Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
105 besök idag (54086 totalt)
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489


Trådstartare
Eluppvärmd framruta upphämtat från Racepart i Ludvika.
Skall limmas fast inom kort.


_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489


Trådstartare


Nu har jag lyft ur motorn igen, förhoppningsvis sista gången innan uppstart.

Lite fix för att färdigställa den för uppstart.


Pluggar svarvade för att ersätta sensorerna för valvtronic som jag inte tänkt att använda ännu.


Provade låsningen av valvtronic kammen, funkade perfekt.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489


Trådstartare
PH-Racing skrev:
Stötte på lite problem med koppling och kopplingsarm.
Jag tänker börja så här innan jag väljer en lätt koppling, måste börja prova någonstans.
Jag vet att det är en tung lösning.

När jag monterade växellådan på plats med koppling och allt, så bottnar kopplingsarmen emot växellådan.
Även cylindern till kopplingen bottnar, det är ca 5mm kvar till ytan man drar cylindern emot. Här tänker jag att det kan skilja och man kan lägga brickor emellan.

När jag mäter så är det 105mm till från högsta läget på kopplingen till ytan där man drar växellådan emot och 104mm till urtrampningslagret när den bottna mot växellådan.
Osäker på att det är normalt att den ligger i spänn med ca 1mm.

Jag var tvungen att skruva ihop den för at få den i rätt läge.

Nån som har några bra ideer?
Är det bara att shimsa cylinern och prova?
Eller är jag helt fel ute?

Sachs Performance racing 240mm tryckplatta och LUC 8090S lamell som ska tåla 700NM.




Fick svarva av stödet för kopplingsarmen 3mm och lägga shims mellan växellådan och kopplingscylindern, nu har jag ca 2mm spel.


_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489


Trådstartare
Svetsbussningar till Temp och Lambda sensorer monterade, ska bara helsvetsas.
Jag satte dem direkt efter kollektorn och skarven till grenröret.



_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489


Trådstartare
Har införskaffat ett bromskylningskit fram från Andre Westersund, formad för att ta del av hålet som redan är i fronten. thumbs up
Behöver justera lite, men formen mot fronten var perfekt, infästningen tar i lite i krockbalken.







_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489


Trådstartare
Vill få ordning på detta så att jag kan hänga i motorn igen.
Har lindat avgasbandage på ett grenrör, det går åt väldigt mycket på dessa rör då dem är så bockiga.
Jag kunde använda borrfixturen jag använde till topparna för att hålla fast grenrören när man lindar.
Jag har gjort av med 15m med 25mm avgasbandage på 3 rör, så dem lär ju bli välisolerade.

Jag har tänkt att använda 51mm bred i slutet på rören och över kollektorn, kommer även att linda en del av avgasröret för att bli av med lite värme under kupen.



Ytterligare 2 rullar med 25mm är beställda.
Det ska dit rostfria buntband när jag är klar och då ska ju plastbuntbanden bort.
Nybörjare på detta så man kan säkert ha gjort det på ett smartare sätt.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489


Trådstartare
Nya rör vid tändstiften, tog lite silikontätning i botten för att vara extra säker på att inte få läckage där.
Nya tändstift, tändspolar och kamsensorer.




_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489


Trådstartare
Hej
Nån som har tips på olja att köra i en 5vxl zf växellåda i en tävlingsbil?

Kan detta vara något eller är det helt fel?


Den här sitter på sidan av växellådan.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Den där har jag kört i flera säsonger med utan problem. Byter 1 gång/år.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489


Trådstartare
Alexus skrev:
Den där har jag kört i flera säsonger med utan problem. Byter 1 gång/år.


Kanon, jag har sån olja hemma och var lite osäker om den var ok för min låda. 🙂

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



På de första ZF-lådorna av modell S5D 320Z så säger BMW-s etikett ATF-olja.
På de senare varianterna (i slutet 90-talet) av samma låda så förekommer både etikett
med ATF-rekommendation och MTF LT-1.

Jag kör med en helsyntet multi-ATF nu (som bl.a. är Dexron VI-godkänd och LT71141-godkänd)
och jag tycker att min låda blev både lite tystare och lite trevligare än när jag körde med Castrol Syntrans B (som är MTF LT-1).
Min låda är klassiskt sliten pga sinter-lamell och rasslar i friläge.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Den oljan funkar utmärkt, en del förespråkar en 50/50 blandning med ATF också.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Jag använde rostfri najtråd när vi lindade vårt grenrör, jag fick aldrig till det med buntbanden och naj var enkelt att få spänn på.

_________________
Robin Karlsson
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489


Trådstartare
PH-Racing skrev:
Vill få ordning på detta så att jag kan hänga i motorn igen.
Har lindat avgasbandage på ett grenrör, det går åt väldigt mycket på dessa rör då dem är så bockiga.
Jag kunde använda borrfixturen jag använde till topparna för att hålla fast grenrören när man lindar.
Jag har gjort av med 15m med 25mm avgasbandage på 3 rör, så dem lär ju bli välisolerade.

Jag har tänkt att använda 51mm bred i slutet på rören och över kollektorn, kommer även att linda en del av avgasröret för att bli av med lite värme under kupen.



Ytterligare 2 rullar med 25mm är beställda.
Det ska dit rostfria buntband när jag är klar och då ska ju plastbuntbanden bort.
Nybörjare på detta så man kan säkert ha gjort det på ett smartare sätt.


Nu har jag gjort klart båda grenrören, det vart ok tycker jag.
Jag ska köpa några fler buntband.
Det gick åt ca 40m av 25mm bredd.. 😮





_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



ett litet tips, gödsla med antingen metallbuntband eller naja tätt. Om det någonstans skaver lite vid något tillfälle så rullar inte ett helt rör upp sig.

_________________
Roland Johansson
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
ett litet tips, gödsla med antingen metallbuntband eller naja tätt. Om det någonstans skaver lite vid något tillfälle så rullar inte ett helt rör upp sig.


Tack för tipset, thumbs up
Jag köpte lite rostfri tråd och lite fler klammer.
Behöver justera det ena röret vid kollektorn.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489


Trådstartare
Fixade en liten slinga för att leda runt vätskan som skulle gått till värmepaketet.
Kapade original röret och fick hjälp att svetsa dit en 180° böj.
Provmontering rör och silkonslang, det ska dit lite slangklämmor förstås




Fick plundra en snabbkoppling från en ny slang.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489


Trådstartare
PH-Racing skrev:
Svetsbussningar till Temp och Lambda sensorer monterade, ska bara helsvetsas.
Jag satte dem direkt efter kollektorn och skarven till grenröret.




Fick Lite hjälp med tig-svetsning av svetsmuttrarna till lambda och tempsensorerna.




_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489


Trådstartare
Norris skrev:
Jag använde rostfri najtråd när vi lindade vårt grenrör, jag fick aldrig till det med buntbanden och naj var enkelt att få spänn på.


Tack för tipset, thumbs up
Jag köpte lite rostfri tråd och lite fler klammer.
Behöver justera det ena röret vid kollektorn och sen har jag tänkt att linda en bit av avgasrören för att få ner temperaturen mellan golvet och plåten jag kommer att täcka under med.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Bra tempo just nu!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 489


Trådstartare
Westersund skrev:
Bra tempo just nu!

Måste ju bli klar nån gång, allt tar ju sån tid.
Jag har ju tänkt köra i år, då är det dags att bli klar väldigt snart.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
105 besök idag (54086 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande