Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar SÄLJES: SevenPlus Pegasus *SÅLD* | 8921 besök totalt |
Pegasus SevenPlus
Ett sevenbygge med lite extra touch vad gäller stil och interiör. Byggd på ett Pegasus SevenPlus-kit levererat av den dåvarande svenska Pegasusimportören. En glassätarbil utrustad med svindyrt cabriolet-kit med dörrar. Värmepaket från VW Polo. Sufflett och dörrar är lätt avmonterbara. Sufletten och värmen är bitar som gör den klart mer användbar i svenskt klimat. Påkostat rostfritt grenrör och avgassystem. Träpanel i bräda och mittkonsol ger tillsammans med specialsydda mattor en ombonad känsla. Bucket-seats i galon med nackstöd (vattentåligt när man kör "nedcabbat"). Denna bilen är i första hand inte byggd som en banåkabil. Ursprungliga byggaren tänkte från början i lite mer hardcore banor, men insåg att det inte finns så mycket möjligheter att åka bana i Sthlmstrakten så han svängde om lite och bilen byggdes i stället som en trevlig glassätarbil/gatbil för att vara lite mer all-round användbar. Bilen är byggd 94-95. Första besiktning sommaren 1995. Jag köpte bilen i "färdigt skick" 1998. Har rullat sammanlagt under 700mil mellan 1995 och 2007. Därefter har den förvarats inomhus med urlyft konserverad motor. I nuläget sitter en 1600 Zetec monterad med originalspec, som enl uppgift hade gått 600 mil vid monteringen. (1600-maskinens lägre effekt krävdes för ursprungliga besiktningen). 5-växlad ford typ-9 växellåda. Taunus/CortinaMkIII bakaxel med 3.77 utv. Spax justerbara coilovers. Revolution 5-spoke 15x8". Trummor bak och skivor fram med ford M16-ok. Kort Escort styrväxel. OMP moccaratt. En helt nyihopsatt Zetec 1800 finns vid sidan av, aldrig startad och aldrig monterad i bilen. Nyborrat block med nya delar. Kolvar med lite högre komp och Kent "fast road"-kammar. 1800-motorn är ihopsatt av Elwa Motors. Tanken var en gång i tiden att köra med eftermarknadssprut och individuella spjäll. Således finns ett helt nytt Prospark sprut inkl tändning och en lös ITB-brygga från Suzuki 1100, dock aldrig ihopmonterat med 1800-maskinen. Bilen är påställd och säljs såklart nybesiktigad. Jag besiktigar så snart klimatet tillåter. Superbillig försäkring genom "Bilsport&MC". Vi pratar pris om du är intresserad. Lasse Falk. O7O3-267O1O Några bilder: En alldeles färsk bild från förra veckan när jag tog ett varv runt kvarteret i snön. Sommaråkning Påkostad inredning Ovanlig vinkel uppifrån. Utan cab monterad. |
||
|
||
Har fortfarande bilen kvar - det har iofs varit en handfull som visat intresse under våren och sommaren men vi har inte kommit till skott... Kanske för att jag nästan varit lite motvillig att släppa den...
Separationsångest kanske - jag har ju haft bilen sedan 1998... Fast jag borde nog låta den gå vidare - lite trångt i garaget med flera entusiastbilar... Besiktigade igen (i ordinarie period) utan anmärkning häromdagen. Åkte en rejäl tur och köpte glass i söndags. Den är ju rätt trevlig att dra runt med... Hursomhelst borde jag nog sälja, men känner inte för att lägga den på Blocket. Undviker att helst att sälja via Blocket om jag kan... Prislappen är nog runt 130'. Jag tor att sjuorna har sjunkit lite i pris, det finns betydligt fler byggda som är i omlopp nu än för 20 år sedan. |
||
Bestämde vi inte i en annan tråd att dottern skulle få den? _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||
Ha-ha... |
||
Lyfter den här lite...
För två år sedan skrev jag: "Har fortfarande bilen kvar - det har iofs varit en handfull som visat intresse under våren och sommaren men vi har inte kommit till skott... Kanske för att jag nästan varit lite motvillig att släppa den... Separationsångest kanske - jag har ju haft bilen sedan 1998... Fast jag borde nog låta den gå vidare - lite trångt i garaget med flera entusiastbilar..." Och det är samma läge fortfarande... Jag borde sälja då jag ju nästan inte använder bilen - nå'n annan borde ta hand om den. Så om nå'n är seriöst intresserad så kan ni ju alltid höra av er till mig. O7O3-267O1O |
||
Gjorde en T12BF-besiktning på den i höstas.
https://www.transportstyrelsen.se/sv Det innebär att den aldrig mer behöver kontrollbesiktigas. Bara att tuta och köra. Ganska praktiskt när det gäller en hobbybil. |
||
Grattis Är det nått speciellt att tänka på när man gör den besiktningen? Skall nog göra så på min se7en också _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
|
||
Inget speciellt att tänka på... Jag ringde runt lite för att kolla vem som hade tid och lust. Noterade att t.ex. Carspect vägrar, de bokstavstolkar texten "teknisk efterliknar" och anser att bilen inte kan efterlikna en 50år gammal bil tekniskt (som är ett av kriterierna) om den är byggd på 90-talet som min är. Jag gjorde besiktningen hos Opus Bilprovning som var mycket välvilligt inställda. Det måste göras på en station som utför registreringbesiktningar av en "besiktningsingenjör" om jag fattade rätt. En "vanlig tekniker" får tydligen inte göra en T12BF. Det tog ungefär 10min och kostade under en tusenlapp. Nya regbeviset kom i brevlådan efter ett par dagar. |
||
Hej Peter. Det var iofs en annan person som hörde av sig häromdagen för en kompis räkning och lyssnade lite - vet inte alls hur det går med det... Så det får väl ändå liksom vara "först till kvarn" principen som gäller - jag kan inte reservera den - det skulle känns meckigt. Dock - om jag säljer nu kan jag absolut förvara den till sommarn - inga problem. Den står varmt och torrt i garage f.n... Och jag har ju velat om att sälja den i ett antal år nu så ingen brådska. Bilen har nu efter drygt 20 år gått vidare till Göteborgstrakten - hoppas den nye ägaren kommer att mycket nöje av den. |
||
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar SÄLJES: SevenPlus Pegasus *SÅLD* | 8921 besök totalt |