Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
77 besök idag (52052 totalt)
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 480


Trådstartare
Jag tänkte starta en byggtråd här för mitt nya projekt en BMW E46 Coupe GTR

Det är en BMW E46 323 1999 kaross i grunden
Jag köpte karossen med Drifting bur hösten 2017
Målet är att köra Modsport 2 säsongen 2023

Motor: BMW N62B48
E92 M3 S65B40 Grenrör
Motorstyrning: MaxxECU Pro
Växellåda: ZF 6-växlad SMG E46 M3 eller 5-växlad ZF
Bakaxel: Med 188K RSX racing lamelltyp LSD 3,64
Bromsar: M3 CSL skivor med Alcon 6-kolvs ok fram, Brembo 4-kolvs ok bak, Suvi pedalställ med bromsvåg
Stol: OMP HTE
Bälte: 6-punkt OMP för HANS
Buren Finess med GTR förstärkningar
Fälgar: OZ Racing WTCC 18x10
Vikt: 1233kg inkl förare enligt Modsport 2 reglemente


Fram:
Öhlins Road and track kit E46 M3 inchimsad för racing av Öhlins
M3 CSL spindlar.
Millway camber och caster justering
Millway bussningar

Bak:
Öhlins Road and track kit coilover E46 M3 inchimsad för racing av Öhlins
Millway bussningar för Racing
Förstärkt bakvagnsinfästning Millway

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 480


Trådstartare
Här kommer lite bilder på karossen

Så här såg den ut när den kom hem.


När jag fått in den i garaget och upp den i lyften

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 480


Trådstartare
Så här ser Drifting buren ut jämfört med en Racing bur så det blir en del kompleteringar

Finess Racing bur


Finess drifting bur


För att kompletera med bur i taket så var jag tvungen att ta bort takplåten.


Men det gör inget då jag ändå planerat för kolfibertak

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 480


Trådstartare
Tyvärr så var det en del rost jag inte såg när jag hämtade bilen.
Det var även en del lagnigar som var under all kritik och inte uppfyller mina krav som vi är tvungna att göra om.
Lagningarna såg bra ut innifrån bilen.

Detta är bara ett exempel och jag vill inte fylla denna byggtråd med massa tråkig rostlagning, men jag kan säga att det är flera veckors jobb.



Som tur är så får jag hjälp av min polare Johnny som är grym på det mesta bland annat på att svetsa och knäcka plåt.
När man är två så går det nästan dubbelt så fort, det är framförallt mycket roligare att göra då.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 480


Trådstartare
Men nu till lite roligare, prylar

Millway bussningspaket Racing


Millway camberplatta


Millway camberstag bak


BMW M3 smidda aluminium länkarmar.


M3 CSL Spindlar


M3 hjullager fram

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 480


Trådstartare
Fick tag på begagnade bromsok jag tänkte göra iordning.
Lite tillsnyggning och färg så ska det bli bra.

Porsche 6-kolvs ok och Brembo 4-kolvsok

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 480


Trådstartare
Motorn blir en N62B48 från en BMW E60 550

Den ska plockas isär och kollas igenom, bland annat ska jag byta alla ventiltätningar.
Eventuellt lager om det behövs.

Men den får vackert stå och vänta på annat håll tills vi är färdiga med rostlagningen.




Man får spara det roliga till senare.
Planen är att använda grenrör från en M3 E90/E92 S65B40, bild med som exempel.


Det kräver att man borrar och gängar lite nya hål i toppen.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Blir ett roligt bygge.

Jag har ett extra par S65 grenrör liggande.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
larzzon_
lidköping
Här sen Aug 2016
Inlägg: 32




_________________
oskar larsson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Intressant val av motor! Kommer följa.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Jag tror att csl spindeln ska ge en gnutta mer caster

_________________
Robin Karlsson
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 480


Trådstartare
Westersund skrev:
Intressant val av motor! Kommer följa.


Jag har en M54b30 med e36 M3-grenrör som var ursprungsplanen att börja med, sen hittade jag denna 550 motor.
En GTR ska ju ha en V8a.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

V8 i e46 blir nice, ska bli kul att följa! Tänk vad, man drömde om GTRen när det begav sig

Hur ser det klassiska sprickgrejset ut bak?

_________________
Magnus Thomé
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 480


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
V8 i e46 blir nice, ska bli kul att följa! Tänk vad, man drömde om GTRen när det begav sig

Hur ser det klassiska sprickgrejset ut bak?


Det har varit min drömbil länge.
Jag tycker att E46 Coupe med GTR breddning är bland dem snyggaste BMW racebilarna.
Det kommer att bli en hel del förstärkningar i bakvagnsinfästningen.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Vilken gtr-kitt kommer du köra med?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Kul kul!

Var tvungen o kolla csl har ju unika hubbar, undrar vad det är som skiljer.

Men dissa vems o maxxecu.

Titta på ecumaster black och sedan en dash från dem. Då har dy mycket in o utgångar samt loggning till usb minne i dashen.

Tycker det varit riktigt bra grejer.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



PH-Racing skrev:
Westersund skrev:
Intressant val av motor! Kommer följa.


Jag har en M54b30 med e36 M3-grenrör som var ursprungsplanen att börja med, sen hittade jag denna 550 motor.
En GTR ska ju ha en V8a.


Om du kan tänka dig att sälja M54B30 (utan grenrör) framöver, hojta! Har inge bråttom.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



PH-Racing skrev:

Planen är att använda grenrör från en M3 E90/E92 S65B40, bild med som exempel.


Det kräver att man borrar och gängar lite nya hål i toppen.


Har du fått på grenröret redan? Jag tror det än mer än så som behöver ändras nämligen. Nu har jag inte provat på just N62, men det skiljer nog inte så mycket mot M62.
Det stora som skiter sig är att S65 har startmotor mellan topparna, vilket gör att grenrören ligger riktigt slimmade mot blocket, men M62 och N62 har startmotor på sidan, vilket gör att den är ivägen. Sen går inte rattstången på exakt samma ställe på E92 och E46, så där kan det nog också bli lite pill, beroende på vilken position du sätter motorn.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 480


Trådstartare
Newberg skrev:
PH-Racing skrev:

Planen är att använda grenrör från en M3 E90/E92 S65B40, bild med som exempel.


Det kräver att man borrar och gängar lite nya hål i toppen.


Har du fått på grenröret redan? Jag tror det än mer än så som behöver ändras nämligen. Nu har jag inte provat på just N62, men det skiljer nog inte så mycket mot M62.
Det stora som skiter sig är att S65 har startmotor mellan topparna, vilket gör att grenrören ligger riktigt slimmade mot blocket, men M62 och N62 har startmotor på sidan, vilket gör att den är ivägen. Sen går inte rattstången på exakt samma ställe på E92 och E46, så där kan det nog också bli lite pill, beroende på vilken position du sätter motorn.


Hittade detta som gör att det kan vara en intressant lösning då BMW gör väldigt bra grenrör till sina M-Bilar. thumbs up

https://www.bimmerboost.com/showthread.php?87248-N62B48-Rebuilt

Kanon vore ju om man kunde låna ett par grenrör för att prova hur dem passar in eller ej.
Annars får man väl köpa ett par.
Jag är beredd att göra en del ändringar för att få det att lira.
Funkar det inte så får man sälja dem igen, det verkar finnas en del till rimliga pengar på Ebay.
Ska man köpa några färdiga för racing så kostar dem ju en hel del.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 480


Trådstartare
Westersund skrev:
PH-Racing skrev:
Westersund skrev:
Intressant val av motor! Kommer följa.


Jag har en M54b30 med e36 M3-grenrör som var ursprungsplanen att börja med, sen hittade jag denna 550 motor.
En GTR ska ju ha en V8a.


Om du kan tänka dig att sälja M54B30 (utan grenrör) framöver, hojta! Har inge bråttom.


Jag har inga ambitioner att sälja M54B30 motorn, den kan vara en bra backup om man inte får allt att lira med V8an direkt.
Jag vet att det finns ett sug efter dessa motorer.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 480


Trådstartare
erki87 skrev:
Kul kul!

Var tvungen o kolla csl har ju unika hubbar, undrar vad det är som skiljer.

Men dissa vems o maxxecu.

Titta på ecumaster black och sedan en dash från dem. Då har dy mycket in o utgångar samt loggning till usb minne i dashen.

Tycker det varit riktigt bra grejer.


ECU Master Black verkar inte klara en V8 fullt ut, verkar vara bra upp till 6 cylindrar.
Dashen såg bra ut
Min första tanke är att styra Vanos och det som går på N62B48 motorn.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
77 besök idag (52052 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande