Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
3D-printtråden!
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18   >>
25 besök senaste veckan (34107 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Snygg! Jag tog bort kullagrena från min, blev så jobbigt när den rullade för bra och rullen rullar upp sig

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag körde low end ickeproffsig lösning Men kullager i hjulen iaf. De går att flytta sidledes så det funkar med olika breda rullar (en fast, en rörlig osv)



_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Westersund skrev:
Rita en hållare till filamentrullarna som är kullagrad.




Första tanken: Blir nästa steg en broms på den? Men det är för att jag läst FB-inlägg från folk som gjort liknande och där det blivit för lite motstånd så rullen har kunnat snurra på ett gäng varv mer än vad som behövs. Men många verkar få det att funger också. Jag har ingen egen erfarenhet kanske är bäst att påpeka (men 20 kullager på skrivbordet som väntar när jag gör nåt liknande ).

Andra tanken: Vad mycket "stringing" i hjulen!
Visst får jag något enstaka "hårstrå" då och då men har aldrig fått sådär mycket. Återigen kanske jag har haft tur.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Magnus Thomé skrev:
Proffsigt! Nästa steg är en sluten hållare med inbyggt värmelement


Tack så mycket! Haha nu lugnar vi ner oss!


And ersJepp sson skrev:
Kul! Återrapportera gärna om du märker någon skillnad i utskriftskvaliten thumbs up

Snygg konstruktion också thumbs up


Tack! Tror kvaliteten kommer bli mer konsekvent iallafall. Har några gånger sett tendenser till förskjutningar i printarna och tror det beror på att det har rullat lite tungt vilket gjort att en kugg till remmen har hoppats över.


Cédric skrev:
Snygg! Jag tog bort kullagrena från min, blev så jobbigt när den rullade för bra och rullen rullar upp sig


Tack! Låter konstigt, men det finns ju många parametrar som avgör hur väl det funkar. Kikade precis till printern när jag kom hem från jobbet och den printar så fint så utan tendenser till att rullen rullar upp sig (Har printat i 6 timmar). Extrudern matar filament mjukt och fint. Vi kör med 4,5 kg rullar och kullagren är överdimensionerade (37x12x12 mm) för vad de används till, billigaste kullagret på Biltema.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Magnus Thomé skrev:
Jag körde low end ickeproffsig lösning Men kullager i hjulen iaf. De går att flytta sidledes så det funkar med olika breda rullar (en fast, en rörlig osv)


Skulle inte säga att det där är low end, det är bara ett annat sätt att lösa samma problem på. thumbs up Min hållare är justerbar några centimeter. Just nu sitter det en 4,5 kg rulle så den är ihopskjuten några centimeter, annars får det plats 2 mindre rullar om man vill det.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Marcus Gustafsson skrev:
Första tanken: Blir nästa steg en broms på den? Men det är för att jag läst FB-inlägg från folk som gjort liknande och där det blivit för lite motstånd så rullen har kunnat snurra på ett gäng varv mer än vad som behövs. Men många verkar få det att funger också. Jag har ingen egen erfarenhet kanske är bäst att påpeka (men 20 kullager på skrivbordet som väntar när jag gör nåt liknande ).

Andra tanken: Vad mycket "stringing" i hjulen!
Visst får jag något enstaka "hårstrå" då och då men har aldrig fått sådär mycket. Återigen kanske jag har haft tur.


Behövs ingen broms, funkar kanonbra! Om jag ska vara ärlig vet jag inte ens hur den skulle kunna rulla upp rullen. Antingen måste de köra med en väldigt okänslig extruder och/eller väldigt lättrullande kullager (vilket känns onödigt).

Kan säga direkt att jag har ingen aning, det är brorsan som sköter printrarna. Alla delarna är printade på samma printer, med samma filament, samma inställningar och profil för filamentet. Det är bara dessa hjulen och hylsorna till kullagren som det blev såhär på, tror dock att hjulen/hylsorna var de första som printades och då hade printern stått i 1 vecka utan att gå. Kanske kan vara så att filamentet hade dragit åt sig lite fukt? Även fast det är element i rummet och en avfuktare.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vilket lyft för utskrifterna det var att montera spännare för remmarna och justera upp


Sen printade jag en ny "släde" (vete fan vad det heter egentligen) så jag kunde byta original V5-kopie-hotend som kom med skrivaren till en Mosquitokopia

https://www.banggood.com/sv/Hotend-Extrusion-Head-Voron-High-Pole-Asse . . . .

https://www.thingiverse.com/thing:3537449

So far so good! Skriver ut en vägghållare för laddkabelkontakten till elbilen just nu men huvudpoängen är att testa med nåt PC-filament som tål högre värme. Tips på filament jag ska köpa som första försök?




_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837



PETG-CF. Jag ger snart upp...

Använder addnorth-filament och historiskt har det funkat riktigt bra men efter att Cura tappade inställningsfilen och jag fick göra om den så funkar inget längre. Kör Addnorths inställningar rakt av förutom att jag inte kör kylfläkt öht (för det har jag aldrig gjort på PETG...).
Har problem med lagerseparation, men framför allt att filamentet fastnar i printhuvudet (E3D Hemera direktdrivning). Drivningen svarvar en grop i filamentet, trots 250°C. Till och med provat med en ny rulle.
Funderar på om det kan vara så att jag skadat det det där lilla röret mellan matning och munstycke när jag rensade för ett tag sedan, tycker det är lite annan tröghet i röret numera när man matar igenom filamentet.

Eftersom jag inte får rätt på det här just nu, finns det någon som har en riktigt bra intrimmad printer med lämpligt CF-material i och kan skriva ut två bitar stora som tändsticksaskar mot ersättning? 5-6 lager eller mer i väggar och rejält hög fyllning för att ha styvhet i dem. PMa en mailadress i så fall, så skickar jag över filen.
Hade ju egentligen behövt dem i helgen, men inser att det kan bli svårt...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
För mer värmetåligt än ASA / PETG (vill inte ge mig på ABS) vad är det man ska pröva? Nylon? PC? Och minst lika viktigt vilket fabrikat/modell av filament?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Väldigt intressant!!



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Magnus Thomé skrev:
3D-printa (nästan) glas

https://www.printables.com/model/15310-how-to-print-glass




Skulle va kul att prova nån gång. Vi beställer en hel del genomskinligt på jobbet, dår det SLA printat med polerad och klarlackad yta, brukar ofta bli väldigt bra, även fast materialet inte är supertåligt

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Magnus Thomé skrev:
Jag körde low end ickeproffsig lösning Men kullager i hjulen iaf. De går att flytta sidledes så det funkar med olika breda rullar (en fast, en rörlig osv)




Är du inte rädd att materialet ska förstöras av fukt? Eller printar du så mycket? :-)

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag körde low end ickeproffsig lösning Men kullager i hjulen iaf. De går att flytta sidledes så det funkar med olika breda rullar (en fast, en rörlig osv)




Är du inte rädd att materialet ska förstöras av fukt? Eller printar du så mycket? :-)

Mvh, Per


Har inte haft problem under de här åren men har bara varit PLA, PETG och ASA. Om det är bu eller bä att ha rullar stående inne i printskåpet som blir 30-40 grader när jag printar vet jag inte men det har ju funkat

Men nyligen så köpte jag en ny rulle PLA som jag fick problem med stringing så jag tänkte det var dags att testa och köpa en tork, blev en SOVOL https://sovol3d.com/products/large-filament-dryer-box

_________________
Magnus Thomé
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Det var ju en fin tork.
Orkar inte alltid själv att plasta in alla rullar heller.

Men ska försöka fixa en filament skarvarare efter semestern.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
3D-printad och sen "electrochromed"






_________________
Magnus Thomé
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Magnus Thomé skrev:
3D-printad och sen "electrochromed"




Mandalorian



Men FÖRH-E SÅ COOLT!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
MrCrankyface
Skåne
Här sen Jul 2022
Inlägg: 11



Magnus Thomé skrev:
3D-printad och sen "electrochromed"



]

Galet bra resultat, har du mer information om själva processen?

_________________
Robin Thorén
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Cammo skrev:
Magnus Thomé skrev:
3D-printad och sen "electrochromed"




Mandalorian



Men FÖRH-E SÅ COOLT!


+1!!!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MrCrankyface skrev:
Magnus Thomé skrev:
3D-printad och sen "electrochromed"



]

Galet bra resultat, har du mer information om själva processen?


Det är väl en gammal beprövad metod att få en metallliknande yta på plast vad jag vet. Men vet inte vad det heter på Svenska. Googla på det?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Minns att någon känd profil i tidningen Bilsport "förgyllde" allt o lite till av plastdelar i sina bilar för typ 30-40 år sen? Var det Lörs? Någon från Nybro?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
3D-printtråden!
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 16, 17, 18   >>
25 besök senaste veckan (34107 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande