Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpråd bilsläp
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (4990 totalt)
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13265



Karlsson skrev:
GustafB skrev:
Tips på bredare släp utan kåpa?
Tänker minst 220 cm brett och minst 500 cm långt och möjlighet till däcksställning fram.


Kolla med Westbay ifall de kan sälja utan skåp. Det är de släpen jag hittat hittills som ser bäst ut.


Bisting brukar förorda Humbaur, han gillar stora släp... finns i ordentliga storlekar med både stora och små hjul

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det går ju också att vända sig till t ex Co släpet (i Rottneros) så bygger de ett släp enligt era önskemål. Bra kvalité!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Brian James och Ifor Williams har biltransportsläp som är 220 breda och 500 långa. Vet dock inte om Ifor Williams har däckstälning som standard tillbehör eller om man får snickra en egen. Båda tillverkarna kör med 195/60R12 som däck vilket är en helt ok kompromiss. Blir svårt att få ok lasthöjd med fullstora däck och 220 i bredd.

Har själv ett Ifor Williams CT167 med samma däck och rullar lätt upp till ca 100-110km/h, där efter börjar det gå tyngre och förbrukningen sticker. Har även lånat westbay med småhjul och Bålsta släpet med stora hjul. Westbay börjar gå riktigt tungt i 90+ medans Bålsta med stora hjul kan man köra 140 utan att det känns tungt. 10" hjul hade jag undvikit då det kostar i bränsleförbrukning.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



JBT skrev:
Brian James och Ifor Williams har biltransportsläp som är 220 breda och 500 långa. Vet dock inte om Ifor Williams har däckstälning som standard tillbehör eller om man får snickra en egen. Båda tillverkarna kör med 195/60R12 som däck vilket är en helt ok kompromiss. Blir svårt att få ok lasthöjd med fullstora däck och 220 i bredd.

Har själv ett Ifor Williams CT167 med samma däck och rullar lätt upp till ca 100-110km/h, där efter börjar det gå tyngre och förbrukningen sticker. Har även lånat westbay med småhjul och Bålsta släpet med stora hjul. Westbay börjar gå riktigt tungt i 90+ medans Bålsta med stora hjul kan man köra 140 utan att det känns tungt. 10" hjul hade jag undvikit då det kostar i bränsleförbrukning.


Ifor williams har tyvärr inga racesläp. De har tyvärr ingen modell som kan lasta låga racebilar från fabrik. En bekant säljer sådana och vi gick verkligen igenom allt innan jag istället köpte en westbaykärra.

Brian James är ju dock väldigt inriktade på just racetrailers så där var de inga problem.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Bra info thumbs up
Så 10" hjul drar märkbart mer bränsle och funkar sämre i högre farter?
Det ger några värdefulla cm på lasthöjden men det kanske inte är värt det?

Westbay Raceliner kan man få utan kåpa. I fullbredd 2470 mm skulle bilen gå på med splittern montern. Förutsatt att det går att få tillräckligt låg lastvinkel..
Men 100k ex moms bär emot för en öppen trailer.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
JBT skrev:
Brian James och Ifor Williams har biltransportsläp som är 220 breda och 500 långa. Vet dock inte om Ifor Williams har däckstälning som standard tillbehör eller om man får snickra en egen. Båda tillverkarna kör med 195/60R12 som däck vilket är en helt ok kompromiss. Blir svårt att få ok lasthöjd med fullstora däck och 220 i bredd.

Har själv ett Ifor Williams CT167 med samma däck och rullar lätt upp till ca 100-110km/h, där efter börjar det gå tyngre och förbrukningen sticker. Har även lånat westbay med småhjul och Bålsta släpet med stora hjul. Westbay börjar gå riktigt tungt i 90+ medans Bålsta med stora hjul kan man köra 140 utan att det känns tungt. 10" hjul hade jag undvikit då det kostar i bränsleförbrukning.


Är det 2 eller 3 axlad westbay du kört? De har ju mycket treaxlat

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



15 tummare ska det va monterat utanför så blir det inte svårt med höjden, sen ett par bra race ramps gärna tipp sen är det hur enkelt som helst att lasta.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Supramannen skrev:
15 tummare ska det va monterat utanför så blir det inte svårt med höjden, sen ett par bra race ramps gärna tipp sen är det hur enkelt som helst att lasta.


Det svåra för mig är att bilen är 231 cm bred i fronten (med infinityvingarna demonterade).
Utan splitter är den 200 cm och då funkar det med utanpåliggande hjul på släpet.
Men det vore så skönt att kunna lasta komplett. Men det kanske är omöjligt att få tillräckligt låg lastvinkel för att få på bilen med splittern monterad.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Då kanske du måste köra på ett typ maskin släp med små hjul, då kan du ju köra med överhäng..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



GustafB skrev:
Supramannen skrev:
15 tummare ska det va monterat utanför så blir det inte svårt med höjden, sen ett par bra race ramps gärna tipp sen är det hur enkelt som helst att lasta.


Det svåra för mig är att bilen är 231 cm bred i fronten (med infinityvingarna demonterade).
Utan splitter är den 200 cm och då funkar det med utanpåliggande hjul på släpet.
Men det vore så skönt att kunna lasta komplett. Men det kanske är omöjligt att få tillräckligt låg lastvinkel för att få på bilen med splittern monterad.


Har väldigt svårt och tro att din bil med splitter monterad går på något släp i standardutförande.
Z4an med Gt3 splitter fram, samma som Cammo har på sin går på utan att ta i någonstans med westbays standardramper. Det utsticket fram är precis vad som går utan att splittern skulle ta i ramperna.

Vet du vad du har för avstånd mellan centrum framhjul till framkant splitter? Kan gå ut och mäta och jämföra så ser man rätt snabbt om de är möjligt eller inte.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Därför du måste ha ett maskin släpp som är platt på med custom ramper och race ramps så kommer det gå, det blir långt men det kommer gå

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Karlsson skrev:
JBT skrev:
Brian James och Ifor Williams har biltransportsläp som är 220 breda och 500 långa. Vet dock inte om Ifor Williams har däckstälning som standard tillbehör eller om man får snickra en egen. Båda tillverkarna kör med 195/60R12 som däck vilket är en helt ok kompromiss. Blir svårt att få ok lasthöjd med fullstora däck och 220 i bredd.

Har själv ett Ifor Williams CT167 med samma däck och rullar lätt upp till ca 100-110km/h, där efter börjar det gå tyngre och förbrukningen sticker. Har även lånat westbay med småhjul och Bålsta släpet med stora hjul. Westbay börjar gå riktigt tungt i 90+ medans Bålsta med stora hjul kan man köra 140 utan att det känns tungt. 10" hjul hade jag undvikit då det kostar i bränsleförbrukning.


Är det 2 eller 3 axlad westbay du kört? De har ju mycket treaxlat


Tror det var treaxlat. De flesta av deras 3500kg släp är 3 axlade känns det som. 3 axlat är förövrigt en idiotlösning då det inte går att flytta släpet en millimeter för hand i sidled, högre soppa förbrukning och ger längre lastvikt på släpet.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



JBT skrev:
Karlsson skrev:
JBT skrev:
Brian James och Ifor Williams har biltransportsläp som är 220 breda och 500 långa. Vet dock inte om Ifor Williams har däckstälning som standard tillbehör eller om man får snickra en egen. Båda tillverkarna kör med 195/60R12 som däck vilket är en helt ok kompromiss. Blir svårt att få ok lasthöjd med fullstora däck och 220 i bredd.

Har själv ett Ifor Williams CT167 med samma däck och rullar lätt upp till ca 100-110km/h, där efter börjar det gå tyngre och förbrukningen sticker. Har även lånat westbay med småhjul och Bålsta släpet med stora hjul. Westbay börjar gå riktigt tungt i 90+ medans Bålsta med stora hjul kan man köra 140 utan att det känns tungt. 10" hjul hade jag undvikit då det kostar i bränsleförbrukning.


Är det 2 eller 3 axlad westbay du kört? De har ju mycket treaxlat


Tror det var treaxlat. De flesta av deras 3500kg släp är 3 axlade känns det som. 3 axlat är förövrigt en idiotlösning då det inte går att flytta släpet en millimeter för hand i sidled, högre soppa förbrukning och ger längre lastvikt på släpet.


Jag drar en del med båtsläp, 3500 kg, och även med två axlar så är det bara att glömma att flytta för hand ensam. Men jag kommer inte heller på några fördelar med tre axlar mer än att de borde vara mindre känsliga för hur lasten placeras, vilket inte känns helt relevant när man lastar en bil.

_________________
Anders Hansson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Tror dubbelaxligt 10" släp i fullbredd från Westbay med 3,5m ramper + extra plankor kan gå.
Men man kommer behöva lååångt rakt utrymme för att lasta på.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13265



Gatorna brukar vara tillräckligt långa enligt min erfarenhet...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



GustafB skrev:
Tror dubbelaxligt 10" släp i fullbredd från Westbay med 3,5m ramper + extra plankor kan gå.
Men man kommer behöva lååångt rakt utrymme för att lasta på.


Du får på Porschen på de flesta högbyggda släp med tipp om du har långa ramper. Jag hade valt ett släp med 12" hjul och lite längre ramper än 10" hjul. Jag personligen tycker också att bladfjädrar är bättre än gummitorsion fjädring.
Sedan hade jag inte valt Westbay då jag tycker de är dyra i förhållande till vad man får. 100 kex för ett 3.5 tons tippsläp med ramper är mycket pengar.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



JBT skrev:
GustafB skrev:
Tror dubbelaxligt 10" släp i fullbredd från Westbay med 3,5m ramper + extra plankor kan gå.
Men man kommer behöva lååångt rakt utrymme för att lasta på.


Du får på Porschen på de flesta högbyggda släp med tipp om du har långa ramper. Jag hade valt ett släp med 12" hjul och lite längre ramper än 10" hjul. Jag personligen tycker också att bladfjädrar är bättre än gummitorsion fjädring.
Sedan hade jag inte valt Westbay då jag tycker de är dyra i förhållande till vad man får. 100 kex för ett 3.5 tons tippsläp med ramper är mycket pengar.


Förslag på andra leverantörer som kan bygga lågt 240 cm släp? Det lutar åt 10" hjul. Svårt att jämföra min bil mot andra med mitt långa utstick fram.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
RYDH
Karlskoga
Här sen Feb 2009
Inlägg: 341



GustafB skrev:
JBT skrev:
GustafB skrev:
Tror dubbelaxligt 10" släp i fullbredd från Westbay med 3,5m ramper + extra plankor kan gå.
Men man kommer behöva lååångt rakt utrymme för att lasta på.


Du får på Porschen på de flesta högbyggda släp med tipp om du har långa ramper. Jag hade valt ett släp med 12" hjul och lite längre ramper än 10" hjul. Jag personligen tycker också att bladfjädrar är bättre än gummitorsion fjädring.
Sedan hade jag inte valt Westbay då jag tycker de är dyra i förhållande till vad man får. 100 kex för ett 3.5 tons tippsläp med ramper är mycket pengar.


Förslag på andra leverantörer som kan bygga lågt 240 cm släp? Det lutar åt 10" hjul. Svårt att jämföra min bil mot andra med mitt långa utstick fram.


Ring och prata med Arne Åström på SM-släpet och hälsa från mig! thumbs up
https://www.sm-slapet.se/

Mvh. Jörgen.

_________________
Jörgen Rydh
Dodge Viper GTS Hardcore Edition
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Frågan är om du behöver ha lemmar eller ej på släpet. Behöver du inte lemmar så kan du köpa vilket släp som helst som saknar sarg på sidan och är tillräckligt bred för bilen och sedan låta splittern sticka ut utanför släpet.

Blyss har eller bygger garanterat ett släp som passar. Om man kollar på deras priser så kostar ett 500x 210 brett släp med tipp 4500 euro. Borde inte vara många hundra euro till för ett som är lite bredare.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Exakt. Blyss körde puppan. Mycket
Mer prisvärt än westbay

Större hjul med tipp helst

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
Köpråd bilsläp
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (4990 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande