|
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13271
10 Jan 2019 17:42
Karlsson skrev: | GustafB skrev: | Tips på bredare släp utan kåpa?
Tänker minst 220 cm brett och minst 500 cm långt och möjlighet till däcksställning fram. |
Kolla med Westbay ifall de kan sälja utan skåp. Det är de släpen jag hittat hittills som ser bäst ut. |
Bisting brukar förorda Humbaur, han gillar stora släp... finns i ordentliga storlekar med både stora och små hjul
_________________ Tord Ringenha11
|
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979
10 Jan 2019 20:12
Det går ju också att vända sig till t ex Co släpet (i Rottneros) så bygger de ett släp enligt era önskemål. Bra kvalité!
_________________ Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
|
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433
11 Jan 2019 11:43
Brian James och Ifor Williams har biltransportsläp som är 220 breda och 500 långa. Vet dock inte om Ifor Williams har däckstälning som standard tillbehör eller om man får snickra en egen. Båda tillverkarna kör med 195/60R12 som däck vilket är en helt ok kompromiss. Blir svårt att få ok lasthöjd med fullstora däck och 220 i bredd.
Har själv ett Ifor Williams CT167 med samma däck och rullar lätt upp till ca 100-110km/h, där efter börjar det gå tyngre och förbrukningen sticker. Har även lånat westbay med småhjul och Bålsta släpet med stora hjul. Westbay börjar gå riktigt tungt i 90+ medans Bålsta med stora hjul kan man köra 140 utan att det känns tungt. 10" hjul hade jag undvikit då det kostar i bränsleförbrukning.
_________________ Jacob Blomqvist
Honda SC CC Elise S2
|
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808
11 Jan 2019 13:52
JBT skrev: | Brian James och Ifor Williams har biltransportsläp som är 220 breda och 500 långa. Vet dock inte om Ifor Williams har däckstälning som standard tillbehör eller om man får snickra en egen. Båda tillverkarna kör med 195/60R12 som däck vilket är en helt ok kompromiss. Blir svårt att få ok lasthöjd med fullstora däck och 220 i bredd.
Har själv ett Ifor Williams CT167 med samma däck och rullar lätt upp till ca 100-110km/h, där efter börjar det gå tyngre och förbrukningen sticker. Har även lånat westbay med småhjul och Bålsta släpet med stora hjul. Westbay börjar gå riktigt tungt i 90+ medans Bålsta med stora hjul kan man köra 140 utan att det känns tungt. 10" hjul hade jag undvikit då det kostar i bränsleförbrukning. |
Ifor williams har tyvärr inga racesläp. De har tyvärr ingen modell som kan lasta låga racebilar från fabrik. En bekant säljer sådana och vi gick verkligen igenom allt innan jag istället köpte en westbaykärra.
Brian James är ju dock väldigt inriktade på just racetrailers så där var de inga problem.
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326
11 Jan 2019 13:58
Bra info
Så 10" hjul drar märkbart mer bränsle och funkar sämre i högre farter?
Det ger några värdefulla cm på lasthöjden men det kanske inte är värt det?
Westbay Raceliner kan man få utan kåpa. I fullbredd 2470 mm skulle bilen gå på med splittern montern. Förutsatt att det går att få tillräckligt låg lastvinkel..
Men 100k ex moms bär emot för en öppen trailer.
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848
Trådstartare
11 Jan 2019 14:16
JBT skrev: | Brian James och Ifor Williams har biltransportsläp som är 220 breda och 500 långa. Vet dock inte om Ifor Williams har däckstälning som standard tillbehör eller om man får snickra en egen. Båda tillverkarna kör med 195/60R12 som däck vilket är en helt ok kompromiss. Blir svårt att få ok lasthöjd med fullstora däck och 220 i bredd.
Har själv ett Ifor Williams CT167 med samma däck och rullar lätt upp till ca 100-110km/h, där efter börjar det gå tyngre och förbrukningen sticker. Har även lånat westbay med småhjul och Bålsta släpet med stora hjul. Westbay börjar gå riktigt tungt i 90+ medans Bålsta med stora hjul kan man köra 140 utan att det känns tungt. 10" hjul hade jag undvikit då det kostar i bränsleförbrukning. |
Är det 2 eller 3 axlad westbay du kört? De har ju mycket treaxlat
_________________ /Andreas Karlsson
Camaro V8TC
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
11 Jan 2019 14:23
15 tummare ska det va monterat utanför så blir det inte svårt med höjden, sen ett par bra race ramps gärna tipp sen är det hur enkelt som helst att lasta.
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326
11 Jan 2019 15:06
Supramannen skrev: | 15 tummare ska det va monterat utanför så blir det inte svårt med höjden, sen ett par bra race ramps gärna tipp sen är det hur enkelt som helst att lasta. |
Det svåra för mig är att bilen är 231 cm bred i fronten (med infinityvingarna demonterade).
Utan splitter är den 200 cm och då funkar det med utanpåliggande hjul på släpet.
Men det vore så skönt att kunna lasta komplett. Men det kanske är omöjligt att få tillräckligt låg lastvinkel för att få på bilen med splittern monterad.
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
11 Jan 2019 15:58
Då kanske du måste köra på ett typ maskin släp med små hjul, då kan du ju köra med överhäng..
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808
11 Jan 2019 16:34
GustafB skrev: | Supramannen skrev: | 15 tummare ska det va monterat utanför så blir det inte svårt med höjden, sen ett par bra race ramps gärna tipp sen är det hur enkelt som helst att lasta. |
Det svåra för mig är att bilen är 231 cm bred i fronten (med infinityvingarna demonterade).
Utan splitter är den 200 cm och då funkar det med utanpåliggande hjul på släpet.
Men det vore så skönt att kunna lasta komplett. Men det kanske är omöjligt att få tillräckligt låg lastvinkel för att få på bilen med splittern monterad. |
Har väldigt svårt och tro att din bil med splitter monterad går på något släp i standardutförande.
Z4an med Gt3 splitter fram, samma som Cammo har på sin går på utan att ta i någonstans med westbays standardramper. Det utsticket fram är precis vad som går utan att splittern skulle ta i ramperna.
Vet du vad du har för avstånd mellan centrum framhjul till framkant splitter? Kan gå ut och mäta och jämföra så ser man rätt snabbt om de är möjligt eller inte.
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
11 Jan 2019 18:06
Därför du måste ha ett maskin släpp som är platt på med custom ramper och race ramps så kommer det gå, det blir långt men det kommer gå
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433
11 Jan 2019 23:04
Karlsson skrev: | JBT skrev: | Brian James och Ifor Williams har biltransportsläp som är 220 breda och 500 långa. Vet dock inte om Ifor Williams har däckstälning som standard tillbehör eller om man får snickra en egen. Båda tillverkarna kör med 195/60R12 som däck vilket är en helt ok kompromiss. Blir svårt att få ok lasthöjd med fullstora däck och 220 i bredd.
Har själv ett Ifor Williams CT167 med samma däck och rullar lätt upp till ca 100-110km/h, där efter börjar det gå tyngre och förbrukningen sticker. Har även lånat westbay med småhjul och Bålsta släpet med stora hjul. Westbay börjar gå riktigt tungt i 90+ medans Bålsta med stora hjul kan man köra 140 utan att det känns tungt. 10" hjul hade jag undvikit då det kostar i bränsleförbrukning. |
Är det 2 eller 3 axlad westbay du kört? De har ju mycket treaxlat |
Tror det var treaxlat. De flesta av deras 3500kg släp är 3 axlade känns det som. 3 axlat är förövrigt en idiotlösning då det inte går att flytta släpet en millimeter för hand i sidled, högre soppa förbrukning och ger längre lastvikt på släpet.
_________________ Jacob Blomqvist
Honda SC CC Elise S2
|
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10148
12 Jan 2019 01:08
JBT skrev: | Karlsson skrev: | JBT skrev: | Brian James och Ifor Williams har biltransportsläp som är 220 breda och 500 långa. Vet dock inte om Ifor Williams har däckstälning som standard tillbehör eller om man får snickra en egen. Båda tillverkarna kör med 195/60R12 som däck vilket är en helt ok kompromiss. Blir svårt att få ok lasthöjd med fullstora däck och 220 i bredd.
Har själv ett Ifor Williams CT167 med samma däck och rullar lätt upp till ca 100-110km/h, där efter börjar det gå tyngre och förbrukningen sticker. Har även lånat westbay med småhjul och Bålsta släpet med stora hjul. Westbay börjar gå riktigt tungt i 90+ medans Bålsta med stora hjul kan man köra 140 utan att det känns tungt. 10" hjul hade jag undvikit då det kostar i bränsleförbrukning. |
Är det 2 eller 3 axlad westbay du kört? De har ju mycket treaxlat |
Tror det var treaxlat. De flesta av deras 3500kg släp är 3 axlade känns det som. 3 axlat är förövrigt en idiotlösning då det inte går att flytta släpet en millimeter för hand i sidled, högre soppa förbrukning och ger längre lastvikt på släpet. |
Jag drar en del med båtsläp, 3500 kg, och även med två axlar så är det bara att glömma att flytta för hand ensam. Men jag kommer inte heller på några fördelar med tre axlar mer än att de borde vara mindre känsliga för hur lasten placeras, vilket inte känns helt relevant när man lastar en bil.
_________________ Anders Hansson
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326
12 Jan 2019 17:56
Tror dubbelaxligt 10" släp i fullbredd från Westbay med 3,5m ramper + extra plankor kan gå.
Men man kommer behöva lååångt rakt utrymme för att lasta på.
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13271
12 Jan 2019 18:06
Gatorna brukar vara tillräckligt långa enligt min erfarenhet...
_________________ Tord Ringenha11
|
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433
12 Jan 2019 19:44
GustafB skrev: | Tror dubbelaxligt 10" släp i fullbredd från Westbay med 3,5m ramper + extra plankor kan gå.
Men man kommer behöva lååångt rakt utrymme för att lasta på. |
Du får på Porschen på de flesta högbyggda släp med tipp om du har långa ramper. Jag hade valt ett släp med 12" hjul och lite längre ramper än 10" hjul. Jag personligen tycker också att bladfjädrar är bättre än gummitorsion fjädring.
Sedan hade jag inte valt Westbay då jag tycker de är dyra i förhållande till vad man får. 100 kex för ett 3.5 tons tippsläp med ramper är mycket pengar.
_________________ Jacob Blomqvist
Honda SC CC Elise S2
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326
13 Jan 2019 10:46
JBT skrev: | GustafB skrev: | Tror dubbelaxligt 10" släp i fullbredd från Westbay med 3,5m ramper + extra plankor kan gå.
Men man kommer behöva lååångt rakt utrymme för att lasta på. |
Du får på Porschen på de flesta högbyggda släp med tipp om du har långa ramper. Jag hade valt ett släp med 12" hjul och lite längre ramper än 10" hjul. Jag personligen tycker också att bladfjädrar är bättre än gummitorsion fjädring.
Sedan hade jag inte valt Westbay då jag tycker de är dyra i förhållande till vad man får. 100 kex för ett 3.5 tons tippsläp med ramper är mycket pengar. |
Förslag på andra leverantörer som kan bygga lågt 240 cm släp? Det lutar åt 10" hjul. Svårt att jämföra min bil mot andra med mitt långa utstick fram.
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
RYDH
Karlskoga
Här sen Feb 2009
Inlägg: 341
13 Jan 2019 16:42
GustafB skrev: | JBT skrev: | GustafB skrev: | Tror dubbelaxligt 10" släp i fullbredd från Westbay med 3,5m ramper + extra plankor kan gå.
Men man kommer behöva lååångt rakt utrymme för att lasta på. |
Du får på Porschen på de flesta högbyggda släp med tipp om du har långa ramper. Jag hade valt ett släp med 12" hjul och lite längre ramper än 10" hjul. Jag personligen tycker också att bladfjädrar är bättre än gummitorsion fjädring.
Sedan hade jag inte valt Westbay då jag tycker de är dyra i förhållande till vad man får. 100 kex för ett 3.5 tons tippsläp med ramper är mycket pengar. |
Förslag på andra leverantörer som kan bygga lågt 240 cm släp? Det lutar åt 10" hjul. Svårt att jämföra min bil mot andra med mitt långa utstick fram. |
Ring och prata med Arne Åström på SM-släpet och hälsa från mig!
https://www.sm-slapet.se/
Mvh. Jörgen.
_________________ Jörgen Rydh
Dodge Viper GTS Hardcore Edition
|
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433
13 Jan 2019 17:35
Frågan är om du behöver ha lemmar eller ej på släpet. Behöver du inte lemmar så kan du köpa vilket släp som helst som saknar sarg på sidan och är tillräckligt bred för bilen och sedan låta splittern sticka ut utanför släpet.
Blyss har eller bygger garanterat ett släp som passar. Om man kollar på deras priser så kostar ett 500x 210 brett släp med tipp 4500 euro. Borde inte vara många hundra euro till för ett som är lite bredare.
_________________ Jacob Blomqvist
Honda SC CC Elise S2
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
13 Jan 2019 18:01
Exakt. Blyss körde puppan. Mycket
Mer prisvärt än westbay
Större hjul med tipp helst
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
|