Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Can-Bus kablage? | 8 besök senaste veckan (2297 totalt) |
Jag satt och dagdrömde lite över vad som hade varit kul/intressant att knåpa ihop bilmässigt i framtiden tidigare idag när jag kom ihåg att jag ju redan Har ett till "projekt".
Det i sin tur påminde mig om ett bekymmer jag har med det projektet. Detta gäller då Audi V8an med RS4 B7 drivlina och E-gas. E-gasen har kablage draget från kontakten på pedalen till ett kontaktstycke närmare ECU'erna. Här var stammen klippt just efter båda kontaktstyckena. Jag hade inte en tanke på att de var något speciellt med kablarna så jag skarvade rätt av bara och följde färgkoderna på kablarna. Väl klar så kikade jag på något annat i elschemat och såg då att de var Can-bus kablar.. Bil el är inte min starka sida, men jag gjorde lite efterforskningar och kom fram till att dessa kablar som eventuellt är en speciell typ av kabel till att börja med? Ska vara tvinnade med ett relativt specifikt antal snurr per cm eller liknande. Hur noga tvinningsavståndet är törs jag inte uttala mig om. Mao är detta något jag kommer få rätta till i framtiden. Nu till frågan! (orna) Är det en speciell typ av kabel? Kan jag tvinna ihop sånt här hemma själv (eller egentligen, hur noga är de här tvinningsavståndet?) Finns de färdigtvinnad kabel att köpa med rätt "avstånd"? Jag behöver en bit med 2 kablar och 2 bitar med 3 kablar ihoptvinnade. Delar till Kadetten har jag bra koll på så den tid man får över kan ju läggas på att få fram "rätt" saker inför framtida projekt istället men bil el som sagt... inte min starka sida så hoppas jag kan få lite guidning av Rejsas expertis _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Jag kör med några enkla tumregler när det gäller signalkablar.
- alltid tvinnade par, hittar jag ingen färdig tvinnar jag med borrmaskinen - tvinnad med ungefär samma stigning som i PC nätverkskablar, skrivarkablar eller liknande. - bunta aldrig ihop signalkablar med kablar med höga strömmar. Jo så klar finns det färdiga kablar att köpa men det är ingen speciel metall eller så, skall de bara ha en längd av 1meter eller så så kan du använda vilken fordonskabel som helst och tvinna själv, jag antar att du inte behöver skärmad kabel _________________ Göran Nilsson |
||||||||
Så här ser den ut till MaxxEcu:
http://maxxtuning.se/produkter/motor _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||||
Jag tror du kan vara lugn.
Viss en tvinnad tråd är givetvis att föredra för signaler men CAN protokollet är väldigt robust. Du kan tvinna själv precis som Duvan föreslår. https://en.wikipedia.org/wiki/CAN_bu _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||||||||
Inget annat jag behöver tänka på heller? Förutom att tvinningen bör vara liknande "original"?
Står så mycke konstigt på nätet och när man inte är insatt är de svårt att sålla i vad som är korrekt och vad som bara är svammel. Står på ett par ställen t ex att kablarna bör vara en viss längd för om man förlänger eller förkortar kablaget får man olika konstigheter med eventuella signalfel som följd t ex? :S Tvinna 3 kablar istället för 2 antar jag inte är något konstigt då heller? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Så två kablar, normalt vänster varv.
Tre kablar, tvärtom högervarv? Ja de låter inte så avancerat som en del framhåller det på nätet som _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Så då ska jag skita i att VAG tvinnat tre stycken då? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Nu är ju inte allt VW gör styrt av att vara tekniskt bäst, utan det kan vara en del andra aspekter involverade åxå. Om du någonstans hittar tre hoptvinnade kablar så kan det precis lika gärna vara en praktisk lösning för att få tre kablar att hålla ihop. För att reducera utstrålat magnetfält och känslighet för påstrålat dito i ett differentiellt kabelpar, där samma ström går i bägge men i motsatt riktning, kan man partvinna dessa. Då tar alla generade magnetfält och verkan av påstrålade magnetfält ut varandra. Men det förutsätter att det är ett differentiellt par. Att tvinna tre kablar ger inte samma resultat. Men det håller kablarna i en snygg bunt. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Hur mycket can bus är det på Audi V8:n respektive RS4 B7 ? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Audi V8 -91 inget alls RS4 -07 en del men inte mycket. De var ett bra tag sen jag läste elachemat och jag kan på rak arm komma ihåg att jag sett de på 3 ställen där. Så nästan inget 2fast4u: då borde dom som var tvinnade som tre lika gärna kunna vara som dom är då gissar jag? Skarvade och otvinnade? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Varför skall du dit med det då? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
RS4 motorn har elspjäll, för att slippa byta motorstyrning och därmed gå ifrån direkt insprutningen fick jag då stoppa i gaspedalen också, och länken mellan ECU och gaspedal har can bus 2fast4u: Då jag inte har Elsawin på någon dator här får jag inte fram elschemat igen (som ligger utskrivet i bilen i norr) så kan jag inte se om de är can på allt, de är nått jag antagit eftersom jag: 1: Är jävligt kass och allmänt lite ointresserad av elsystem (mer intresse hade nog hjälpt, kanske kommer... ) 2: Jag minns att de var CAN inblandat i gaspedalen, CAN brukar ha tvinnade kablar va de verkar, alla kablarna där emellan är tvinnade men i olika pargrupperingar. Någon i två, ett par i tre (vill minnas det som 2x3 och 1x2 kablar i tvinn) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Skruva banåkabil Can-Bus kablage? | 8 besök senaste veckan (2297 totalt) |