Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 14, 15, 16   >>
431 besök senaste veckan (53610 totalt)
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Räcker det inte med bara 1 för bilens alla prylar? alltså allt som inte har med motorn att göra?

Elcentral Microcontroller SCR-9012 Advanced 62104 Pris 3760kr inkl moms
SCR-90 är en mjukvarustyrd elcentral för 12V applikationer. Alla inställningar görs via USB från datorn.

Centralen klarar en totalström på hela 90A och har 8 utgångar.

Funderar hur många utgångar som går åt för allt som har med karossen att göra och om någon då blir över på denna med 8 utgångar?

Blinkers
Helljus
Halvljus
Vindrute torkare
kupéfläkt
osv. ?


Hej
Jag har 2 st och jag använder nästan alla 16 utgångar.
Jag kan ju inte belasta hur mycket som helst på en enhet.
Så här tänker jag.
Blinkers höger, kommer att styra blinkfunktionen med Awimex
Blinker vänster, kommer att styra blinkfunktionen med Awimex
Helljus
Halvljus
Vindrutetorkare
kupéfläkt
3st utgångar till MaxxECU Pro
Baklyse
Bromsljus
Bränslepump 1
Bränslepump 2 reserv
Kylfläkt motor
Backljus, kanske jag skippar
Dash?

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



PH-Racing skrev:
RallyQuattro skrev:
Räcker det inte med bara 1 för bilens alla prylar? alltså allt som inte har med motorn att göra?

Elcentral Microcontroller SCR-9012 Advanced 62104 Pris 3760kr inkl moms
SCR-90 är en mjukvarustyrd elcentral för 12V applikationer. Alla inställningar görs via USB från datorn.

Centralen klarar en totalström på hela 90A och har 8 utgångar.

Funderar hur många utgångar som går åt för allt som har med karossen att göra och om någon då blir över på denna med 8 utgångar?

Blinkers
Helljus
Halvljus
Vindrute torkare
kupéfläkt
osv. ?


Hej
Jag har 2 st och jag använder nästan alla 16 utgångar.
Jag kan ju inte belasta hur mycket som helst på en enhet.
Så här tänker jag.
Blinkers höger, kommer att styra blinkfunktionen med Awimex
Blinker vänster, kommer att styra blinkfunktionen med Awimex
Helljus
Halvljus
Vindrutetorkare
kupéfläkt
3st utgångar till MaxxECU Pro
Baklyse
Bromsljus
Bränslepump 1
Bränslepump 2 reserv
Kylfläkt motor
Backljus, kanske jag skippar
Dash?

Delar du på halvljus/helljus höger vänster eller?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
super7 skrev:
PH-Racing skrev:
RallyQuattro skrev:
Räcker det inte med bara 1 för bilens alla prylar? alltså allt som inte har med motorn att göra?

Elcentral Microcontroller SCR-9012 Advanced 62104 Pris 3760kr inkl moms
SCR-90 är en mjukvarustyrd elcentral för 12V applikationer. Alla inställningar görs via USB från datorn.

Centralen klarar en totalström på hela 90A och har 8 utgångar.

Funderar hur många utgångar som går åt för allt som har med karossen att göra och om någon då blir över på denna med 8 utgångar?

Blinkers
Helljus
Halvljus
Vindrute torkare
kupéfläkt
osv. ?


Hej
Jag har 2 st och jag använder nästan alla 16 utgångar.
Jag kan ju inte belasta hur mycket som helst på en enhet.
Så här tänker jag.
Blinkers höger, kommer att styra blinkfunktionen med Awimex
Blinker vänster, kommer att styra blinkfunktionen med Awimex
Helljus
Halvljus
Vindrutetorkare
kupéfläkt
3st utgångar till MaxxECU Pro
Baklyse
Bromsljus
Bränslepump 1
Bränslepump 2 reserv
Kylfläkt motor
Backljus, kanske jag skippar
Dash?

Delar du på halvljus/helljus höger vänster eller?


Det hade jag inte tänkt, men jag är inte helt klar ännu med hur jag ska koppla.
Menar du tex helljus höger med halvljus vänster på en säkring och vice versa?
Det kanske är smart, har jag inte tänkt på.

Hur har ni andra gjort om ni installerat elservo? En separat säkring för den eller? Kanske kräver lite mer?

Nån som bytt till LED ljus fram för att få ner förbrukningen?

Fortsättning följer.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



PH-Racing skrev:
super7 skrev:

Delar du på halvljus/helljus höger vänster eller?


Det hade jag inte tänkt, men jag är inte helt klar ännu med hur jag ska koppla.
Menar du tex helljus höger med halvljus vänster på en säkring och vice versa?
Det kanske är smart, har jag inte tänkt på.

Hur har ni andra gjort om ni installerat elservo? En separat säkring för den eller? Kanske kräver lite mer?

Nån som bytt till LED ljus fram för att få ner förbrukningen?

Fortsättning följer.

Man har ju råkat ut för att säkringen för helljuset har löst ut och då är det ju tråkigt om bägge lamporna
slocknar.

Jag kan återkomma i frågan LED ljus....
Håller själv på att byta till en PDM på min se7en och där skall nog allt bytas till LED

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Det ar väldigt länge sedan jag bytte säkringar på en bil, så jag ser inte någon anledning med att slösa på utgångarna och nu kan man ju enkelt återställa säkringen.
Men visst kommer en kabel i kläm som du inte vet vart och allt slocknar så kan det ju vara fördel med separata säkringar.

Men annars borde man väl klara detta med 1 Awimex om man byter ut en del till LED ?
Blinkers höger
Blinker vänster
Helljus
Halvljus+Bakljus+nr plåt belysning = kanske dela upp det i två, 1 för vänster & 1 för höger.
Bromsljus
Vindrutetorkare (kan 1 utgång styra intervall och alla farter?)
kupéfläkt (kan 1 utgång styra alla hastigheter på fläkten?)

Någon som vet om man måste ha separat kontrollerat parkeringsljus eller positionsljus?


Sen kan nästa Awimex styra sprutet med allt till motorn.

Dock är du ju begränsad till MAX 25A på 2 säkringar och resten max 20A
el-servo tror jag drar mycket mer, och original kylar fläktar drar mer.
och ska du ha flera bränslepumpar så kanske du måste dela upp dom på varsin säkring osv.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



RallyQuattro skrev:
Det ar väldigt länge sedan jag bytte säkringar på en bil, så jag ser inte någon anledning med att slösa på utgångarna och nu kan man ju enkelt återställa säkringen.
Men visst kommer en kabel i kläm som du inte vet vart och allt slocknar så kan det ju vara fördel med separata säkringar.

Men annars borde man väl klara detta med 1 Awimex om man byter ut en del till LED ?
Blinkers höger
Blinker vänster
Helljus
Halvljus+Bakljus+nr plåt belysning = kanske dela upp det i två, 1 för vänster & 1 för höger.
Bromsljus
Vindrutetorkare (kan 1 utgång styra intervall och alla farter?
kupéfläkt (kan 1 utgång styra alla hastigheter på fläkten?)

Någon som vet om man måste ha separat kontrollerat parkeringsljus eller positionsljus?


Sen kan nästa Awimex styra sprutet med allt till motorn.

Dock är du ju begränsad till MAX 25A på 2 säkringar och resten max 20A
el-servo tror jag drar mycket mer, och original kylar fläktar drar mer.
och ska du ha flera bränslepumpar så kanske du måste dela upp dom på varsin säkring osv.


Man kan ju styra en ingång med flera ingångar , då bör man kunna sätta upp den som en blinkfunktion (intervall) på en , å viöl man ha hög å låg bör man kunna dra pwm-styrning . Samma på värmefläkt . Så har jag tänkt å göra.

Men jag förstår behovet av två . För utgångar går fort åt när man börjar räkna efter på dem vardagliga grejjern .
Kupebbelysning t.ex .

Iaf e jag sånn att då jag ska ha pdm , då ska allt gå på den . Så då börjar det rulla på . Å sen tar det fort slut på ingångar . Så då kan man behöva två av den anledningen också .

Ang ingångar kan man iofs använda switch decoder / mux switch / resistor arrays på ingång 1-4 . Å då kan man sätta vid vilken spånningsnivå som ingången skall agera på vilket sätt . Å det e ju användbart vid t.ex en torkarspak .

Nackdelen med awimexen är väll att den inte kan prata via normal can-bus . Så man kan inte använda canbus-utgångar på sprutet för att styra pump å fläkt utan det går åt fysiska ingångar för det också

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80



PH-Racing skrev:
Här kommer en lite uppdatering med ny rattstång och leder.
Med en extra lagring så att den håller sig på plats.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2022-06-16-21-05-02_20220612_165115.jpg . . . .


Hur har du gjort det extra stödet för stången och kommer du ihåg va det är för diameter och antal splines på styrväxeln?

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
MrQuickzilver skrev:
PH-Racing skrev:
Här kommer en lite uppdatering med ny rattstång och leder.
Med en extra lagring så att den håller sig på plats.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2022-06-16-21-05-02_20220612_165115.jpg . . . .


Hur har du gjort det extra stödet för stången och kommer du ihåg va det är för diameter och antal splines på styrväxeln?


Hej
Håller du på och bygger nåt?

Detta är för upphängning av rattstången
https://houseofmotorsport.com/sv/produkter/monteringskit-for-rattstang . . . .

Detta är rattstången jag valde.
https://houseofmotorsport.com/sv/produkter/mbwac-rattstang-aluminium-d . . . .

Detta är knuten jag köpt till styrväxeln (styrknut 17mm 54 splines - 3/4).
https://dalhems.com/sv/p/7d504979-2a1c-474e-9b09-a59200e3b634

Den delen som går ner till styrväxelknuten har jag gjort om då den på bilden låg emot grenröret, nu vart det lite frigång.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80



PH-Racing skrev:
MrQuickzilver skrev:
PH-Racing skrev:
Här kommer en lite uppdatering med ny rattstång och leder.
Med en extra lagring så att den håller sig på plats.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2022-06-16-21-05-02_20220612_165115.jpg . . . .


Hur har du gjort det extra stödet för stången och kommer du ihåg va det är för diameter och antal splines på styrväxeln?


Hej
Håller du på och bygger nåt?

Detta är för upphängning av rattstången
https://houseofmotorsport.com/sv/produkter/monteringskit-for-rattstang . . . .

Detta är rattstången jag valde.
https://houseofmotorsport.com/sv/produkter/mbwac-rattstang-aluminium-d . . . .

Detta är knuten jag köpt till styrväxeln (styrknut 17mm 54 splines - 3/4).
https://dalhems.com/sv/p/7d504979-2a1c-474e-9b09-a59200e3b634

Den delen som går ner till styrväxelknuten har jag gjort om då den på bilden låg emot grenröret, nu vart det lite frigång.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2022-11-15-19-00-59_20221115_1857082.jp . . . .


Tackar för ett detaljerat svar. 👍

Bygger en E30 som förhoppningsvis ska få en V8 inklämd bakom framvagnsbalken. Rattstången lär nog krocka rätt bra med både topp o grenrör så jag behöver få till nåt bra med universal grejer. 🙂
Har en projekttråd här på rejsa men vart lite dålig på uppdateringar tyvärr.

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



Coolt bygge!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
PH-Racing skrev:
Instrumentpanelen och elsystemet inkl Awimex elcentraler på gång

Montering av instrumentpanel
https://rejsa.nu/im/user/19274/2022-10-19-20-36-28_20220903_131838.jpg . . . .
Förlängning för Awimex enheterna, gjorde en form i aluminium att gjuta i.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2022-10-19-20-36-28_20220925_180034.jpg . . . .
Förlängde med Kolfiber, använder kolfiber för att fästa in instrumentpanelen
https://rejsa.nu/im/user/19274/2022-10-19-20-36-28_20221002_1607202.jp . . . .
3d utskriven konsol för Awimex elcentralerna
https://rejsa.nu/im/user/19274/2022-10-19-20-36-28_20221009_1834002.jp . . . .
Fälla in Awimrex centralerna i panelen för att sedan limma fast den
https://rejsa.nu/im/user/19274/2022-10-19-20-36-28_20221011_1853452.jp . . . .
Montering av MaxxECU Pro under instrumentpanelen
https://rejsa.nu/im/user/19274/2022-10-19-20-36-28_20221013_195107.jpg . . . .

Kablaget vi använder är original för motorn som vi monterar MaxxECU Pro kontakter på.

När panelen är klar ska den flockas så den blir riktigt snygg.


Nu med flockad panel.


_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Nu är motorkablaget i princip klart.


Nu har jag fått fast en ny grill och här testar jag även Flossmann splittern som är lite för smal.
Jag ska se om det går att bredda den på ett snyggt sätt.


Kardan har varit på kortning och balansering.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Det blir fint, provstart på gång?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Lite händer det i garaget, jag är dålig på att uppdatera.
Bränslesystemet pågår
AN kopplingar, rör i aluminium och Nylonomspunna PTFE slangar
Vi fick svetsa in AN6 kopplingar i ändarna på railesen för att ha en in från pumparna och en ut till tryckregulatorn, original går det bara en slang in i railsen.

AEM 1200 bränsletrycksregulator med Honeyweel trycksensor och bränsletrycksmätare.


AN6 rör i aluminium i hela kupén.


Rör dragna hela vägen.


Kommer att bli en vägg mot bagaget då tanken står där, på lackering just nu.


En 30l alutank med dubbla 044 pumpar, en som backup. det sitter 1st 100µ filter innan varje pump och en 10µ efter pumparna.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Lite händer det med elsystemet med, väldigt nära klart, lite små justeringar kvar.

Elektronisk huvudströmbrytare som behöver bra jord då all jord från batteriet går här igenom.


FIA och SBF godkänd elektronisk huvudströmbrytare Cartek Motorsport.
Funderar lite vart jag ska sätta brytarknappen på utsidan
Ska ju sitta lättillgängligt i nederkant på framrutan på vänster sida, men hittar inget bra ställe, rutan går så långt ner, funderar på att sätta den i huven, men det känns ju sådär.


Batteriet ska det byggas en låda till, ett Wiborg Engineering Lithium Battery Racing 16Ah på 2,7kg, med app så man kan se status via Bluetooth i mobilen. thumbs up


Grov kabel dragen från batteriet till torpeden och igenom med en genomföring där man skruvar fast kabeln på båda sidorna. Ska dit lite mer skydd så att man inte kan komma åt kabelskon och kortsluta något.



Planen är att sätta panelen med 8 knappar på ratten, dessa kommer att styra funktioner via Awimexen. Dessa knappar ska styra funktioner som är viktiga när man kör.
Blinkers, fläkt, ljus och sånt man behöver ha enkelt tillgängligt.



Den med 4 knappar har jag inte bestämt var den ska sitta ännu.
Dessa knappar kan vara tändning, startknapp mm


Fortsättning följer

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Diffen är blästrad och målad och skickad till Wiborg engineering för ombyggnad med nya lager och tätningar och dammskydd, det blir en RSX Racing LSD med 45°och 35° ramper samt en 3,65 utväxling.
Har räknat fram att det ska ge en toppfart på 228kmh vid 6500rpm.


Beställde även en diffkåpa med kylflänsar passande till Z4 och 330 i USA.



_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



PH-Racing skrev:







Jädrigt snyggt bygge!!

Tänkt dock på att om du ska ha SBF vagnbok så får man inte dra pluskablar mellan bur och kaross på det sättet du gjort. Stor risk att en liten sammanstötning kan resultera i klämda kablar med fyrverkeri som resultat

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Newberg skrev:
PH-Racing skrev:





Jädrigt snyggt bygge!!

Tänkt dock på att om du ska ha SBF vagnbok så får man inte dra pluskablar mellan bur och kaross på det sättet du gjort. Stor risk att en liten sammanstötning kan resultera i klämda kablar med fyrverkeri som resultat


Hej
Tack för båda kommentarerna.
Du har alldeles rätt, jag har fixat till det nu.

Kan det tänkas gälla även vid dem bakre bur rören?
Jag hade ju tänkt att dra kablaget vid rören över hjulhuset, men det är ju inga huvudströmkablar som dem andra, bara lysen och bränslepumpar.
Jag har inte sträckt den ännu. och det är ett större avstånd med. 🤔

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Bra fråga, de har jag nog inget svar på tyvärr. Kommer inte ihåg exakt hur de reglerna är utformade. Men de finns ju att ladda hem från SBF's hemsida.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Newberg skrev:
Bra fråga, de har jag nog inget svar på tyvärr. Kommer inte ihåg exakt hur de reglerna är utformade. Men de finns ju att ladda hem från SBF's hemsida.


Så här står det i Tekniska regler, TR, Rally, Racing och Rallycross. 2023, ver 1
Följande får inte dras mellan karossida och skyddsbur (Undantag standard rallybilar Gr E, F, VOC):
 elektriska kablar
 ledningar för vätskor eller gaser (utom spolarvätska)
 ledningar för brandsläckningssystem
Rör ingående i skyddsburen får dras genom instrumentbräda och klädsel.
TR 5.8.2 Definitioner
TR 5.8.2.1 Skyddsbur

Fackverkskonstruktion av rör installerad i kupéutrymmet i nära anslutning till karossens insida, vars funktion är att reducera deformation av kaross/chassi i händelse av kollision eller om bilen slår runt.
Man kan ju undra var gränsen för nära anslutning är

Så det blir till att dra om bränslerören också, för att vara säker.
Gör om gör rätt.

Länk till SBF regler, se sid 25
https://www.sbf.se/download/18.3cd01bd8185c4d85a0e890/1674047641033/TR . . . .

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



PH-Racing skrev:

TR 5.8.2 Definitioner
TR 5.8.2.1 Skyddsbur

Fackverkskonstruktion av rör installerad i kupéutrymmet i nära anslutning till karossens insida, vars funktion är att reducera deformation av kaross/chassi i händelse av kollision eller om bilen slår runt.


Det här stycket är bara en förklaring/definitionen av vad en skyddsbur är, har inget att göra med dragning av kablar eller rör. Nära anslutning till lär innefatta alla 6 punkter i en fullbur där den ansluter till golv/ihjulhus men även där buren är dragen tätt intill tak/stolpar.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 14, 15, 16   >>
431 besök senaste veckan (53610 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande