Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
3D-printtråden!
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 16, 17, 18   >>
21 besök senaste veckan (34114 totalt)
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Idag dök det upp 51,3kg i fem olika paket från Portugal, nu ska det "bara" skruvas ihop också..

[/img]

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41422

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Oooooh, en sån vill jag också bygga

_________________
Magnus Thomé
Citera
nicke.t
Motala
Här sen Maj 2007
Inlägg: 60



Vet inte om jag hamnade riktigt rätt nu, men testar.
Ska ha en Samsung galaxy tab a7 Lite i min bil, men skulle vilja ha ett vettigt fäste till den. Den måste såklart sitta ordentligt fast, men vill även att den ska vara löstagbar någorlunda smidigt. Fick tipset om kardborre, vilket skulle kunna funka, men tror det blir tråkigt att ta bort och sätta dit ofta.
Jag tänker något i stil med det fästet som finns på maxxecu och speeding för Lenovo-platta.
Är det någon här inne som kan lösa något liknande? Eller om någon har fil på samsungplattan så jag kan tjata på något att printa åt mig.

[/img]

_________________
Nicklas Törnros
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72



Om du kan skicka lite mått på plattan så ska det nog gå att lösa både att rita upp ett fäste och printa det.

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
nicke.t
Motala
Här sen Maj 2007
Inlägg: 60



Jon MW skrev:
Om du kan skicka lite mått på plattan så ska det nog gå att lösa både att rita upp ett fäste och printa det.


124.7x212.5x8mm enligt spec på hemsida, och det verkar stämma bra med stålskalan. Sen måste man väl ta hänsyn till vart knappar, laddanslutning och kamera sitter(kameran sticker ut nån eller ett par millimeter till)



_________________
Nicklas Törnros
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72



Nått sånt kanske




_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
nicke.t
Motala
Här sen Maj 2007
Inlägg: 60



Jon MW skrev:
Nått sånt kanske





Det ser ju mycket väl ut att kunna funka. Fan va grymt!

EDIT: Jag har skickat ett pm till dig.

_________________
Nicklas Törnros
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Vad kan man räkna med för hållfasthet i en egengjord (inte printad) gänga i printat jämfört nylon / alu. Ritar på en grej som skall vara 8 mm i tjocklek och ha M4. Jeppson, vad säger din FEM analys? Normalt 3 - 3,3 NM om jag minns rätt. Kör med loctite såklart. Till Tempohojens styre som ni vet...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3045



Min hållare för gängverktyg, gängat m3 för att hålla verktyget. Funkar, mer gängläng hade förstås varit bättre om gängan ska hålla länge. Men man kan också printa uttag och stoppa in muttrar tex, det är min vanligaste lösning. Denna är printad i PC-blend, fantastiskt starkt material.



_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Eller så använder man PT-skruv, dvs plastiteskruv.
Jag har aldrig printat gängor. Har printat hål och dragit en gängtapp i dem sen.
Känns som minst M6 och sen dra med lite mer än handkraft (så kanske 5Nm?). Annars använder man insatsgänga.

När jag har behövt gänga, har jag även ritat en ficka på insidan för en mutter. Eller hålrum går också fint - man kan vara lite flink och pausa printern och lägga i en mutter. Går även att smälta ner muttrar med lödkolv i plasten om man inte har insatsgängor liggandes.
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Hmm, har ju bara tänkt mig typ 8 mm gods med bredd 60 mm och helst plant under. Jag funderar vidare. Gjorde om konstruktionen helt inatt så jag får börja på ett tomt ritbord igen. Kul det här!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3045



Benjamin Ernryd skrev:
Hmm, har ju bara tänkt mig typ 8 mm gods med bredd 60 mm och helst plant under. Jag funderar vidare. Gjorde om konstruktionen helt inatt så jag får börja på ett tomt ritbord igen. Kul det här!


8mm låter ju lagom för att fälla in en m3 eller m4 mutter. Köpte en sortimentlåda från aliexpress med m2-m4 insexskruv i olika längder och muttrar, väldigt användbart när man pysslar med printade grejer.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Så att nu är den fantastiskt avancerade designen klar Skulle säkert kunna få den tillvikt i alu, men svart eller orange 3D printat är coolare. Ersättning för material, frakt och tid erhålls givetvis. 2 st behövs. Någon som har lust? Jag har filen i alla önskvärda format som TinkerCad kan exportera..


_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3045



Benjamin Ernryd skrev:
Så att nu är den fantastiskt avancerade designen klar Skulle säkert kunna få den tillvikt i alu, men svart eller orange 3D printat är coolare. Ersättning för material, frakt och tid erhålls givetvis. 2 st behövs. Någon som har lust? Jag har filen i alla önskvärda format som TinkerCad kan exportera..



Jag kan printa, har en del färger å material att välja på , skicka PM

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Jag har så sakteliga börjat bygga ihop min Ratrig printer, får skylla på dåligt med värme i garaget... Men nu börjar jag inse hur stor den faktiskt är!
Ställde i min gamla Tevo Tornado i ramen för att man ska få lite skala på det hela



_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72



Är ju helt klart kul när man kan rita upp ett pedalställ, printa en modell, banka lite sand, smälta ner ne Hayabusa ram och så har man ett pedalställ i metall. Visst det behöver ju åka upp i fräsen för lite efterbearbetning. Men det är ju helt klart mindre jobb än att fräsa allt ur ett block, vilket det fanns tankar på från början.




_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41422

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jävlar Du har inte lite fler bilder?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Jon MW skrev:
Är ju helt klart kul när man kan rita upp ett pedalställ, printa en modell, banka lite sand, smälta ner ne Hayabusa ram och så har man ett pedalställ i metall. Visst det behöver ju åka upp i fräsen för lite efterbearbetning. Men det är ju helt klart mindre jobb än att fräsa allt ur ett block, vilket det fanns tankar på från början.



Har jag förstått det rätt är det väl inte "bara å bara" att smälta ner aluminium? Men annars håller jag med! Man kan ju undra hur långt bort det är att var och varannan gjuter egna block och toppar hemma i sommarstugorna!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72



Har inga bilder från själva gjutningen, va mer koncentrerad på att inte tappa degeln med smält alu på tårna. Tanken är att det ska bli så här när det är klart, är ju ett par timmar kvar innan man är där.





Printade modellen i PLA med 0.15 lagerhöjd, den biten gick inte helt hundra, det saknades 10 gram på rullen. Så jag printade ut sista biten och limmade ihop, därav de ganska grova linjerna på sidan. Gjorde alla sidor med 5 graders släppvinkel och printade den ca 2% större än den skulle va p.g.a. krympning under gjutningen. Stigare är bara gjort på känn som test.







Jag måste säga att jag är förvånad över hur oförskämt bra det har gått att gjuta grejer. Hela det här experimentet började med att han jag hyr garage plats hos köpte smältugn på gds butiken för att gjuta igen kanaler i en topp till hans nya dragrace hoj så han kan porta mer. Sen började vi spåna på att testa att gjuta lite enklare grejer till hans hoj. Började med en laddtrycks assisterad koppling, en ganska enkel del med inte så mycket svåra geometrier. Följde gds butikens guide och smälte ner lite gamla volvo toppar och testade. Blev nästan perfekt på första försöket, men behövde justera modellen lite för att kompensera för krympning och justera släppvinklarna lite. Så vi tänkte testa att göra en lite mer komplicerad geometri och lite större del så det blev mitt pedalställ. Och det där är första försöket, vist det är några små luft bubblor på ett par hörn, men inget direkt sämre än de enstycks grejer vi fått gjutna till jobbet. Får se hur det går med nästa projekt vilket blir att gjuta ett plenum och insug. Där blir det lite mer tänka när man ska göra formarna. Vi har testat med gamla toppar, skrotade kawa ramar och det här va ju en hayabusa ram och de har funkat fint. Det här va nog den delen som blev finast rakt ur formen med inga missfärgningar eller sånt och ganska lite slagg.

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Fy fanken så sugen man blir... fast så skulle man ju ...bara kunna det där med 3d printning. .. printers finns ju överallt... säkert 10 kollegor som har mer än en...
Brukar vara ju bättre "skrot "aluminium man har, desto bättre färdig detalj.. thumbs up thumbs up
Behövs aluminiumet efterbehandling typ värme eller är det efter bearbetningen klart?

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Funderar på broms ok adapters... fast kanske dumt.. ifall det brister?

_________________
Michael Thulesius
Citera
Skruva banåkabil
3D-printtråden!
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 16, 17, 18   >>
21 besök senaste veckan (34114 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande