Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Starlet GT4 såld.. men ngt måste göras så...
<<   1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14   >>
14 besök senaste veckan (56976 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



gasekke skrev:
Mjo, men det värsta är ju att ens tänka på att sätta kapen i en nylackad bil


NEJ det värsta är när DU ska rengöra allt innan rondellen sätts i plåten

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Tvätt o putsa har aldrig varit ngt av mina fokusområden tyvärr..
Funktion o prestanda däremot det uppskattas

Compacten är blank o fin, och köras nästa bara i solsken.

Ska inte kapas ngt ännu då bilen är nylackad typ.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Suck, ska det vara så svårt att beställa rätt grejor och kolla innan orderläggning.. Skulle komplettera och göra klart för besiktning då jag ska operera en axel med skapligt långt mekuppehåll och rehab efter det så jag ville verkligen bli klar innan dess.

MEN ICKE
.

Nåja, får fortsätta med att skriva om sådant jag faktiskt gjort rätt istället, men det blir bra det med. Får gott om tid på mig att beställa rätt saker och kanske jag lyckas lura lillen att hjälpa mig att göra klar, då han har "turen" att bistå mig i alla mina dumheter väldigt ofta vilket jag är tacksam för, utan hjälp av vänner blir det alltid svårare.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Nämen.. det gick över förväntan med operationen (Hoppas jag..) känner suget att meka lite men är lite väl enarmad just nu och ett rejält snöfall med efterföljande mildväder och snöras satte effektivt stopp för mitt försök att ta mig in i garaget .

Men då får det väl bli en liten bildbomd på saker istället.











Inte så mkt starlet kvar helt enkelt, löjligt liten bil dessutom nu med märkliga mått på drivlina. Samma hjulbas som en Fiat 500 (av nyare modell)2300mm fast bredare ca 1740mm ett hjul i varje hörn awd och en förhoppningsvis nog pigg turbopuffra i fronten. Synd man inte hunnit testa på isen i vinter och det blir nog inte av heller är jag rädd som läget är nu med nyrenoverad axel så körs det bara automat..
Eftersom jag ville ha det originalaktigt vid besiktning och klara effekt/vikt förhållandet så.är den i stort sett original Mr2 turbo motorn men med sina 250+ hk räcker den till att flytta bilen iaf den inte alltför tung. Vet inte om den ska ses som en nertyngd starlet eller en kraftigt lättad Celica . Hjälpmedel finns sedan för lite mer effekt, med annat styrsystem e85 grövre DP o rejscat så hoppas jag på ca 320-340 hk och mer behövs inte för stunden iaf, och jag hoppas på bra köregenskaper framförallt.
Finns ju enorma mängder med trimprylar till 3sgte och den verkar rätt skottsäker i alla fall i 3-350hk utförande på original motorer.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2735



Gen 2 motorerna åker väl många med mot 500hk på med original grejer? Gen 1 vet jag stackarna fick bytas på. Kolvarna i alla 3SGTE ska vara väldigt bra också! Mesta effekt jag hört med så mycke original saker som möjligt var en gen 2 motor med eagle stakar, portad topp, andra kammar (dvs std kolvar, block m.m.) som hade bränt ur nästan 800 häst på veven. Men de är 10 år sen så med dagens styrsystem kanske de går lura ur ännu mer

Oavsett är de sällan så mycke effekt behövs om bilen är lätt! Vet du ungefär vad denna väger?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5559



Cassius skrev:
Oavsett är de sällan så mycke effekt behövs om bilen är lätt!

Så brukar inte Erik tänka.... Det börjar funderas
om det går att trimma lite.... sen skenar det iväg

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Cassius skrev:
Gen 2 motorerna åker väl många med mot 500hk på med original grejer? Gen 1 vet jag stackarna fick bytas på. Kolvarna i alla 3SGTE ska vara väldigt bra också! Mesta effekt jag hört med så mycke original saker som möjligt var en gen 2 motor med eagle stakar, portad topp, andra kammar (dvs std kolvar, block m.m.) som hade bränt ur nästan 800 häst på veven. Men de är 10 år sen så med dagens styrsystem kanske de går lura ur ännu mer

Oavsett är de sällan så mycke effekt behövs om bilen är lätt! Vet du ungefär vad denna väger?


Så mkt effekt behövs inte alls i denna. Skulle det uppdateras mer så blir det nog camrymotor 5fse eller vad den nu heter, med topp från denna samt kammar från gen 1 o smidda stakar o kolvar. Inte aktuellt för stunden.




Så här mkt väger den ganska så exakt. Kanske lite mindre efter reggning

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
super7 skrev:
Cassius skrev:
Oavsett är de sällan så mycke effekt behövs om bilen är lätt!

Så brukar inte Erik tänka.... Det börjar funderas
om det går att trimma lite.... sen skenar det iväg


Jo det har varit lite lätt överdosering och fokus på effekt, men nu tänkte jag ha lite chassie och bromsar med. Lite som min R golf fast utan urspårning

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241



gasekke skrev:
super7 skrev:
Cassius skrev:
Oavsett är de sällan så mycke effekt behövs om bilen är lätt!

Så brukar inte Erik tänka.... Det börjar funderas
om det går att trimma lite.... sen skenar det iväg


Jo det har varit lite lätt överdosering och fokus på effekt, men nu tänkte jag ha lite chassie och bromsar med. Lite som min R golf fast utan urspårning


Utan urspårning, låter precis som min plan var. Sedan byggde jag en 2,3L 5sgte

Men grymt hantverk du lagt ner på all plåt!
Dock är jag lite förvånad över vikten då Mr2an vägen 1240kg. Men å andra sidan är ju den rätt liten med och ingen 4x4

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Är ju en lagom vikt för att kunna sfro besikta med 3sgte gen 3 på dryga 250hk därmed kanske inte samma vikt sedan. Inte ngn slump att den väger som den gör

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare


_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5559



Såg i veckan att bilen är flyttad....mekas det...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



gasekke skrev:


Så här mkt väger den ganska så exakt. Kanske lite mindre efter reggning


Hur komplett är den när den har den där vikten egentligen? Av bilderna att döma finns det ju en hel del kvar (rutor, inredning, elsystem, vätskor etc?)

Hur mycket väger fyrhjulsdriften egentligen?
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Så där mkt vägde den vid sista sfro före provkörning av Gustaf (therealpinto) här på rejsa. Så helt komplett inkl allt, hur mkt fyrhjulsdrift väger totalt vet jag inte men den står för majoriteten av viktökningen skulle jag gissa. Totalt sett väger bilen nu ca 220kg mer än vad en 87a starlet väger i originalskick men det är mest trivselkilon

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
MatsN
Luleå
Här sen Dec 2016
Inlägg: 6



Är den färdig nu

_________________
Mats Nordberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Kan nämna att micran jag byggde för ett antal år sedan låg på 690 helt std när jag började. Och typ 1190 när jag körde bilen efter ombyggnad. Mätt vid polisens vågplats. Dvs fullt körklar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Den micran minns man, vilken riktigt vansinnig ide det var

På det stora hela är väl Toyotan relativt klar, men kombinationen garageflytt, operera en sliten gubbe och allmän tidsoptimist har gjort att slutpillandet inte är slutfört.

Men den är fullt körbar, det mesta funkar som tänkt och bara jag besiktar och får ett regnr så finns ett litet upgrade kit liggande med mål om några fler pållar i stallet men ingen monstereffekt.

Ska ju hinna göra lite service på compacten med så den blir klar för sommaren

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5559



gasekke skrev:
så finns ett litet upgrade kit liggande med mål om några fler pållar i stallet men ingen monstereffekt.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



knotan skrev:
Mätt vid polisens vågplats. Dvs fullt körklar


Frivilligt eller ofriviiligt?

_________________
S Örnberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Haha. Jodå det var ett riktigt stolleprojekt.
Nog för att jag är glad att jag gjorde det och det föll väll relativt bra ut under omständigheter och enligt målbild.

Även om lite tyngre än jag trott och betydligt halare i rumpan än jag trott med tanke på att nästan all vikt trots allt hamnade bakom framhjul.

Och jodå, vägningen var frivillig. Garaget jag hade då låg ganska nära polisens vågplats vid e4an så det var lite tradition att åka den vägen när bilen var utsorterad nog att köra på vägen längre än bara runt garaget.

Jag har haft mååånga tankar på att bygga något liknande denna. Men alla dem gångerna har det fallit tillbaka till att en impreza är ju redan ett färdigt objekt som redan är ganska liten å lätt och driver på alla fyra.

Däremot skulle Jag gärna bygga en liten japansk ful bil isåfall med någon aluminium fyrcylindrig turbo och rwd med någon individuellt upphängd bakdel i aluminium och mcpärsson fram

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2735



knotan skrev:
Haha. Jodå det var ett riktigt stolleprojekt.
Nog för att jag är glad att jag gjorde det och det föll väll relativt bra ut under omständigheter och enligt målbild.

Även om lite tyngre än jag trott och betydligt halare i rumpan än jag trott med tanke på att nästan all vikt trots allt hamnade bakom framhjul.

Och jodå, vägningen var frivillig. Garaget jag hade då låg ganska nära polisens vågplats vid e4an så det var lite tradition att åka den vägen när bilen var utsorterad nog att köra på vägen längre än bara runt garaget.

Jag har haft mååånga tankar på att bygga något liknande denna. Men alla dem gångerna har det fallit tillbaka till att en impreza är ju redan ett färdigt objekt som redan är ganska liten å lätt och driver på alla fyra.

Däremot skulle Jag gärna bygga en liten japansk ful bil isåfall med någon aluminium fyrcylindrig turbo och rwd med någon individuellt upphängd bakdel i aluminium och mcpärsson fram


Farsgubben brukar babbla om att en symbios mellan en Impreza GT/WR och en Subaru 1800 pickis hade varit ett kul projekt, kanske vore en passande bil för deg att frakta bildelar på?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Starlet GT4 såld.. men ngt måste göras så...
<<   1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14   >>
14 besök senaste veckan (56976 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande