Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Type R FK8 - Bilen såld!
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (10575 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Kunde inte hålla mig
Fk8an är bättre original än sin företrädare FK2 i alla fall!

Det man märker på många bilar med elektronisk fjädring och olika körlägen är att man krämar på jättemycket dämpning i "R/sport/race-läget" för att det ska märkas att det händer något. Sällan till någon positiv effekt för väghållningen dock. Sen plockar man ju inte allt med dämpning, mycket av karaktären ligger även i fjäder vilket såklart inte påverkas.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Peo.K skrev:


Tror vi har likadana bromsar på Civic och min Megane, Jag kör med Endless belägg och har aldrig någonsin upplevt så distinkta bromsar på någon annan bil tidigare!

Ska bli kul o följa dina framfarter med Japsen thumbs up


Jag har hört mycket bra om endless, jag kanske ska prova dessa nästa gång för att jämföra? Vad heter modellen som du kör på?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



iqbad skrev:
Peo.K skrev:


Tror vi har likadana bromsar på Civic och min Megane, Jag kör med Endless belägg och har aldrig någonsin upplevt så distinkta bromsar på någon annan bil tidigare!

Ska bli kul o följa dina framfarter med Japsen thumbs up


Jag har hört mycket bra om endless, jag kanske ska prova dessa nästa gång för att jämföra? Vad heter modellen som du kör på?



Förra säsongen åkte jag ME46 som är ett Endurancebelägg som ska hålla dubbelt så länge som ett ME22 som sitter på nu så ska utvärdera dessa i vår är planen, ME46 kostar nära 10000:- och på dom fick jag ut 80 varv innan dom började krokna, tror att jag kommer få ut mer än 40 varv på ME20/22 som kostar hälften, återkommer i ärendet:-)

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Har inte hänt så mycket här tyvärr, körde 20min på sviestad på sportvagnsdagen men sen tröttnade familjen och jag fick åka hem. Har köpt ett lock till bromsvätskebehållaren som hag tänkte modda så man kan trycksätta behållaren för att lufta bromsarna. Är inte helt hundra på att jag får det till men jag ska göra ett försök!

Sedan tröttnade jag på Scorpion avgassystemet som satt på när jag köpte bilen, så jag bestämde mig för att byta tillbaka till original. Det var hyfsat lätt att byta tycker jag. Nu ör bilen tyst och man slipper drone på motorvägen. Den ryckighet som jag upplevt på låga varv när bilen är kall försvann också


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Fyller mittenpipan någon "funktion" på dessa bilar, eller är det bara en utseendegrej? De flesta eftermarknadssystem jag har sett har ju bara två utblås, men ser att ditt Scorpion har tre? För det är väl det som är på bilden?

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
linpaul skrev:
Fyller mittenpipan någon "funktion" på dessa bilar, eller är det bara en utseendegrej? De flesta eftermarknadssystem jag har sett har ju bara två utblås, men ser att ditt Scorpion har tre? För det är väl det som är på bilden?


Original så är det tredje utblåset en typ av resonator som minskar drone, men jag är tveksam till att Scorpion tänkt och räknat så mycket på detta. De har typ bara svetsat på mitten utblåset på en av de två bakre ljuddämparna, det drönade på rätt bra runt 3000rpm! Nu med original så låter det typ ingenting! Synd att man inte kan få en 4:a med turbo att låta bra! Man kan få dom att låta mycket, men knappast bra! Bilen hade gärna fått låta som en m3e46, kan nån fixa det?

Japp det är Scorpion som är på bilden, 3-tums istället för 2.5 och en dämpare mindre.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Ja det där med 4-cyl o turbo är en svårknäckt nöt när det gäller ljudbilden... Tycker personligen att vissa system på Megane RS låter rätt trevligt. Men du vet ju mycket väl vilken skillnad det gör om man lägger till en cylinder

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare

Jag har hört några Fiat / Abarth av nuvarande modell som haft otroligt maffigt avgasljud. Om det var eftermarknadsystem eller inte vet jag inte. Gissar på fyror men det kanske är treor i dom? Lät nog ballare än M2an faktiskt

_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Magnus Thomé skrev:
Jag har hört några Fiat / Abarth av nuvarande modell som haft otroligt maffigt avgasljud. Om det var eftermarknadsystem eller inte vet jag inte. Gissar på fyror men det kanske är treor i dom? Lät nog ballare än M2an faktiskt


Där satte du mitt i prick Magnus thumbs up Dessa Abarths låter himla himla trevligt att jag inte tänkte på dom...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare

Vete faaaan hur de gjort för att lyckas så bra om det är fyror i dom!

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Det har inte hänt allt för mycket med bilen, hann knappt köra någonting med bilen under 2019, men kanske hinner jag några fler vändor under 2020!

Jag har i alla fall slitit ut mina continental så nu blir det CUP2 i originalstorlek, får passa mig när det regnar då jag använder bilen till vardags, men jag provar i alla fall!



Jag körde ett tag med PFC331 också till vardags, på min TT-RS funkade detta mycket bra och det gnisslade väldigt lite tillsammans med girodisc skivor. Men på civicen funkade det inte alls av någon anledning. Det gnisslade så mycket att till och med barnen på dagis frågade varför min bil lät så konstigt, jag fick byta tillbaka till original belägg för att kunna köra bilen.

Vad har jag tänkt då för 2020? Bättre grepp med CUP2, bättre bromsar (?) och mer effekt! =)

Jag har beställt en PRL intercooler och Hondata flashpro. Jag tänkte först gå lite mer all-in med också downpipe och oljekylare, men jag snålade lite då jag inte orkar byta downpipe. Om jag får problem överhettning så kanske det blir en oljekylare sen i ett senare skede. Jag tänkte göra en egen custom-mapp till min bil där jag bland annat fixar en del grejer som jag stört mig lite på:

1. Samma gasrespons i comfort mode som i de andra (den känns sjukt slö nu så fort man väljer comfort)
2. Original effekt på 1:an och 2:an (kanske aningens mer på höga varv på 2:an, jag får se)
3. Högre effekt på 3:an och uppåt.

Jag tänkte sen undvika den typiskt tråkiga momentkurvan som blir på dessa chippade bilar med fullt moment så fort den kan bygga laddtryck och sedan sjunkande moment fram till till varvtalsstoppet. Istället kommer jag låta momentet vara original (runt 400Nm) fram till 4000-varv, därefter rampar jag upp det så att jag har så mycket som möjligt från 4500 och framåt. Då borde motorn få en till kick vid 4500rpm och sedan dra hårt till 7000. I princip så följer jag alltså den nedre kurvan upp till 4000 sedan rampas den upp mot den övre kurvan så att jag når den vid 4500rpm.



Mina bromskivor börjar bli lite slitna så jag tänkte köpa nya girodisc istället.

Jag har fortfarande inte provat bilen på mantorp än, kommer jag kunna köra snabbare än jag gjorde med TT:n med dessa mods? Jag är inte säker men jag ska göra mitt bästa!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Tycker det är helrätt att satsa på Cup2:or som "vardagsdäck" thumbs up Lite ska det ju kännas att man lever när det regnar

Bra val

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Jag passade på att ta bort fronten i helgen och byta intercooler, jävligt många clips som behövde monteras bort men annars rätt så enkelt. Det blev en intercooler från PRL, den var väldigt fin och speciellt endstyckena var fint bearbetade.





Nu kanske jag fått ett varv till med full effekt innan bilen överhettar? =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Magnus Thomé skrev:
Jag har hört några Fiat / Abarth av nuvarande modell som haft otroligt maffigt avgasljud. Om det var eftermarknadsystem eller inte vet jag inte. Gissar på fyror men det kanske är treor i dom? Lät nog ballare än M2an faktiskt


Det är fyror men de har ett speciellt ventilsystem som kan variera längden på kamaxellyftet, det påverkar definitivt ljudet.

Tittade under en Abarth 595 Competizione och den har bara katalysator som ljuddämpning. Håller med om att turbofyror generellt inte låter så kul, tror det mest beror på lågt varvtal och assymetriskt grenrör som introducerar lite undertoner. Man kan få mycket ljud men inte bra ljud, bättre att dämpa rejält isf eller ha ett system som kan öppna en ventil för mer ljud.

När vtech sugmotorn passerar 5000rpm och drar till över 8000 så tycker jag att den låter rätt trevligt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Bromsskivorna började se lite ledsna ut så jag passade på att byta till giridisc sluttade skivor som brukar hålla riktigt bra. Hade dessa på min TT-rs och var mycket nöjd.



_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Girodisc är riktigt fina grejer, och kul att fler börjar använda dom här i Sverige thumbs up Jag har dock fått uppleva värmesprickor på en uppsättning framskivor, men det var på en likadan blysläde som jag numera kör, så det var inte så konstigt Jag tycker ändå att Girodisc gör otroligt bra skivor thumbs up

Ska bli kul att se dina varvtider på Mantorp sen Och väldigt nyfiken på vad du kommer tycka om PSC2...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
linpaul skrev:
Girodisc är riktigt fina grejer, och kul att fler börjar använda dom här i Sverige thumbs up Jag har dock fått uppleva värmesprickor på en uppsättning framskivor, men det var på en likadan blysläde som jag numera kör, så det var inte så konstigt Jag tycker ändå att Girodisc gör otroligt bra skivor thumbs up

Ska bli kul att se dina varvtider på Mantorp sen Och väldigt nyfiken på vad du kommer tycka om PSC2...


Aha, intressant att höra. Blev det småsprickor på utan då eller hur såg det ut? Nån snubbe på civicX forumet i USA påstår sig ha kört 30 trackdays med samma skivor som jag har nu utan att behöva byta, men man vet ju inte hur hårt han kört.

Ja, det ska bli spännande att köra på Mantorp nu med dessa mods. Jag är dock lite ringrostig så vi ska nog inte hoppas allt för mycket på bra tider. Cup2 har jag kört på 2 bilar tidigare och jag tycker dom är bra, vi får se nu hur länge de håller med normal camber

När blir premiärturen med din nya bil?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Angående skivorna så satt dom på en bil som hade körts väldigt hårt i kombination med Endless-belägg som tålde hur mycket stryk som helst, så tillslut gav framskivorna upp helt enkelt. När vi sedan bytte till likadana skivor men valde Carbotech XP12:or istället, så var det inte längre något problem thumbs up Bilen vägde ju sina +1800kg, så det går inte att jämföra riktigt.

Jo jag vet att du kört på PSC2 förut, men nu blir det ju lite annorlunda förutsättningar och andra dimensioner, så det ska ändå bli spännande att höra vad du tycker.

Min bil ska väl bli klar till våren. Den ska ju stå i Mantorp Parks monter på Elmia i påsk, så jag har lovat att den ska vara körklar till dess

Här är bilder på skivan...



_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Jag var taggad att köra imorgon på sviestad men såg nu att de ställt in körningen passade på att tvätta bilen lite i alla fall! Nu är bilen i princip redo, det återstår bara att installera hondata så jag får 50hk till.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Alltid härligt med en riktig vårtvätt 👍😀 Synd att Sviestad blev inställt imorgon. Hur känns det med bilen annars? Hondata och sedan nöjd? Funkar den bra till vardags?

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
linpaul skrev:
Alltid härligt med en riktig vårtvätt 👍😀 Synd att Sviestad blev inställt imorgon. Hur känns det med bilen annars? Hondata och sedan nöjd? Funkar den bra till vardags?


Ja, jag ska nog inte göra nåt mer än Hondata, det känns som att det räcker. Generellt så är jag väldigt nöjd med bilen, den har nästan allt som jag önskar av en bil som ska köras aktivt. Bromsar, chassie och styrning är riktigt bra. Den fungerar faktisk kanonbra till vardags, drar lite bensin, går bekvämt i comfort läget och jag får plats med 2 bakåtvända barnstolar. Bagageutrymmet är faktiskt väldigt stort också!

Men, gräset är ju alltid grönare på andra sidan och jag saknar motorljud och grepp. Jag kan liksom inte glömma ljudet från min M3E46 eller accelerationen från min TT-RS.

Jag provsatt en M2:a på BMW i Linköping får några veckor sedan, har dock aldrig kört en sådan (alla mina kompisar bryr sig bara om hybrid-bilar, något jag spyr på, så jag har tyvärr inte så bra möjligheter att provköra häftiga bilar) men det känns som att den har ljudet och greppet som jag saknar med den här bilen. Men den är ju bra mycket mindre också så det kommer att bli lite jobbigare med barnen. =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic Type R FK8 - Bilen såld!
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (10575 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande