Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Starlet GT4 såld.. men ngt måste göras så...
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
3 besök senaste veckan (56999 totalt)
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Toyota Supra Mk3 diff brukar vara poppis o hänga dit på gamla fordar.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Dom håller relativt bra. Åker 7.5" diff på min cosworth med över 600 hk. Dock ingen dragracing. Och riktig lamellbroms.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Jo det är ju det jag vill åt. Drivaxlar från scorpio o 7.5" diff kan vara ett alternativ. Bryggan är väl Bolt on i stort sett från scorpio till sierra?

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



gasekke skrev:
Jo det är ju det jag vill åt. Drivaxlar från scorpio o 7.5" diff kan vara ett alternativ. Bryggan är väl Bolt on i stort sett från scorpio till sierra?


Ja, det är bolt on men har du inte kört sönder det du har är det inte så stor idé att byta...om du inte ska göra det "rätt" för reggningen direkt.

Det finns "inga" bra begagnade diffbromsar till Sierra/Scorpio. Man ska då ha tur att hitta en ZF lamelldiff eller kanske Quaife eller liknande men eftersom inget sånt varit originalmonterat är det svårt.

Viskodiff från Cosworth eller så kommer du snart ledsna på.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



gasekke skrev:
Du nisse? Har du ngn koll på diffar till ford axeln? Är det vettiga grejor och håller de ihop för lite effekt? För enkelhetens skull vore det smidigt att "bara" klämma in en sådan.

Hittar du en sån här är det bara att köpa


Zf-diff som satt i en RS500 i rallycrossen nån gång på 90talet

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Men kunde jag använda scorpiobrygga osv för att det skulle räcka som ombyggt tillsammans med det andra Gustav? Jag tänkte bmw för att jag har en liggande typ. Saknar dock "resten" och scorpio känns enklare då. Ev använda scorpio ytterändar om möjligt

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Bultdelningen på drivknutar är typ samma mellan BMW och Ford....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Då får vi se vad som görs då. Steg 1 är väl att köra som den är o utvärdera lite.
Provkörning i samband med reparation alltså. Den var ju trots allt besiktad sist 2007...
Jag brukar ändå inte köra så mkt ändå historiskt sett thumbs down

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



gasekke skrev:
Men kunde jag använda scorpiobrygga osv för att det skulle räcka som ombyggt tillsammans med det andra Gustav? Jag tänkte bmw för att jag har en liggande typ. Saknar dock "resten" och scorpio känns enklare då. Ev använda scorpio ytterändar om möjligt


Du måste i så fall använda den sena Scorpiobakvagnen, 1997-98, där själva bryggan ser annorlunda ut. Det kom en ny variant på slutet där diffen är gummiupphängd i bryggan (vilket gör att man kan montera bryggan stumt i karossen utan en massa transmissionsljud).

Detta för att det ska vara en annan konstruktion än det som fanns i Sierra original från fabrik.

Men jag understryker, det är rätt smart att bygga för BMW-diff direkt eftersom utbudet på grejer är så mycket större.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Japp, och jag har redan bmwdiff o drivaxlar så det är nog vägen att gå.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Lite volford blir det ju ändå.
Bromsade iaf till onödigt lagom effekt.
photo hosting

Med original kammar, med lite argare kammar gav den 864 whp men inte ett spår av vaccum o så mkt effekt behövs ytterst sällan.
Jag är konstant livrädd vid provkörning ändå..


Rätt bra koncept ändå, nu hydrauliska lyftare osv. Varvar inte så mkt heller.
Rampade ner vrid för att spara på grejorna. Är betongat och elvattenpump gäller för cirkulation.

Nästa steg är bromsar väl, sedan att få ner effekt till lagom nivå väl.
Kanske kommer ngn update kanske inte.
Over and out // Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Äntligen en bil med rätt effekt/Vikt förhållande

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Joooo, 1.61 kg/hk i snälla utförandet. Finns nog möjlighet att snudda på 4siffrigt men då blir nog turbon lite för liten och mapsensorn räcker bara till 3bar också.
Men det räcker för lite däckslir åtminstone

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Jahapp, en läng norrländsk vinter har knappt bidragit till några större mek insatser på "volforden".
Ett antal månaders väntan på en ny vindruta som hittades i England till slut gjorde alla spår av ev iskörning till noll också.

Men en del har skett helt plötsligt då våren närmar sig även här.
Kommer lite bilder senare och kanske Sierran får en egen tråd ändå .

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Starlet GT4 såld.. men ngt måste göras så...
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
3 besök senaste veckan (56999 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande