Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Mk1 AW11'85- Ska försöka börja svänga igen...
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
11 besök senaste veckan (96441 totalt)
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Tänkte skicka upp en liten projekttråd här, har kanske inte så mycket att skriva om men om intresse för mitt hobbyfordon finns så kanske tråden blir lång.

Historien börjar egentligen redan 2001 eller 2002 nånting när jag för första gången snubblade över en AW11 men det blev inte nån affär då pga jag och säljaren hade olika åsikter om vad den bilen var värd:D

Efter den titten så köpte jag en 200sx och lekte med fram tom 06 då den såldes för att jag tänkte köpa en finare bruksbil istället, trodde att jag hade lekt av mig det värsta...

Det tog inte så lång tid innan det började klia lite i fingrarna, kändes rätt tomt att bara äga en bil... Sen är det så att jag aldrig har glömt bort den där MR2:an, tycker det är en ball bil. Mittmotor samt 80-tals design lockar mig på något skumt sätt.

Sagt o gjort, vara bara till att börja jaga bil, hittade en i Stockholm som jag åkte upp och tittade på men den var i rätt risigt skick i lacken samt att den knackade oroväckande i motorn kall. Jag åkte hem utan bil och det var skönt det för jag har i efterhand fått reda på att motorn rasade för nya ägaren strax efter köpet. Har absolut inget emot att handla bil med knackande motor men då ska priset vara därefter.

Efter lång blocketdammsugning kom tillslut min bil ut till försäljning, en 85:a. Flyttgodsimporterad från USA i mitten av 90-talet, Topplockspackningen var gången stod det i annonsen, bilen startade inte. Den hade en dåligt lagd lack. Men det var trots allt en komplett AW11 som bara stod en timmes färd hemifrån. Var ju bara till att låna en släpvagn och åka o hämta.



Väl hemma så var det ju till att försöka komma fram till vad jag hade köpt. Visade sig vara en bil i ett i mina ögon väldigt fint skick för att vara tillverkad 1985 i Japan. Det finns absolut ingen rost under och knappt inte nånting på karossen heller. Det som är trist är att bilen nån gång under sin livstid har blivit omlackad utan att man har demonterat några lister utan bara maskerat runt dem:(

Med ett friskt batteri och några nya tändstift startade faktiskt eländet, så jag testkörde lite och passade på att besikta bilen innan garageperioden inleddes. Bilen gick genom med blankt papper förutom nerslag på att det saknades varselljus fram.

Nu är vi nånstans runt februari 2008.

När jag körde med bilen kunde jag inte hitta några direkta fel på topplockspackningen däremot hade tempmätaren spelet och pendlade upp och ner som 17, efter lite felsökning kom jag fram till att felet ligger i mätaren så jag har för tillfället gjort en fullösning med en separat vattentempmätare. Om någon har ett instrument liggandes till en aw11 får ni gärna höra av er...

Ett annat fel var att det var olja i kylvätskan, det betyder ju oftast att packningen är kass men efter lite felsökning så insåg jag att oljekylaren var boven i dramat, sitter en "termos" på dessa bilar en vatten/oljekylare.
Efter att ha förbikopplat oljekylaren så verkade bilen fungera.


Men vad är det för slags projektbil om man inte skruvar något med den? Med tanke på att jag köpte den till i mina ögon rätt pris och jag ändå hade planerat att riva maskinen så gjorde jag det iaf, mest för att slippa chansa och kanske bli ståendes mitt i sommarsäsongen, det är inget roligt nämligen.

Så planen var att skicka ur maskinen och byta packningar,ringar, kamrem och vattenpump.

Det var bara till att städa ur garaget och sätta igång. Nu såg det väl tillräckligt anständigt ut för att kunna riva ur en maskin.



Bara rulla in bilen och börja palla upp:





Säljaren ljög ju inte när han sa att avgaset var nytt... Fick förövrigt med diverse bra att ha grejer, fyllde bagaget på vectran. Fick bl.a annat med ett shortshift kit, renoveringssats till fördelaren, renoveringssats till elhissen på högersiden som hugger.



Som synes så var den rätt skitig och ful i motorrummet. Kan ju förövrigt redan nu säga att jag inte är någon putsmänniska. Jag gör så gott jag kan men jag orkar inte hålla på som man gjorde när man var ung och rengjorde och lackade minsta lilla detalj. Men jag ska försöka att varje sak som jag pillar sönder och sätter ihop igen ska se lite bättre ut än innan iaf.



Det är en helt klart enkel bil att plocka ur motorn på, inte många saker att plocka bort innan man kan sänka motorn, snart såg det ut såhär ovanifrån.



Då var det ju bara till att rulla fram motorlyften, eller motorsänken kanske man ska säga?



Snart stod den stadigt på golvet.



För er som blir osäker på min säkerhet kan jag ju visa att jag har besiktade verktyg...



och snart satt motorn uppsatt i stativet(tack som f-n Preben för inhandlingshjälpen)


_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Tar väl och fortsätter kasta in lite bilder från motorrenoveringen.

Känns som att jag hittade orsaken till det chippande ljudet vid gaspådrag...



Utöver den saknade skruven så var det även en spricka i grenröret som ngn klåpare hade svetsat så det såg ut som fan. Missade att ta kort på det men det är nu svetsat med pinnsvets med gjutjärnspinne samt ordentligt förvärmt.

Motorn börjar se lite naken ut.



Den hade ju sölat lite olja...



Även fördelaren läckte en hel del. Renoveringssats till den fick jag med av tidigare ägaren. Bytte Lager,packbox samt o-ring en lugn dag på jobbet så det har jag tyvärr inga bilder på.



När jag plockade bort veven stötte jag på det första oväntade. Vevlagrena var tämligen slitna. Som tur var hade veven klarat sig men jag blev lite ledsen ett tag:) Var bara till att beställa nya lager.



När jag kikade på de gamla lagrena så märkte jag att det verkade vara 3 olika fabrikat på lager . Det gjorde mig lite orolig men jag beställde std lager och hoppades på det bästa. Jag passade även på att beställa grön plastigage för att kunna kontrollera lagerspelen vid ihopmonteringen.

Men var tog motorn vägen?



Bestämde mig för att ta med grejerna till jobbet så jag har bättre tvättmöjligheter där, känns lite fel att stå och tvätta oljiga motordelar och låta resterna rinna ut i trekammarbrunnen...
Passade även på att plocka ur ventilerna, rengöra dem och byta ventiltätningar samt självklart slipa in ventilerna. Som vanligt när man gör ett maratonmek så glömmer man totalt bort att folk uppskattar kort på det man gör. Har bara kort på hur det såg ut efteråt tyvärr.



Förbränningsrum.



Det var allt för ikväll...

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Fortsätter väl lite till, är trött på att bygga staket...

När allt är tvättat o klart är det väl dags för lite färg?



Här gapar det tomt... Här ser ni min fullösning på den felaktiga oljekylarröret, den städintresserade ser att det är ett dammsugarrör



Den skarpsynte såg även på den förra bilden att en bussning till växelviren var kass.
Fick gräva runt en stund i lådorna innan jag hittade en lösning på det.



Blev jäkligt bra faktiskt, hade 2 lager i precis rätt utvändiga dimension, vara bara till att lägga mellan en bricka på varje sida för att bredden skulle bli rätt. Funkar kanon.

Passade även på att montera short shift kitet som jag fick med när jag köpte bilen.

Bort med mittkonsolen o vad hittar vi där?



Lossa skruvarna o vänd upp o ner på hela skiten...



Gammal spak bredvid ny kartong...



och till sist spakarna bredvid varandra, syns inte mycket skillnad men jag tycker den blev trevligare att växla, körde dock knappt ingenting innan jag bytte spak så jag har svårt att jämföra egentligen...




Dags att lägga i veven...



Som jag skrev längre upp i tråden så satt det vevlager av tre olika fabrikat i motorn :o . Det gjorde mig lite lätt nervig men jag beställde som sagt ändå standardlager för jag kunde inte se några markeringar om att det skulle vara ngt annat i den. Passade även på att beställa plastigage från en snubbe på ebay. Jag trodde jag bjöd på en strip men tydligen köpte jag en liten låda med 20-30 stycken i Så ifall någon vill köpa en strip eller 2 skicka ett PM, har mer än vad jag behöver under min livstid...

Dålig bildkvalitè men lagerspelet är bra...



Det visade sig att alla lagerspel stämde med standardlager, kändes skönt att få det bekräftat. Iom att Toyota kör med lösa axiallager som inte jag är så van vid passade jag även på att mäta upp axiallagerspelet bara för att känna mig säker på att allt stämde.



Även det spelet låg klart inom toleransvärdena. Nu kan man sova lugnt:D Rengjorde kolvarna, monterade nya kolvringa, kolvringsgapen var rätt från början, slapp justera ringarna nånting. Glömde självklart ta kort på det momentet. men här sitter iaf vevstakar+kolvar i blocket.



Ny vevaxeltätning monterad...




oljepump samt oljesugrör monterat.



Sen svor jag en stund och plockade sedan bort oljesugröret igen för att kunna få dit skvalpplåten...



Sumpen återmonterad, bottendelen klar:D



Motorn vänd på rätt köl igen, ny vattenpump och kamremsspännare monterad.



Börjar ju äntligen se ut som en motor igen, så jäkla skönt...










Nu är det rätt nära...




Kabelpiska monterad, motor klar att hinkas i bilen...


_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006
Inlägg: 578



Ser ju kanon ut Magnus fått bra fason på nya leksaken!
Blev för stor avsaknad efter du sålt 200an eller??

mvh Jon

_________________
Jon Rolfsson
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Japp, trodde att jag klarade mig utan leksak men det gick inte... Denna är ju inte lika snabb rakt fram men när det svänger piskar den 200:an. Börjar ju bli gammal nu så det är ju bra om man inte kör så snabbt:D

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Faktiskt en rätt häftig bil för att vara en toyota.. Projektet kommer att följas med spänning.

Lycka till

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006
Inlägg: 578



MagnusS skrev:
Japp, trodde att jag klarade mig utan leksak men det gick inte... Denna är ju inte lika snabb rakt fram men när det svänger piskar den 200:an. Börjar ju bli gammal nu så det är ju bra om man inte kör så snabbt:D


Haha ja de e svårt att hålla sig undan

_________________
Jon Rolfsson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Kul läsning och intressant bil. thumbs up
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
KS_Wolfman skrev:
Faktiskt en rätt häftig bil för att vara en toyota.. Projektet kommer att följas med spänning.

Lycka till




hehe, ja visst fan är det de:D Kul att någon tittar...

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Kul läsning och intressant bil. thumbs up



tackar tackar

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Det har efterfrågats lite bilder på bilen, så här kommer ett gäng. Notera att jag inte är någon fotograf och jag har bara en billig kamera men ni ser ju iaf hur bilen ser ut(förhoppningsvis). :lol:

Bilen ur den vinkeln jag gillar bäst...



Här ser man tidigare ägares bättringar på förardörren



Lamporna i fronten är ett 20minutersfix en kväll för att sbp tyckte att jag behövde ha varselljus. Sitter inga parkerings/varselljus på AW11 orginal. Skulle vilja ha en annan lösning men vet inte vad jag ska sätta dit. Iom att min bil är en amerikaimport så har jag positionsljus på sidorna isället... De passade jag också på att koppla in, får se vad farbror blå säger...





och så här ser insidan ut... Jag vet att jag behöver dammsuga bilen Någon som vet var man kan köpa tutknappar som passar i en sabelt ratt? Min tutknapp är nu en snabblösning sen kvällen innan sbp och jag stör mig oerhört på den. Har ni några tips?


_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Lid
Vårgårda
Här sen Jun 2004
Inlägg: 40



Riktigt frän!!! thumbs up
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Hoppsan, tidig MR2 i dessa trakter... Det hade jag alldeles missat. Gillar dem i all dess 80-talsutstrålning thumbs up

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235



Kul projekt!
Gamla mr2 ser bra ut för att vara 80-talsbil.

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Nu har det hänt lite igen, betoning på lite:D



En uppsättning bättre begagnade svängartofflor ska pryda orginalfälgarna...



Tänkte försöka att svänga lite nästa helg i Bilsport Superstage. Egentligen var planen att uppgradera chassiet mer innan men jag köpte en traktor istället och då räckte inte pengarna till bilen:D Men den är hyggligt stadig iaf:D

Slänger med en bonusbild på när syrrans grabb lånade bilen en sväng o självklart fick ragg direkt...


_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Kom på att det fanns en tråd här som inte har blivit uppdaterad de senaste 5 åren eller så

Bilen har stått avställd i typ 3 år men nu är jag på gång med bilen igen och har gjort den lite mer anpassad för att svänga...

Börjar med lite bilder från i vintras:





Idag har jag piskat AW11...

har haft en riktigt rolig dag, Det var mest Volvo o ett par gamla Oplar, o så jag då

Frontplåten på MR2 verkar inte vara gjord för att gå rätt genom en snövall av blötsnö i 80 blås så den behöver lite kärlek nu, framskärmarna grovriktade jag på plats...















[youtube]uvLOFwQMCJQ[/youtube]

Riktigt skoj o sladda lite och grilla korv, synd att det är så få tillfällen på året isen är kraftig nog här nere.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Måste börja med en stämningsbild, fan va jag gillar denna lilla fula japan...



Jag började med att riva frambromsarna, de låg på litegrann märkte jag, Var lite kärvhet i glidbultarna, sen slet jag ur kolvarna för säkerhets skull, inga skador där inte men det var rätt skitigt, Får beställa en ny packningssats imorgon, Passade på att lägga på lite svart färg på grejerna också, målet är väl att byta till värre bromsar framöver men man vet ju inte vilket år det blir.



Sen blev det lite polyurethan bussningar i framvagnen, Köpte kitet för en jäkla massa år sen men bytte bara till styrväxeln och krängningshämmarna av ngn konstig anledning, men nu ska allt dit. Planen från början var att jag skulle vara seriös o lacka alla bärarmar o göra fint men vintern försvann i ett nafs så det får bli såhär.
Jo, jag vet, det ser ut som kriget på arbetsbänken...



När bussningarna var på plats kunde jag inte hålla mig utan jag kastade dit coiloversen fram, Fan va sugen jag är på att provköra...


_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Sen var det dags för ett besök hos SBP

Han gnölade lite om att den var låg, samt att den var lite hård i fjädringen

Men jag kontrade glatt att det var ju minst 1 cm frigång mellan stänkskydden och bromsprovaren :?


_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Sen blev det till att ha MR2 som bruksis ett par veckor, Testade med bakåtvänt först men det vart inget bra i den lilla kupén så pojken får åka framåtvänt i MR2...



Idag skulle sambon på kalas, Jag hade i uppdrag att handla mat, Tog såklart AW11 då det är en ypperlig shoppingbil med sina 2 bagageutrymmen :roll:

Efter mathandlingen hade jag ett lass ved hemma att stapla...

I normala fall tar det 10 min att köra till ICA, idag tog det nästan 2h :lol:

Körde en fin runda, totalt oplanerad och valde mer eller mindre väg när jag kom till en korsning, Till slut vart det grusväg för hela slanten, Blev runt en mil fin nysladdad grusväg, Kom fram till att chassiet är lite för stumt för grus, Den släpper tidigt och lite lynnigt på lösgrus...

I övrigt är jag nöjd med chassiet, Har inte utvärderat coilisarna klart än då jag är för feg/mogen för att testa hårt nog på gata men om jag jämför med slitna orginalprylar så är skillnaden milsvid, Jag upplever den iofs ngt svajig men det beror nog antagligen på däcken, som just nu är några gamla Michelin Energy saver. Har en uppsättning 16" däck o fälgar som ska få pryda bilen snart, skulle bara ha fått fälgarna blästrade och lackade men ingen verkar ha tid/lust.
Grövre kränghämmare vore nog också mumma, men för i år får bilbudgeten anse sig vara förbrukad, Nu ska jag köpa mat till häst och ev en fyrhjuling till grabben för de ev. pengar som blir över, Ska bara övertala sambon först.

Bromsarna testade jag lite idag också, är då orginalstorlek men jag hängde på EBC greenstuff klotsar, Bettar riktigt bra faktiskt, sen lär de vill inte trivas på bana utan överhetta som fan men om man jömför med innan så är det en grym skillnad, Bifogar en bild på de gamla klotsarna, De hade gjort sitt och blivit lite misshandlade tror jag :lol: :lol:



När jag var ute idag o inte alls visste var jag var kom jag fram till en sjö med en karta bredvid, var tvungen att stanna till o se om jag kunde få ngn nedtråd...





Det fick jag inte, så jag fortsatte en bit till o då förstod jag till slut varför jag kände mig lite vilsen.


_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Ikväll fick bilen sin nya uppsättning hjul, 16x8" Borbetfälgar, skodda med 215/40-16 Yokohama gummin, Innan tyckte jag att bilen hade en viss komfort trots chassimodifieringarna, Nu är den lilla komforten borta, Nu är den hemsk



Behöver nog sänka den lite till fram tror jag, ska köra lite först o se hur det funkar.
Passade också på att ta bort stänkskydden, dels har de tagit i lite på sistone sen så vill jag göra den lite mer hemlig, Står MR2 på stänkskydden bak o det är synd att bjuda på det:) Nu är den enda synliga Toyotamärkningen den på rutorna :lol:

Mindre roligt är att det var lite rost bakom hö stänkskydd bak, Såg lite misstänkt ut på vänstersidan så där har nog ngn tidigare ägare mixtrat lite
Så nu har man lite mer på "to do" listan.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
En bild i dagsljus med nya hjulen, Vad tycker ni om höjden? Funderar på att sänka den kanske 15 mm till fram.


_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Mk1 AW11'85- Ska försöka börja svänga igen...
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
11 besök senaste veckan (96441 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande