Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 GTR | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 14, 15, 16 >> 431 besök senaste veckan (53610 totalt) |
Hej Jag har 2 st och jag använder nästan alla 16 utgångar. Jag kan ju inte belasta hur mycket som helst på en enhet. Så här tänker jag. Blinkers höger, kommer att styra blinkfunktionen med Awimex Blinker vänster, kommer att styra blinkfunktionen med Awimex Helljus Halvljus Vindrutetorkare kupéfläkt 3st utgångar till MaxxECU Pro Baklyse Bromsljus Bränslepump 1 Bränslepump 2 reserv Kylfläkt motor Backljus, kanske jag skippar Dash? _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Delar du på halvljus/helljus höger vänster eller? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Det hade jag inte tänkt, men jag är inte helt klar ännu med hur jag ska koppla. Menar du tex helljus höger med halvljus vänster på en säkring och vice versa? Det kanske är smart, har jag inte tänkt på. Hur har ni andra gjort om ni installerat elservo? En separat säkring för den eller? Kanske kräver lite mer? Nån som bytt till LED ljus fram för att få ner förbrukningen? Fortsättning följer. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Man har ju råkat ut för att säkringen för helljuset har löst ut och då är det ju tråkigt om bägge lamporna slocknar. Jag kan återkomma i frågan LED ljus.... Håller själv på att byta till en PDM på min se7en och där skall nog allt bytas till LED _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Det ar väldigt länge sedan jag bytte säkringar på en bil, så jag ser inte någon anledning med att slösa på utgångarna och nu kan man ju enkelt återställa säkringen.
Men visst kommer en kabel i kläm som du inte vet vart och allt slocknar så kan det ju vara fördel med separata säkringar. Men annars borde man väl klara detta med 1 Awimex om man byter ut en del till LED ? Blinkers höger Blinker vänster Helljus Halvljus+Bakljus+nr plåt belysning = kanske dela upp det i två, 1 för vänster & 1 för höger. Bromsljus Vindrutetorkare (kan 1 utgång styra intervall och alla farter?) kupéfläkt (kan 1 utgång styra alla hastigheter på fläkten?) Någon som vet om man måste ha separat kontrollerat parkeringsljus eller positionsljus? Sen kan nästa Awimex styra sprutet med allt till motorn. Dock är du ju begränsad till MAX 25A på 2 säkringar och resten max 20A el-servo tror jag drar mycket mer, och original kylar fläktar drar mer. och ska du ha flera bränslepumpar så kanske du måste dela upp dom på varsin säkring osv. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Man kan ju styra en ingång med flera ingångar , då bör man kunna sätta upp den som en blinkfunktion (intervall) på en , å viöl man ha hög å låg bör man kunna dra pwm-styrning . Samma på värmefläkt . Så har jag tänkt å göra. Men jag förstår behovet av två . För utgångar går fort åt när man börjar räkna efter på dem vardagliga grejjern . Kupebbelysning t.ex . Iaf e jag sånn att då jag ska ha pdm , då ska allt gå på den . Så då börjar det rulla på . Å sen tar det fort slut på ingångar . Så då kan man behöva två av den anledningen också . Ang ingångar kan man iofs använda switch decoder / mux switch / resistor arrays på ingång 1-4 . Å då kan man sätta vid vilken spånningsnivå som ingången skall agera på vilket sätt . Å det e ju användbart vid t.ex en torkarspak . Nackdelen med awimexen är väll att den inte kan prata via normal can-bus . Så man kan inte använda canbus-utgångar på sprutet för att styra pump å fläkt utan det går åt fysiska ingångar för det också _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
Hur har du gjort det extra stödet för stången och kommer du ihåg va det är för diameter och antal splines på styrväxeln? _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||||||
Hej Håller du på och bygger nåt? Detta är för upphängning av rattstången https://houseofmotorsport.com/sv/pro Detta är rattstången jag valde. https://houseofmotorsport.com/sv/pro Detta är knuten jag köpt till styrväxeln (styrknut 17mm 54 splines - 3/4). https://dalhems.com/sv/p/7d504979-2a Den delen som går ner till styrväxelknuten har jag gjort om då den på bilden låg emot grenröret, nu vart det lite frigång. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Tackar för ett detaljerat svar. 👍 Bygger en E30 som förhoppningsvis ska få en V8 inklämd bakom framvagnsbalken. Rattstången lär nog krocka rätt bra med både topp o grenrör så jag behöver få till nåt bra med universal grejer. 🙂 Har en projekttråd här på rejsa men vart lite dålig på uppdateringar tyvärr. _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||||||
|
||||||
Nu med flockad panel. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Nu är motorkablaget i princip klart.
Nu har jag fått fast en ny grill och här testar jag även Flossmann splittern som är lite för smal. Jag ska se om det går att bredda den på ett snyggt sätt. Kardan har varit på kortning och balansering. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Lite händer det i garaget, jag är dålig på att uppdatera.
Bränslesystemet pågår AN kopplingar, rör i aluminium och Nylonomspunna PTFE slangar Vi fick svetsa in AN6 kopplingar i ändarna på railesen för att ha en in från pumparna och en ut till tryckregulatorn, original går det bara en slang in i railsen. AEM 1200 bränsletrycksregulator med Honeyweel trycksensor och bränsletrycksmätare. AN6 rör i aluminium i hela kupén. Rör dragna hela vägen. Kommer att bli en vägg mot bagaget då tanken står där, på lackering just nu. En 30l alutank med dubbla 044 pumpar, en som backup. det sitter 1st 100µ filter innan varje pump och en 10µ efter pumparna. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Lite händer det med elsystemet med, väldigt nära klart, lite små justeringar kvar.
Elektronisk huvudströmbrytare som behöver bra jord då all jord från batteriet går här igenom. FIA och SBF godkänd elektronisk huvudströmbrytare Cartek Motorsport. Funderar lite vart jag ska sätta brytarknappen på utsidan Ska ju sitta lättillgängligt i nederkant på framrutan på vänster sida, men hittar inget bra ställe, rutan går så långt ner, funderar på att sätta den i huven, men det känns ju sådär. Batteriet ska det byggas en låda till, ett Wiborg Engineering Lithium Battery Racing 16Ah på 2,7kg, med app så man kan se status via Bluetooth i mobilen. Grov kabel dragen från batteriet till torpeden och igenom med en genomföring där man skruvar fast kabeln på båda sidorna. Ska dit lite mer skydd så att man inte kan komma åt kabelskon och kortsluta något. Planen är att sätta panelen med 8 knappar på ratten, dessa kommer att styra funktioner via Awimexen. Dessa knappar ska styra funktioner som är viktiga när man kör. Blinkers, fläkt, ljus och sånt man behöver ha enkelt tillgängligt. Den med 4 knappar har jag inte bestämt var den ska sitta ännu. Dessa knappar kan vara tändning, startknapp mm Fortsättning följer _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Diffen är blästrad och målad och skickad till Wiborg engineering för ombyggnad med nya lager och tätningar och dammskydd, det blir en RSX Racing LSD med 45°och 35° ramper samt en 3,65 utväxling.
Har räknat fram att det ska ge en toppfart på 228kmh vid 6500rpm. Beställde även en diffkåpa med kylflänsar passande till Z4 och 330 i USA. _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Jädrigt snyggt bygge!! Tänkt dock på att om du ska ha SBF vagnbok så får man inte dra pluskablar mellan bur och kaross på det sättet du gjort. Stor risk att en liten sammanstötning kan resultera i klämda kablar med fyrverkeri som resultat _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Hej Tack för båda kommentarerna. Du har alldeles rätt, jag har fixat till det nu. Kan det tänkas gälla även vid dem bakre bur rören? Jag hade ju tänkt att dra kablaget vid rören över hjulhuset, men det är ju inga huvudströmkablar som dem andra, bara lysen och bränslepumpar. Jag har inte sträckt den ännu. och det är ett större avstånd med. 🤔 _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Så här står det i Tekniska regler, TR, Rally, Racing och Rallycross. 2023, ver 1 Följande får inte dras mellan karossida och skyddsbur (Undantag standard rallybilar Gr E, F, VOC): elektriska kablar ledningar för vätskor eller gaser (utom spolarvätska) ledningar för brandsläckningssystem Rör ingående i skyddsburen får dras genom instrumentbräda och klädsel. TR 5.8.2 Definitioner TR 5.8.2.1 Skyddsbur Fackverkskonstruktion av rör installerad i kupéutrymmet i nära anslutning till karossens insida, vars funktion är att reducera deformation av kaross/chassi i händelse av kollision eller om bilen slår runt. Man kan ju undra var gränsen för nära anslutning är Så det blir till att dra om bränslerören också, för att vara säker. Gör om gör rätt. Länk till SBF regler, se sid 25 https://www.sbf.se/download/18.3cd01 _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Det här stycket är bara en förklaring/definitionen av vad en skyddsbur är, har inget att göra med dragning av kablar eller rör. Nära anslutning till lär innefatta alla 6 punkter i en fullbur där den ansluter till golv/ihjulhus men även där buren är dragen tätt intill tak/stolpar. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 GTR | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 14, 15, 16 >> 431 besök senaste veckan (53610 totalt) |