Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16   >>
105 besök senaste veckan (53215 totalt)
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 483


Trådstartare
PH-Racing skrev:
sx-pojken skrev:
vilka vxlådor passar rakt av på n62b48??


Med vänlig hälsning


Jag vet inte faktiskt, planen så småningom är att börja forska i det.
Har man tur så kanske det är nån här som vet, annars så kan jag ju prova om min 330 låda passar eller m3 SMG lådan.
Ligger inte i fokus just nu, men är det nån som vet här så är dem välkomna med förslag och information om detta.


Hej
Nu har jag hittat ett adapterkit för att få en 330 ZF låda att passa.
Jag tror även att den 6-växlade M3 passar, ska dubbelkolla det. 😁
Kittet innehåller adapter, svänghjul och koppling.
Lite konfunderad över vilken typ av koppling jag ska välja.

https://adamat.com.pl/sprzeglo-bmw-m60-m62-s62-n62-skrzynia-bmw-m50-m5 . . . .

Nån som haft med dessa att göra?

Mvh
Peter

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 483


Trådstartare
Väntar på att få alla plastdelar så att jag kan provmontera och sen ska bilen iväg på lack.
Har den i en karossvagga så att man kan få färg överallt

Köper in lite prylar varteftersom det dyker upp nåt bra.

Flossman GT2 vinge


OZ Racing WTCC fälgar 18x10


M3 slutrör lätt


M3 CSL Bromsskivor


Då det inte gick att få Porsche oken att passa så har jag köpt dessa Alcron ok som passa med en adapter på M3 CSL spindeln. Dem ska bara blästras och målas.


_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Grymt! Lär bli riktigt fet när den är klar.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Vad har oken suttit på för något? Försökte lista ut vad bokstäverna syftar på

_________________
Magnus Thomé
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 483


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vad har oken suttit på för något? Försökte lista ut vad bokstäverna syftar på


Porsche oken menar du?
Dem har suttit på en Cayenne.
Alcon oken är universella beroende på vilken adapter man använt, just dessa har suttit på en Jaguar.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Tänkte att det står IR på dom och fick inte ihop vad de kunde stå för

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



IR är ingersoll rand för mej

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 483


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tänkte att det står IR på dom och fick inte ihop vad de kunde stå för



Det står Alcon på dem också. 😊
http://uucmotorwerks.com/CATALOG/uucalcon-brake-kit-6-piston355mm-bobb . . . .


_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Malex
Vässan
Här sen Sep 2013
Inlägg: 91



Hejsan,

Hur går det med bygget? Plastdelar,lack osv

_________________
Aleksandr Westholmskinski
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 483


Trådstartare
Malex skrev:
Hejsan,

Hur går det med bygget? Plastdelar,lack osv


Hej
Plastdelarna lyser med sin frånvaro skulle ha levererats 1/6, det var planerat för lack på semestern men då jag inte fick/ fått dem så har det inte blivit av.

Bilen hänger i karossvagga och jag håller på med lite finlir under i väntan på plasten.
Tanken är att den även ska lackas i vaggan så man får färg överallt.




Provmonterar grenrör, kommer att bli distanser för att få ut dem en bit.
Ser grymt ut tycker jag själv.


Några skruvhål passar, kommer behövas borrning för nya hål i toppen eller distanser med rätt helbild.


Blir lite tajt vid startmotorn


Lite händer det i garaget, men planen var att den skulle vara lackad och klar och montering av bilen skulle vara igång.

Fortsättning följer

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856



Hoppas att plasten kommer snart, så att du kommer vidare med bygget thumbs up

(vill gärna se AIM Dashen på plats)

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Ser sjukt smidigt ut med vagga

_________________
Magnus Thomé
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 483


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
erki87 skrev:
Matte o per på psi motor utvecklar ecumaster och dem har lagt in flera grejer
Som jag haft. Så där är det nog lika.

Okej, det låter kanon om dom är med och utvecklar, för det är en sådan sak jag verkligen gillar, alltså inte bara få svar "det går inte" "det är så det är" osv. utan att istället få svar "absolut ska kika på detta" eller "skicka till oss så gör vi grundkalibrering" = svar jag fått från Maxxtuning och jag känner ändå ingen på Maxxtuning, har inte ens träffat dom.


erki87 skrev:

Ja gå in o jämför tomgångskompenseringsmapparna mellan maxxecu o ecumaster till exempel.

Har tyvärr ingen koll kompenseringsmapparn ännu så därför jag undrade, men har ännu inte märkt något problem med tomgången på min bil och inte hört någon som haft problem med det med MaxxEcu? Men är det något som behöver åtgärdas så lär det komma i kommande uppdateringar om någon påtalar detta

PS, jag gissar att det var ett tag sedan du testade MaxxEcu? för det har kommit många uppdateringar, även tomgångsregleringen är uppdaterad..
http://www.maxxecu.com/webhelp/settings-idle_control-settings.html


erki87 skrev:

Som det ser ut idag så gillar jag ecumaster mer än maxxecu, vad gäller dig så vet vi nog alla på rejsa vad du förespråkar som lagt 8 sidor projekttråd om ditt fina maxxecu.
Alla tycker vi olika och mina erfarenheter med ecumaster har vart bättre än maxxecu. Detta gäller mjukvara och support.

Jag har inte meckat med bilen på 2-3månader, enda som hunnits med är att leka med mitt MaxxEcu så därför är det detta som nu disskuteras
Och är därför intresserad vad andra menar när dom pratar "negativt" om MaxxEcu, har själv hört "nytt svenskt sprut skulle inte jag våga använda, skulle hellre satsa på ett som funnits länge och används i motorsport"
= suck, varför skulle inte något nytt och gjort av några Svenskar kunna vara något bra undrar jag då..? Bara se på Koenigsegg hur bra det gått för dom.
Sen är det ju även väldigt många företag som går över mer och mer till MaxxEcu istället för vad dom sålt innan och det borde dom ju inte gjort om MaxxEcu var dåligt?
Så min tråd kommer fortsätta lite till med MaxxEcu då jag gillar att det kommit ut ett bra Svenskt sprut på marknaden


För er info så blev det MaxxECU Pro. :-)
Jag tror det kommer att bli kanon, Natanael har varit riktigt juste och hjälpsam.
Vi får se vad jag kommer att styra på motorn, men jag tror att det mesta går att styra med detta styrsystem. :-)
Vi kommer att ta lite i taget så att man får fart på den. :-)

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 483


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ser sjukt smidigt ut med vagga


Funkar kanon, var tvungen att ändra lite på infästningen för att få tyngdpunkten bra, nu kan man snurra på den själv. :-)
Jag använde original krockbalksinfästning.
Hade varit grymt att ha den när man fixade alla plåtjobb, men då var karossvaggan inte ledig. :-)
Om man nu nånsin ska bygga en bil till så är detta ett grymt verktyg. 👍 💪

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Malex
Vässan
Här sen Sep 2013
Inlägg: 91



Hade du och en kompis byggt buren själva? Jag har också funderat på att dra ihop subframen med buren och ha stag mellan tornen bak. Antar att det stummar upp en hel del thumbs up

_________________
Aleksandr Westholmskinski
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 483


Trådstartare
Malex skrev:
Hade du och en kompis byggt buren själva? Jag har också funderat på att dra ihop subframen med buren och ha stag mellan tornen bak. Antar att det stummar upp en hel del thumbs up


Japp, jag har en polare som är grym att tigsvetsa.
Kollar du på första sidan så kan du se vad vi utgick ifrån, sen har vi gjort om en hel del.
Infästningen i bakvagnen är som den är för att jag inte fick svetsa ihop den med buren enligt gällande regler.
Jag har ju Finess ligger 1km från mig så dem har kollat och kommit med tips, så den ska vara byggd enligt regelboken.
Men det finns en hel del bilder på dem andra sidorna, om det är nåt särskilt du undrar över som det inte finns nån bild på så kan du fråga så har jag säkert nån bild.
Det finns många fler bilder än vad du ser här.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Malex
Vässan
Här sen Sep 2013
Inlägg: 91



Jag har lusläst och kollat dina bilder, ser riktigt seriöst ut. Jag är nog en sån som lämnar bort bilen för sånna jobb
Skulle vara skönt med ett sånt fix nu i vinter så jag han slänga på slicksen utan att oroa mig för påfrestningarna i karossen

_________________
Aleksandr Westholmskinski
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 483


Trådstartare
PH-Racing skrev:
PH-Racing skrev:
sx-pojken skrev:
vilka vxlådor passar rakt av på n62b48??


Med vänlig hälsning


Jag vet inte faktiskt, planen så småningom är att börja forska i det.
Har man tur så kanske det är nån här som vet, annars så kan jag ju prova om min 330 låda passar eller m3 SMG lådan.
Ligger inte i fokus just nu, men är det nån som vet här så är dem välkomna med förslag och information om detta.


Hej
Nu har jag hittat ett adapterkit för att få en 330 ZF låda att passa.
Jag tror även att den 6-växlade M3 passar, ska dubbelkolla det. 😁
Kittet innehåller adapter, svänghjul och koppling.
Lite konfunderad över vilken typ av koppling jag ska välja.

https://adamat.com.pl/sprzeglo-bmw-m60-m62-s62-n62-skrzynia-bmw-m50-m5 . . . .

Nån som haft med dessa att göra?

Mvh
Peter



Nu har jag fått hem Svänghjul, koppling och adapter.

Tryckplattan är en Sachs Performance racing och lamellen är en Luc 8090S, detta ska tåla 750Nm vilket borde räcka för mig.


Adaptern är gjord i 7075 till min N62 motor och ska passa växellådor som passar på M54, S54 och N54, N55, S55 och även DCT lådor.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Du får nog tänka lite mer på det där med styrsystem innan du bestämmer dig och beställer. Det är en häftig motor och frågan är hur mycket man vill offta av den tekniska biten , eller "nedgradera" motorn för att få den att "fungera"

Du kräver till att börja med som minst 8st "TPS" ingångar(dvs "analoga"). Två för gaspedal, två för gasspjäll, sen en för varje kammaxel.

Sen tror jag det blir 5 st H-bridge utgångar (en h-bridge är två ihopparade tex bränsleutgångar som agerar mot varandra, där den ena drar högt medans den andra drar lågt dvs +/-)
Där en är till gasspjäll och sedan 4 st till kammaxlarna. (Vanos)

Sen har du ju valvetronic med. Gissar att denna funktion kräver ytterligare 2 Tps ingångar och två h-bridge ut. Gissningvis kan man rationalisera bort den funktionen och låsa kammarna i "fullt" läge för att dra ned komplexiteten och spara på kanaler och tid i bänken.??!
Det samma då antar jag att man bygger eget insug och väljer bort variabelt insugsspjäll?

Sen är det ju direktinsprutning, denna behöver vanligtvis speciella drivers. Vilket inte alla system stödjer. Tar man bort dessa å bygger nytt insug så blir det väll enklare att byta till traditionella våta spridare, med portinsprutning.

2 st lambda ingångar och 2 st knackingångar (som minimum)
Lämpligt är ju åtminstonde 4st temp in. Luft, vatten två för olja, (skulle tippa att både vatten och oljetemp regleras elektroniskt av ecu på ett eller annat vis)
Sen 5-9st tryck, (insugstryck, vattententryck, oljetryck ut från pump samt en för trycket inne i motorn ,efter kylare/termostat/filter,
en bränsletryck om du kör våta spridare, 5 st om du kör direktinsprutning)


Ja det blir fort ganska många in/utgångar. Sen är det ju inte riktigt så enkelt att bara antalet räcker. Det måste även finnas möjlighet att amvända tabeller som läser dessa ingångar och styr de utgångar för att sedan styra prylarna med.

Kollar man på maxecu så blir det som minst PRO om ens den räcker??
Vems, eventuellt.
Emu har inte det stödet ens i Black med allt extra.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



knotan skrev:
Du får nog tänka lite mer på det där med styrsystem innan du bestämmer dig och beställer. Det är en häftig motor och frågan är hur mycket man vill offta av den tekniska biten , eller "nedgradera" motorn för att få den att "fungera"

Kollar man på maxecu så blir det som minst PRO om ens den räcker??
Vems, eventuellt.
Emu har inte det stödet ens i Black med allt extra.


Han har ju skrivit längre upp att han skaffat ett MaxxEcu PRO

Styr upp till 12 cylindrar sekventiellt.
16st spridarutgångar (låg och högohms spridare)
12st tändutgångar
12st ingångar för avgastemperaturgivare (EGT).
Inbyggd MAP-sensor för laddtryck upp till 3bar (400Kpa).
Inbyggda drivsteg för dubbla bredbandslambdasonder (LSU 4.2 och 4.9)
Dubbel E-Throttle stöd
2 knack sensor ingångar
16st extra 0-5v ingångar
6st extra temperatur ingångar
10st extra digital ingångar (varav 4st klarar VR-givare)
30st extra utgångar (GPO), varav 8st är högdrivande
2st 0-5v utgångar
1st 5-10v utgång (för drivning av givare)
Dubbel CAN bus

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ajdå det hade jag missat

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16   >>
105 besök senaste veckan (53215 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande