Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil 3D-printtråden! | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 16, 17, 18 >> 18 besök idag (34231 totalt) |
Har inte hunnit bearbeta den här gjutningen än, men de andra har gått bra att svarva och fräsa i utan att kleta. Har fått köra med snabbstålsverktyg med lite radie på och t-röd som skärvätska, men det har funkat fint.
Just bromsoksadaptrar vet jag inte om det är bästa, visst det kanske sparar lite tid. Men man behöver bearbeta en del efter, alla sidor som ska va plana, borra alla hål eftersom delen krymper lite olika i olika ledder. Jag vevade fram de här adaptrarna på ett par timmar i fräsen, totala tiden om man hade gjutit de hade nog varit ungefär samma med förvärmning av ugn och allt. Visst material kostnaden blir ju mindre om man har gamla motordelar att smälta ner och ska man ändå gjuta mer på samma gång så blir ju inte uppvärmningstiden så farlig. Nu har jag så pass bra att jag har massa skrotade motorer att smälta och kan plocka alu spillbitar för fräsning fritt på jobbet. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||||
Någon här som kan tänka sig hjälpa mig skriva ut 6st insugsrör som är typ 10-15cm långa till en Busso V6? Helst i något "lite" stöddigare material typ nylon.
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Skulle kunna testa, har pc-cf polycarbonat hemma som är riktigt starkt och klarar temp väldigt bra. Kan även "bakas" i ugn för att klara upp till130degC. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Polycarbonat och bensin funkar inte alls, PC bara pulvriseras direkt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
True. Jag har inte läst på de senaste åren men för typ 2 år sen var det Nylon som verkade vara det vettigaste! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Ritat ett hopfällbart reserakställ eftersom jag är stenålder och kör med borste och tvål, men det är hemskt trevligt på morgonen Skall bara kontrollmäta en grej hemma innan jag skapar STL-filen. Någon som kan tänka sig att hjälpa till med printningen? Tänkte att Cédric har ställt upp så mycket redan
Edit, la på en ny design _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Skicka på så kör vi vidare med mer printing _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Du e bäst Cédric! Skall bara mäta en grej _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Stämmer inte för PC-blend, har ett litet test där jag lagt ner filament i ett bensinbad(98okt 2%oljeinblandning) som stått några dagar än så länge. Där har jag följande material, några av dom jag hade liggande hemma, förutom tpu och abs är resten prusament. Flexibel TPU, PETG, PLA, PCblend CF, ABS-CF, Pc blend Efter ett par dagar har petg blivit spröd (oväntat då det är känt för sin kemtålighet), ABS har blivit mjuk och sladdrig, övriga till synes opåverkade än så länge. Ska titta till dom igen om några dagar. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Jag måste bara påpeka en sak: Snygg utveckling av designen, V2 (eller om det är V10? ) är mycket snyggare än det första du la ut längre upp. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Tackar, det är faktiskt den första och enda vi printade. Och jag gjorde bara en V2 efter den jag la upp. Lätthålen på överdelen är i gränslandet så man måste vara längst in och såklart lyfta båda samtidigt. Men lätthet är a och o när man reser eller rejser kanske Edit: Borsten var blöt från duschen vid tillfället, det är därför den ser så "risig" ut . Resekitet ligger nedpackat i necessären. Vi kämpar fortfarande på med armstöden till min tempohoj, Nu kom jag just på att jag borde kunna printa ut båda två i varsitt helt stycke istället för en breddningsdel och sen montera "koppen" massa skruv och gängor och sånt. Kul att få rita om igen! _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Så att Cédric levererar, igen, synd att jag som caddare och konstruktör är novis.
Lite justeringar från mig men sen så sitter det, en provbit till sen full on CF förstärkt! Tack Mr C _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Tänkte kolla om det var någon som kunde tänka sig att ha lust och möjlighet att printa 4st canards/dive planes till mitt bygge?
Det handlar om fyra stycken olika canards, längden är ca 50 cm, bredden ca 15 cm. Jag har ritningar på samtliga i IPT-format. Så jag tänker att för den som förstår sig på det hela och har möjlighet att printa storleken borde det kanske det vara möjligt att lösa. Hör gärna av er på PM så slipper jag kladda ner denna tråd. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||||
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
Kul! Återrapportera gärna om du märker någon skillnad i utskriftskvaliten
Snygg konstruktion också |
||||||
Skruva banåkabil 3D-printtråden! | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 16, 17, 18 >> 18 besök idag (34231 totalt) |