Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Can-Bus kablage?
8 besök senaste veckan (2297 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Jag satt och dagdrömde lite över vad som hade varit kul/intressant att knåpa ihop bilmässigt i framtiden tidigare idag när jag kom ihåg att jag ju redan Har ett till "projekt".

Det i sin tur påminde mig om ett bekymmer jag har med det projektet. Detta gäller då Audi V8an med RS4 B7 drivlina och E-gas.

E-gasen har kablage draget från kontakten på pedalen till ett kontaktstycke närmare ECU'erna. Här var stammen klippt just efter båda kontaktstyckena. Jag hade inte en tanke på att de var något speciellt med kablarna så jag skarvade rätt av bara och följde färgkoderna på kablarna. Väl klar så kikade jag på något annat i elschemat och såg då att de var Can-bus kablar..

Bil el är inte min starka sida, men jag gjorde lite efterforskningar och kom fram till att dessa kablar som eventuellt är en speciell typ av kabel till att börja med? Ska vara tvinnade med ett relativt specifikt antal snurr per cm eller liknande. Hur noga tvinningsavståndet är törs jag inte uttala mig om.

Mao är detta något jag kommer få rätta till i framtiden. Nu till frågan! (orna)

Är det en speciell typ av kabel?
Kan jag tvinna ihop sånt här hemma själv (eller egentligen, hur noga är de här tvinningsavståndet?)
Finns de färdigtvinnad kabel att köpa med rätt "avstånd"? Jag behöver en bit med 2 kablar och 2 bitar med 3 kablar ihoptvinnade.

Delar till Kadetten har jag bra koll på så den tid man får över kan ju läggas på att få fram "rätt" saker inför framtida projekt istället men bil el som sagt... inte min starka sida så hoppas jag kan få lite guidning av Rejsas expertis

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Jag kör med några enkla tumregler när det gäller signalkablar.
- alltid tvinnade par, hittar jag ingen färdig tvinnar jag med borrmaskinen
- tvinnad med ungefär samma stigning som i PC nätverkskablar, skrivarkablar eller liknande.
- bunta aldrig ihop signalkablar med kablar med höga strömmar.

Jo så klar finns det färdiga kablar att köpa men det är ingen speciel metall eller så, skall de bara ha en längd av 1meter eller så så kan du använda vilken fordonskabel som helst och tvinna själv, jag antar att du inte behöver skärmad kabel

_________________
Göran Nilsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 181



Jag tror du kan vara lugn.
Viss en tvinnad tråd är givetvis att föredra för signaler men CAN protokollet är väldigt robust.
Du kan tvinna själv precis som Duvan föreslår.
https://en.wikipedia.org/wiki/CAN_bus

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Inget annat jag behöver tänka på heller? Förutom att tvinningen bör vara liknande "original"?

Står så mycke konstigt på nätet och när man inte är insatt är de svårt att sålla i vad som är korrekt och vad som bara är svammel.

Står på ett par ställen t ex att kablarna bör vara en viss längd för om man förlänger eller förkortar kablaget får man olika konstigheter med eventuella signalfel som följd t ex? :S

Tvinna 3 kablar istället för 2 antar jag inte är något konstigt då heller?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Ah, den hemska trekombinationen - den måste du fläta med högerskruv

Längden har ingen betydelse - i detta sammanhang.

Ta det lugnt å tvinna det du har, CAN är inte så känsligt.

_________________
Göran Nilsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
Så två kablar, normalt vänster varv.

Tre kablar, tvärtom högervarv?

Ja de låter inte så avancerat som en del framhåller det på nätet som

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Tre är inget par ... oavsett höger eller vänstervarv. Partvinnat ska det vara.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
2fast4u skrev:
Tre är inget par ... oavsett höger eller vänstervarv. Partvinnat ska det vara.


Så då ska jag skita i att VAG tvinnat tre stycken då?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Cassius skrev:
2fast4u skrev:
Tre är inget par ... oavsett höger eller vänstervarv. Partvinnat ska det vara.


Så då ska jag skita i att VAG tvinnat tre stycken då?

Nu är ju inte allt VW gör styrt av att vara tekniskt bäst, utan det kan vara en del andra aspekter involverade åxå. Om du någonstans hittar tre hoptvinnade kablar så kan det precis lika gärna vara en praktisk lösning för att få tre kablar att hålla ihop.

För att reducera utstrålat magnetfält och känslighet för påstrålat dito i ett differentiellt kabelpar, där samma ström går i bägge men i motsatt riktning, kan man partvinna dessa. Då tar alla generade magnetfält och verkan av påstrålade magnetfält ut varandra. Men det förutsätter att det är ett differentiellt par.

Att tvinna tre kablar ger inte samma resultat. Men det håller kablarna i en snygg bunt.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Cassius skrev:
Jag satt och dagdrömde lite över vad som hade varit kul/intressant att knåpa ihop bilmässigt i framtiden tidigare idag när jag kom ihåg att jag ju redan Har ett till "projekt".

Det i sin tur påminde mig om ett bekymmer jag har med det projektet. Detta gäller då Audi V8an med RS4 B7 drivlina och E-gas.

Hur mycket can bus är det på Audi V8:n respektive RS4 B7 ?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
super7 skrev:
Cassius skrev:
Jag satt och dagdrömde lite över vad som hade varit kul/intressant att knåpa ihop bilmässigt i framtiden tidigare idag när jag kom ihåg att jag ju redan Har ett till "projekt".

Det i sin tur påminde mig om ett bekymmer jag har med det projektet. Detta gäller då Audi V8an med RS4 B7 drivlina och E-gas.

Hur mycket can bus är det på Audi V8:n respektive RS4 B7 ?


Audi V8 -91 inget alls
RS4 -07 en del men inte mycket. De var ett bra tag sen jag läste elachemat och jag kan på rak arm komma ihåg att jag sett de på 3 ställen där. Så nästan inget

2fast4u: då borde dom som var tvinnade som tre lika gärna kunna vara som dom är då gissar jag? Skarvade och otvinnade?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Vad går "de tre" till? CANbus är ju en tvåtrådsbuss, så det är något annat.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Cassius skrev:
super7 skrev:
Cassius skrev:
Jag satt och dagdrömde lite över vad som hade varit kul/intressant att knåpa ihop bilmässigt i framtiden tidigare idag när jag kom ihåg att jag ju redan Har ett till "projekt".

Det i sin tur påminde mig om ett bekymmer jag har med det projektet. Detta gäller då Audi V8an med RS4 B7 drivlina och E-gas.

Hur mycket can bus är det på Audi V8:n respektive RS4 B7 ?


Audi V8 -91 inget alls
RS4 -07 en del men inte mycket. De var ett bra tag sen jag läste elachemat och jag kan på rak arm komma ihåg att jag sett de på 3 ställen där. Så nästan inget

Varför skall du dit med det då?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743


Trådstartare
super7 skrev:
Cassius skrev:
super7 skrev:
Cassius skrev:
Jag satt och dagdrömde lite över vad som hade varit kul/intressant att knåpa ihop bilmässigt i framtiden tidigare idag när jag kom ihåg att jag ju redan Har ett till "projekt".

Det i sin tur påminde mig om ett bekymmer jag har med det projektet. Detta gäller då Audi V8an med RS4 B7 drivlina och E-gas.

Hur mycket can bus är det på Audi V8:n respektive RS4 B7 ?


Audi V8 -91 inget alls
RS4 -07 en del men inte mycket. De var ett bra tag sen jag läste elachemat och jag kan på rak arm komma ihåg att jag sett de på 3 ställen där. Så nästan inget

Varför skall du dit med det då?


RS4 motorn har elspjäll, för att slippa byta motorstyrning och därmed gå ifrån direkt insprutningen fick jag då stoppa i gaspedalen också, och länken mellan ECU och gaspedal har can bus

2fast4u: Då jag inte har Elsawin på någon dator här får jag inte fram elschemat igen (som ligger utskrivet i bilen i norr) så kan jag inte se om de är can på allt, de är nått jag antagit eftersom jag: 1: Är jävligt kass och allmänt lite ointresserad av elsystem (mer intresse hade nog hjälpt, kanske kommer... ) 2: Jag minns att de var CAN inblandat i gaspedalen, CAN brukar ha tvinnade kablar va de verkar, alla kablarna där emellan är tvinnade men i olika pargrupperingar. Någon i två, ett par i tre (vill minnas det som 2x3 och 1x2 kablar i tvinn)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
Can-Bus kablage?
8 besök senaste veckan (2297 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande