Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16 >> 36 besök senaste veckan (30615 totalt) |
Jag lät rita "limpor" invändigt precis som originalets gummislangar och tänkte värma upp den och kränga på. Men det gick inte utan jag fick slipa bort limporna och kränga på den ändå, sitter mycket bra eftersom passningen blev kanon... plus slangklämmorna. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- ![]() |
||||
Om man ska köpa en egen printer, vad ska man tänka på? Förutom de man hittar direkt vid en snabb googling som uppvärmd byggplatta, innesluten miljö?
Storleken på byggplattan är ju enkel att välja, men hur vet jag att skrivaren jag tittar på klarar de material jag vill använda? Andra saker som är bra att titta efter? Jag kommer nog inte köpa nått än på ett tag (får flytta först så jag får pkats ![]() ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Googla på jämförande tester
![]() Köp en väl känd maskin som är såld i bra upplaga så finns det massa andra användare av den att bolla frågor med. Ruintikring den budgeten du nämner hade jag kikat på Prusa. Jag köpte en betydligt billigare men har tyckt det var skoj att bygga om och uppgradera maskinen. _________________ ![]() |
||||
Men klarar "alla" maskiner "alla" material? För nått år sen var de vissa fillament som krävde högre temp än de billigaste skrivarna mäktade med vill jag minnas? Är ju så förebannat smidigt att kunna skriva ut sånt som inte är lastbärande som insugsdetaljer, diverse fästen etc. Eller bara provbitar för att senare lämna över nått för fräsning ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Ah, jo, är det fokus på "svårare" filament så blir det ju kinkigare helt klart. Jag håller mig till lättutskrivna material än så länge (som inte tål speciellt med värme då tyvärr
![]() EDIT: en nackdel till med de värmetåligare material som jag hört om hitills är att många ger ifrån sig olämpliga gaser så man måste bygga med ventilation också om man ska vara noga. Inget för min skrivare-på-skrivbordethemmalösning jag har idag. Så behöver jag något värmetåligt framöver så skriver jag ut testex själv så att allt stämmer och beställer sen print online i nylon, abs osv och vad nu det dyker upp mer framöver för spännande material ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Kör en Ender 3 hemma. Det går att bygga om dem till att klara av att köra mer exotiska material. Enda som behöver är en hotend utan PTFE i sig. Ender 3 har ingen enclosure men den kör iaf på 24v till skrivytan så det går lite snabbare att få värme i den. Finns en uppskö med modifikationer till skrivaren. Kostar väl en sådär 2000kr.
På jobb kör vi någon Ultimaker som verkar fungera rätt bra. Jag har varit med vid ett gäng tillfällen när de använder den och det verkar som det bara fungerar. En fördel är väl att Ultimaker är de som gjort Cura också (slicerprogram). De skriver iaf ut i PC, nylon och alla de mer exotiska materialen på jobb i alla fall. Och de använder sig av 2.85mm tråd istället för 1.75mm. Fördel/nackdel vet jag inte direkt.. Summan är nog att man får nog mer vad man betalar för, min ender 3 fungerar bra. Har gjort lite modifieringar och så men vissa andra som köper en ender3 får den inte alls till att fungera. Så variationen i kvalitet är nog stor. _________________ A-l-e-x-a-n-d-e-r - H-e-d-s-t-r-ö-m BMW 330d e91 -10 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 |
||||
Innesluten miljö är helt klart värt det om du skall skriva ut ABS eller liknande material som krymper när de svalnar (så rör det sig inte under utskriften) Autokalibrererande z-axel. Behövs inte på alla modeller, på andra är det ovärderligt. Priset kommer inte sjunka på det sättet, (det hände i början, nu är segmenten ganska stabila och prispressade) det som händer är att de svinbilliga kinamodellerna får finesser från de finare modellerna. (och hemmalyxmodellerna får från företagsmodellerna) men segmenten kommer finnas kvar i ungefär samma prisklasser (kan ju dyka upp nya segment mellan de tidigare iochförsig) I övrigt. Tänk igenom om det är en problemfri maskin du vill ha eller om kalibrerande av maskinen är en del av hobbyn. En maskin som tex Prusa är utskriven av en fabrik full med Prusa under många års kvalitetsförbättringar, de flesta filamentprofilerna är redan perfekta etc. Med en ebayskrivare kan du få en större utskriftsarea till halva priset men du kommer få pilla lite med inställningar och kanske även mekanisk kalibrering, kanske köpa uppgraderade slitdetaljer som slits för fort etc. _________________ Mattias Hellström |
||||
Då jag får frågor ibland om att skriva ut saker tänkte jag kolla om det finns intresse för att få utskrifter gjorda i PEEK ,PEKK och ULTEM. Är dyra (ca 4000kr/kg) men bra material som man faktiskt kan använda till riktiga saker som ska tåla värme och vara hållbart. Finns det intresse funderar jag på att investera i en skrivare för sånt.
![]() |
||||
Spännande, ultem å liknande har ju en hel del potential om man behöver klara höga temperaturer.
Har fö klickat hem en prusa mk3S i kitformat, ville gärna ha nåt som funkar från början, ska bli kul ![]() |
||||
|
||||
Finns det någon här med tips om en firma som kan 3D printa skärmbreddare?
(vill att de ska ha samma infästningar som original skärmkanter på brukisen) Bilen i fråga ![]() _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||
Jag planerar att göra en ny motorhuv till min bil, gjuten i glasfiber eller kolfiber.
Tidigare har jag CADat huven och tagit ut profiler som jag har låtit skära ut spannt i masonit, 50mm mellan varje spannt. Mellanrummet mellan varje spannt har jag fyllt med cellplast och därefter spacklat och slipat fram formen som blir pluggen till gjutformen. Jag är ingen mästare på att spackla slipa, det blev gärna en plan yta mellan spanten, mer spackel mer slipa Det finns de bilbyggare som har tillverkat en CNC fräs och fräser fram modellen i cellplast, jag har inte den kunskapen om CNC. Nu funderar jag på om det skulle gå att 3D-printa modellen i mindre delar och limma ihop allihop och därefter spackla och slipa, lackera och gjuta en form, Om det skulle fungera skulle det vara betydligt enklare att får rätt kurvatur på de dubbelkrökta ytorna. Motorhuven har följande mått bredd:703mm längd:1300mm höjd:703mm. Jag bedömer att det skulle räcka med 3D-printer med volym 400x400x400. Vad tror ni om min idé ? Skulle det fungera ? Vilka svåra problem finns det med ett sådant här upplägg? Göran ![]() _________________ Göran Nilsson |
||||
Har du ritning o färdig modell att printa? _________________ ![]() |
||||
För de flesta av oss hobbyister så blir det många bitar och enormt många timmar att printa. Men det finns ju en del som byggt/har stora skrivare om än inte majoriteten. Sen finns det ju online printshops man laddar upp fil till, där finns också större grejer men det kan ju bli en slant, har inte riktigt koll vad det kan landa på med en sån stor grej som ska skrivas ut _________________ ![]() |
||||
När är mitt prusa mk3S kit ihopbyggt, tog en stund men instruktionerna va väldigt utförliga så processen var riktigt kul
Har bara provprintat lite smågrejer till barnen men den verkar printa oerhört bra rätt ur lådan utan några justeringar, riktigt imponerande. Är lite sugen på att prova deras PC-blend som ska tåla höga tempar. Men först ska jag träna lite mer med PLA ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Det var väldigt fina ytor på de grejorna du printade, jag antar att man kan köra grövre upplösning för att vinna tid på stora detaljer. _________________ Göran Nilsson |
||||
Ja ska man printa stora grejer så behöver man gå upp till ett större munstycke, och köra grövre skikt. Detta är med 0,4 munstycke och 0,15mm lager och då är det segt. 2 pokemonfigurer till barnen tog dryga 3h. Det finns ju 450x450 printer från creality tex, det borde vara lämpligare storlek när skalan går upp till motorhuvsstorlek |
||||
Tips på Facebookgrupp för inspiration
Functional 3D Printing https://www.facebook.com/groups/2707 Exempel från den gruppen: ![]() _________________ ![]() |
||||
Jag måste också säga att jag är väldigt nöjd med resultatet vad Prusan kan åstadkomma och hur smidigt det är att kunna printa ut saker för testmontering etc innan tillverkning! Har lite fler bilder i min biltråd också såklart: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Bromsoksadapter fram: ![]() ![]() Bromsoksadapter bak till 2st ok: ![]() ![]() _________________ ![]() Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Klockrent verkligen!
Jag vill ha en billig 3D-scanner för alla de där grejerna som ska sitta mot något som inte alls är platt (tex instrumentpanelen nånstans, innerskärm m.m. _________________ ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16 >> 36 besök senaste veckan (30615 totalt) |