Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
3D-printtråden!
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 16, 17, 18   >>
26 besök senaste veckan (34108 totalt)
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72



Har inte hunnit bearbeta den här gjutningen än, men de andra har gått bra att svarva och fräsa i utan att kleta. Har fått köra med snabbstålsverktyg med lite radie på och t-röd som skärvätska, men det har funkat fint.

Just bromsoksadaptrar vet jag inte om det är bästa, visst det kanske sparar lite tid. Men man behöver bearbeta en del efter, alla sidor som ska va plana, borra alla hål eftersom delen krymper lite olika i olika ledder. Jag vevade fram de här adaptrarna på ett par timmar i fräsen, totala tiden om man hade gjutit de hade nog varit ungefär samma med förvärmning av ugn och allt. Visst material kostnaden blir ju mindre om man har gamla motordelar att smälta ner och ska man ändå gjuta mer på samma gång så blir ju inte uppvärmningstiden så farlig. Nu har jag så pass bra att jag har massa skrotade motorer att smälta och kan plocka alu spillbitar för fräsning fritt på jobbet.


_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Någon här som kan tänka sig hjälpa mig skriva ut 6st insugsrör som är typ 10-15cm långa till en Busso V6? Helst i något "lite" stöddigare material typ nylon.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Cassius skrev:
Någon här som kan tänka sig hjälpa mig skriva ut 6st insugsrör som är typ 10-15cm långa till en Busso V6? Helst i något "lite" stöddigare material typ nylon.


Skulle kunna testa, har pc-cf polycarbonat hemma som är riktigt starkt och klarar temp väldigt bra. Kan även "bakas" i ugn för att klara upp till130degC.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Cédric skrev:
Cassius skrev:
Någon här som kan tänka sig hjälpa mig skriva ut 6st insugsrör som är typ 10-15cm långa till en Busso V6? Helst i något "lite" stöddigare material typ nylon.


Skulle kunna testa, har pc-cf polycarbonat hemma som är riktigt starkt och klarar temp väldigt bra. Kan även "bakas" i ugn för att klara upp till130degC.


Polycarbonat och bensin funkar inte alls, PC bara pulvriseras direkt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



MaZ skrev:
Cédric skrev:
Cassius skrev:
Någon här som kan tänka sig hjälpa mig skriva ut 6st insugsrör som är typ 10-15cm långa till en Busso V6? Helst i något "lite" stöddigare material typ nylon.


Skulle kunna testa, har pc-cf polycarbonat hemma som är riktigt starkt och klarar temp väldigt bra. Kan även "bakas" i ugn för att klara upp till130degC.


Polycarbonat och bensin funkar inte alls, PC bara pulvriseras direkt.


True. Jag har inte läst på de senaste åren men för typ 2 år sen var det Nylon som verkade vara det vettigaste!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Ritat ett hopfällbart reserakställ eftersom jag är stenålder och kör med borste och tvål, men det är hemskt trevligt på morgonen Skall bara kontrollmäta en grej hemma innan jag skapar STL-filen. Någon som kan tänka sig att hjälpa till med printningen? Tänkte att Cédric har ställt upp så mycket redan

Edit, la på en ny design


_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Benjamin Ernryd skrev:
Ritat ett hopfällbart reserakställ eftersom jag är stenålder och kör med borste och tvål, men det är hemskt trevligt på morgonen Skall bara kontrollmäta en grej hemma innan jag skapar STL-filen. Någon som kan tänka sig att hjälpa till med printningen? Tänkte att Cédric har ställt upp så mycket redan



Skicka på så kör vi vidare med mer printing

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Cédric skrev:
Benjamin Ernryd skrev:
Ritat ett hopfällbart reserakställ eftersom jag är stenålder och kör med borste och tvål, men det är hemskt trevligt på morgonen Skall bara kontrollmäta en grej hemma innan jag skapar STL-filen. Någon som kan tänka sig att hjälpa till med printningen? Tänkte att Cédric har ställt upp så mycket redan



Skicka på så kör vi vidare med mer printing


Du e bäst Cédric!
Skall bara mäta en grej

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



MaZ skrev:
Cédric skrev:
Cassius skrev:
Någon här som kan tänka sig hjälpa mig skriva ut 6st insugsrör som är typ 10-15cm långa till en Busso V6? Helst i något "lite" stöddigare material typ nylon.


Skulle kunna testa, har pc-cf polycarbonat hemma som är riktigt starkt och klarar temp väldigt bra. Kan även "bakas" i ugn för att klara upp till130degC.


Polycarbonat och bensin funkar inte alls, PC bara pulvriseras direkt.


Stämmer inte för PC-blend, har ett litet test där jag lagt ner filament i ett bensinbad(98okt 2%oljeinblandning) som stått några dagar än så länge. Där har jag följande material, några av dom jag hade liggande hemma, förutom tpu och abs är resten prusament.

Flexibel TPU, PETG, PLA, PCblend CF, ABS-CF, Pc blend

Efter ett par dagar har petg blivit spröd (oväntat då det är känt för sin kemtålighet), ABS har blivit mjuk och sladdrig, övriga till synes opåverkade än så länge. Ska titta till dom igen om några dagar.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Reserakställ, ihopfällbart!
Tack Cédric!


_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Benjamin Ernryd skrev:
Reserakställ, ihopfällbart!
Tack Cédric!



Jag måste bara påpeka en sak: Snygg utveckling av designen, V2 (eller om det är V10? ) är mycket snyggare än det första du la ut längre upp.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Marcus Gustafsson skrev:
Benjamin Ernryd skrev:
Reserakställ, ihopfällbart!
Tack Cédric!



Jag måste bara påpeka en sak: Snygg utveckling av designen, V2 (eller om det är V10? ) är mycket snyggare än det första du la ut längre upp.


Tackar, det är faktiskt den första och enda vi printade. Och jag gjorde bara en V2 efter den jag la upp. Lätthålen på överdelen är i gränslandet så man måste vara längst in och såklart lyfta båda samtidigt. Men lätthet är a och o när man reser eller rejser kanske

Edit: Borsten var blöt från duschen vid tillfället, det är därför den ser så "risig" ut . Resekitet ligger nedpackat i necessären.

Vi kämpar fortfarande på med armstöden till min tempohoj, Nu kom jag just på att jag borde kunna printa ut båda två i varsitt helt stycke istället för en breddningsdel och sen montera "koppen" massa skruv och gängor och sånt. Kul att få rita om igen!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Så att Cédric levererar, igen, synd att jag som caddare och konstruktör är novis.
Lite justeringar från mig men sen så sitter det, en provbit till sen full on CF förstärkt!
Tack Mr C






_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Intressant vilken finish det är på de beställda delarna


_________________
Magnus Thomé
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497



Tänkte kolla om det var någon som kunde tänka sig att ha lust och möjlighet att printa 4st canards/dive planes till mitt bygge?

Det handlar om fyra stycken olika canards, längden är ca 50 cm, bredden ca 15 cm.
Jag har ritningar på samtliga i IPT-format. Så jag tänker att för den som förstår sig på det hela och har möjlighet att printa storleken borde det kanske det vara möjligt att lösa.

Hör gärna av er på PM så slipper jag kladda ner denna tråd.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nog inte många som har så stor skrivare, men någon kanske?

_________________
Magnus Thomé
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497



Har förstått att det är antagligen i största laget, men rejsas medlemmar brukar ju kunna lösa det mesta

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



3d printmässa i Helsingborg i helgen, jag och grabbarna åker dit på lördagen.

https://3dmeetup.se/

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Rita en hållare till filamentrullarna som är kullagrad.


















_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Proffsigt! Nästa steg är en sluten hållare med inbyggt värmelement

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Kul! Återrapportera gärna om du märker någon skillnad i utskriftskvaliten thumbs up

Snygg konstruktion också thumbs up
Citera
Skruva banåkabil
3D-printtråden!
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 16, 17, 18   >>
26 besök senaste veckan (34108 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande