Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil 3D-printtråden! | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 16, 17, 18 >> 21 besök senaste veckan (34114 totalt) |
Vet inte om jag hamnade riktigt rätt nu, men testar.
Ska ha en Samsung galaxy tab a7 Lite i min bil, men skulle vilja ha ett vettigt fäste till den. Den måste såklart sitta ordentligt fast, men vill även att den ska vara löstagbar någorlunda smidigt. Fick tipset om kardborre, vilket skulle kunna funka, men tror det blir tråkigt att ta bort och sätta dit ofta. Jag tänker något i stil med det fästet som finns på maxxecu och speeding för Lenovo-platta. Är det någon här inne som kan lösa något liknande? Eller om någon har fil på samsungplattan så jag kan tjata på något att printa åt mig. [/img] _________________ Nicklas Törnros |
||
124.7x212.5x8mm enligt spec på hemsida, och det verkar stämma bra med stålskalan. Sen måste man väl ta hänsyn till vart knappar, laddanslutning och kamera sitter(kameran sticker ut nån eller ett par millimeter till) _________________ Nicklas Törnros |
||
Vad kan man räkna med för hållfasthet i en egengjord (inte printad) gänga i printat jämfört nylon / alu. Ritar på en grej som skall vara 8 mm i tjocklek och ha M4. Jeppson, vad säger din FEM analys? Normalt 3 - 3,3 NM om jag minns rätt. Kör med loctite såklart. Till Tempohojens styre som ni vet...
_________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||
Min hållare för gängverktyg, gängat m3 för att hålla verktyget. Funkar, mer gängläng hade förstås varit bättre om gängan ska hålla länge. Men man kan också printa uttag och stoppa in muttrar tex, det är min vanligaste lösning. Denna är printad i PC-blend, fantastiskt starkt material.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Eller så använder man PT-skruv, dvs plastiteskruv.
Jag har aldrig printat gängor. Har printat hål och dragit en gängtapp i dem sen. Känns som minst M6 och sen dra med lite mer än handkraft (så kanske 5Nm?). Annars använder man insatsgänga. När jag har behövt gänga, har jag även ritat en ficka på insidan för en mutter. Eller hålrum går också fint - man kan vara lite flink och pausa printern och lägga i en mutter. Går även att smälta ner muttrar med lödkolv i plasten om man inte har insatsgängor liggandes. |
||
Hmm, har ju bara tänkt mig typ 8 mm gods med bredd 60 mm och helst plant under. Jag funderar vidare. Gjorde om konstruktionen helt inatt så jag får börja på ett tomt ritbord igen. Kul det här!
_________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||
8mm låter ju lagom för att fälla in en m3 eller m4 mutter. Köpte en sortimentlåda från aliexpress med m2-m4 insexskruv i olika längder och muttrar, väldigt användbart när man pysslar med printade grejer. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Så att nu är den fantastiskt avancerade designen klar Skulle säkert kunna få den tillvikt i alu, men svart eller orange 3D printat är coolare. Ersättning för material, frakt och tid erhålls givetvis. 2 st behövs. Någon som har lust? Jag har filen i alla önskvärda format som TinkerCad kan exportera..
_________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||
Jag kan printa, har en del färger å material att välja på , skicka PM _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Jag har så sakteliga börjat bygga ihop min Ratrig printer, får skylla på dåligt med värme i garaget... Men nu börjar jag inse hur stor den faktiskt är!
Ställde i min gamla Tevo Tornado i ramen för att man ska få lite skala på det hela _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||
Är ju helt klart kul när man kan rita upp ett pedalställ, printa en modell, banka lite sand, smälta ner ne Hayabusa ram och så har man ett pedalställ i metall. Visst det behöver ju åka upp i fräsen för lite efterbearbetning. Men det är ju helt klart mindre jobb än att fräsa allt ur ett block, vilket det fanns tankar på från början.
_________________ Jon Myhr Wahlén |
||
Har jag förstått det rätt är det väl inte "bara å bara" att smälta ner aluminium? Men annars håller jag med! Man kan ju undra hur långt bort det är att var och varannan gjuter egna block och toppar hemma i sommarstugorna! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Har inga bilder från själva gjutningen, va mer koncentrerad på att inte tappa degeln med smält alu på tårna. Tanken är att det ska bli så här när det är klart, är ju ett par timmar kvar innan man är där.
Printade modellen i PLA med 0.15 lagerhöjd, den biten gick inte helt hundra, det saknades 10 gram på rullen. Så jag printade ut sista biten och limmade ihop, därav de ganska grova linjerna på sidan. Gjorde alla sidor med 5 graders släppvinkel och printade den ca 2% större än den skulle va p.g.a. krympning under gjutningen. Stigare är bara gjort på känn som test. Jag måste säga att jag är förvånad över hur oförskämt bra det har gått att gjuta grejer. Hela det här experimentet började med att han jag hyr garage plats hos köpte smältugn på gds butiken för att gjuta igen kanaler i en topp till hans nya dragrace hoj så han kan porta mer. Sen började vi spåna på att testa att gjuta lite enklare grejer till hans hoj. Började med en laddtrycks assisterad koppling, en ganska enkel del med inte så mycket svåra geometrier. Följde gds butikens guide och smälte ner lite gamla volvo toppar och testade. Blev nästan perfekt på första försöket, men behövde justera modellen lite för att kompensera för krympning och justera släppvinklarna lite. Så vi tänkte testa att göra en lite mer komplicerad geometri och lite större del så det blev mitt pedalställ. Och det där är första försöket, vist det är några små luft bubblor på ett par hörn, men inget direkt sämre än de enstycks grejer vi fått gjutna till jobbet. Får se hur det går med nästa projekt vilket blir att gjuta ett plenum och insug. Där blir det lite mer tänka när man ska göra formarna. Vi har testat med gamla toppar, skrotade kawa ramar och det här va ju en hayabusa ram och de har funkat fint. Det här va nog den delen som blev finast rakt ur formen med inga missfärgningar eller sånt och ganska lite slagg. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||
Fy fanken så sugen man blir... fast så skulle man ju ...bara kunna det där med 3d printning. .. printers finns ju överallt... säkert 10 kollegor som har mer än en...
Brukar vara ju bättre "skrot "aluminium man har, desto bättre färdig detalj.. Behövs aluminiumet efterbehandling typ värme eller är det efter bearbetningen klart? _________________ Michael Thulesius |
||
Skruva banåkabil 3D-printtråden! | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 16, 17, 18 >> 21 besök senaste veckan (34114 totalt) |