Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
RM 2019
1, 2   >>
5287 besök totalt
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801


Trådstartare
När det gäller ( RM ) så känns Kinnekulle banan och området
aningen litet för ett RM.
Tyvärr inte det bästa valet då jag tror att antalet deltagande bilar
kan bli färre.

Kinnekulle saknar:
-Inga boxar att hyra ( man måste ju ta hänsyn till vädret i Okt )
Inte det största problemet , men bra att några team försvinner in
i boxar när tävlingen går i Okt.

Minus Kinnekulle:
-Trångt uppe på banområdet , riktigt trångt om drygt 30 team deltar.
Många av de team som kör RM använder ju sig av bussar mm.
RM är långlopp och då behövs ju bussar , verktyg mm uppe vid banan.
På ett sådant evenemang kan inte bussarna parkeras nere på gräsmattan.

Minus Kinnekulle:
-För få toaletter mm ( ca 2 st uppe vid banan ) inte bra.
På ett RM har det varit många team personer och besökare.
Många team kommer redan dagen innan och det belastar faciliteter.

Fördel Kinnekulle:
Visst , det kan ju bli fler team från ERCUP och NSHC då dessa bilar
kan hävda sig bättre på den typen av bana.
( Kanske färre MSLS team )

Banan i sig är välskött , engagerad personal är deras styrka.

Lite negativt men GOD JUL ändå

_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801


Trådstartare
En fråga !

Varför kan man inte körs RM i långlopp med ( 2 KLASSER )

2019 kommer ju Kinnekulle användas som bana.
Detta är ju ett litet försök för att jämna ut differensen
i varvtider mellan bilarna.
Men
Det vet ju alla som skruvar och kör tävlingsbil.
DET GÅR JU INTE
Det skiljer ju ändå alldeles för mycket mellan seriernas bilar.

- Det är inte så roligt att tävla mot bilar som har 100-150 fler hk.

- Det är inte så kul att vinna när man vet förutsättningarna.

"VIKTIGT"
TIDIGARE VINNARE FÖRTJÄNAR SINA BUCKLOR TILL 100%
ALLA HAR FÖLJT GÄLLANDE REGLER

_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



tobbe #25 tornado skrev:
En fråga !

Varför kan man inte körs RM i långlopp med ( 2 KLASSER )

2019 kommer ju Kinnekulle användas som bana.
Detta är ju ett litet försök för att jämna ut differensen
i varvtider mellan bilarna.
Men
Det vet ju alla som skruvar och kör tävlingsbil.
DET GÅR JU INTE
Det skiljer ju ändå alldeles för mycket mellan seriernas bilar.

- Det är inte så roligt att tävla mot bilar som har 100-150 fler hk.

- Det är inte så kul att vinna när man vet förutsättningarna.

"VIKTIGT"
TIDIGARE VINNARE FÖRTJÄNAR SINA BUCKLOR TILL 100%
ALLA HAR FÖLJT GÄLLANDE REGLER


RM handlar väl inte bara om varvtider och HK?
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801


Trådstartare
Hellas skrev:
tobbe #25 tornado skrev:
En fråga !

Varför kan man inte körs RM i långlopp med ( 2 KLASSER )

2019 kommer ju Kinnekulle användas som bana.
Detta är ju ett litet försök för att jämna ut differensen
i varvtider mellan bilarna.
Men
Det vet ju alla som skruvar och kör tävlingsbil.
DET GÅR JU INTE
Det skiljer ju ändå alldeles för mycket mellan seriernas bilar.

- Det är inte så roligt att tävla mot bilar som har 100-150 fler hk.

- Det är inte så kul att vinna när man vet förutsättningarna.

"VIKTIGT"
TIDIGARE VINNARE FÖRTJÄNAR SINA BUCKLOR TILL 100%
ALLA HAR FÖLJT GÄLLANDE REGLER


RM handlar väl inte bara om varvtider och HK?


Är det ironi ?
Om JA
Glöm då texten under :-)

Jag tänkte med mitt inlägg så här.
Det lite kortare svaret.

Fråga:
Varför tävlar inte Clio cup bilarna ihop med Porsche Cup bilarna ?
Svar :
Prestandan skiljer sig åt FÖR mycket mellan bilarna.

Tex ...
Volym motor
Hk
Varvtider

Därför har man olika klasser i racing.
Inget konstigt med det.

Det var med hänsyn till detta min enkla fråga kom ifrån.

_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



tobbe #25 tornado skrev:
Hellas skrev:
tobbe #25 tornado skrev:
En fråga !

Varför kan man inte körs RM i långlopp med ( 2 KLASSER )

2019 kommer ju Kinnekulle användas som bana.
Detta är ju ett litet försök för att jämna ut differensen
i varvtider mellan bilarna.
Men
Det vet ju alla som skruvar och kör tävlingsbil.
DET GÅR JU INTE
Det skiljer ju ändå alldeles för mycket mellan seriernas bilar.

- Det är inte så roligt att tävla mot bilar som har 100-150 fler hk.

- Det är inte så kul att vinna när man vet förutsättningarna.

"VIKTIGT"
TIDIGARE VINNARE FÖRTJÄNAR SINA BUCKLOR TILL 100%
ALLA HAR FÖLJT GÄLLANDE REGLER


RM handlar väl inte bara om varvtider och HK?


Är det ironi ?
Om JA
Glöm då texten under :-)

Jag tänkte med mitt inlägg så här.
Det lite kortare svaret.

Fråga:
Varför tävlar inte Clio cup bilarna ihop med Porsche Cup bilarna ?
Svar :
Prestandan skiljer sig åt FÖR mycket mellan bilarna.

Tex ...
Volym motor
Hk
Varvtider

Det skiljer helt enkelt för mycket i bilarnas varvtider.
Därför har man olika klasser i racing.

Det var med hänsyn till detta min enkla fråga kom ifrån.


Blir skillnaden lika stor om bägge bilarna kör 225-rdäck? Om sedan bilarna ska köra 8h med max 100-120liters tank och 90 eller 120min körpass så blir skillnaden än mindre. Porschen lär vara snabbare över ett varv, men till kostnaden av bränsleförbrukning och däckslitage.

Har du något bra förslag på uppdelning?
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801


Trådstartare
Hellas skrev:
tobbe #25 tornado skrev:
Hellas skrev:
tobbe #25 tornado skrev:
En fråga !

Varför kan man inte körs RM i långlopp med ( 2 KLASSER )

2019 kommer ju Kinnekulle användas som bana.
Detta är ju ett litet försök för att jämna ut differensen
i varvtider mellan bilarna.
Men
Det vet ju alla som skruvar och kör tävlingsbil.
DET GÅR JU INTE
Det skiljer ju ändå alldeles för mycket mellan seriernas bilar.

- Det är inte så roligt att tävla mot bilar som har 100-150 fler hk.

- Det är inte så kul att vinna när man vet förutsättningarna.

"VIKTIGT"
TIDIGARE VINNARE FÖRTJÄNAR SINA BUCKLOR TILL 100%
ALLA HAR FÖLJT GÄLLANDE REGLER


RM handlar väl inte bara om varvtider och HK?


Är det ironi ?
Om JA
Glöm då texten under :-)

Jag tänkte med mitt inlägg så här.
Det lite kortare svaret.

Fråga:
Varför tävlar inte Clio cup bilarna ihop med Porsche Cup bilarna ?
Svar :
Prestandan skiljer sig åt FÖR mycket mellan bilarna.

Tex ...
Volym motor
Hk
Varvtider

Det skiljer helt enkelt för mycket i bilarnas varvtider.
Därför har man olika klasser i racing.

Det var med hänsyn till detta min enkla fråga kom ifrån.


Blir skillnaden lika stor om bägge bilarna kör 225-rdäck? Om sedan bilarna ska köra 8h med max 100-120liters tank och 90 eller 120min körpass så blir skillnaden än mindre. Porschen lär vara snabbare över ett varv, men till kostnaden av bränsleförbrukning och däckslitage.

Har du något bra förslag på uppdelning?


Fråga 1
Nej Skillnaden blir så klart inte lika stor.
Men
Lite som RM bilar kvalar , så ser resultatet ut om inget stort händer.
Varvtider är en viktig parameter.
Fråga 2
Jag bestämmer inte detta med RM och bucklor.
Ville bara lufta ämnet och lyssna runt lite vad andra tycker.

För att på sikt är det bara dom starkare bilarna med många hk som
vill köra RM.
Inte bra ... tycker jag.
Tappar RM bilar gör kanske ord serier det också.
Jag kan väl tycka att RM kan klassas in lite som ERCUP och MSLS jobbar.
En klass med motorer upp till 2.3 L tex.
Sedan får starkare bilar göra upp om andra pokalen.

Ang 2 klasser:
Jag pratar INTE utifrån mig själv eller egen bil och team.
Det är viktigt att känna till.
Vi åker ju numera en 3.2 liters motor , ganska standard.
Våran bil kommer att tävla i stora klassen i så fall.

Min önskan är att alla Team som kommer till en tävling ska
känna en viss chans på bra placering.
Inte bara komma till ett race för att fylla upp startfältet.

Så tänker jag ...

_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



tobbe #25 tornado skrev:


Fråga 1
Nej Skillnaden blir så klart inte lika stor.
Men
Lite som RM bilar kvalar , så ser resultatet ut om inget stort händer.
Varvtider är en viktig parameter.
Fråga 2
Jag bestämmer inte detta med RM och bucklor.
Ville bara lufta ämnet och lyssna runt lite vad andra tycker.

För att på sikt är det bara dom starkare bilarna med många hk som
vill köra RM.
Inte bra ... tycker jag.
Tappar RM bilar gör kanske ord serier det också.
Jag kan väl tycka att RM kan klassas in lite som ERCUP och MSLS jobbar.
En klass med motorer upp till 2.3 L tex.
Sedan får starkare bilar göra upp om andra pokalen.

Ang 2 klasser:
Jag pratar INTE utifrån mig själv eller egen bil och team.
Det är viktigt att känna till.
Vi åker ju numera en 3.2 liters motor , ganska standard.
Våran bil kommer att tävla i stora klassen i så fall.

Min önskan är att alla Team som kommer till en tävling ska
känna en viss chans på bra placering.
Inte bara komma till ett race för att fylla upp startfältet.

Så tänker jag ...


Abolut, visst vore det kul, bäst och mest spännade för alla om varje team hade chansen till vinst. Men då tror jag inte på att tex begränsa motorer i volym till 2-2.3l för då skenar kostnaden och färre har chans till vinst. Mest HK vann varken förra RM eller årets RM.

Bra val av motor, S54 är ett underverk och med tillräckligt av HK och skönsång för att vinna RM
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801


Trådstartare
Jag vet att alla förstår vad jag menar med tex ...
Hk
Volym

Det är såklart inte bara hk som avgör och det har jag inte skrivit heller.

Jag skrev inte att ALLA team ska ha chans på vinst.
Jag skrev att alla team skulle ha chans på en BRA placering.

Jag varken kan ändra eller vet exakt hur en uppdelning eventuellt
skulle kunna se ut på RM i framtiden.
Problematiken kanske ingen ansvarig vill ta i ???
Och då är det ju inget problem :-)

Tackar !!!
Jo då ...
Bmw motorn ska säkert kunna lev lite 2019

_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
DK racing
Sthl
Här sen Sep 2005
Inlägg: 66



Hej! Jag kan tycka att valet av bana är lite konstigt med tanke på banans storlek... o då tänker jag främst på depån uppe på banan. Tycker därimot att "campingen" nedanför är utmärkt!. Personligen tycker jag att Kinnekulle är mera utmanande och roligare att köra än Mantorp. Jag Förstår såklart oxå att Kinnekulle är en bana som mer än iaf Mantorp jämnar ut odsen mellan de som har mycket effekt under huven mot de mer effektsvaga bilarna. Men jag tror inte den banan gynnar ide'n med ett RM då jag tror Mantorp drar mera team.

Kanske Gelleråsen är ett alternativ? Vad vet jag?

Att dela in RM et i 2 klasser är jag helt i mot då jag tycker att "extra regler" bara krånglar till det. Tanken med ett RM är väl att samla de starkaste teamen som är aktiva inom grenen eller hur? O vad jag vet så har väl samtliga serier som deltar en klass med hyggligt fria regler så det bör inte vara ett problem tycker jag.

Angående olika effekter på bilar så har det såklart betydelse men det är inte allt! Vi hade ganska precis 221hk i våran gamla Opel o det räckte till en 7e plats och då stod vi stilla 3 varv också.

Något som därimot skulle göra det mera jämlikt är om respektive serie kunde sätta sig ner och enas om ett gemensamt reglement som gäller för just det vi håller på med dvs Långlopp. Ett bra exempel på ett problem mellan serierna är bränsletankens storlek...borde inte vara helt omöjligt att förslagsvis mötas på mitten någonstans mellan 120L o 60L. Detta skulle nog gynna samtliga serier då valfriheten skulle öka för teamen samt vi skulle få mera rörlighet mellan serierna. Det jag menar är att man inte är "låst" till en serie med sin bil pga reglementet.

Som en bonus till i ett gemensamt reglemente kommer då även ett RM vara ganska okomplext att arrangera iaf regelmässigt.

Trots alla olikheter med alla bilar o team så tycker jag nog ändå att RM i oktober är årets höjd punkt!

_________________
Daniel Grape
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801


Trådstartare
Hej

GRATTIS till fin 7e placering.

Jag kan absolut hålla med dig i mycket.
Helt klart ...

Dock så skiljer det massor i reglementet mellan serierna.
-Motor volym
-Hk
-Tank volym
Dessa parametrar genererar varvtider så klart.
Ska man köra till sig en bra placering måste vassa bilar bryta/strula mm.
På ren varvtid kan man inte haka på.
Det ser man ju på kvalet.

Tex:
ERCUP har max 2.3 L
Max 60 L tank
Det gör att man max kan ladda på med ca 250-260hk
( Alt för att få de 60 L bensin att räcka 90 min som är max stint i ERCUP )

MSLS har max 5.8 L sugmotor eller 3.0 L övertrycksmotor.
Tank max 130 L totalt.
Vissa åker +400 hk ( vissa +450 hk ? )

NSHC vet jag ej ? Sorry !
Den serien är snarlik ERCUP kan jag gissa.

Detta blir omöjligt att justera endast på RM
Bilen måste vara anpassad för SIN serie.
MSLS
ERCUP
NSHC
Men att få ett ROLIGARE RM för ALLA så tyckte jag att 2 klasser kunde vara
en bra enkel lösning.
Man kör tillsammans och delar ut 2 bucklor.
En RM TOTAL buckla
En RM KLASS 2 buckla

Sen ska man komma ihåg att detta med 2 bucklor är min idé.
Det kanske inte är fler än jag som tycker detta med 2 bucklor vore
någon bra lösning , och då ändras ju inget och allt är som vanligt.
Vi får väl se vad det blir.


Vi kanske ses på RM 2019

thumbs up

_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801


Trådstartare
Jag fick idén till 2 bucklor eftersom jag körde utomlands i +3000 klassen.
Och
Vi körde (ihop) med stora GT klassen

Vi kom 2a i +3000 klassen
Och
Vi blev sen 3a TOTALT

Att vi blev 3 totalt sett händer typ aldrig , men att man ändå
har 2 klasser och 2 bucklor gör att många som kör i
klenare klasser KOMMER till tävlingen och deltar.

OM det bara vore 1 KLASS och 1 BUCKLA skulle betydligt färre +3000 bilar delta.

Nu var start fältet fullt av bilar i (båda) klasserna.
Lika roligt att tävla oavsett klass.
Det är gentlemannamässig racing det ...

_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134



Under hösten har racingutskottet haft flera möten med de tre serierna MSLS, ERCup och NSHC för att diskutera möjliga samordningar av tävlingar och hur RM 2019 ska genomföras. Så era tankar ovan är inte nya och de har stötts och blötts nu under några månader.

På ett fysiskt möte i Jönköping i november visade det sig inte helt lätt att komma överens, främst för att de tre serierna har ganska olika förutsättningar när det gäller antalet deltagande team och bilarnas prestanda. Men till slut hittade man ändå flera möjligheter att samarbeta och samordna tävlingstillfällen inom serierna. På detta sätt ser det ut som att alla tre serierna ska kunna fortleva med rimliga kostnader 2019 för deltagande team.

När det gäller reglerna för RM så är det ju tre parter plus Racingutskottet som måste komma överens. På RM-tävlingen 2017 var det 39 deltagande team varav 21 från MSLS, 11 från ERCup och 7 från NSHC. På tävlingen 2018 var det 31 team varav 14 från MSLS, 14 från ERCup och bara 3 från NSHC.

På novembermötet meddelade NSHC att de inte ville arrangera RM 2019 på Mantorp, men att de kunde tänka sig att göra det på Kinnekulle där motoreffekt inte får lika avgörande betydelse som på Mantorp. För att göra det mer rättvist och få fler team från NSHC, ERCups originalklass och MSLS "enklare" klasser, så diskuterades också att RM skulle prisbedömas i två kategorier. Då skulle MSLS klass 3 samt ERCups "fria klass" köra i katergori A, medan övriga skulle köra i kategori B. Detta önskemål framfördes till Racingutskottet, och på ett möte strax före jul beslöt man att gå vidare med detta förslag till SBF's styrelse som beslutar om RM. Det är alltså inte klart men förslaget har hittills mottagits positivt.

På Mantorp kan man köra upp till 50 bilar på RM medan Kinnekulle bara har plats för 40 bilar. Serierna har varit överens om att på Mantorp vid maxantal fördela platserna med 20 till MSLS och 15 vardera till ERCup och NSHC. För RM på Kinnekulle har NSHC och ERCup erbjudit MSLS oförändrat 20 platser medan NSHC och ERCup tar 10 platser vardera om alla 40 platser fylls. Detta ska fungera eftersom man är överens om att RM-tävlingen 2019 ska vara fristående och inte ingå som deltävling i någon enskild serie. Det blir alltså de bästa teamen i respektive serie som blir erbjudna platserna i RM-tävlingen.

Racingutskottet kommer den närmaste tiden se över de Ramregler för långlopp som finns sedan 2016 och tävlingsreglerna för RM 2019. Det kan därför bli aktuellt med ännu ett möte under vintern med de tre serierna för att förankra dessa regler.

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801


Trådstartare
Tack för info ang RM Olle

Där ser man ... mina tankar var era tankar.

Låter bra i mina öron.

Känns helt rätt.

thumbs up


_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



tobbe #25 tornado skrev:

Tex:
ERCUP har max 2.3 L
Max 60 L tank
Det gör att man max kan ladda på med ca 250-260hk
( Alt för att få de 60 L bensin att räcka 90 min som är max stint i ERCUP )

MSLS har max 5.8 L sugmotor eller 3.0 L övertrycksmotor.
Tank max 130 L totalt.
Vissa åker +400 hk ( vissa +450 hk ? )



Enligt Ercups regler finns ju inga restriktioner på motorer och tankvolymer? I lilla klassen är det 2.0L flerventils sugmotor.

MSLS har max 120L tankvolym och 2L cach-tank. Bränslemängden får aldrig överstiga 130L.
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801


Trådstartare
Hej Pär !

Helt rätt av dig ... nästan
Jag försöker förklara så alla kan hänga med.
För det är inte lätt ...
Även jag har fel så klart.

Du skrev:

Enligt Ercups regler finns ju inga restriktioner på motorer och tankvolymer? I lilla klassen är det 2.0L flerventils sugmotor.

MSLS har max 120L tankvolym och 2L cach-tank. Bränslemängden får aldrig överstiga 130L.


Jag svarar:

DETTA ÄR ERCUP
I Ercup tävlar man med "MAX 2,0 liters motorer med fler ventils teknik.
Tankvolym Max 66 Liter bensin
Tanken ska vara max 60 liter , plus max 6 liter i övrigt system.

Så ligger det till med Ercup.

MEN
Det finns 3-4 bilar som deltagit i en TEST KLASS som kör "tillsammans" med Ercup
"Ercup for All" har man kallat den NYA klassen.
Den klassen är i princip lika som MSLS Klass 3 , men med Max tankvolym på också 66 liter.
VIKTIGT
När det gäller RM
"Ercup for All" kommer att tävla i samma klass som "MSLS KLASS 3" bilar i Riksmästerskapet.

MSLS
Tanken ska vara max 120 liter , plus 10 liter i övrigt system.


Ercup max 66 liter bränsle och max motor 2,0 liter (fler vent tekn)
MSLS max 130 liter bränsle och max motor 5,8 liter.

En annan viktig sak som jag kan förtydliga
som ej riktigt alla kanske tänker på.
Det här med 2 klasser och pokaler i RM är ju inte
något som "någon" jobbat för.
Detta med 2 klasser är en konsekvens av att ett RM måste vara okej
och så juste som möjligt för ALLA deltagande bilar.

DETTA MED 2 KLASSER I RM GÖR JU OCKSÅ SÅ ATT
MSLS BILAR I KLASS 1 OCH KLASS 2 KAN "KÖRA"
TILL SIG POKALER.

MAN SKA KOMMA IHÅG ATT
ÄVEN OM MAN HAR 2 KLASSER I RM
SÅ TÄVLAR "ALLA MOT ALLA" I RM TOTALT SETT.
PRECIS SOM FÖRUT OAVSETT KLASS

DET "NYA" BLIR ATT DET "OCKSÅ" DELAS UT
POKALER TILL DOM 3 BILARNA I DEN MINDRE KLASSEN.

En stilla undran ...
Man kan ju undra varför MSLS har (3 klasser)
Varför inte bara en klass ?
Man har 3 klasser i serien och när det blir RM
ja då kör alla i samma klass ?

_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134



Tobbes svar är heller inte helt rätt. Jag försöker en förenklad sammanfattning:

ERCup "original" har max 2,0 liter flerventilsmotor eller max 2,3 liter tvåventilsmotor (dock max 2,5 liter med 40 kg vikttillägg). 205 breda däck för bakhjulsdrift och 225 breda däck för framhjulsdrift. Max 66 liters tank.

Några bilar har under 2018 kört i ERCup "for all" där motorbegränsningen slopats. Här har 225 breda däck tillåtits men i övrigt enligt ERCup "original". Det är denna kategori som föreslås köra ihop med MSLS klass 3 i RM. Skillnaden i tankstorlek har inte så stor betydelse eftersom man måste göra 4 depåstopp (5 stint) på 6 timmar.

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801


Trådstartare
Tack Olle !
Slarvigt av mig men så är det så klart.
Jag har ju själv tävlat med just en 2.0 liters motor i ERCUP.


_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



I Ercups reglemente står det,
"6. BRÄNSLE- OCH KYLSYSTEM
ERCup for all Tankvolym är fri. Men det får inte under något tillfälle vara mera än 66 l i det totala bränslesystemet i
tävlingsbilen. Man får alltså under inga omständigheter tanka mer än 66 l om bilen har större tankvolym.
En stark rekommendation från ERCup är att man fyller bollar i en tank med för stor tankvolym,
Detta för att undanröja eventuella misstankar om för mycket bränsle i tanken under tävling.
ER-Cup förbehåller sig rätten att kontrollera Tank och påfyllnings utrustning.
Här måste gentlemen's agreement gälla."

Iden med bollar tycker jag är smart. Då kan man enkelt "välja" tankvolym. thumbs up
Här tycker jag MSLS har en bättre lösning med tankning och förarbyten på olika platser. Då straffas törstiga bilar med en tidskrävande runda till tankfållan.

I MSLS kör man om totalen och Mantorp cup, alla mot alla. Sedan finns det såklart klassvinnare i klass 1, 2 och 3.
Jag har aldrig sagt att jag är emot fler priser i RM men jag vill ändå inte devalvera värdet av ett RM-tecken utan att det kan vara något man strävar mot genom att göra en "klassresa" med bil och team. Det jag reagerade på var förenklingen att mest HK och lägst varvtid garanterar en seger. Tar man topp 10 i MSLS totalen så gissar jag att snitt-hk ligger runt 300. Vinnarna hade 340hk. Spanska hästar dessutom. Bilen med mest effekt och de flesta varvrekorden såg vi aldrig på pallen men ofta i tankfållan.

Och tips till Arrangörerna, lägg inte RM 1 vecka efter sista serietävlingen. Man hinner ju knappt hem och ut med hunden innan man ska hoppa i race-overallen igen.

Var 2018 det första året ercup körde en klass för monstermotorer?
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801


Trådstartare
EXAKT

RM kanske blir precis så som ni kör i MSLS idag ?
TOTALVINNARE
KLASSVINNARE
Några kör i lilla klassen , några kör i stora.
Några hoppar upp till stora , någon tar steget tillbaka.

Det finns heller inget som devalverar någon vinst.
Olika klasser har man ju för att klassa in bilar
där dom hör hemma.
Så gör man i alla olika biltävlingar.
Det är ju den metoden man använder för att en seger
skall kännas riktigt värdefull.

Pär !
Du reagerar på ....att
Du skriver något om förenklingen att flest hk "garanterar" vinst.
Har jag skrivit så någonstans ?
Då ber jag om ursäkt.

Nu får man väl luta sig tillbaka och se vad SBF och racingutskottet
bestämmer sig för ang reglemente på RM.

Ja
Det var första året ERCUP provade bilar med MONSTERMOTORER
Jag hade väl inte benämnt motorerna exakt så kanske.

Själv då EDE , hur är det att åka Raket

_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
tobbe #25 tornado
Sweden
Här sen Mar 2005
Inlägg: 801


Trådstartare
Kom på en sak ...

DET VORE ROLIGT OM FLER TEAM SKREV NÅGON
LITEN RAD OM VAD NI TYCKER ANG RM



_________________
T.Soderberg
Tornado Racing
BMW M3 3.2 L
Allt i Däck Falkenberg #68
Citera
Björn Johansson
Falkenberg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 89



Bestäm hur ni vill, vi anpassar oss. Vi vill bara vinna totalen thumbs up
Citera
Allmänt banåkaforum
RM 2019
1, 2   >>
5287 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande