Skruva banåkabil
3D-printtråden!
18 besök senaste veckan (20492 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 39



En sak du kan ändra för att slippa stödmaterial är att lägga på ett par 45 graders faser på spåren till locket. Typ som på bilden, och även ha motsvarande fas på locket. Då borde det inte behövas nått stödmaterial alls.



En annan sak som du skulle kunna ändra är att ha faser istället för avrundningar på toppen av lådan och runt hålen för sensorerna. Eftersom den ytan blir ner mot bordet när man printar så brukar det bli bättre yta med faser än rundade hörn. Men det skulle inte va nått större problem som det är utan bara risk att ytan blir lite dålig.

_________________
Jon Myhr Wahlén
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 13108



Jon säger det mesta jag tänkte på


Hur mycket kostar det att tillverka dessa på 3D hubb?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37448

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tackar!


Om olika personer ska kunna skriva ut lådan så kanske jag ska skita i de där inskjutsspåren, blir lite labbande för varje som ska få ut den då antagligen?

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 13108



Magnus Thomé skrev:
Tackar!


Om olika personer ska kunna skriva ut lådan så kanske jag ska skita i de där inskjutsspåren, blir lite labbande för varje som ska få ut den då antagligen?


Absolut.

Bättre du designar det så att man klickar på lådan men snäppfästen.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37448

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Någon som kan printa tempsensorlådan?

Kommer locket vara för tajt mot bottendelen så den inte ens går att stänga? Har inte lagt till mellanrum, vill ju att den ska sitta hårt o tajt...



https://rejsa.nu/im/user/3/2019-02-16-20-45-51_enclosure_v27_lid.stl
https://rejsa.nu/im/user/3/2019-02-16-20-45-51_enclosure_v27_base.stl





_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37448

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Åhå, man kan öppna sånahäringa STL-filer i Paint 3D som följer med i Windows 10

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 39



Locket blev ganska tight, så jag fick karva lite i det för att få på det. Skulle va bra med ett par faser på några ställen.


_________________
Jon Myhr Wahlén
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37448

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jon MW skrev:
Locket blev ganska tight, så jag fick karva lite i det för att få på det. Skulle va bra med ett par faser på några ställen.

[img]https://rejsa.nu/im/user/9575/2019-02-17-12-27-34_img_20190217_122515.jpg[/ig]






Jag lägger på lite faser!

Hur var det med flexet i locket för att hålla det på plats med fastsnäppningen? Dvs ska jag skjuta snäppena längre bort eller närmare den kortsida man bänder upp locket lite för att skjuta loss? Är ju materialberoende också iof. Var ju ett höftskott med placeringen

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 39



Flexet funka ganska bra, men tror de pluggarna på lådan kan göras 0.1-0.2 mm mindre. Problemet va att locket inte gick på helt utan jag fick skära bort ett lager från pluggarna för att få ner locket helt. Och faserna är speciellt på den kortsidan där man bänder upp locket.

_________________
Jon Myhr Wahlén
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37448

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jon MW skrev:
Flexet funka ganska bra, men tror de pluggarna på lådan kan göras 0.1-0.2 mm mindre. Problemet va att locket inte gick på helt utan jag fick skära bort ett lager från pluggarna för att få ner locket helt. Och faserna är speciellt på den kortsidan där man bänder upp locket.


thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37448

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har lagt lite marginal mot både lock och pluggar.

Men innan en provutskrift till borde jag nog kolla om kretskorten och sensorerna får plats som det är tänkt

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Losgard
Kungälv
Här sen Jun 2012
Inlägg: 220



Cassius skrev:
Vilket material skulle rekomenderas för en insugsadapter?

Mina egna efterforskningar pekar på Nylon 12, t ex: https://www.3trpd.co.uk/portfolio/cost-effective-manufacture-of-low-vo . . . .

Nu var de ett tags sen jag läste på, men vill minnas att man kunde värmebehandla detta efter printning för att få lite högre värmetålighet.

Finns det några andra, relativt enkelt åtkomliga, material?


Tar gärna tips på företag/personer som skulle kunna printa dessa saker


Lite sen på bollen, kanske bättre sent än aldrig.
Det finns nylon/polyamider som går att FDM-printa som klarar minst 150 grader innan det mjuknar, tillverkaren spessar det till 180, men jag har inte testat dit.
Finns även nylon/polyamider med kolfiber i som gör det ytterst formstabilt, i vissa fall rent av stenhårt.

_________________
Joakim Losgård
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 125



När man inte har en kona i rätt dimension kan man skriva ut en!
Vanlig ful-PLA från Clas Ohlson, funkar hur bra som helst


_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Ricke W
Kisa
Här sen Jun 2010
Inlägg: 226



Ascona 400 skrev:
När man inte har en kona i rätt dimension kan man skriva ut en!
Vanlig ful-PLA från Clas Ohlson, funkar hur bra som helst



Smart! Det ska testas!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
I samarbete med:
TM Racing
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1520





Jag har fått hjälp här på jobbet (Prototal) med att göra insugsadapter till min Taunus med 2,9 V6.
Den är printat i en HP-maskin i Pa12.
Stenhård även vid motorrumstemeratur, målad med fälgfärg ser den ut som en kulblästrad alubit. 🙂



_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 16917



Hur sitter den fast på insuget?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16304



MaZ skrev:
Hur sitter den fast på insuget?
In-sugpassning?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 16917



Niklas Falk skrev:
MaZ skrev:
Hur sitter den fast på insuget?
In-sugpassning?


I skamvrån med dig!


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Cédric
Uttran
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2504



Vi beställer väldigt mycket plastprototyper på jobbet. Gillar verkligen HPs jet fusion, som röret ovan. Blir bra toleranser, rätt fina ytor och tät struktur. Vi kör 100 gradig olja med många bars tryck i, funkar fint.

_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37448

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Cédric skrev:
Vi beställer väldigt mycket plastprototyper på jobbet. Gillar verkligen HPs jet fusion, som röret ovan. Blir bra toleranser, rätt fina ytor och tät struktur. Vi kör 100 gradig olja med många bars tryck i, funkar fint.


Tips på ställen som man kan beställa från?

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Cédric
Uttran
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2504



Magnus Thomé skrev:
Cédric skrev:
Vi beställer väldigt mycket plastprototyper på jobbet. Gillar verkligen HPs jet fusion, som röret ovan. Blir bra toleranser, rätt fina ytor och tät struktur. Vi kör 100 gradig olja med många bars tryck i, funkar fint.


Tips på ställen som man kan beställa från?


Beställer oftast från Vännäs verkstad, dom är smidiga å snabba. Smågrejer är förvånansvärt billiga, men blir det tjockt och mycket gods kan det dra iväg, men relativt prisvärt ändå jämfört med tex SLS bitar från andra leverantörer.. Allt beror ju på vad man är van att betala förstås

_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Skruva banåkabil
3D-printtråden!
18 besök senaste veckan (20492 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >