Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 23 besök senaste veckan (31414 totalt) |
Ja var också sugen på det där speciella först, men tänkte att jag provar först med mitt vanliga Easyprint PLA från prima creator. Brände ur helt rent. Finns inte ett spår kvar. Blev inget gjuta i helgen för råkade ha sönder formen.. blev alldeles för tunn gipsform över och under
![]() ![]() ![]() Lätt gjort att blanda för lite gips, går alltid åt mer än man tror. Nu har jag skrivit ut en ny master och väntar på mer gips, beställde det på wsochcompany https://www.wsochcompany.se/gjutmate _________________ Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116 VW DH Bay 1978 2000cc Turbo VW Westfalia 1974 Campmobile VW Golf MK1 1983 1600cc VW ID4 |
||
Jag har också provat att gjuta aluminium. I sandform, det funkar också väldigt bra om man har enkel geometri. Och det funkar att elda med kol också. Tog en Ikea-soptunna som jag isolerade med sand- och gipsblandning. Och ett rör in i botten mer lufttillförsel:
![]() ![]() (Sen hade jag locket ovanpå också, isolerat på liknande vis, med en liten öppning i mitten bara) _________________ Daniel Wahlberg |
||
De använder ett lager PETG överst på supporten för att få en bättre yta på delen som är i PLA. PETG och PLA fäster inte så bra i varandra så man kan få i stort sett perfekt yta där det är support. Eftersom man inte behöver ha en liten luftspalt mellan supporten och delen som behövs om allt är i samma material.
Nackdelen med att göra så på en skrivare med bara en hotend är att PLAn blir till viss del uppblandad med PETG ett tag efter bytet. Det är nog ett mindre problem med PLA/PETG än med ett vattenlösligt support material. Men kommer fortfarande ändra hur delen funkar till viss del. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||
Nån som har tips på svensk leverantör av enstycksprintar?
Tänkte printa en låda till mitt IKEA/Sonos förstärkarbygge, blir lite rakare då. ![]() Stora grejer (480mm längd) så jag får väl printa i delar. Men så få delar som möjligt är ju trevligt. Skall integrera skruvtornnoch sånt så det får vara nåt material som tål att man drar en gängande skruv i den utan att det spricker. Tips? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Inte svar på din fråga men kolla pris (och frakt) på www.jlcpcb.com ? Dom har coola materialval
_________________ ![]() |
||
Jag har ett behov (villhov?) av genomföring för bälte i stol, men hittar inget riktigt färdigt.
![]() ![]() Det är principen men jag tror jag vill ha för tjockare dyna. Finns det nån med skrivare, lämpligt material och tid/kompetens att göra både modell och skriva ut? Tack :-) _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Vi här på jobbet i startgroparna att köpa en större 3d printer.
Minst 600x600x'vaddetnufinns'. Vi har en Ultimaker s5 just nu, och den har stånkat och gått bra. Men vi har lååånga printserier och vill avlasta den med en större som kan köra lite mer 'bulkordrar'. Så kraven på den större är 'magasin' eller möjlighet att ha större rullar. Vad skulle ni rekommendera? _________________ Patrick Wetterskog |
||
Kan du CADa ihop modellen som du vill ha den? _________________ ![]() |
||
Hej Jag kan CADa och printa i svart PLA till dej utan kostnad, som tack för råden du delar med dej. Om du är intresserad behöver jag lite mått/info - vill du trä hela knäppet genom hålet eller bara bältet in genom en slits i sidan. Storlek på bälteshålet ? - hur tjock är dynan ? - är det acceptabelt att limma ihop fram och baksida av genomföringen vid monteringen? _________________ Göran Nilsson |
||
Det skulle vara väldigt uppskattat för jag har inte riktigt kompetens (tror jag) att cadda en printbar modell :-) Jag kan ta fram en skiss med mått på hur jag tror jag vill ha den, inom några dagar. Då får du alla förutsättningar. Undersidan kommer inte att vara synlig så det går bra att limma ihop eller hitta ett annat sätt (buntband kanske). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Tips:
Testa Orcaslicer ![]() Som vanligt så handlar ju mycket om hur de medföljande profilerna för just den printer man har funkar. För min Flsun V400 så har allt varit skitbra än så länge utan att jag behövt in o pilla. Mycket mycket nöjd hitills. Sömmen är kanske lite extra synlig ibland iof. Jaja.... man kan inte få allt ![]() https://github.com/SoftFever/OrcaSli _________________ ![]() |
||
Jag har skapat en sida på Printables för mina alster, kanske främst intressant för de som har en GR86:a...
https://www.printables.com/@HenrikSt _________________ H e n r i k _ S t e n b e r g |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 23 besök senaste veckan (31414 totalt) |