Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Starlet GT4 såld.. men ngt måste göras så... | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14 >> 2 besök senaste veckan (56999 totalt) |
Jag har din bil på film iaf, men jag måste redigera lite så det blir lite kortare snutt.
Dåligt ljud bara, men är ju en gammal Gopro Hero 1 så jag är nöjd att det funkade alls. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Provar väl med lite lång och oklippt film för den som orkar titta lite.
Usla spårval och en massa undanflykter finns på lager men skoj hade jag. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Det var någon trött tysk bil... Hade jag bara haft bromsar o däck att lita på så hade jag kanske laddat lite mer.
Men det kan vara lite updates på lut Dessutom var jag väl långsammare eftersom jag låg bakom _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
En fundering? En vattenkyld IC hur stor är rimligt som update och vad kan behövas för flöde på den externa pumpen? Sneglar på denna typen
https://www.racelab.se/vattenkyld-in Den bör rymmas och är nog bättre än den lilla jag rymmer nu. Är lite lönnmek på G och IC är en av de saker som ska ändras. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Om det må de lärda tvista.
Men jag har sett få tvister där vattenkylt vinner. Det ser ut som du borde kunna få dit en rejält stor luftkyld i fronten utan peoblem. (50-60mm rör räcker långt flödesmässigt mellan ic/turbo/spjäll.) Fördelar med vattenkylt, du slupper ha luftintag i fronten (om du eftersträvar 100% optimalt aerodynamiskt,) Du kan även placera vattentank, rör, slangar där du vill ha vikten ( för balansen.) Och du ackumulerar på så vis tullräcklig mängd kyla som räcker till för tillräckligt lång stund, tex dragracing eller kort rallysprint eller något sådant. I ditt fall tänker du ändå inte ha en aerodynamisk karosslinje, och har tänkt använda luftmotstånd för att kyla en annan kylare i fronten för att pumpa vatten och sedan kyla/värmeväxla igen på en annan plats. Så istället för att beakta effektiviteten för värmeväxlingen på bara en luft/luft enhet, så måste du konstruera ett system för ett vatten/luft system. Beräkna vattenflödet, sedan en luft/vatten växlare, , ajuste, elpumpen som bör ha tillräcklig effekt, utvecklar även den värme och tar sin energi från generatorn, som tar energin från veven. Och skapar spillvärme. Det här med att förflytta energi i fler steg än nödvändigt, brukar sällan löna sig. Men jag är absolut inte någon expert ska jag påpeka, jag tycker bara det känns som att gå över ån för att hämta vatten. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jo det verkar finnas en hel del åsikter om det är bra eller ej och få som testar eftersom det oftast finns utrymme på de flesta bilar. Platsen på bilden är "utsåld" redan för annat jox tyvärr. Jag har inga erfarenheter alls av vattenkyld ICs men Mattias på Sävarmotor som är "mapparguru" här i Umeåtrakten talar väl om dem. Körde WMI tidigare på en bil och det är effektivt men kräver också en del och jag körde då bara singelnozzel på dem vilken slutade med en brändkolv på cyl3 för den som köpte bilen av mig senare. Nåja jag ska grubbla vidare och se om jag får in någon vanlig IC på lämplig plats eller så.
Den krassa verkligheten är att jag inte vet ännu vad jag har för insugstemp nu eller vad den blir efter tänkta uppdatering. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Ja du ska såklart testa mäta det först, ingen anledning att bygga om något, som kanske redan fungerar bra.
Vilken billig mätare som helst att slänga ett öga pp någpn gång ibland , duger för att få en uppfattning. Behöver inte vara supersnabb heller igentligen för att iallafall få ett hum. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Nämen, en helt otippad urspårning verkar röra på sig..
Den lilla provrundan i Fällfors gav lite blodad tand och plånboken öppnades igen. Köpt ett Link PnP och då det låg en apexi laddtrycksstyrning 800cc spridare en (eller ja ett par...) e85 pumpar liggande osv så ska det förhoppnigsvis hittas lite glömda whp i lilla japanska.. målet är väl ca 3-350 whp eller mindre (eller mer). Självklart kommer man på dumheter mitt i säsongen men steg 1 är att bara swappa och lite gatmappning förmodligen på bensin och känna efter med "rövdyno"" och glatt humör. Glad nationaldag alla rejsianer Över and out// Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Hmm.... då måste jag ju trimma mer än tänkt för att hinna i kapp dig _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Du måste väl ha högre mål än att hinna ifatt mig.. Jag fantiserar om lite mer bromsar o däck att komplettera eventuell effekthöjning med. Alla dessa porschebilarna som var i Fällfors såg ut som något man vill jaga med en hemsmides farkost. Tyvärr så ska det ju svängas med och då underlättar det ju med en bättre chaufför. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Jahapp, inte röra fungerande bil fungerar sådär.
Köpte ett Link PnP för Mr2 direkt från NZ och upptäckte genast att det behövdes lite mer grejor såklart. Letade på.hyllorna efter en lamda som köptes för länge sedan. Sedan lite svetsa slipa så.. Bara resten kvar och hoppas på icke urspårat effektsökande sedan. Bensin eller E85 får se vad det blir. Målet är bättre koll och 300 whp typ. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Inte tusan görs det några större insatser på vare sig mek eller körning. Bilen fungerar ypperligt trots allt så jag har dragit mig för att göra något.
Nu står den i alla fall hos Mattias på Sävar motor för inkoppling och lite småpyssel och ska väl förhoppningsvis gå utan större överraskningar. Funderar lite ff på E85 eller bensin som bränsle men först ska den igång iaf. Skulle någon ha en catchtank på 2-3 liter som någon lessnat på att sparka runt på garagegolvet så är jag spekulant på en sådan. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Nä inte går det fort med mekandet eller körs mkt med bilskrället. Men det är väl som vanligt med mina bilar..
Står nu och det går sakta framåt med uppdatering av motorstyrningen. Sedan får vi se hur det blir helt enkelt. Börjar väl med original turbosetup så länge och ser hur det tar sig. Over and out // Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Nö det händer inte mkt för mig med toyotan.. Men Mattias på sävar Motor har sagt att den ska vara klar före hjul och han är en trollkarl på tuningen så jag litar på honom.
Efteråt ska det mappas klart hos motornord och någon form av hopp har jag att klämma ut ca 250-310whp iaf...Sedan är det inte omöjligt att jag säljer då det grubblas på något nytt i vagnsparken. Vi får se helt enkelt. Over and out// Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Våra race- och banåkarbilar Starlet GT4 såld.. men ngt måste göras så... | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14 >> 2 besök senaste veckan (56999 totalt) |