Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
193 besök senaste veckan (53796 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Ursäkta trådkapningen men detta ska vara det första chassiet som BMW tävlade med i ALMS -00 och det har dessa A-stolpar.


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Hej
Tack för alla fina bilder. :-D

Men det är rätt det är ingen riktig GTR eftersom jag bygger den själv..
När det gäller alla rör till buren så bygger jag efter dem regler som gäller för att få en godkänd vagnsbok för att kunna tävla med den.
Jag kommer att bygga buren själv tillsammans med en polare som är grym på att tigsvetsa och då får man inte svetsa hur man vill.

Jag kommer att återkomma med bilder hur vi bygger buren.
Men ska man följa reglerna så finns det inte så mycket spelrum.

Det viktiga för mig är att få till en godkänd bil som funkar bra att tävla och ha roligt med.

Ni får gärna komma med idéer och förslag. :-D

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



Niklas Sandström skrev:
Ursäkta trådkapningen men detta ska vara det första chassiet som BMW tävlade med i ALMS -00 och det har dessa A-stolpar.



Lite OT

Det ser ut som en PTG bil som BMW NA tävlade med. Sedan kom ju BMW AG in ihop med AC Schnitzer. Dessa bilar skiljer sig rätt markant i uppbyggnaden. Så vad som är en äkta GTR är kanske lite öppet. Dessutom så utvecklades båda dessa GTR bilar under seriens gång.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Lite mer bilder hur buren fortskrider.
Det har varit mycket annat så det har inte hänt så mycket i garaget.





Men nu är vi på G.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Snyggt!
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Ska bli kul att följa utvecklingen
Vilken tävlingsklass sikar du på?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Hej Michael
Planen/målet är Modsport 2.
Det går sakta men säkert framåt, nu är det bara lack och skruva ihop den.
Förhoppningsvis så får jag ut den på banan nästa säsong, tanken att premiärturen ska ske på vår nya bana i Eskilstuna som roligt nog heter GTR Motorpark.


Mvh
Peter

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Här kommer en liten uppdatering med delar som jag köpt in till projektet.

Grenrör från en E92 M3, otroligt lätta


En juste AIM MXL Pista Inkl GPS köpt här på rejsa thumbs up

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Buren svetsad och klar
Har fått plåtar laserskurna som vi svetsat uppepå tornet som förstärkning, 4mm domex 650.


Nu är buren grundad


Ryggstöd och hatthylla bortkapat.
Mycket rör blir det


En sektionerad reservhjulsbalja blev monterad och botten på sidofacken blev utbytta då det var tattaraktigt gjort.


Bältesröret hamnade längre bak än det var tänkt för att få rätt vinkel i förhållande till stolen.
Tanken från början var att det skulle finnas en vägg emellan till bagagen, men det vart ändrat under byggets gång.


Lite karroserikitt i alla skarvar ska det bli, inte på buren då förstås.
Borde bli stabilt det här.
Bara jobba vidare

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Det ser fint ut Peter, stabilt o bra

GTR kitet är väl snart på G?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Nån som provat detta batteri?
2kg
Vore kul att höra om någon har erfarenhet av detta batteri.



I affären sa man att dessa användes på rally och banracingbilar.
Kan det funka på en N62B48 (V8)?
Nåt särskilt att tänka på?

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Jäpp, kör detta i min Porsche med 3liters radfyra! Inga som helst problem, funkar kanon! Känner till långloppsteam som använder samma i högkomprimerande motorer. thumbs up

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
Stig Svensson skrev:
Jäpp, kör detta i min Porsche med 3liters radfyra! Inga som helst problem, funkar kanon! Känner till långloppsteam som använder samma i högkomprimerande motorer. thumbs up


thumbs up thumbs up
Tack för svaret
Nåt särskilt att tänka på när det gäller generatorn och laddning med detta batteri?

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



Har du helt missat Topend som gjort reklam flera gånger här på rejsa för sina batterier och som flera här kör med?

Det du visar är ju bara 8Ah för 3400kr
Här har du bättre och billigare på mellan 1-2kg:
http://topend.se/index.php?route=product/category&path=59

Och ja, man måste se till att batteriet är full laddat innan man startar för annars kan generatorn ladda för mycket och förstöra batterierna då en normal bil generator ger för mycket ampere om den laddar på för fullt.
Alltså man bör inte låta bilen stå i flera veckor och sedan provstarta utan att först se till så batteriet är bra laddat.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Har du helt missat Topend som gjort reklam flera gånger här på rejsa för sina batterier och som flera här kör med?

Det du visar är ju bara 8Ah för 3400kr
Här har du bättre och billigare på mellan 1-2kg:
http://topend.se/index.php?route=product/category&path=59

Och ja, man måste se till att batteriet är full laddat innan man startar för annars kan generatorn ladda för mycket och förstöra batterierna då en normal bil generator ger för mycket ampere om den laddar på för fullt.
Alltså man bör inte låta bilen stå i flera veckor och sedan provstarta utan att först se till så batteriet är bra laddat.


Kanon, nae jag har bommat den reklamen.
Jag har inte kollat resten av specen jättenoga ännu. 😁
12Ah för 3600kr. 👍
På tävlingsbil så har man ju ofta laddare som står på mellan träning och race, det borde vara bra att fortsätta med det då. 😁 👍

Mvh Peter

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Snyggt byggt

Här är ett alternativ till på batteri
https://apex.se/batteri-litium-rrs

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
larzzon_ skrev:
PH-Racing skrev:
Men nu till lite roligare, prylar

Millway bussningspaket Racing
https://rejsa.nu/im/user/19274/2019-01-12-21-59-10_bussningspaket.jpg

Millway camberplatta
https://rejsa.nu/im/user/19274/2019-01-12-21-59-10_camberplatta.jpg

Millway camberstag bak
https://rejsa.nu/im/user/19274/2019-01-12-21-59-10_camberstag_bak.jpg

BMW M3 smidda aluminium länkarmar.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2019-01-12-21-59-10_dsc_0177.jpg

M3 CSL Spindlar
https://rejsa.nu/im/user/19274/2019-01-12-21-59-10_m3_csl_spindlar.jpg . . . .

M3 hjullager fram
https://rejsa.nu/im/user/19274/2019-01-12-21-59-10_m3_hjullager.jpg



grymt bygge! vad skiljer csl spindeln från vanliga m3? mvh


Hej
Den blir 10mm bredare, ger ca 1grad mer camber.
Sorry för jättesent svar.


_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



10mm bredare beror på hur man ser det. CSL spindeln har annan lutning på hålet för fjöderbenet, that's it. Själva spindeltappen är inte flyttad utåt eller så bredden kommer inte från det.

Ställer du samma camber mätt på hjulet så får du samma spårvidd. Med original fjäderbensfäste så kommer du dock att få mer camber med CSL spindel och i och med det bredare spårvidd.

Faller den här bilen in under "replika" i reglementet då? För egentligen är väl inte 320 godkänd, endast M3 (alltså ett M3 chassienummer)? Blev nyfiken och kollade reglerna, men hittade inget ang detta. Förut, typ när jag körde, var det ju benhårt, då gick det inte med nåt annat än en som hade M3 cha id.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486


Trådstartare
SevenEight skrev:
10mm bredare beror på hur man ser det. CSL spindeln har annan lutning på hålet för fjöderbenet, that's it. Själva spindeltappen är inte flyttad utåt eller så bredden kommer inte från det.

Ställer du samma camber mätt på hjulet så får du samma spårvidd. Med original fjäderbensfäste så kommer du dock att få mer camber med CSL spindel och i och med det bredare spårvidd.

Faller den här bilen in under "replika" i reglementet då? För egentligen är väl inte 320 godkänd, endast M3 (alltså ett M3 chassienummer)? Blev nyfiken och kollade reglerna, men hittade inget ang detta. Förut, typ när jag körde, var det ju benhårt, då gick det inte med nåt annat än en som hade M3 cha id.


Hej Henrik
Som jag uppfattade det så blir det inte riktigt samma sak som att ställa camber lika på en M3.

Jag tror att ganska många bilar skulle falla utanför om det ska vara original chassinummer, det känns ganska onödigt att kapa sönder en riktig M3a eller någon annan ovanlig bil. Det viktiga är väl att den ser rätt ut och har bra prestanda. 😊 👍

Mvh
Peter

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



PH-Racing skrev:
SevenEight skrev:
10mm bredare beror på hur man ser det. CSL spindeln har annan lutning på hålet för fjöderbenet, that's it. Själva spindeltappen är inte flyttad utåt eller så bredden kommer inte från det.

Ställer du samma camber mätt på hjulet så får du samma spårvidd. Med original fjäderbensfäste så kommer du dock att få mer camber med CSL spindel och i och med det bredare spårvidd.

Faller den här bilen in under "replika" i reglementet då? För egentligen är väl inte 320 godkänd, endast M3 (alltså ett M3 chassienummer)? Blev nyfiken och kollade reglerna, men hittade inget ang detta. Förut, typ när jag körde, var det ju benhårt, då gick det inte med nåt annat än en som hade M3 cha id.


Hej Henrik
Som jag uppfattade det så blir det inte riktigt samma sak som att ställa camber lika på en M3.

Jag tror att ganska många bilar skulle falla utanför om det ska vara original chassinummer, det känns ganska onödigt att kapa sönder en riktig M3a eller någon annan ovanlig bil. Det viktiga är väl att den ser rätt ut och har bra prestanda. 😊 👍

Mvh
Peter


Alltså min kommentar om camber var för att påvisa att inget annat än vinkeln på hålet för fjäderbenet i spindeln skiljer. I övrigt är de lika. Den skillnaden gör förstås en del på geometrin. Med andra ord - om du har en M3 med X grader camber och en CSL med X grader camber så kommer båda ha samma spårvidd oavsett spindel. Däremot kommer CSL att ha mer camber än en M3 vid en given position på fjöderbenslagret och då bredare spårvidd (alltså om du byter på en original M3 med original fjäderbenslager så ökar camber med csl spindeln och alltså spårvidden eftersom spårvidden mäts c-c på framhjulen)

Ang reglemente - ja, det var ju därför det inte var med några "M3" förr utan de enda som var med i SPVM var ju äkta M3. Men det kanske är ändrat nu.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



SevenEight skrev:
Ang reglemente - ja, det var ju därför det inte var med några "M3" förr utan de enda som var med i SPVM var ju äkta M3. Men det kanske är ändrat nu.

I Roadsport måste man ha en "äkta" M3 med papper, men i Modsport räcker det med att bilen ser ut som en M3. Många av bilar på startlinjen är ju glasfiberkarosser över rörramar som "liknar" sportbilen de låtsas vara. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR
<<   1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16   >>
193 besök senaste veckan (53796 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande