Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Type R FK8 - Bilen såld!
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (10571 totalt)
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Spännande läsning! Förstår att du tycker Hondan är väldigt komplett som bil. Den verkar ha lite det bästa av alla världar, vilket jag tycker är otroligt imponerande.

Förstår också att du längtar lite efter motorljud och grepp En F80 M3 har ju 4 dörrar... Men är verkligen gräset alltid grönare på andra sidan?

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Körde på Mantorp idag på förmiddagen med GRC. GRC borde ju döpa om sig till Porscheklubben med tanke på att typ 80% av alla bilar var Porschar =)

När jag såg alla GT3:or på parkeringen bestämde jag mig för att köra i långsamma gruppen. Det visade sig vara ett smart val för det var kanske bara 10-12 andra bilar i den gruppen så det var relativt tomt på banan. Folk var dock ganska dåliga på att släppa om långsammare bilar som körde fort, jag och en Megane låg länge bakom en Cayman som vägrade släppa om oss trots att vi säkert körde 2-3 sekunder snabbare på ett fritt varv. Hans bil var aningens snabbare på långa rakan så vi kom aldrig om. Tillslut tröttnade jag och tog ett avkylningsvarv.

Det var första gången jag körde bilen på Mantorp och bara typ andra gången på bana totalt. Jag tyckte den fungerade helt ok. Toppfarten på rakan var runt 200km/h blankt på GPS, så aningens långsammare än med både min M3:a (typ 204km/h) och min TTRS (typ 208km/h). Bästa varvtid idag blev 1:34:20, men jag var lite ringrostig och jag kan nog kapa 1-1.5 sekunder till tror jag.

Bromsarna fungerade bra och jag hade aldrig problem att få stopp på den, jag tror till och med att jag borde flytta fram mina bromspunkter en del för jag fick ofta släppa upp lite i slutet av inbromsningar. Ok grepp från CUP2:orna men jag borde nog kunna köra ännu lite hårdare.

Bilen går tyvärr på varvtalsstoppet på 2 platser på banan då 3:an är väldigt kort!

Bilen är ju utrustad med auto-broms baserad på avståndsradar och jag måste nog lista ut hur man kopplar ur denna funktion. Den gillade inte när man närmade sig bilar fort bakifrån och bilen fick för sig att hjälpa till med bromsen flera gånger då jag bromsade mig ikapp de som saktade in för tidigt.

Sista körningen innan jag åkte hem fick jag fuel-cut då jag hade för lite soppa i tanken. Jag har läst att det är ett problem och jag kan bekräfta att man inte bör gå under halv tank! Glömde bara bort att kolla på tankmätaren då det var så roligt att köra.

När jag kom hem så såg jag att bromsoken som tidigare varit fint ljusgula nu antagit en mycket mörkare nyans, jag antar att de blivit lite varma. Dagen till ära hade jag ju ändå titan-shims mellan bromsbelägg och ok, men det verkar inte ha hjälpt. Jag ska inspektera packningar sen också för att se hur de mår.

Mindre snygga mörka ok:

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Kul läsning! Jag kom också o körde men på eftermiddan idag, då var det open pit. Skitkul träff thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
In action:

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Jag har faktisk sålt bilen nu, jag kände att det blev bra tryck i marknaden och folk kom igång med att köpa bilar igen. Trötta på corona kanske? Fick nästan samma som jag själv köpte den för 1.5 år sedan så helt ok även om jag kostat på den en del.

Som vanligt så tänkte jag skriva några rader om vad som var bra och dåligt med denna bil!

Styrning:
Jag tyckte styrningen var riktigt bra, utväxlingen är snabb och tyngden i R-läget och den respons man får i bilen när man svänger är helt sjukt bra. Bästa jag kört, möjligen lika med en F430 som jag provkört en gång. Visst kunde man få ännu lite mer feedback, men det går nästan inte få med dagens elservo.

Bilen har ingen torque-steer så länge underlaget är plant, inte ens med 370hk. Men, man får passa sig om det är spår i vägen och man gasar, då kan den vandra riktigt elakt på ett sätt som en bakhjusldriven bil inte gör. Då gäller det att ha båda händerna på ratten!

Bromsar:
Bilen bromsar riktigt bra och är stabil vid hård inbromsning. Jag uppgraderade skivor och belägg enligt mitt standardrecept (Girodisc +PFC331) men ärligt talat fick jag det inte att lira 100%. Jag tyckte bromskänslan ändrades en del vid hård körning, inte så att jag fick fade, men ändå lite olika tryck som behövdes för att få bra retardation. Riktig bromskylning med slang skulle nog behövas.

Chassie:
Sjukt bra, i min mening lika bra som mina bilar med öhlinsdämpare men med möjlighet att göra den bekväm som en vanlig bil med en knapptryckning. Det är knappt att man fattar hur detta är möjligt. Geometrin på framvagnen gör också att den inte sliter så farligt snett på framdäcken också, jag har inte ändrat några hjulvinklar på denna bil!

Motor:
Jag tycker motorn är sådär, den gör sitt jobb och är inte störande slö på låga varv. Men bilen har rätt rejäl turbo-lag, så mycket att stampar du fullt vid 4000rpm på 2:an så är det inte säkert den hinner bygga fullt laddtryck innan varvtalsstoppet. Det låter inte heller speciellt upphetsande. Jag trimmade den till c:a 370hk, men ändå var den långsammare än både min M3 E46 och min TT-RS på mantorp och sviestad rakan. Kanske på grund av sämre tryck/grepp ut ut kurvorna, men ändå en viss besvikelse med tanke på bilens låga vikt.

Motor överhettar också lätt, bilen behöver en oljekylare. Vattentempen stiger efter bara 5 varv på fullt en vanlig sommardag. ~20degC. Detta gjorde mig lite trött på bilen eftersom man inte kan nöta och träna varv på varv.

I övrigt har jag varit rätt så nöjd med den, den är väldigt bekväm och praktisk som vardagsbil och har mycket utrustning!

Vad blir det för bil nu då? Time will tell! Men den kommer inte att ha framhjulsdrift och 4 cylindrar i alla fall! =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Intressant! Hur var det med torque steer på bana?

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Intressant! Hur var det med torque steer på bana?


Jag har inte märkt av detta nån gång på bana, bara kört på sviestad och Mantorp men där har det funkat jättebra!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Lyfter min gamla döda tråd, min gamla bil är till salu igen hos min lokala bilhandlare. Var och kollade på den idag och fälgarna som Var i nyskick när jag sålde den var nu helt förstörda av korrosion från bromsdamm. Är detta vanligt från damm av PFC belägg om man inte tvättar av efter varje bankörning?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Type R FK8 - Bilen såld!
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (10571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande