Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
3D-printtråden!
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 16, 17, 18   >>
25 besök senaste veckan (34107 totalt)
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Bara plexiglaset kvar.
Tänkte även sätta en led-belysning i taket.


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Test deler til min Daimler V8





[/img]

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Hade mer eller mindre mig för att köpa en prusa mini (mini så den tar lite mindre plats när den inte används, prusa för lite mindre strul, även om det är något dyrare).

Men jag har kikat lite på de nya billigare (runt 3-5k) recin-skrivarna (dvs de med flytande plast som härdas uv genom LCD, vad det nu heter på svenska). De ger ju fantastiska utskrifter, men det känns ju rätt vidrigt att slaska med i en lägenhet, men många olika plaster, vissa vattenlösliga innan härdning? Någon som testat? Hur är det i praktiken? Blir det bara att man drar sig för det? Och hur länge står sig en öppnad flaska plast? Lär ju inte skriva ut så mycket grejer.

_________________
Markus Ålind
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Verkar rätt slaskigt att hålla på med minst sagt. Man bör nog fundera lite på vad det är man tänker printa, storlek, krav på detaljnivå, och vilka material man behöver, det är ju bättre på vissa grejerna, men kanske lite begränsat på andra.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
harlekin
Umeå
Här sen Mar 2016
Inlägg: 17



Sett rätt bra resultat, dock inte hållit på själv.

Var en som beställde en fixtur på jobbet och fick den printad i resinprinter. Den warpade efter ett tag och såg rätt rolig ut.

_________________
Per Pedersen
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Gör min första större utskrift i nya skåpet, en bit på 160x160mm och ca 90mm hög. Kör utan fläkt för att behålla värmen inne i skåpet så det inte kyler för fort och slår sig. 15mm klart än så länge och det verkar lovande..


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Jag kör med en liknande glasskiva som denna till min Ender. Fungerar klockrent! Sitter som berget till tempen sjunker under 30-35 grader på plattan. Kör med två klämmor bara som jag dragit ut lite för att inte de ska klämma så hårt. Märkte att bedden/glaset blev skev när de klämde för hårt, iaf enligt min BL touch klon.
Oftast är inte alubedden under rak från början och den magnetplattan är trevlig men den både följer ojämnheterna och om man skulle köra ner nozzlen i den så förstör man den. Hade utan magnet innan.

https://www.amazon.de/GESPERT-Plattform-Oberfl%C3%A4che-schwarzer-235x . . . .

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837



Svante och Magnus (och ni andra som har kapslingar...) - vad får ni för temperatur inuti kapslingen och vilken temperatur kör ni på plattan? (och vad har ni för omgivningstemperatur typ?)

Om man vill nå 40-60ish grader inuti kapslingen, så räcker det knappast med plattan på 75 grader gissar jag, utan det måste till någon form av extern värmning?

Hur tänker ni kring brandrisk och kapsling i trä?

Jag är lite inne på att bygga en kapsling i aluprofil/aluplåt och sen sätta typ karnag-isolering (nån av de högra) på insidan, med tanke på brandaspekten. Overkill?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
När jag printat ASA och PETG så har det landat på 35 grader drygt ungefär. Helt sluten låda.

Från trådens förra sida


_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837



Ah, den såg jag ju innan, nu när jag tänker efter.

Vad är det som händer efter klockan 20-ish? Stänger av plattan antar jag?


Ok, så då behöver man någon ytterligare värmekälla för att kunna elda på ytterligare lite. Och värmestyrning också...


En digital termostat och ett gäng 35W halogenlampor typ?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Japp, hade printat klart då.

Gamla hederliga glödlampor med kass verkningsgrad blir kanske perfekt


Vad ska du printa med?

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837



Ja, tänk om någon hade kunnat plita ihop en sådan styrning, det hade ju varit najs. *Hint hint*

Magnus Thomé skrev:
Vad ska du printa med?

Jag ska experimentera bland annat. Och printa nylon, polykarbonat och en lite annat.
PETGs största utmaning är lagervidhäftning, inte att bita mot plattan. Dvs för att få högre hållf i kolfiberarmerad PETG behöver man helt enkelt högre temperatur i luften för att inte få lagerseparation.

Egentligen vill jag ha en printer som kan printa högtempplaster (sådana som flygindustrin använder), men det år liiite mer jobb att bygga. NASA har gjort en för och bevisa att 'gemene man' kan bygga en
Tryckluftskylda stegmotorer...
https://ntrs.nasa.gov/api/citations/20170000214/downloads/20170000214. . . . .
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Med petg brukar det landa kring 30-35 grader, försöker att inte ha varmare än så pga PSU fortfarande är kvar inne i inneslutningen. Plattan beror ju på materialet, mellan 60-110 grader. Får larmtrigger på telefonen om tempen drar iväg, men det är ju inte ett vattentätt säkerhetssystem direkt blir också nyfiken på va du ska printa för material

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Jag försökte printa PETG för första gången igår, hatar det just nu...

Cédric skrev:
Med petg brukar det landa kring 30-35 grader, försöker att inte ha varmare än så pga PSU fortfarande är kvar inne i inneslutningen.


Jag har tittat en del på inneslutningar till min Ender3 Pro, framförallt de som använder IKEA bord som byggklossar. Hyfsat vanligt verkar vara att sätt PSU utanför inneslutningen just pga det. Men det ligger långt fram för min del, främst om jag börjar med ABS. Nu måste jag få ordning på PETG först(det är inte filamentet i sig som strular).

[img]https://i.all3dp.com/cdn-cgi/image/fit=cover,w=1000,gravity=0.5x0.5,format=auto/wp-content/uploads/2020/11/23093225/an-ikea-lack-table-enclosure-typically-uses-3d-pri-michaelk92-via-thingiverse-201120_download.jpg[/img]


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Vad är problemet för dig med PETG?

Jag försökte en gång med min kinaskrivare och det blev kasst, men det var det då och då med PLA också.
Med min Prusa har det varit mer tuta och kör, små tweaks från PLA-profilen och sen inte glömma limgroggen på plattan innan man kör igång.

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Verkar vara skillnad på PETG och PETG? Dvs vissa är enklare än andra? Jag har bara kört tre olika men en hade jag lite problem med. Men det var i början så guvet....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Och jag säger det igen, att byta från Cura till nya prusaslicer var helt fantastiskt när det gäller kvalitén på resultaten. För mig. Beror väl på massa omständigheter. Men väl värt att testa!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Erik Nilsson skrev:
Vad är problemet för dig med PETG?


Det jag hade problem med var levlingen, första lagret fastnade inte här och var.
Men jag fick byta sätt att levla, varför det fungerade innan vet jag inte men med lite höjd temp så diffade allt helt plötsligt. Den var inställda perfekt för att sedan när utskriften började så var det helt galet.

Vill någon grotta ner sig i mitt levlingsbekymmer så: https://www.facebook.com/groups/Ender3dSverige/permalink/1636882159842 . . . .

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Marcus Gustafsson skrev:
Erik Nilsson skrev:
Vad är problemet för dig med PETG?


Det jag hade problem med var levlingen, första lagret fastnade inte här och var.
Men jag fick byta sätt att levla, varför det fungerade innan vet jag inte men med lite höjd temp så diffade allt helt plötsligt. Den var inställda perfekt för att sedan när utskriften började så var det helt galet.

Vill någon grotta ner sig i mitt levlingsbekymmer så: https://www.facebook.com/groups/Ender3dSverige/permalink/1636882159842 . . . .


Låter som i facebook-länken att du fick rätt på det?

Jag brukar levla på Z=0.1 för det är ungefär tjockleken av ett papper så vid Z=0 så rör nozzlen i plattan, så när jag skriver ut på Z=0.2 så blir lagertjockleken just det.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kan rekommendera Octoprint och plugin "Bed Leveling Wizard" så det blir smidigt enkelt. Om inte nu era skrivare redan har någon sån finess inbyggt då förstås

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
3D-printtråden!
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 16, 17, 18   >>
25 besök senaste veckan (34107 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande