolut inte, då slår det sig lätt med lite större delar.

Blir perfekt med skåp till den thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
harlekin
Umeå
Här sen Mar 2016
Inlägg: 14



Börja med att skriva vad du kör för material? Vissa material kräver absolut ingen inbyggnad.

Själv är jag grymt nöjd när jag kört buildtak. Men det är viktigt att du kör på rätt höjd mot byggplattan. Låg hastighet + låg z-höjd brukar vara en vinnande kombo. thumbs up

Går alldeles utmärkt att köra tex pla i 16 - 18 grader.

_________________
Per Pedersen
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37448

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
harlekin skrev:

Går alldeles utmärkt att köra tex pla i 16 - 18 grader.


Ah, intressant. Jag tycker att det blir lite kinkigare på vad man skriver ut (dvs hur stor risk modellen har att böja sig) när jag har fönster öppet och lite svalare. Kanske hänger lite på hur mycket luften rör sig, eller står still, och inte bara på själva temperaturen? Vet inte...

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Cédric
Uttran
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2504



Magnus Thomé skrev:
harlekin skrev:

Går alldeles utmärkt att köra tex pla i 16 - 18 grader.


Ah, intressant. Jag tycker att det blir lite kinkigare på vad man skriver ut (dvs hur stor risk modellen har att böja sig) när jag har fönster öppet och lite svalare. Kanske hänger lite på hur mycket luften rör sig, eller står still, och inte bara på själva temperaturen? Vet inte...


Jag har printad i ca 8-10 grader massor med gånger, har kallt i garaget oftast. PLA har aldrig strulat, men för petg och riktigt stora modeller så har jag värmt garaget till iaf 17 - 18. Nu har jag byggt en låda till, mycket lättare att hålla tempen oavsett vad det är i garaget.

_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37448

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har ni inte fått grejer som slagit sig i PLA? Fått det på lite större grejer beroende på hur de var utformade.

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
harlekin
Umeå
Här sen Mar 2016
Inlägg: 14



Svante skrev:


https://www.youtube.com/watch?v=y5vI4u6yUrY




Jag såg youtubevideon nu. Du kör garanterat för högt. Igen tvekan om det.

_________________
Per Pedersen
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
harlekin
Umeå
Här sen Mar 2016
Inlägg: 14



Magnus Thomé skrev:
Har ni inte fått grejer som slagit sig i PLA? Fått det på lite större grejer beroende på hur de var utformade.


Jo, men oftast har iallafall jag kommit runt det genom att dra ner z offset, sänka hastighet på första lagret, tex addera en "raft" (mer yta mot bädden) och labba med temp på det jag printar (sänka temp).

Min senaste printer som jag precis sålt var en zortrax m200 och den har alltid en raft så har inte haft det problemet på den. Den har en perforerad bädd som plasten smälter ner i. Ganska korkad lösning kan man tycka men det funkar.

Nu sitter jag och funderar på vad jag ska köpa för printer härnäst. https://www.3dprima.com/se/outlet/refurbished-wanhao-duplicator-6-plus . . . .

Blev sugen på nåt sånt i väntan på prusas XL printer.


_________________
Per Pedersen
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37448

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har funderat lite på vad som är en vettig maskin om man vill gå ett snäpp upp i hastighet och storlek från det jag har. Min Anycubic Mega S funkar verkligen stabilt nu, tyst efter en del bytt, mycket sällan några problem, autolevel. Kör normalt 60mm/s. 21*21*21 cm på ett ungefär.

Vilka maskiner behöver man titta på för att kunna gå upp i hastighet med bibehållen kvalitet?

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3207



harlekin skrev:
Svante skrev:


https://www.youtube.com/watch?v=y5vI4u6yUrY




Jag såg youtubevideon nu. Du kör garanterat för högt. Igen tvekan om det.


Tack för alla tips, suger åt mig all information och testar..
Inkapslingen ska få lite färg imorgon sen blir det eldragning. Fläktarna kommer förhoppningsvis i nästa vecka.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37448

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har ju ställt in alla filamentrullar på en hylla i printerboxen (på rullar och styrningar för filamenten så de kan mata ner till skrivaren) och var lite fundersam kring om det blev för varmt. Min tanke var att de skulle hålla sig fria från fukt på det här sättet men ärligt talat så har jag inte koll på om det finns någon nackdel att de värms upp regelbundet till visserligen en mycket lägre temperatur än när man torkar ur filament i ugnen, men ändå...







Men sen satte jag in en tempsensor i boxen uppe vid rullarna och det här kan ju knappast vara dåligt för rullarna, snarare borde det ju vara bra. Eller någon som vet något mer?

Det här är utskrift med PETG så lite varmare än med PLA




Jag har en Sonoff TH så jag kan stänga av printern fjärrledes (via VPN) och använde faktiskt tempsensorn på sladd som kommer med den.

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 409



Bara bra för filamenten. Finns gott om folk som är supervetenskapliga med fukttester och stringingprov, de kör ofta med förvaring i modifierade torkugnar för mat med väldigt bra resultat på utskrifterna.


_________________
Ranald MacLean
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Skruva banåkabil
3D-printtråden!
18 besök senaste veckan (20492 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >