Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Flöde (pulser) i en insugskanal: utformning av tratt
2756 besök totalt
jema
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
Jag har följande frågor, i syfte att maximera flöde i en insugskanal med hänsyn till utformning av trattar;

1. Avsmalning i en tratt - rak eller klockad (logaritmisk)?
2. Fullradie eller ej, men om fullradie - vilken radie ska man sikta på minst på "läppen"?
3. vinklade trattar - big no no? Varför?
4. Finns (teoretiskt) någon nackdel med >trattarea?

1. Jag funderade som så, att en avsmalning i en tratt bör vara mot arean proportionerlig, vilket ger en logaritmisk minskning av radien (om än liten). Dvs för varje 1% i trattens längd ökar/minskar arean 1%. Är jag helt ute o cyklar? Ritade upp lite kvickt i excel med fiktiv trattlängd 150mm, och det skulle se ut nått så här;


2. Om jag ritar en tratt med fullradie-läpp, ju större läpp jag ritar, desto mindre area kan jag ha i tratten, eftersom utrymme i sidled är en begränsande faktor. Finns det något förhållande på radien av läppen och arean av öppningen på tratten? Hur ska man tänka, 2.1) maximera arean på tratten men med minimimått för läppradie, eller 2.2) fast förhållande mellan trattarea/läppradie?

3a. Mina insugskanaler är asymetriska i CC-mått, i klarspråk har jag CC 90-122-90 (mm) (4 cyl), vilket gör att om jag vill maximera arean i trattens öppning, och samtidigt vill ha symetriska avstånd mellan varje öppning på trattarna, behöver vinkla trattarna i både X och Z led.
3b. ...det innebär ett ytterliggare vägval. När jag vinklar tratten kan jag välja antingen 3b.1) att även vinkla öppningen på tratten, eller 3b.2) göra trattarnas sidor olika långa, vilket skulle likna skissen nedan.

3c. ...en vinklad tratt (i två led) ger något spiralformad kurvation, ska man maximera radien i en sådan "helix" (varning för dum fråga)?

4. Om man leker med tanken att det inte finns något begränsning i trattarea, är det ändå en nackdel att göra den för stor? Misstänker att det kan finnas ett förhållande med avsmalning/trattlängd - någon som kan det? Dvs "Vilken % är max avsmalning i en tratt"?

Bakgrund:
Alfa Romeo TwinSpark 1962cc, 4cyl, 8v.
Flatslide förgasare
Trattarna kommer skrivas i 3D skrivare, så alla galna idéer är välkomna.

_________________
/Mattias Andolfsson
Citera
Racetech
Flöde (pulser) i en insugskanal: utformning av tratt
2756 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande