Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil 3D-printtråden! | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 16, 17, 18 >> 17 besök idag (34316 totalt) |
Stängd facebookgrupp så det går inte att läsa. Men bara en (dum) fråga, du ställde höjderna när både plattan o nozzle var i rätt arbetstemp? _________________ Magnus Thomé |
||||
Får inte till det med ABS,
Nozzle 250° Base 90° Jag kör i inkapslingen, så där blir rätt varmt, dock inte med kylfläkten igång. Efter ca1,5 mm så släppte det från base och fastnade i extrudern så det blev skit alltihopa, städning och rengöring ikväll.. Tur jag har ip-kameran så jag såg det innan det gick helt åt helvete. Base är ordentligt rengjord innan. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Jag hade svårt att få vissa material att fästa i min PEI bädd, men PRUSA tipsade om att diska den med vanligt diskmedel, sen dess har jag inte haft några som helst problem.
Just nu kickade jag igång en provprint med ett för mig nytt material, Fillamentum CPE HG100 "Extrafill". En slags förbättrad tuffare variant av PETG tolkar jag det som. Dyrare men förhoppningsvis lite bättre, kul att testa iaf. https://shop.fillamentum.com/product Köpte även en rulle Kimya ABS Carbon, mest för att det är kul att testa olika material, får se när den testas. https://shop.prusa3d.com/en/special/ Samt en rulle steelfill, mest för saker som gärna ska se mindre plastiga ut. Kommer köra en liten shootout i ugnen sen mellan olika material för att se vilken som klarar temperatur bäst _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
||||
Så gör jag med mina när det börjar strula och inte vill fästa, funkar varje gång (när jag vet att levling är rätt men det inte fäster ändå). Dessutom gör värme i "bed'en" att de torkar snabbt. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Jag har inte testat ABS själv, men på min gamla kinaskrivare med glasbädd hade jag problem med de flesta utskrifter att fästa och då fick jag tipset att värma upp plattan sedan torka på på utspätt lim.
1 del vattenbaserat trälim och 9 delar vatten på lite hushållspapper och det gjorde susen. Fungerar även som släppmedel för PETG på min nya skrivare (prusa mini med PEI) eller om vit billig PLA inte vill fästa. Betydligt mycket lättare att få tunt och jämnt fördelat än limstift som annars är populärt. Tipsade före detta kollegan som hade problem med ABS och det hjälpte honom. Sidonot: Jag var dock inte tydlig med att det skulle vara vattenbaserat trälim, eller rättare sagt den informationen hade inte jag fått, det var bara att det var det limmet jag hade hemma. Han testade då med något annat han hade hemma och det fick han inte loss från plattan istället. _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
Var länge sedan någon skrev något i denna intressanta tråd. Som inspiration och för att det alltid är kul att köpa maskiner,
Om man vill detaljera sina utskrifter så blir ju text och sådant i 3d inte alltid så detaljerat i en FDM-skrivare, då kan man komplettera med en försiktig lasergravering efteråt. _________________ Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116 VW DH Bay 1978 2000cc Turbo VW Westfalia 1974 Campmobile VW Golf MK1 1983 1600cc VW ID4 |
||||
En sådan här, riktigt rolig och lättanvänd, kör med en app och svartvita bilder bara.
https://neje.shop/collections/all-pr _________________ Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116 VW DH Bay 1978 2000cc Turbo VW Westfalia 1974 Campmobile VW Golf MK1 1983 1600cc VW ID4 |
||||
Hej, någon som kan skriva ut denna fil till mig? Gärna i ett material som tål lite temp runt 100 C . Ska sitta i luftboxen ovan motor på en vätskekyld V twin. https://www.thingiverse.com/thing:22
_________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
PLA funkar absolut inte. Frågan är om PETG gör det, jag är tveksam. Känns som man behöver gå ett snäpp upp till i material, typ ABS? Någon annan som har bättre koll på det? Jag har aldrig printat ABS.... _________________ Magnus Thomé |
||||
|
||||
Vid 100 grader är abs/asa väldigt mjukt, skulle satsat på nåt annat, nån sorts nylon eller polycarbonat. Eller hoppas på att det är svalare än så där uppe i luftboxen.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Tack för input. Jag ska testa att värma upp delen till 100 gr C i ugnen. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Här är listan jag pillat lite med, diverse olika högtempsmaterial för hemprintning, kan ju vara intressant att kika på. Hdt är det bästa jämförande värdet som jag kunnat få tag på.
https://docs.google.com/spreadsheets _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Lägg en max/min termometer vid hålen för trattarna, ut och bomba, läs av sen. Det bör ju bara bli omgivningstemp och lite till. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Oj, intressant lista! _________________ Magnus Thomé |
||||
Skruva banåkabil 3D-printtråden! | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 16, 17, 18 >> 17 besök idag (34316 totalt) |